Start > Ritul latin > Duminica a XI-a de peste an

Duminica a XI-a de peste an

9 May 2008
1,040 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XI-a de peste an (Anul A)

Omul, ajuns pe piscul gândirii, a recunoscut din vremuri străvechi caracterul de dar al existenței sale. Din această recunoaștere a izvorât credința lui, simțământul de recunoștință față de Dumnezeu, dătătorul existenței. Ca urmare, omul a ridicat mai întâi altare, apoi temple strălucitoare, semne vizibile ale credinței sale în Dumnezeu, care locuiește într-o lumină inaccesibilă. Din roadele pământului și din animale i-a oferit jertfe. Prin acest gest, omul a dovedit totala sa dezlipire de aceste bunuri și cu aceasta a exprimat că rămâne veșnic îndatorat lui Dumnezeu.

Liturgia cuvântului din duminica de astăzi ne amintește că realitatea noastră omenească este foarte veche. Suntem inserați într-un plan de mântuire pe care Dumnezeu îl realizează în istorie. Există o alianță a lui Dumnezeu cu noi, oamenii, care a început cu patriarhul Abraham, “părintele nostru în credință”. Această alianță și-a dobândit o nouă consistență cu Moise, eliberatorul și legislatorul poporului ales și și-a avut desfășurarea definitivă în Cristos, Cuvântul Întrupat.

În prima lectură, autorul cărții Exodului ne prezintă situația poporului lui Israel după eliberarea din sclavia Egiptului, datorată acțiunii atotputernice a lui Dumnezeu. Israeliții se află acum la poalele muntelui Sinai și acolo Dumnezeu stabilește o alianță cu ei. Această alianță va face din viața lui Israel un dialog cu Dumnezeu în care poporul răspunde unei inițiative gratuite venite din partea Creatorului. A asculta vocea lui Dumnezeu înseamnă, deci, a-l urma realizându-i voința. Supunerea față de legea legământului este mult mai mult decât un izvor de merite, este o aducere de mulțumire și o recunoaștere a ceea ce Dumnezeu a făcut mai întâi. Astfel, experiența exodului din Egipt este prezentată de Dumnezeu ca o mare alegere. El s-a aplecat ca vulturul, pentru a purta poporul pe aripile sale, spre libertate. Este gata să facă din el “poporul său”, un popor privilegiat, un popor de regi și de preoți.

În acest climat al alianței vechi, încheiate de Dumnezeu cu Israelul, ne este prezentat Isus în textul evanghelic. Intervenția Domnului în cadrul istoriei noastre, în descrierea evanghelistului Matei, trece prin trei momente principale care se completează reciproc.

În primul moment, Isus constată starea în care se află omenirea. El simte milă față de aceasta și, drept urmare, trece imediat la acțiune: alegerea și organizarea ucenicilor, care constituie al doilea moment principal al evangheliei. Erau deja mulți ucenici, dar dintre ei alege doar doisprezece. Unii sunt de profesie pescari, alții sunt angajați în câmp spiritual, ca ucenici ai lui Ioan Botezătorul, Matei fusese vameș, iar Simon făcea parte din partidul zeloților, care lupta împotriva ocupației romane din Palestina. La prima vedere pare “o ceată cam pestriță”. Însă prin această alegere, Isus vrea să ne arate că în Împărăția pe care a venit să o anunțe au loc toți oamenii; vrea să ne arate că Dumnezeu nu privește la trecut ci la dispozițiile actuale ale inimii. Toate aceste lucruri sunt însă rânduite pentru viitor, când cei doisprezece vor fi trimiși la acele mulțimi “istovite și părăsite” (Mt 9,36) care îi inspiră milă lui Isus.

Cel de-al treilea moment cuprinde poate cel mai important episod al evangheliei: Isus îi trimite pe apostoli în misiune. În Isus, dorința de misiune se naște la vederea mulțimilor “ca niște oi fără păstor” (Mt 9,36). Această expresie profetică descrie condiția poporului lui Dumnezeu dezbinat din cauza păcatului, și de aceea fără unitate și fără un conducător. Cristos vrea să fie vestit pretutindeni pentru că vrea să-i unească și să-i scape pe oameni de singurătate și dezbinare. Iar pentru a indica viitorul împărăției mesianice el recurge la o altă imagine proprie profeților: imaginea secerișului, astfel încât această împărăție nu mai este timpul așteptării și al pregătirii ci un timp al secerișului și al realizării. Sfântul evanghelist Matei ne prezintă un discurs lung, foarte interesant, în care Isus le arată ucenicilor cum va trebui să se desfășoare apostolatul lor. Le arată ucenicilor care sunt destinatarii acestei misiuni, le indică mesajul pe care trebuie să-l transmită, le dă puterea de a vindeca și, ca o concluzie, le indică modalitatea fundamentală a acțiunii lor: “în dar ați primit, în dar să dați” (Mt 10,8). Sfântul Ilariu din Poitiers, comentând acest episod al evangheliei, spune: “Puterea virtuților Domnului este transmisă integral apostolilor. Cei care au fost creați în Adam după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, primesc în mod perfect imaginea și asemănarea lui Cristos”.

