Start > Ritul latin > Duminica a IX-a de peste an

Duminica a IX-a de peste an

9 May 2008
984 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

Structura anului liturgic urmează un ritm pedagogic impus de preocuparea Bisericii pentru a forma și educa, în inima și sufletul credincioșilor ei, conștiința identității personale, a demnității și a responsabilității fiecăruia dintre noi. Realitatea spiritului nostru și a vocației noastre creștine implică și exigența de a ne cunoaște mereu mai bine credința și de a o cultiva pentru a aduce astfel roade în viața de zi cu zi.

De aceea, în prima parte a anului bisericesc, prin cele două timpuri liturgice speciale, cel al Adventului și cel al Paștelui, Biserica ne introduce în misterul lui Cristos, fundamentul și scopul credinței noastre. Parcurgem în această perioadă, prin textele propuse în liturgia cuvântului, de la fiecare Sfântă Liturghie, cele mai importante momente ale vieții pământești a lui Cristos, de la nașterea sa minunată din sânul feciorelnic al Sfintei Maria, până la învierea glorioasă din noaptea de Paști și manifestarea puterii sale depline prin trimiterea Duhului Sfânt, în ziua de Rusalii. Astfel, an de an, ne naștem, murim și înviem împreună cu Cristos pentru ca să-l cunoaștem și să-l înțelegem tot mai mult și cunoscându-l, să-l recunoaștem ca Domn și Mântuitor.

Odată cristalizată cunoașterea noastră despre persoana și misiunea lui Cristos, Biserica ne invită, în restul timpului de peste an, să reflectăm asupra identității noastre, care nu poate și nu trebuie să rămână indiferentă după întâlnirea cu Domnul. Plecând de la învățătura lui Cristos, expusă în evanghelii și susținută de întreaga Sfântă Scriptură, an de an, duminică de duminică, zi de zi lucrăm la edificarea condiției noastre de creștini, la desăvârșirea ființei noastre răscumpărate și chemate la o nouă viață, la viața cea adevărată în Cristos.

Isus însuși identifică devenirea ființei noastre cu efortul de a construi o casă, iar în evanghelia duminicii de astăzi – prin care se reia ciclul duminicilor de peste an – insistă asupra celui mai important element al acestui edificiu: asupra fundației, a temeliei, a structurii de bază care dă soliditate și siguranță oricărui edificiu.

Orice om își construiește din propria viață o casă; fiecare dintre noi adaugă zi de zi câte un element nou la edificarea propriei personalități și a propriului destin. Și, desigur, este foarte importantă materia primă cu care lucrăm și modul în care facem acest lucru, însă elementul cel mai important, hotărâtor și decisiv îl reprezintă orientarea de bază, fundamentul, conștiința și credința în realitatea ultimă, care ne condiționează și dă sens identității noastre: Mântuirea, înțeleasă și trăită ca o nouă condiție de a fi, la care Cristos ne-a ridicat prin misterul răscumpărării, prin întruparea, moartea, învierea și trimiterea Duhului Sfânt.

Nu cu mult timp în urmă, am celebrat împreună toate aceste realități ale mântuirii noastre, recunoscându-l pe Cristos, mort și înviat, ca Domn și Răscumpărător. Astăzi, Biserica ne invită să ne întoarcem spre noi înșine și – în lumina acestor evenimente – să înțelegem care este rodul misiunii lui Isus în viața noastră, să înțelegem noua condiție pe care el a dobândit-o pentru noi, pentru ca astfel să putem începe edificarea unei personalități creștine mature pe care “nici ploaia, nici vânturile, nici șuvoaiele și nici un fel de furtună – oricât de violentă – nu vor reuși să o distrugă, pentru că este construită pe stâncă”.

Ce este de fapt Răscumpărarea și cum se răsfrânge ea asupra noastră? Ce a făcut Isus concret pentru fiecare dintre noi și care este datoria noastră în fața acestei realități? Iată câteva întrebări la care vă invit să reflectăm în continuare împreună.

Cunoaștem din Sfânta Scriptură – mai ales din primele capitole ale Genezei – manifestarea de iubire a lui Dumnezeu în creația fericită a omului și răspunsul surprinzător al acestuia, care încercând să-și ia viața în propriile mâini, sfârșește atât de tragic. Încercarea lui de a se elibera nu a fost decât o iluzie, pentru că abia din acel moment omul a devenit sclav – “sclavul păcatului” – așa cum spune și sfântul Paul: “păcatul a intrat în lume”, răul s-a instaurat în mijlocul oamenilor.

Sfântul Paul insistă asupra efectelor devastatoare ale păcatului: “Toți oamenii au păcătuit, toți sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu”. Pentru apostolul neamurilor păcatul nu reprezintă doar semnul unei dezordini morale ci este, în primul rând, o decădere existențială. Omul se rupe de slava lui Dumnezeu, cea care îi conferea demnitate și fericire în grădina Paradisului, și cade în sine însuși, cade în lumea în care descoperă că este gol și se rușinează.

Rămas singur, omul este incapabil să progreseze iar sfântul Paul – tot în Scrisoarea către Romani, din care am ascultat astăzi un fragment în cea de-a doua lectură – arată că atât păgânii, care deși puteau să-l recunoască pe Dumnezeu și legea sa în frumusețea și ordinea creației, cât și evreii, care au avut privilegiul de a primi legea direct de la Dumnezeu, nu au putut și nu au reușit să umble pe calea dreptății, pentru că “toți, atât iudei cât și greci, se află sub păcat”.

