Start > Ritul latin > Duminica a XII-a de peste an

Duminica a XII-a de peste an

9 May 2008
1,123 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XII-a de peste an (Anul A)

În evanghelie, în Sfintele Scripturi, am auzit întotdeauna îndemnuri la convertire, la fapte bune, la iubire, la credință. Am auzit deseori chemarea la urmare, la ucenicie. Iată că astăzi evanghelia ne spune ce înseamnă să fim creștini: oameni curajoși, credincioși și coerenți în viața lor.

După ce în duminicile trecute am primit invitația de a ne construi viața pe temeliile solide ale credinței, de a ne transforma ascultând chemarea lui Dumnezeu și de a forma împreună cu cei aleși o nouă comunitate, iată că astăzi suntem trimiși în misiune pentru a predica cu viața noastră ceea ce am primit prin cuvânt. Și dând această dovadă de curaj suntem asigurați de asistența lui Dumnezeu: “Nu vă temeți!”

Isus Cristos ne arată adevărata și unica posibilitate de împlinire a omului: încrederea în pronia divină, încrederea în Tatăl prin Cristos. Căci el este noul spațiu în care îl adorăm pe Tatăl: venit în lume pentru a face voia Tatălui, pentru a duce la împlinire Revelația. Prin Cristos, între Dumnezeu și oameni se încheie o nouă alianță: dacă prin Adam am devenit sclavi ai păcatului, prin Cristos devenim liberi, devenim oameni noi. Nu mai suntem aceiași cu toate că avem același trup de carne, nu mai suntem aceiași deși avem aceleași posibilități de împlinire umană, deoarece, odată scufundați în apa botezului, suntem ridicați pe crucea lui Cristos, devenim cristofori – purtători de Cristos, frați și fii ai Noii Alianțe.

Cristos trăiește “nebunia crucii”; urcă pe parcursul întregii sale vieți pământești drumul care-l duce pe cruce, răscumpărându prin acest gest faptele și, mai presus de ele, ideile noastre. Acesta este actul curățirii noastre. Crucea noastră începe odată cu botezul în care murim pentru a învia la o nouă condiție a firii: carnea și spiritul nostru – răscumpărate pe drumul anevoios de la Adam la Cristos, un drum al recunoașterii neputinței noastre de a ajunge la Tatăl prin puterile proprii – sunt transformate, purificate. Însă, cu toate acestea, noi continuăm să trăim pe acest pământ, înconjurați de o lume a posibilităților și a alegerilor. Credința, adeziunea noastră la Cristos, nu ne apără de tentațiile lumii, astfel că, deși reorientați existențial, noi continuăm să parcurgem drumul de la întuneric la lumină. Aceasta este “nebunia” noastră: credința în Cristos care ne conduce pe drumul martiriului vieții. De aceea Cristos insistă spunându-ne să nu ne temem!

În primele veacuri creștinii au trăit experiența martiriului: ei își dădeau viața drept mărturie a credinței în Cristos înaintea păgânilor. Ne sunt cunoscute exemplele celor din vechime și nu de puține ori se afirmă că Biserica, după crucea lui Cristos, s-a născut din sângele martirilor. Astăzi nu mai trăim aceeași experiență: doar în cazurile excepționale consecința credinței este martiriul sângeros. Astăzi martiriul este unul spiritual, este unul al alegerii și al dăruirii de sine. În lumea impregnată de materialism și aflată într-o goană furibundă după câștigul imediat, o lume care îl uită pe Dumnezeu, creștinii trăiesc experiența profetului Ieremia. Acesta, după cum am auzit în prima lectură din această duminică, este disprețuit de ceilalți, aruncat la marginea societății; chiar prietenii îi doresc moartea. De ce? Pentru că exemplul său producea adevărate cutremure în conștiința conaționalilor săi, pentru că apelul său la întoarcere, la convertire, dezvăluia iminența pedepsei lui Dumnezeu pentru poporul ales: exilul. Dumnezeu îl trimite de la început pentru a-și ridica glasul împotriva acelora care încalcă Alianța: “Iată eu te trimit ca să smulgi și să tai, să dărâmi și să nimicești, să zidești și să sădești”. Noi, asemenea lui Ieremia, trebuie să fim conștienți de contextul în care credința ne amplasează: inevitabil cel care crede și își trăiește credința este în opoziție cu cel necredincios. Credința ne oferă însă stabilitate și orientare, o altă viziune asupra lumii. Cel care crede poate spune: “Domnul este cu mine ca un luptător puternic!” Creștinul nu-și trăiește viața de unul singur, nici moartea nu-l atinge în singurătatea disperării, ci pășește pe calea martiriului vieții în veșnicie ca un om viu, alături de Cristos.

Viața noastră este datorată lui Cristos. Sfântul Paul prezintă calea de la Adam la moarte și calea de la Cristos la viață. După cum moartea a intrat în lume printr-un om, tot la fel viața ne-a fost dată printr-un om. Noi străbatem această cale de la Adam la Cristos, de la moarte la viață; de fapt aceasta este alegerea fundamentală a vieții noastre, o alegere în care nu există compromisuri. În aceasta constă chinul și martiriul nostru: suntem solidari cu Cristos în mântuire, în viața divină, dar până la alegerea lui Cristos suntem solidari cu Adam în păcat și moarte. Nu suntem cu adevărat ai lui Cristos până nu-l purificăm pe Adam-ul din noi.