Dumnezeu, în marea sa iubire, alege pe unii oameni, îi socotește privilegiați și încheie cu ei o alianță care să dăinuie veșnic. În mod obișnuit suntem ostili ideii privilegiului care duce la discriminare. Dar noi, comunitatea creștină, nu suntem oare adesea o castă închisă de privilegiați ai mântuirii, care s-a aliat cu Dumnezeu împotriva altor popoare pentru a-și apăra propriile privilegii? “În dar ați primit, în dar să dați” (Mt 10,8). Acesta este răspunsul ferm pe care ni-l dă Isus astăzi. În dar să dăm tot ceea ce am primit, în dar să dăm tot ceea ce suntem, căci nimic nu este pentru noi ca un privilegiu; totul trebuie să se reverse de la Dumnezeu spre noi și de la noi spre frații noștri. Acesta este dintotdeauna sensul slujirii creștine, apostolice și preoțești.

Credința creștină ne învață că viața ne-a fost dată de Creator nu ca o pedeapsă, ci spre fericirea noastră. Însă întrucât pe chipul naturii nu ni s-a arătat clar bunătatea lui Dumnezeu, pentru aceasta Dumnezeu a inventat un mod inimaginabil de a-și dovedi iubirea: ni l-a trimis pe Fiul său care s-a întrupat pentru a lua asupra sa vina noastră.

“Cristos a murit pentru noi, pe când noi eram încă păcătoși” (Rom 5,6). Scriind aceste cuvinte, sfântul Paul se referă la situația în care se aflau, el și locuitorii Romei, înainte să cunoască credința creștină. Însă dincolo de acest lucru, raționamentul pe care îl propune Apostolul presupune realitatea păcatului. Omul care păcătuiește îl exclude pe Dumnezeu din propria viață, și în felul acesta toată existența sa se plasează în noaptea întunecată a impietății, acolo unde Dumnezeu lipsește.

“Însă Dumnezeu și-a arătat iubirea sa față de noi” (Rom 5,8) și ne-a ajutat să ieșim din condiția noastră de păcătoși, întorcându-se spre noi și primindu-ne din nou în intimitatea prezenței sale. Dumnezeu ne arată că pasul decisiv al convertirii nu poate fi făcut prin forțele proprii ale omului ci numai cu ajutorul harului său. Isus Cristos, făcut om asemenea nouă afară de păcat a murit datorită mizeriei umane pe care și-a asumat-o și care a produs în el inevitabila scurgere a insuccesului existențial, și anume, moartea. Cristos nu s-a întrupat vrând să facă un simplu gest romantic de solidaritate. Dar pentru a dovedi dragostea lui Dumnezeu față de oameni, el însuși a pășit ca jertfă de ispășire pe altarul Calvarului. Pentru aceasta este Mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatele omenirii. În focul jertfei acceptate din iubire, păcatele noastre sunt nimicite și noi înșine ne aprindem de adevăratul foc al iubirii lui Dumnezeu.

O mică istorioară ne povestește că într-o școală se făceau pregătiri intense în vederea unei sărbători care îi avea ca protagoniști pe bunicii copiilor. Se învățau cântece, se pregăteau daruri, mesaje de felicitare și altele. La un moment dat, una din fetițele care participau la aceste pregătiri, ai cărei bunici trecuseră demult la cele veșnice, s-a retras într-un colț și a început să plângă. Văzând-o, mama ei s-a dus la ea imediat, a strâns-o la pieptul său și i-a spus: “Draga mea, strângându-te la pieptul meu îți pot comunica toată iubirea și căldura pe care am primit-o de la părinții mei – bunicii tăi! Ceea ce ei cu atâta afecțiune și grijă mi-au transmis, eu ți-am dăruit: ți-am dăruit viața, ți-am dat o educație, o credință”.

Așa cum a procedat această mamă, la fel procedează și sfânta Biserică. Fiecărui creștin îi este dăruit harul Cuvântului, al Sacramentelor și al carității de către apostolii acestui timp. Ei ne transmit, într-o îmbrățișare universală, ceea ce au primit de la Domnul Cristos. Ei ne fac cunoscut că moartea lui Isus pe cruce este în relație cu păcatele noastre, iar învierea sa înseamnă reabilitarea și îndreptățirea noastră, prin care Dumnezeu îndreaptă în mod eficace existența umană către viața de dincolo de moarte.

De aceea credința, care este o recunoaștere a propriei slăbiciuni și, implicit, o acceptare a mântuirii oferite de puterea lui Dumnezeu, își găsește împlinirea în marele eveniment al Învierii lui Isus Cristos, arvuna și garanția învierii noastre.

Eduard Soare

Ritul latin