Start > Ritul latin > Duminica a VIII-a de peste an

Duminica a VIII-a de peste an

9 May 2008
1,255 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VIII-a de peste an (Anul A)

În viața personală, ca și în viața acestei lumi, există din ce în ce mai multe motive de a ne plânge. Dar, a avea credință înseamnă a fi capabili de a vedea dincolo de strâmtorările prezentului și mai ales a crede că, în desfășurarea acestei istorii tragice și minunate, este totdeauna prezent acel Dumnezeu care, prin providența sa, nu-l părăsește niciodată pe om și știe să întoarcă în bine chiar și rătăcirile și greșelile noastre.

Cuvântul cheie al primei lecturi de astăzi este verbul a uita. Poporul evreu aflat în exil vorbește din postura de victimă. Uitat și abandonat de Domnul, simte că legătura de iubire dintre el și Iahve a fost ruptă în mod total și unilateral. Dar, în disperarea în care se află Sionul, Dumnezeu îl asigură de iubirea lui adevărată și de neșters, o iubire unilaterală, neschimbată, asemenea legăturii dintre mamă și fiu. Sionul, care și-a pierdut fiii și nu putea fi consolat pentru aceasta, avea acum credința că în Dumnezeu există o tandrețe maternă identică și astfel începe din nou să spere. Întoarcerea spre Dumnezeu însemna totodată întoarcerea fiilor la Ierusalim, mama sa.

Plângerea Sionului ne surprinde oarecum. Deja de două secole Dumnezeu este acela care se plânge prin gura profeților că a fost trădat și batjocorit. Însă el nu poate uita de fiul său chiar dacă acesta este păcătos. Iubirea lui Dumnezeu, comparată cu iubirea unei mame pentru fiul ei, e o iubire spontană, instinctivă, care nu este impusă de nici un contract și de nici o lege precisă. Totuși, răspunsul Domnului transcende analogia umană. Chiar dacă ar fi posibil ca o mamă să uite de fiul ei, aceasta nu se întâmplă în raportul dintre Iahve și poporul său: “Eu nu te voi uita” (Is 49,15). Imaginile exprimă în același timp măreția și forța iubirii lui Dumnezeu.

În evanghelia de astăzi, Isus ne invită să citim în experiența noastră semnele minunate ale Tatălui, să ne punem toată încrederea în acela care ne-a dăruit binele cel dintâi, care este viața și care ne va da și celelalte bunuri secundare, ulterior necesare. Isus folosește două comparații structurate în paralel: în problema hranei, comparația este cu păsările care sunt hrănite de Tatăl ceresc în mod gratuit, excluzând orice efort din partea lor. În ceea ce privește îmbrăcămintea, comparația este cu florile câmpului. Isus vorbește despre florile umile care nu erau prea cunoscute și apreciate pentru frumusețea lor; chiar și ele sunt îmbrăcate de Dumnezeu într-o manieră mai splendidă decât Solomon, care era proverbial pentru fastuozitatea sa regală. Și totdeauna fără nici un efort din partea lor. De aceea, omul este chemat la o încredere filială în pronia Tatălui de la care primește o atenție specială, superioară celorlalte creaturi.

Sfântul Ioan Bosco este foarte cunoscut, atât în Italia cât și în alte țări, pentru extraordinara sa încredere în providența divină. El și-a început marea sa operă de recuperare a tinerilor și a copiilor săraci și orfani neavând nici bani de buzunar, iar până la sfârșitul vieții sale reușise să construiască mai multe oratorii care adăposteau mii de tineri. Mai întâi își făcea proiectele, iar după aceea își procura banii de la diferiți binefăcători. Totuși, sumele de care avea nevoie erau imense. Însuși Papa Leon al XIII-lea, profund impresionat, îl întreabă: “Don Bosco, de unde luați bani pentru a plăti toate construcțiile?” Iar acesta răspunde: “Din buzunarele fără fund ale providenței divine”. Într-adevăr, cel care se așază sub protecția divină nu trebuie să se frământe deoarece Isus ne asigură că “Tatăl vostru din ceruri știe de ce aveți nevoie” (Mt 6,32).

În problema preocupării pentru ziua de mâine, motivația este de tip sapiențial: este absurd să te împovărezi astăzi cu preocupările și problemele de mâine; e inutil și dăunător pentru că îngreunezi ziua de azi fără ca prin aceasta să ușurezi ziua de mâine de greutățile cu care e împovărată; este mai bine să-ți împarți greutățile decât să le porți zi de zi.

Un obstacol în calea credinței și a încrederii noastre în Dumnezeu îl reprezintă banul, pe care, în textul evanghelic de astăzi, Isus îl folosește cu nume propriu, personificat și prezentat ca stăpân. A-l numi stăpân înseamnă a-i oferi o mare onoare, dar acesta este adevărul. Banul, pe acest pământ, stăpânește cu adevărat, având servitori și sclavi. Cu banul se pot cumpăra și vinde toate, chiar și trupul și sufletul.