În aceste condiții singur Dumnezeu este acela care, independent de faptele legii, ne oferă dreptatea sa – acea slavă a dumnezeirii înlocuită de păcat – prin harul său, datorită răscumpărării înfăptuite de Cristos. Prin întruparea sa Isus a recreat, purificând, ființa umană iar prin moartea și învierea sa a ucis în noi păcatul și ne-a dăruit demnitatea și puterea de a fi ceea ce am fost odată: fii ai lui Dumnezeu.

Acesta este mesajul evangheliei, aceasta este vestea cea bună, Dumnezeu ne-a ridicat la demnitatea de fii ai săi, așezând în inimile noastre slava dumnezeirii, așezând în inimile noastre pe Duhul Sfânt, făcându-ne capabili să iubim așa cum el o face și să devenim desăvârșiți așa cum el este.

În Vechiul Testament, Dumnezeu a dăruit poporului evreu Legea pentru a-i face cunoscut păcatul; în Noul Testament, Dumnezeu ni se dăruie pe sine însuși pentru a învinge cu el păcatul; în Vechiul Testament, omul este pus să aleagă între binecuvântare și blestem; în Noul Testament, prin Cristos, omul primește gratuit binecuvântarea și este chemat să o transforme în viață.

Această binecuvântare suntem chemați și noi astăzi să o transformăm în fundament al vieții noastre. Conștiința că suntem fii ai lui Dumnezeu, purtători ai strălucirii divine, temple ale Duhului Sfânt, ne conferă siguranța și certitudinea de care avem nevoie pentru a rezista furtunilor ce se năpustesc asupra noastră. Noi nu putem răzbi numai cu propriile puteri. Dacă nu acceptăm în noi lucrarea harului și nu colaborăm cu ea, prăbușirea noastră este inevitabilă.

Iată de ce rugăciunea are un rol atât de important în viața fiecăruia dintre noi. Realitatea mântuirii nu este ceva la care ne gândim numai când suntem la Biserică sau ceva care se va realiza odată, la sfârșitul lumii. Mântuirea este o constantă a existenței noastre. Este adevărat că prin Biserică și în Biserică intrăm în contact direct cu autorul mântuirii, și că ea va fi desăvârșită în viața veșnică, însă zi de zi, clipă de clipă, noi trebuie să fim conștienți că suntem fiii lui Dumnezeu.

Marele gânditor Constantin Noica, vorbind despre esența creștinismului, mărturisea că “dacă atribuim creștinului doar o viață morală este prea puțin; ceea ce este cu adevărat important este viața în duh creștin“.

Creștinismul nu reprezintă doar un cumul de practici și de ritualuri sacre, sau numai o sumă de îndatoriri și norme morale, ci este în primul rând un mod de a fi, care atrage după sine și un nou mod de a acționa, iar eficacitatea acestui mod de a acționa depinde de autenticitatea vieții celei noi în credință. Răscumpărarea oferită de Dumnezeu nu are în sine nimic umilitor – ea nu reprezintă o grațiere – ci este o realitate pozitivă, dinamică, care ne ridică la perfecțiunea umanității noastre. Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea – în discursul susținut în aula Organizației Națiunilor Unite – declara că “un umanism fără Dumnezeu este un umanism infirm și istoria ne-a demonstrat de atâtea ori acest lucru”. Numai împreună cu Dumnezeu putem deveni oameni adevărați.

Se spune despre un mare prinț, din deșerturile Arabiei, că a primit, din partea unor prieteni, ca dar de mulțumire pentru ospitalitate, o floare rară, de mare preț, cu recomandarea de a-i purta o grijă deosebită.

“Această floare – i-au spus ei – are nevoie de toată atenția și de toată grija, pentru a ajunge la împlinire”.

Prințul a luat floarea, i-a săpat o grădină, undeva la vedere, ca să poată fi admirată de toată lumea; a împrejmuit-o cu un gard, ca să o apere de vânturile ucigătoare ale deșertului; a legat-o, a săpat-o și, zi de zi, veghea, așteptând să se deschidă pentru a-i putea admira frumusețea.

Însă, spre marea lui îngrijorare, constata că floarea slăbește și se ofilește din ce în ce mai mult. A chemat atunci pe toți marii învățați din împărăție pentru a-l ajuta să o salveze. Aceștia îl felicitau pentru măsurile deosebite de protecție pe care le luase, însă nu reușeau să înțeleagă ce se întâmplă. Numai un bătrân, care călătorise mult prin lume și cunoștea din tainele pământului și ale cerului i-a spus cu simplitate:

“Prințe, floarea ta are nevoie de apă, de multă apă!”

Obișnuit cu florile deșertului prințul uitase că cel mai important element pentru viața plantelor este apa.

Obișnuiți cu cele ale lumii putem uita și noi ușor care este elementul esențial pentru împlinirea noastră. Riscăm să ne îngrijim de multe aspecte lipsite de importanță, neglijând comoara de care avem cu adevărat nevoie.

Există în psalmi o expresie care ne avertizează și astăzi: “Dacă nu este Dumnezeu cel care construiește casa, în zadar se străduiesc muncitorii”. Să-i adresăm așadar necontenit rugăciunile noastre, pentru ca primindu-l în Sfânta Euharistie să ne învețe să punem în practică cuvântul lui și să construim împreună cu el o casă, pe care “nici valurile, nici vânturile, nici șuvoaiele și nici o furtună nu o vor putea distruge, pentru că este construită pe stâncă”.

Bogdan Herciu

Ritul latin