Start > Ritul latin > Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos

Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos

9 May 2008
1,193 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Preasfântul Trup și Sânge (Anul A)

“Cine mănâncă Trupul meu și bea Sângele meu rămâne în mine și eu în el” (In 6,56).

Cunoaștem faptul că anul liturgic i-a dedicat deja Euharistiei seara și noaptea din Joia Sfântă. Euharistia este “izvorul și apogeul întregii vieți creștine” (LG 11), inima oricărei activități ecleziale. Iată pentru ce, sfânta Biserică, în Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, ne aduce iarăși în centrul atenției și al evlaviei noastre creștine, această Taină sublimă și ne îndeamnă să reflectăm, într-un mod particular, asupra marelui și adâncului mister Euharistic. Așadar, o a doua zi consacrată într-un mod aparte sărbătoririi, venerării, recunoștinței, din partea noastră, pentru acest mare Dar al iubirii divine față de noi.

Unde își are originea și care este sensul solemnității de astăzi? Sub imboldul dezvoltării tot mai mari a reflecției teologice asupra prezenței reale a lui Cristos în speciile euharistice consacrate, dar și a amploarei pe care o luase devoțiunea euharistică populară, Papa Urban al IV-lea a dispus ca sărbătoarea, care se celebra deja în anul 1246 în dieceza de Liège, să se extindă la toată lumea catolică. Obiectul acestei celebrări este foarte bine rezumat de prefața Liturghiei de astăzi: “Cristos, la Cina sa de pe Urmă împreună cu apostolii, voind să perpetueze în veac jertfa crucii mântuitoare, s-a oferit Ție Miel fără pată, Jertfă bine plăcută a laudei desăvârșite. Hrănindu-i cu această Taină vrednică de închinare, Tu Doamne, îi sfințești pe credincioșii tăi, pentru ca neamul omenesc, care trăiește pe același pământ, să fie luminat de aceeași credință și să fie unit de aceeași iubire” (Prefața Euharistică II).

Acesta este misterul pe care îl celebrăm astăzi, taina Sfintei Euharistii, în care ni se revelează culmea iubirii Sfintei Treimi față de oameni, perpetuarea sacrificiului crucii în timpul Bisericii, memorialul prezenței reale și răscumpărătoare a lui Cristos sub speciile euharistice ale pâinii și vinului, ca “pâine vie coborâtă din cer” (In 6,51) spre viața veșnică a celor credincioși care se împărtășesc din ea; pentru că, “cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică” (In 6,54) – ne asigură Cristos în fragmentul din Evanghelia după sfântul Ioan. Multe sunt denumirile cu care reflecția teologică a încercat să definească, de-a lungul timpurilor, Sfânta Euharistie. A fost numită: frângerea Pâinii, adunare euharistică, memorialul pătimirii și învierii Domnului, sfânta Jertfă, sfânta și dumnezeiasca Liturghie, Sfânta Misă etc. (cf. CBC 1328-1332). În lumina textelor liturgiei cuvântului de astăzi, în centrul cărora este “Cristos ca pâine a vieții”, a vieții care nu moare niciodată, să reflectăm puțin asupra Euharistiei, mai ales ca “Cină a Domnului”, ca “Împărtășanie”, ca principiu și izvor de comuniune între Dumnezeu și noi, și între noi, în trupul și sângele Fiului său, din care participăm hrănindu-ne la aceeași Masă Euharistică.

