Start > Ritul latin > Duminica a V-a de peste an

Duminica a V-a de peste an

9 May 2008
1,224 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a V-a de peste an (Anul A)

Trăim într-o societate consumistă, bazată în mare măsură pe raporturi mercantile, stăpânită de un egoism care uneori este dus la extreme. Într-o asemenea societate, pentru mulți dintre semenii noștri, viața de astăzi pare nesemnificativă, plictisitoare, sau în cel mai fericit caz plină de griji. Este o imagine ce se desfășoară în fața ochilor noștri zi de zi și nu putem face abstracție de ea. Dar tocmai acesta este ambientul în care suntem chemați să ne trăim existența noastră creștină, ca discipoli ai lui Cristos, exemple vii de urmat pentru cei din jurul nostru.

Toate cele trei lecturi proclamate la liturgia cuvântului de astăzi converg spre una și aceeași temă: responsabilitatea de a fi discipol al lui Cristos în lume.

Isus Cristos, divinul învățător, predicatorul prin excelență, se adresează adesea contemporanilor săi și nouă deopotrivă, apelând la realitățile cotidiene, la ambientul și contextul geografic palestinian, foarte cunoscute interlocutorilor săi, pentru a-i putea conduce la înțelegerea misterelor vieții și activității sale și la realitățile care sunt în legătură cu aceste mistere. Deși metoda lui Isus este una practică, totuși, scopul urmărit de el este mereu bine precizat, făcând referire la realitățile de ordin spiritual. Cristos pornește de la realitățile naturale pe care apoi, prin analogie, le transpune în sfera spirituală, conducând pe ascultătorii săi la ținta dorită. La fel procedează și în predica de pe munte, din care face parte fragmentul evanghelic din această duminică. Pericopa evanghelică de astăzi urmează imediat după proclamarea fericirilor din evanghelia duminicii trecute.

“Voi sunteți sarea pământului, voi sunteți lumina lumii!” (Mt 5,13) Vedem aici că Isus nu se proclamă pe sine cum o făcea adesea: “Eu sunt lumina” (In 8,12), “pâinea”, (In 6,42) “calea, adevărul și viața” (In 14,16), dar se referă direct la ascultători: voi sunteți. Este vorba de o schimbare. Prin această afirmație Isus nu vrea să facă o evaluare despre ceea ce sunt ucenicii. Este mai degrabă o misiune la care sunt chemați adevărații ucenici. Asemenea lor, Isus ne repetă și nouă creștinilor, discipolii săi de astăzi, același lucru. Dar în ce sens suntem noi, discipolii, sarea pământului și lumina lumii? Desigur că nu prin noi înșine, dar întrucât participăm la lumina și sarea care este Cristos. “Nu sunteți voi care trăiți, scrie sfântul Ciril din Alexandria (370-444), dar în voi trăiește lumina, adică Cristos, capabil să lumineze cu cuvântul său lumea întreagă” (Omilii). Altfel spus, de la noi nu suntem decât întuneric și sare fără gust. El singur este sarea și lumina. Cristos este sarea pământului, căci numai el poate da gust vieții și să lumineze lumea pentru a scoate la lumină culorile creației pe care întunericul le ține în umbră. Și totuși el ne spune: Voi sunteți sarea pământului, voi sunteți lumina lumii.

Trebuie să fim sare, dar nu separați de el și de aproapele. Trebuie să fim lumină, dar nu sub obroc. Lumina devine utilă numai atunci când este spre folosul cuiva. La fel și sarea. Folosite pentru ele însele sau în mod izolat, nu au nici o utilitate sau chiar pot deveni dăunătoare.

Existența noastră creștină începe odată cu botezul. În acest moment Isus ne spune fiecăruia în parte: Tu ești sarea pământului, tu ești lumina lumii. Este un moment important pentru viața fiecărui creștin. Prin botez devenim ucenicii lui Cristos și moștenitori ai vieții veșnice. Iar dacă suntem ucenici trebuie să fim lumina lumii și sarea pământului. Însuși ritul botezului scoate în evidență acest lucru. Biserica încredințează neofiților lumina, simbolul lui Cristos, pe care aceștia s-o țină mereu aprinsă în inima lor. Vechiul ritual adăuga și un alt element: sarea – se punea puțină sare pe buzele celui botezat. Așadar, suntem sarea pământului și lumina lumii încă de la începutul vieții noastre creștine. Nu suntem numai sare și lumină, dar sarea pământului și lumina lumii. Atât lumea cât și pământul semnifică în textul evangheliei umanitatea ca popor universal.

Omul contemporan este tentat să încerce, să-și umple golul vieții fără gust cu ceva picant… Dar ne întrebăm: oare viața este chiar fără gust sau omul este cel care și-a pierdut sensibilitatea pentru viață?

Se spune că într-o zi un indian era în vizită la un prieten alb care locuia la oraș. Și pe când se plimbau pe străzile aglomerate, deodată indianul îl întrebă pe tovarășul său de drum:

“Tu auzi ce aud și eu?” Celălalt îi răspunse: “Nu aud decât vacarmul străzii și claxonul mașinilor”. “Cum nu auzi cântecul greierului”? La care prietenul se uită mirat. Și pentru a demonstra cele spuse, indianul dădu la o parte câteva frunze ce acopereau un gard și arătă greierul. “Bine da… spuse omul alb, indienii au simțul auzului mult mai dezvoltat decât noi albii”. Indianul, pentru a-i arăta că nu are dreptate aruncă o monedă pe asfalt. La zgomotul produs de monedă mulți dintre trecători se întoarseră. “Vezi, spuse indianul, zgomotul monezii nu a fost mai mare decât cântecul greierului și cu toate acestea cei mai mulți dintre trecători și-au întors privirea. Motivul nu este altul decât că fiecare își concentrează atenția la ceea ce este obișnuit și la ceea ce își dă silința să fie atent”.

