Start > Ritul latin > Duminica a X-a de peste an

Duminica a X-a de peste an

9 May 2008
949 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

“Am venit să chem pe cei păcătoși, nu pe cei drepți”. (Mt 9,13c)

În viața fiecăruia dintre noi au loc uneori diverse evenimente. Pe lângă unele trecem fără să le dăm nici o importanță, altele ne afectează doar temporar, însă unele ne invită să ne schimbăm cursul vieții. Din această ultimă categorie face parte și întâlnirea noastră cu Evanghelia, cu Cristos.

O astfel de schimbare ne este relatată astăzi de liturgia cuvântului. Evanghelistul Matei și-a rezervat în evanghelia sa un colțișor numai pentru sine, pentru a ne prezenta prima sa întâlnire cu Domnul. Este o relatare sinceră, umilă și în același timp utilă pentru noi, pentru că reiese ușor din această relatare că întâlnirea păcătosului disponibil cu milostivirea lui Dumnezeu transformă.

Dar să vedem cine este Matei. El este un vameș, adică perceptor de impozite în contul romanilor, urât de popor de două ori: ca hoț de profesie și totodată ca trădător, considerat păcătos public. Era ultima persoană la care s-ar fi putut gândi cineva că ar putea fi potrivită pentru o vocație religioasă. Dar iată că Isus îl cheamă. Relatarea este foarte simplă. Isus îi spune: “Urmează-mă”. Iar el “se ridică și-l urmă” (Mt 9,9b). Promptitudinea răspunsului lui Matei surprinde.

Cum e posibil? Cu siguranță că Matei era pregătit. Cu siguranță avea un sentiment de neplăcere pentru existența sa. Probabil dorea să-și schimbe viața, dar nu găsea modul și momentul potrivit. Poate își dorea chiar să fie lângă Isus, să-i audă mai de-aproape cuvintele; poate își dorea chiar această chemare pe care cu siguranță nu îndrăznea să o spere. Isus însă, care nu judecă după gândirea noastră, a văzut toate aceste frământări și disponibilități din interiorul lui Matei și l-a chemat. A văzut dincolo de masca pe care Matei o purta pentru cei din jur și l-a chemat. Matei îl invită pe Isus în casa sa. Era bogat, ca cei de condiția lui. El îl invită pe Isus la el, probabil, pentru ca și prietenii lui să-l poată cunoaște mai bine și astfel să-și schimbe și ei viața.

Totuși, cum e posibil ca Isus să cheme un asemenea om? – se întreabă fariseii (fariseii, după cum bine știm, sunt persoane care respectă riguros, fățarnic și adesea ipocrit, legea; o respectă doar în exterior). Ei se considerau model de religiozitate și de fidelitate față de legea lui Dumnezeu. Fariseii, care profesau public angajarea lor în păzirea fidelă a legii lui Dumnezeu, considerau o datorie faptul de a nu se amesteca cu păcătoșii (adică cu cei care nu păzeau legea), ca semn concret al faptului că ei sunt deosebiți de aceștia, precum și ca semn al detestării conduitei lor. A sta împreună cu ei, mai ales la masă, ar fi însemnat contaminarea, oarecum pierderea propriei curății înaintea lui Dumnezeu, compromiterea demnității proprii și a onoarei de persoane bune. Așadar erau foarte contrariați de comportamentul lui Isus care stătea la masă cu astfel de oameni. Astfel, scandalizați de atitudinea lui Isus, îi întreabă pe ucenici: “De ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameșii și cu păcătoșii?” La această întrebare Isus le răspunde: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic” (Mt 9,12). Am putea parafraza: nu cei drepți au nevoie de convertire; dar cine se poate considera drept?

În opera lui Pascal putem citi această maximă: “Sunt două tipuri de oameni: cei drepți care se cred păcătoși și cei păcătoși care se cred drepți”. Este o frază înțeleaptă care trebuie să ne pună pe gânduri. Acum este momentul să facem un examen de conștiință și să ne întrebăm: “Ce fel de om mă consider eu? Ce fel de om sunt eu?” Și să nu ne temem să ne umilim și să recunoaștem că suntem păcătoși. Să nu uităm că Isus alege păcătoșii. El alege păcătoșii pentru că aceștia, recunoscându-și vina, pot primi iertarea; dar cel care nu se crede vinovat, nu se căiește, consideră că nu are păcat, nu are pentru ce să fie iertat; fără căință nu poate exista iertare.

Fariseii, în schimb, se cred fără păcat, se cred drepți. Isus are tot dreptul să-i considere ipocriți căci “dacă spunem că suntem fără păcat, ne înșelăm” (1In 1,8).

