Start > Ritul latin > Duminica a VII-a de peste an

Duminica a VII-a de peste an

9 May 2008
1,487 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VII-a de peste an (Anul A)

Cu toții cunoaștem greutățile vieții în societatea de astăzi. Conflicte între națiuni, conflicte între conaționali, conflicte între cei căsătoriți, între familii, între colegi, între prieteni, între vecini, conflicte care provoacă răni, care, dacă nu sunt vindecate, pot rupe echilibrul nostru psihic.

În numele religiei și al lui Cristos, până și creștinii s-au despărțit. Au văzut în aproapele un dușman, s-au excomunicat unul pe altul numindu-se eretici. S-a vărsat sânge în războaie religioase. Mândria, ura, lipsa de iubire, au dat naștere unor discuții teologice aprinse și scrieri apologetice.

Astăzi, însă, Biserica se străduiește să treacă peste aceste bariere. Se vorbește de frați despărțiți și nu eretici, interlocutori și nu adversari. Se scoate în evidență mai mult ceea ce ne unește decât ceea ce ne desparte. Marile religii necreștine nu mai sunt condamnate apriori, dar se încearcă a vedea în ele valorile umane care să ne îngăduie să intrăm în dialog cu ele.

Acesta este și mesajul lecturilor de astăzi. În prima lectură luată din cartea Leviticului, Dumnezeu, prin intermediul lui Moise, dă legea iubirii aproapelui. Porunca iubirii față de aproapele era cunoscută în Vechiul Testament, însă prin aproapele se înțelegea doar cel din proximitatea geografică și fizică, adică familia, rudele, prietenii și, în general, conaționalul, care primea demnitatea și dreptul de iubire din apartenența sa la poporul ales. Mai intrau și străinii din țară, nevoiașii și cei asupriți. Însă expresia “să-l iubești pe dușmanul tău” nu era cunoscută în Vechiul Testament (cf. Dicționar Biblic, 67).

Însă Isus vine cu o poruncă nouă, revoluționară, așa cum ne-o prezintă evanghelistul Matei în lectura a treia de azi. În timp ce în legea veche era prescris să-ți iubești aproapele ca pe tine însuți, Cristos adaugă și iubirea față de dușmani. De ce această poruncă este nouă? Mai întâi, pentru că este o poruncă ce nu cunoaște restricții, nu ține seama de excepții, de hotare, de rase, de religie, dimpotrivă, cuprinde tot omul. Este nouă pentru că ne propune să iubim din dragoste față de Dumnezeu. Nu putem spune că-l iubim pe Dumnezeu, dacă pe fratele nostru îl urâm.

Cristos respinge legea talionului și prezintă o etică nouă, nemaiauzită până atunci: “Nu te împotrivi omului rău; dacă te lovește peste obrazul drept, întoarce-l și pe cel stâng” (Mt 5,39). Cum ar arăta o lume în care fiecare ar îndura ori de câte ori ar fi lovit pe drept sau pe nedrept fără să reacționeze? Nu putem ști. În partea a doua a evangheliei, Isus ne spune că trebuie să-i iubim chiar și pe dușmani. Aceasta este adevărata revoluție evanghelică. Filozoful Hegel scria: “Atunci se cunoaște adevărata onoare a unei vieți dezonorate când se atacă și se dizolvă până și în cele mai mici amănunte toate legăturile unei conviețuiri omenești” (Principiile filozofiei dreptului).

Pentru ce trebuie ca omul să se împotrivească instinctelor care îl fac să reacționeze împotriva dușmanului? Pentru că numai așa vom fi fiii Tatălui ceresc. Psalmul responsorial ne atrage atenția tocmai asupra acestui principiu: “Bun și milostiv este Domnul, încet la mânie și mare în dragoste, nu ne pedepsește după păcatele noastre și nici nu ne răsplătește după fărădelegile noastre” (Ps 102,1.8.10). Însă vom putea fi vreodată desăvârșiți precum Tatăl? Acesta este idealul, țelul nostru. Cu acest scop ne-a dat Cristos mijloace spre a ne depăși: cuvântul și exemplul său, harul și Sfânta Euharistie. Despre aceste mijloace au dat mărturie martirii care i-au iertat pe proprii călăi: “Părinte, nu le socoti lor păcatul acesta” spune sfântul Ștefan (Fap 7,60). Dar, oare, numai aceștia pot fi numiți creștini? Dar noi, ceilalți, care suntem în cursă spre punctul de sosire, noi suntem creștini? Da, cu toate că nu avem curajul eroilor credinței. Creștin nu este numai acela care a ajuns la sfințenie, ci și acela care se află în drum spre ea, acela care cade și se ridică, acela care revine de mai multe ori la fratele sau dușmanul său pentru a primi iertare.