Exigențele vieții omului transformat în Cristos răzbat din cuvintele evangheliei de astăzi: cel care crede în Cristos, în primul rând trebuie să-și mărturisească credința fără teamă de oameni, care pot afecta trupul, însă nu sufletul. Această recomandare de a nu se teme le este făcută ucenicilor care după ce nu-l vor mai avea pe Isus în mijlocul lor este posibil să se înfricoșeze de răutatea lumii. Însă oamenii nu le pot face nimic, deoarece ei nu pot distruge sufletul. În lupta cu forțele lumii ucenicii nu sunt singuri, căci Cristos rămâne cu ei.

În zilele noastre, de câte ori nu trăim aceeași frică sau, mai mult, rușinea de a spune că suntem creștini? De aceea această evanghelie este actuală. Îndemnul la curaj ne este adresat și nouă. În primul rând trebuie să avem curajul de a proclama Evanghelia; credința trebuie să ne dea puterea de a vesti la lumină ceea ce ne-a fost vestit la întuneric, și de pe acoperișuri ceea ce ne-a fost vestit la ureche. Adevărul trebuie vestit peste tot și pentru toți: adevărul nu trebuie ascuns. Regula lui Isus este cu totul alta față de regulile lumii de astăzi. Cristos îndeamnă: “Spuneți la lumină, predicați de pe acoperișuri”, pe când astăzi mentalitatea este cu totul alta: “Adevărul este un lucru prețios, să-l folosim cu zgârcenie!” (M. Twain). Astfel se face clar separarea între cei care sunt ai lui Cristos și cei care nu sunt ai lui. Curajul și mărturia le avem doar împreună cu Cristos.

Trecând prin fața unui magazin, un om citește cu surprindere următorul anunț: “Aici puteți cumpăra adevărul!” Intrând în magazin pentru a cumpăra acest produs neobișnuit este întrebat de vânzătoare pe care dintre adevăruri îl dorește, pe cel parțial sau pe cel total. Cum era și normal, în fața unei asemenea oportunități, el alege adevărul total.

“Are un preț foarte mare” – îi spune vânzătoarea. “Dacă dumneavoastră alegeți acest lucru va trebui să plătiți pierzându-vă odihna pentru tot restul vieții!”

Creștinul adevărat este un mărturisitor prin cuvânt și faptă al lui Cristos. Creștinul adevărat își pierde odihna, nu poate să tacă, nu poate și nu are dreptul să se retragă din fața lumii, nu are dreptul să-și plece fruntea în pământ și să parcurgă o viață întreagă în tăcere și în uitare. Orice credincios trebuie să predice adevărul deoarece inima sa se mistuie în focul credinței. Mai mult ca oricând, intrarea creștinilor în anonimat nu trebuie permisă. Nu vă temeți! Fiecare acolo unde este trebuie să arate lumii că există Dumnezeu. Sfântul Efrem Sirul scrie: “Adu-ți aminte întotdeauna de Dumnezeu și mintea ta va fi umplută de cer!” Ce lucru minunat să porți veșnicia în minte și în inimă încă de pe acest pământ și totuși să trăiești în cer! Și cine sunt aceia care au această șansă dacă nu noi, creștinii!

Acesta este marele dar al lui Cristos: Tatăl. A ne descoperi Tatăl înseamnă a ne cunoaște originea, înseamnă a avea trecut, prezent și viitor, a avea Tată înseamnă a avea protecție, apărare. Iată de ce nu trebuie să ne temem: pentru că Tatăl este cu noi. Mărturisirea credinței noastre ne poate aduce suferințe morale sau fizice. Există oameni care ne pot ataca în mod fizic, dar ei nu ne pot afecta viața spirituală. Pe plan fizic creștinul poate pieri însă pe plan spiritual, atâta timp cat este al lui Cristos, niciodată.

Alegerea lui Cristos este la rândul ei clară; el este cel care se declară de partea noastră în fața lui Dumnezeu atunci când noi ne declarăm de partea lui în fața oamenilor. Invers, cei care-l neagă în fața oamenilor sunt negați și de Cristos în fața lui Dumnezeu, fiind astfel sortiți “gheenei”. Trebuie să avem curajul de a proclama adevărul Evangheliei, de a înfrunta răul și de a-l mărturisi pe Domnul chiar atunci când acest lucru ar atrage persecuțiile asupra noastră. Nu suntem singuri și dacă acum ne simțim marginalizați, catalogați drept retrograzi, acest lucru nu înseamnă că l-am pierdut pe Dumnezeu – axa existenței noastre, ci, dimpotrivă, că el este cu noi. El este singurul care rămâne cu adevărat prieten, respectându-ne libertatea și în același timp prezent în viața noastră, ajutându-ne, oferindu-ne iertarea. El este cel care într-un mod invizibil, prin harurile ,sale ne conduce pe căile acestei lumi, fiind lumina care ne luminează calea; doar împreună cu el putem parcurge drumul de la întuneric la lumină. Dacă acum simțim teama de a spune adevărul, teama de a-l recunoaște pe Cristos, atunci să ne întrebăm cu toată seriozitatea de partea cui suntem, căci dacă suntem ai lui Cristos atunci teama nu mai are nici un temei!

Leonard-Gabriel Ciobanu

Ritul latin