Însă alegerea lui Isus pentru cei păcătoși nu este alegerea pentru și de partea păcatului, ci dimpotrivă, pentru a-i elibera pe cei păcătoși de păcate. Isus răstoarnă perspectiva în modul de a vedea lucrurile. El nu se preocupă de compromiterea integrității sau a reputației sale stând împreună cu păcătoșii, ci este preocupat de faptul de a ieși în întâmpinarea acestor persoane, pentru a le ajuta să iasă din păcat – adevărata boală a condiției umane – și să regăsească imaginea corectă a lui Dumnezeu și încrederea în milostivirea sa.

Comportamentul lui Isus față de Matei și față de cei păcătoși evidențiază un aspect important al lui Dumnezeu: paternitatea sa care poartă amprenta milostivirii. Comportamentul lui Isus pe de o parte și criticile fariseilor pe de altă parte, sunt indicatorul unui mod diferit de a gândi la Dumnezeu și la raportul trăit cu el. Celor care-i critică conduita Isus le răspunde: “Mergeți și învățați ce înseamnă: «milă vreau și nu jertfă»” (Mt 9,13b). Aceste cuvinte luate din profetul Osea – după cum citim și în prima lectură – sunt citate de Isus de două ori (Mt 9,13 și 12,7) și în ambele cazuri ca răspuns polemic adresat celor care-i reproșau lui sau ucenicilor că nu observă anumite reguli și prescrieri de natură religioasă. Textul original din Osea este de fapt puțin diferit: “Iubire vreau și nu jertfă” (Os 6,6a). Este unul din multele pasaje din profeți în care poporul lui Israel este atenționat asupra adevăratului cult adus lui Dumnezeu, care să nu se limiteze la rituri și practici exterioare, dar care să constea înainte de toate din iubire sinceră, fidelitate și ascultare față de poruncile sale, din dreptate, solidaritate, respect și iubire față de aproapele. În aceasta constă adevărata religiozitate, acesta este modul corect de a-l cinsti pe Dumnezeu; aceasta este ceea ce interesează într-adevăr pe Dumnezeu, ceea ce el așteaptă de la noi: adevărata religiozitate.

“Milă vreau și nu jertfă” (Mt 9,13b). Cuvinte senzaționale; ele concretizează două concepții de viață, în contrast între ele. Pe de o parte o religiozitate de fațadă, de suprafață, fariseică, practicată de unii pe vremea profetului Osea, ca și de farisei pe timpul lui Isus, care credeau că-și pot reglementa conturile cu Dumnezeu prin rituri, doar prin cultul exterior. Pe de altă parte, profetul Osea, pentru poporul israelit și mai apoi Isus, pentru noi toți, au recondus dialogul nostru cu Dumnezeu la nivelul spiritului. Ceea ce ne mântuiește este recunoașterea păcatului nostru și încrederea în milostivirea Domnului. De aceea, la începutul Sfintei Liturghii cerem iertare, de asemenea la spovadă cerem iertare pentru greșelile, pentru păcatele noastre.

Pe același ton, psalmul de azi, psalmul 49, nu condamnă sacrificiile sau cultul în general. El denunță formalismul care se mulțumește să împlinească rituri. Omul nu-l poate cumpăra pe Dumnezeu; se poate însă apropia de Dumnezeu prin rugăciune și aducere de mulțumire; aceasta a fost atitudinea statornică a lui Isus în fața Tatălui său. Omul cu adevărat religios își cunoaște limitele, așteaptă totul de la Dumnezeu și știe că îi datorează totul.

Să-l luăm de model pe Abraham, părintele nostru în credință. El “nu s-a îndoit cu neîncredere de făgăduința lui Dumnezeu, ci, prin credință, s-a întărit și i-a dat mărire lui Dumnezeu, convins pe deplin că el poate înfăptui ceea ce a făgăduit. Pentru aceea i s-a socotit ca dreptate” (Rom 4,20-22), citim astăzi în lectura a doua, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani.

Înaintea lui Dumnezeu nu suntem drepți, la adăpost, prin faptul că păzim anumite reguli, norme, obiceiuri. Isus ne arată modul corect de a-l gândi pe Dumnezeu și deci de a ne comporta ca persoane religioase și evlavioase. Ceea ce contează nu este observarea formală a prescrierilor și practicilor așa numite religioase. Ceea ce contează este a învăța de la Dumnezeu însuși marea normă a milostivirii. Suntem plăcuți lui Dumnezeu atunci când căutăm să fim milostivi față de toți, așa cum este Dumnezeu însuși: el “care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie și peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Mt 4,45). Nu trebuie să ne fie teamă că ne spurcăm prin contactul cu cineva. Condiția este ca raportul nostru cu aceste persoane să fie totdeauna călăuzit de respect și iubire, nu de interes, iar inima noastră să fie departe de ipocrizie.