În prima lectură, luată din cartea Deuteronomului, vedem cum Moise îndeamnă cu insistență poporul israelit, în ciuda tuturor pericolelor și lipsurilor pe care le experimentează de-a lungul peregrinării sale prin deșert în drum spre Țara Promisă, să nu uite de Domnul Dumnezeul său care l-a “făcut să iasă din țara Egiptului” (Dt 8,14) și care acum îi dăruiește și îl hrănește cu mană, în chip miraculos trimisă din cer, și-l susține tainic în încercările prin care trece. Redactorului cărții Deuteronomului, viața în deșert, în cei 40 de ani de exod, îi apare ca o încercare la care Iahve își supune poporul ales pentru a-i pune la probă fidelitatea față de alianța de pe Sinai, a cărei pecete o constituia Decalogul. Avem în acest comportament al lui Iahve față de poporul său o adevărată pedagogie divină: îl face să simtă lipsurile, îl “umilește”, dar tot el intervine și-l menține în existență, voind să-l facă să înțeleagă că supraviețuirea nu e legată atât de factorul material, reprezentat aici de mană, cât mai ales de intervenția Cuvântului viu și vivificant al lui Iahve, de observarea voinței sale, manifestată în “cele zece porunci”. Simbolismul manei, această mâncare ca un fel de grindină care cădea pe pământ, și cu care Dumnezeu a hrănit poporul israelit timp de 40 de ani în pustiu, a cunoscut în progresul Revelației un continuu proces de spiritualizare, ajungând să fie considerată tipul Cuvântului lui Dumnezeu, care dă viață (cf. Înț 16,20.25-26), și chiar hrana erei mesianice, pe care Mesia o va dărui din nou omenirii, după cum Moise a oferit hrană Israelului în pustiu (cf. E. FERENȚ, Euharistia, 36-37). Isus însuși recurge la această imagine a manei atunci când făgăduiește instituirea Sfintei Euharistii, recunoscând însă în ea doar o prefigurare a tainicei hrane pe care avea să o instituie în seara Cinei de Taină. Diferența dintre aceste două tipuri de hrană, de esență și de efect, este afirmată în mod clar de Isus: “Eu sunt pâinea vieții, spune Isus, eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Părinții voștri, în deșert, au mâncat mana și au murit… dar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii… cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică” (In 6,48.51.49.54).

Consecvent stilului său, în capitolul șase al evangheliei care-i poartă numele, evanghelistul Ioan, supranumit teologul, reunește fapte și învățături propuse de Isus cu ocazii diferite, cu scopul de a ne da o adevărată cateheză euharistică, cateheză care reprezintă “o profundă teologie apostolică despre Euharistie” (E. FERENȚ, Euharistia, 63). Primele 21 de versete ale acestui capitol șase sunt ca o pregătire a ceea ce urmează în continuare, marele discurs euharistic, sau marele discurs despre “Pâinea vieții” ținut de Isus în sinagoga din Cafarnaum. Așadar, fragmentul proclamat în evanghelia de astăzi este așezat de Ioan după relatarea minunii înmulțirii pâinilor și după apariția miraculoasă a lui Isus ucenicilor săi, mergând pe apă. Avem aici două adevărate “semne” săvârșite de Isus în vederea instituirii Euharistiei, deoarece el cunoștea greutatea pe care o întâmpinau iudeii care îl ascultau, și chiar apostolii, în a crede originii divine a Persoanei și a misiunii sale. Știa și faptul că vor rămâne pur și simplu scandalizați când avea să instituie Sfânta Euharistie: “Cum poate acesta să ne dea carnea sa să o mâncăm?” (In 6,52) Tocmai de aceea înmulțește pâinile, hrănind cei 5000 mii de oameni, și umblă pe apă, pentru a declanșa în sufletele auditoriului său credința, în primul rând, în persoana sa, în lucrarea și în misiunea sa, care este de a face nu voința sa, dar voința aceluia care l-a trimis: “Iar voia celui care m-a trimis este să nu pierd nimic din ceea ce mi-a fost dat” (In 6,39).