Astăzi Isus ne conștientizează de misiunea noastră. Unde ne concentrăm noi, discipolii lui, interesele? Îi putem noi face sensibili pentru viața în Cristos pe cei care din nefericire au pierdut această viață, dacă noi înșine nu o avem? Este necesar așadar să păstrăm mereu aprinsă lumina credinței și nu numai atât, dar s-o punem în candelă pentru ca să lumineze celor din casă. Și, mai concret, cum putem fi noi adevărată lumină pentru lume?

Viața este alcătuită din lucruri mărunte: familie, muncă, odihnă, prieteni, bucurii și speranțe. Tocmai în aceste mici lucruri trebuie să arătăm sensul existenței. Să dăm lucrurilor mici o valoare mare. Să dăm fiecărei acțiuni o referință la Dumnezeu. Numai așa fiecare lucru dobândește gust. Isus Cristos nu ne cere lucruri mari. Nu ne cere să fim flăcări imense, dar lumini mici care să lumineze. Este semnificativă în acest sens statuia sfintei Genoveva, patroana spirituală a Parisului. Aceasta este înfățișată cu o lumânare în mână veghind la liniștea orașului adormit în noapte. Este desigur o imagine plastică, dar cu un conținut profund. Prin misiunea pe care am primit-o la botez suntem chemați să veghem la liniștea sufletului nostru și al aproapelui. “Așa să strălucească lumina voastră înaintea oamenilor încât să vadă faptele voastre bune și să-l preamărească pe Tatăl vostru din ceruri”. Și care trebuie să fie faptele noastre bune?

În prima lectură profetul anonim din secolul șase înainte de Cristos, Trito-Isaia, rezumă un motiv drag teologiei profetice. El vede tocmai acest aspect cotidian al operei de dreptate și de iubire. “Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăpostește în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l și nu te ascunde de cel de un neam cu tine” (Is 58,7). Iată ce înseamnă să fim lumină și să facem faptele luminii. Căci adevăratul cult plăcut lui Dumnezeu este cel îngemănat cu credință și fapte bune. Iar postul nu este altceva decât un mijloc al carității față de cei nevoiași și semn al solidarității în popor. Numai astfel “lumina ta va răsări în întuneric și bezna ta va fi ca miezul zilei” (Is 58,10).

Sfântul Paul se adresează creștinilor din Corint cu un mesaj actual și de efect. Apostolul, conștient de misiunea sa, intervine într-un moment în care această comunitate trece printr-o criză. Paul îi avertizează că el nu este altcineva decât un slujitor al Cuvântului lui Dumnezeu, iar vestirea Evangheliei nu stă în înțelepciunea și măiestria cuvintelor, ci doar în înțelepciunea lui Dumnezeu. Corintenilor care au transformat Evanghelia într-o filozofie și s-au împărțit în diferite școli, Paul le spune că el nu dorește să afle altceva între ei decât pe Cristos și pe acesta răstignit. În această sintagmă, Apostolul simplifică toată credința sa și demonstrează puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu. Referința la cruce îndepărtează și condamnă orice fel de pretext uman: “Departe de mine gândul de a mă lăuda în afară de crucea Domnului Isus Cristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, iar eu pentru lume” (Gal 6,14). Paul insistă, de asemenea, asupra conținutului credinței care nu poate fi judecat cu criterii umane. Cât despre predica sa, aceasta nu se bazează pe elocință sau filozofie, dar corespunde credinței genuine: mântuirea lui Dumnezeu, Isus crucificat, manifestarea Spiritului, puterea lui Dumnezeu. Aceasta este legea fundamentală a apostolului și forța mântuirii creștine, după cum ne spune teologul francez Lyonet.

Viața noastră trebuie să se hrănească din contemplarea Misterului Pascal, iar credința trebuie să consiste în aderarea la Cristos lumina lumii. El ne invită să-l imităm, să fim lumină și sare pentru lume. Să nu ne rușinăm să dăm mărturie de credința noastră, căci așa cum se exprimă scriitorul bisericesc Teodoret din Cir (356-428): “Credința noastră, liberă de orice tentativă de dominare sau de pură abilitate verbală, cu forța Spiritului, va indica oamenilor drumul mântuirii” (Scrieri dogmatice).

A ține aprinsă lumina credinței primită la botez constituie pentru adevăratul discipol viața în Împărăție. Toată viața noastră creștină să nu fie altceva decât o lampă în care să iradieze lumina lui Cristos. Astfel, eliberați de orice fel de pretext sau egoism, să devenim asemenea apostolului Paul: “toate pentru toți” (1Cor 9,22).

Doamne, Dumnezeule, Toate Sfintele liturghii se termină cu cuvintele mergeți în pace. Dă-ne harul ca să vedem clar că acolo unde s-a sfârșit Sfânta Liturghie, acolo trebuie să înceapă misiunea noastră. Pentru că nu ajunge să cunoaștem lumea și să o cucerim prin rațiune, dar să o sfințim prin viața noastră.

Andrei Cocianga

Ritul latin