Așadar, să ne ferim de păcat, să încercăm să-l evităm. Acest lucru cere efort din partea noastră. Și reușim să-l evităm convertindu-ne inima. În Bula de declarare a marelui jubileu al anului 2000, Incarnationis mysterium, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea ne aduce aminte că prin convertire și pocăință putem găsi ceea ce nu putem dobândi doar prin puterile proprii, și anume: prietenia lui Dumnezeu, harul său, viața supranaturală, singura în care pot fi satisfăcute cele mai profunde aspirații omenești. Pe de altă parte, Sfântul Părinte ne conștientizează că păcatul nostru nu ne dăunează numai nouă, dar că el “a împiedicat acțiunea Duhului în inima multor persoane și le-a îndepărtat de la o întâlnire autentică cu Cristos” (Incarnationis mysterium 11). De aceea îndeamnă insistent ca Biserica, adică noi toți care o formăm, “întărită de sfințenia pe care o primește de la Cristos, să îngenuncheze înaintea lui Dumnezeu și să implore iertare pentru păcatele prezente și viitoare ale fiilor săi” (Incarnationis mysterium 11). Toți am păcătuit și nimeni nu se poate numi drept înaintea lui Dumnezeu (cf. 1Rg 8,46). Sfântul Părinte ne recomandă să repetăm fără încetare “am păcătuit” (Ier 3,25), dar să ne menținem siguranța că “acolo unde păcatul a sporit, și mai mult a întrecut harul” (Rom 5,20).

În timpul unei cruciade, creștinii au reușit să-i învingă pe turci și să-i alunge din Țara Sfântă. Dar după această victorie, creștinii s-au dedat la tot felul de acte de huzur și dezmăț, uitând de acela ce i-a ajutat. Turcii, reorganizați, au revenit la luptă și au învins la rândul lor armatele creștine. Pe un drum pe care se retrăgeau armatele creștine, un bătrân turc întâlni un tânăr cavaler care plângea. La întrebarea “De ce plângi?” adresată de bătrân tânărului, acesta răspunde:

“Pentru că Dumnezeu ne-a părăsit și vă ajută pe voi, turcii”.

Bătrânul insistă:

“Spune-mi, cine este mai vinovat: sluga care își jignește stăpânul sau copilul care își bate joc de tatăl său?”

“Copilul” – răspunde cavalerul.

“Ei bine, concluzionează bătrânul, noi turcii, servitori fiind, l-am supărat pe stăpânul nostru, dar voi, creștinii, v-ați bătut joc de tatăl vostru”.

Să nu uităm de datoria noastră de a fi sfinți. Păcatul nostru este neascultare față de Tatăl nostru și prin păcate îl îndepărtăm de la noi, nemaifiind astfel sprijiniți de harul său care ne poate salva de la moarte. Să învățăm din acest exemplu că botezați fiind, am devenit copiii lui Dumnezeu. Așadar, păcatul nostru este mai grav și-l supără mai mult pe Dumnezeu, Tatăl nostru, decât păcatele necreștinilor.

Convertiți, și astfel iertați, putem descoperi caritatea care ne va face să uităm problemele noastre și să devenim solidari cu aproapele, să-i vedem situația și să-l ajutăm în modul în care putem.

Nouă ne revine așadar alegerea între comportamentul lui Matei și cel al fariseilor. Spunea sfântul paroh de Ars: “Nu toți sfinții au început-o bine, dar toți au terminat-o bine”. Să ne ajute Dumnezeu ca acest dicton să fie valabil și pentru noi. Nu are importanță cum am început, ce am făcut până acum, important este ceea ce intenționăm să facem de acum înainte. Să ne recunoaștem vinovăția, păcatele noastre în fața lui Dumnezeu și să le mărturisim la spovadă, pentru a primi garanția că am fost iertați și mântuiți. Părintele milostiv nu ține cont de păcatele de care ne-am căit cu adevărat (cf. Is 38,17). Să recapete așadar curaj credința, să crească speranța și să devină tot mai activă dragostea.

Să-l rugăm în mod deosebit astăzi pe Tatăl nostru astfel: Doamne, mă iei de acolo de unde mă aflu pe cale pentru a face din mine o ființă după inima ta. Mă chemi să te urmez însuflețit de dorința sfințeniei. Dincolo de slăbiciunea și imperfecțiunile mele, fii tu puterea și încrederea mea! Amin.

Gabriel Bucur

Ritul latin