Banul domnește, însă Isus vrea să-i sustragă pe discipoli din acest domeniu al banului. Isus e clar asupra acestui punct. Puterea banului e așa de mare încât sfârșește prin a se pune împotriva lui Dumnezeu. De aceea, “nimeni nu poate sluji la doi stăpâni, lui Dumnezeu și banului” (Mt 6,24). Dumnezeu nu poate fi obiectul unei simple preferințe. Evreul credincios știe că Dumnezeu cel unic vrea o adorație exclusivă, o slujire totală, o iubire completă; aceasta este prima și cea mai mare dintre porunci. Acest precept al religiei iudaice este reluat într-un context nou, unde excluderea nu se referă la alți dumnezei, ci la ban, la bogății. Este nevoie de o alegere. Cine se face slujitorul banului nu mai are nici o posibilitate de a se deschide lui Dumnezeu. Banul îl face pe Dumnezeu superfluu, inutil. Cuvintele lui Isus reprezintă o mare speranță pentru cei săraci. Ei sunt cei privilegiați, adevărații norocoși.

Dar sărăcia nu constă numai în lipsa de bunuri materiale. Bogăția însăși nu e decât o camuflare. Sărac nu e numai cine nu are bani. Sfântul Clement Alexandrinul spunea că “bogățiile au fost făcute pentru noi ca orice materie, precum și ca instrumente pentru folosirea corectă din partea celor care știu să le folosească. Dacă tu știi să te folosești bine de acestea, bogățiile îți vor aduce dreptate; dar dacă le vei folosi în mod nedrept, vei fi slujitorul nedreptății. Prin natura sa, de fapt, bogăția este făcută să servească, nu să comande”. Banul, folosit în mod incorect, poate ajunge ca din mijloc să devină scop, iar noi riscăm ca din stăpânii banului să ajungem sclavii lui. Bogăția este un stăpân exigent, care, cu trecerea anilor, penetrează viața și inima alungând onestitatea, bunătatea, generozitatea și chiar pe Dumnezeu însuși, făcându-l pe om avid, egoist și întotdeauna nemulțumit. Dar bogatul cu inima largă, care se mulțumește cu necesarul și împarte din ceea ce are pe deasupra, din surplusul său, ascunde un unghi de sărăcie în abisul de mizerie existent. Este o sărăcie pe care puțini o văd și care rămâne mult ascunsă chiar și în ochii săi. Însă cel care dăruiește din îngâmfare, căutând prin aceasta lauda sa, își înșală propria conștiință și pe ale celorlalți din jurul său, rămânând în continuare cu inima rece și împietrită. El are o evidentă nevoie de iubire. În ceea ce posedă și chiar în ceea ce dăruiește se sufocă, pentru că îi lipsește oxigenul iubirii. În acest punct, cel bogat și cel sărac se regăsesc, se întâlnesc în mod fratern în acea profunzime a vieții umane în care nici cel bogat nici cel sărac nu ar putea să respire dacă nu-l acceptă pe Cristos care se oferă ca singura bogăție.

În cea de a doua lectură, apostolul Paul corectează concepția corintenilor, prezentându-i pe apostoli nu ca lideri spirituali, ci ca slujitori ai evangheliei, ca administratori ai ei. Apostolii trăiesc misiunea lor înaintea Domnului și pentru Domnul, și nu se simt condiționați de ceea ce doresc și așteaptă alții de la ei. A se ști judecați în fiecare zi de Domnul, le permite să nu dea prea mare importanță judecății altora; ba mai mult, nici judecata personală despre ei înșiși nu devine ceva absolut. Ceea ce contează este Domnul și ceea ce gândește el despre noi. Pentru sfântul Paul, faptul că judecătorul nostru ultim este însuși Dumnezeu, care pătrunde intențiile cele mai senine ale inimii, este motiv de încredere senină în fața infidelităților și slăbiciunilor vieții noastre.

Invitația pe care ne-o face Cristos astăzi nu este la pasivitate, dar este un îndemn de a lucra mai decis pentru Împărăția lui Dumnezeu și pentru dreptatea sa. Eliberați de siguranțele noastre, să ne abandonăm în mâinile Tatălui ceresc, urmând exemplul lui Isus care și-a înfrânt frica morții prin abandonarea sa filială Tatălui. Să-i încredințăm lui orice preocupare și el ne va ajuta. Să ne rugăm pentru noi și pentru toți oamenii, să nu pierdem timpul ci să-l sfințim, trăind în harul lui Dumnezeu, îngrijindu-ne mai întâi de cele spirituale și să așteptăm de la iubirea lui Dumnezeu și cele materiale. Euharistia pe care o celebrăm astăzi, prin care ne unim cu sacrificiul și învierea lui Isus, să ne ajute ca experiența vieții lui Cristos s-o facem și experiența noastră pe care s-o trăim în viața de zi cu zi.

Ciprian Bejan

Ritul latin