Într-adevăr, credința în misterul întrupării Cuvântului și în acela al Euharistiei, care sunt intim unite și inseparabile, a reprezentat pentru iudeii de ieri, contemporani lui Isus, dar este încă și pentru mulți creștini de astăzi, piatra de poticnire în aderarea lor cu toată credința la mesajul lui Cristos. E necesară credința în Cuvânt, mai înainte de a ne apropia de comuniunea sacramentală Euharistică. În Sfânta Euharistie Isus a vrut să permanentizeze o prezență și o lucrare: prezența – odinioară vizibilă – a Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, și lucrarea răscumpărării noastre săvârșită de Cristos prin toate misterele cărnii sale, dar înfăptuită în mod sublim pe Calvar, prin pătimirile sale și prin jertfa crucii în care, manifestând maxima sa ascultare față de voința Tatălui, ne-a dezvăluit nouă culmea iubirii lui Dumnezeu față de noi. Euharistia este cel mai frumos dialog de iubire, de iubire sacrificală, dintre Dumnezeu și om: Dumnezeu ni se dă nouă și noi ne oferim lui Dumnezeu. Unicul sacrificiu al crucii oferit în mod sângeros, o singură dată, de Cristos Tatălui “pentru viața lumii” (In 6,33), în celebrarea euharistică, este reactualizat, este adus în prezent, în mod real dar nesângeros, ascuns sub speciile consacrate ale pâinii și vinului, pentru a hrăni și a face să crească sâmburele vieții veșnice sădit de Dumnezeu în noi la botez.

Acesta este adevărul de credință pe care îl proclamăm și pe care suntem invitați să ni-l însușim mai intim astăzi: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el” (In 6,56), rămânerea lui Cristos în cel care-l primește, în acela care îl “mănâncă” cu credință și în mod demn în Sfânta Împărtășanie, și a acestuia în Cristos. Această comuniune cu Dumnezeu și a oamenilor între ei, pe care o realizează, astfel, Euharistia, este subliniată de sfântul Paul în a doua lectură: participând la binecuvântarea cupei cu vin și la frângerea pâinii, devenim părtași ai comuniunii cu Trupul și Sângele lui Cristos. Și, deși mulți, pentru că toți participăm la unica pâine a lui Cristos, nu formăm decât un singur trup, învață apostolul Paul (cf. 1Cor 10,17). Aici este misterul profund al Bisericii: Euharistia naște Biserica; unitatea, creșterea și sfințirea ei se produc și se mențin în jurul Cuvântului lui Dumnezeu și al Mesei Euharistice.

Unui discipol al său, care obiecta că nu simte nevoia de “a se împărtăși”, sfântul Augustin îi dădu un răspuns care a devenit apoi faimos: “Dumnezeu, deși fiind foarte înțelept, nu a știut să ne dea nimic mai util decât Euharistia; deși fiind foarte puternic, nu a putut să ne dea nimic mai bun decât Euharistia; deși fiind foarte bogat, nu a găsit să ne dea un dar mai prețios decât Euharistia… Și tu, care ești ignorant, neputincios și foarte sărac, pretinzi să facă mai puțin?” (sfântul Augustin, Confessiones). Discipolul s-a dat învins și, de atunci înainte, nu a scăpat nici o ocazie de a se hrăni cu “alimentul celor puternici”, al celor puternici prin roadele pe care Euharistia le produce în ei.

Aceasta să fie pe viitor și atitudinea noastră în fața Euharistiei: recunoscând neputința și “sărăcia” minții noastre în a cuprinde o Taină atât de mare, să-l rugăm pe Cristos să ne ajute cu harul său, ca să înlăturăm de pe ochii credinței noastre vălul ignoranței, pentru a-l putea recunoaște și pentru a simți nevoia de a ne apropia cât mai des de el în Euharistie. De altfel, un moment specific al sărbătorii de astăzi îl constituie procesiunea publică cu Preasfântul Sacrament. Adorându-l în mod public pe Isus Euharisticul, Biserica nu face nici paradă, nici – pur și simplu – un “act de solidaritate” cu Cristos; să fie acest gest de adorație expresia credinței noastre vii în Euharistie și a dorinței noastre de a trăi tot mai intens din ea! Atunci vom putea răspândi și în jurul nostru această trăire, atunci va crește gradul de intimitate al unirii noastre cu Dumnezeu și ne va fi, Euharistia, chezășie sigură a gloriei viitoare și veșnice din ceruri.

Gabriel Budulai

Ritul latin