Cum ar arăta lumea dacă toți am pune în practică cuvintele lui Isus: “întoarce obrazul”, “dă și cămașa”. Oare acela va fi sfârșitul lumii? Noi nu știm. Omenirea nu a fost niciodată atât de creștină încât să putem da un răspuns potrivit. Știm însă cu certitudine că cei care au urmat și urmează sfatul lui Isus de a ierta, află în el pacea. Cei umiliți și ofensați sunt preferații lui Isus.

Într-o celulă de închisoare este împins într-o zi un nou deținut. Era tuns, murdar și slab. La început nu l-a recunoscut nimeni, dar, după câteva minute, cineva a exclamat: “Este căpitanul Volkov”. El fusese unul dintre cei mai cruzi torționari ai regimului comunist rus. Arestase și bătuse pe mulți dintre cei cu care acum împărțea celula închisorii. Toți s-au adunat în jurul lui și l-au întrebat cum a ajuns să fie închis. Cu lacrimi în obraji a început să povestească: “Cu câteva luni în urmă, în timp ce ședeam în birou, un băiat de doisprezece ani a intrat ținând în mână un buchet de flori: «Domnule căpitan, dumneavoastră i-ați închis pe părinții mei. Astăzi este ziua de naștere a mamei. De fiecare dată în această zi îi aduceam flori. Din cauza dumneavoastră nu o am astăzi pe mama cu mine ca să-i fac această bucurie, dar ea m-a învățat să-mi iubesc dușmanii și să răsplătesc răul cu bine. De aceea m-am gândit să ofer acest buchet mamei copiilor dumneavoastră». A fost prea mult pentru mine. Sunt și eu om. L-am îmbrățișat pe copil. De atunci nu am mai putut tortura și astfel mi-am pierdut poziția. Dar mă bucur că pot repara astfel puțin din răul ce-mi apasă pe suflet”.

Iată ce poate face o picătură de iertare. Cu siguranță, răzbunarea este cel mai spontan și instinctiv răspuns la orice provocare. A-l vedea umilit și suferind pe cel care ne-a jignit provoacă o bucurie iluzorie. Dar cu ce preț? Este o satisfacție ieftină, de scurtă durată, și nu contribuie la vindecarea rănii celui jignit; dimpotrivă, poate doar să o adâncească.

Ce se întâmplă acolo unde cuvintele lui Isus nu sunt puse în practică? Nimic altceva decât ceea ce vedem noi astăzi. Legea talionului se aplică acum ca și atunci. Iată înțelepciunea politică a oamenilor de azi, care nu-și dau seama că așa ceva este “curată nebunie”, așa cum spune sfântul Paul în lectura a doua. El evocă astăzi măreția noastră: noi aparținem lui Cristos, în noi locuiește Duhul Sfânt, iar noi suntem temple vii ale lui Dumnezeu. De aceea să avem grijă de Templul Domnului pentru că dacă cineva îl va distruge și el va fi distrus de Dumnezeu: “Templul lui Dumnezeu este sfânt și așa sunteți voi” (1Cor 3,17). De fapt, atât prima poruncă pe care am ascultat-o în prima lectură: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”, cât și ceea ce adaugă Cristos în legea nouă: “Să iubești pe dușmanii tăi”, ne propun să-l imităm pe Dumnezeu care este sfânt și perfect.

Clipele cele mai rodnice din viața noastră nu sunt clipele în care totul ne merge bine, ci acelea în care suntem ofensați, urâți sau suntem în suferință. De ce? Pentru că atunci vedem clar ce este în inima noastră. Dacă suntem cu Cristos, inima răspunde urii cu iubire, dacă nu suntem cu el, ne vom răzbuna și vom urî în continuare pe aproapele. A ierta pe dușmani este foarte greu, este o adevărată faptă de eroism. Însă cu toate acestea trebuie să ne aducem aminte că și noi avem trebuință de iertare de la Dumnezeu, că și noi avem greșeli, pe care le vrem uitate, iertate. Împlinirea acestei porunci este posibilă numai cu Cristos și în Cristos.

Nu evanghelia a greșit prin chemarea la iertare, ci oamenii care nu-și dau seama de adevărata valoare a acestei virtuți, care face posibilă conviețuirea atâtor microcosmosuri în acest univers. Oare, întorcându-ne acasă, vom ierta noi din inimă pe vreun membru al familiei care ne-a supărat, sau pe vecinul cu care am schimbat câteva vorbe mai dure? Vom ierta noi pe cel care ne-a făcut să suferim? Isus ne așteaptă să dăm acest examen.

Peste câteva minute vom recita rugăciunea Tatăl Nostru. Îi vom spune lui Dumnezeu “și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri”. Pentru ca aceste cuvinte să nu fie motiv de osândă pentru noi, să ne dispunem bine sufletul ca să pronunțăm aceste cuvinte cu inima curată, sinceră și cu încredere în milostivirea lui Dumnezeu.

Francisc Fărcășel

Ritul latin