Start > Ritul latin > Sfânta Treime

Sfânta Treime

9 May 2008
1,904 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Preasfânta Treime (Anul A)

Preamărit să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că mare este îndurarea lui față de noi. Binecuvântată să fie Sfânta Treime. Aceasta este tema care răsună în liturgia de astăzi. Dar misterul Sfintei Treimi îl întâlnim în toate sărbătorile anului liturgic, în toate întâlnirile euharistice duminicale. Astăzi însă, Biserica subliniază într-un mod cu totul deosebit acest mister al unității lui Dumnezeu în trei persoane, mister care constituie fundamentul vieții noastre creștine.

Trebuie să recunoaștem cu umilință că ne aflăm în fața unui mister, că ne aflăm în fața celui mai mare și de nepătruns mister al credinței noastre: misterul Sfintei Treimi, a unicului Dumnezeu în trei Persoane – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Cum pot trei să fie unul? Sfântul Bernard, cu privire la acest mister, a spus: “A încerca să pătrunzi cu mintea acest mister înseamnă temeritate, a-l cunoaște înseamnă viață, înseamnă viață veșnică”.

Dumnezeu Tatăl, datorită bunătății sale, datorită iubirii sale nemărginite, îl caută pe om tocmai atunci când omul fuge de el, când se îndepărtează de prezența sa, de intimitatea sa. Acest Dumnezeu-iubire, cum îl definește sfântul Ioan evanghelistul, îl cheamă pe Moise să urce pe munte. De ce pe munte? Pentru că muntele este unul din locurile cele mai liniștite, este un loc lipsit de zgomot, un loc unde se poate medita. Muntele este locul propice de a te întâlni cu Dumnezeu: “Moise s-a sculat dis-de-dimineață și s-a urcat pe muntele Sinai, așa cum îi poruncise Domnul” (Ex 34,4b). Dar, cum am amintit mai sus, sunt și alte locuri unde putem să ne întâlnim și să vorbim cu Dumnezeu, sunt și alte modalități și anume: putem să ne retragem în tăcerea, ascultarea și meditarea cuvântului său.

Moise, așadar, urcă pe munte, pătruns de un Dumnezeu “iubitor de oameni, milostiv, îndelung răbdător, plin de îndurare și de dreptate” (Ex 34,6), un Dumnezeu care dă omului abătut de la calea cea dreaptă, decăzut și dezorientat, Legea sa, adică un indicator care să-l îndrume spre bine. Dumnezeu cel sever, drept, care pedepsește omul pentru păcatele sale, lasă aici locul unui Dumnezeu blând și bun, care intervine, înainte de toate, pentru a ajuta și a salva.

Unui Dumnezeu atât de blând și bun, omul câteodată îi întoarce spatele. Dar Dumnezeu chiar și în fața refuzului legii sale din partea omului nu cedează, nu-l abandonează pe om, și-l trimite pe Fiul său căci “atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul-născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică” (In 3,16). Așadar Dumnezeu îl trimite pe Fiul său în lume pentru ca “lumea să fie salvată prin el” (In 3,17). Sfântul Augustin a spus: “Dacă Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, n-ar fi venit în lume, oamenii ar fi fost pierduți” (Confesiuni).

Față de Isus Cristos, omul ca individ și omenirea în totalitatea ei nu pot avea o atitudine de indiferență. Alegerea nu se poate face decât între a fi cu el sau împotriva lui. De această alegere depinde mântuirea sau osânda fiecăruia. Pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește și de condamnarea celor care nu cred în Isus Cristos, a acelora care nu acceptă ajutorul său (cf. In 3,18).

Cum poate fi posibil așa ceva la un Dumnezeu care se declarase în prima lectură bun și milostiv? (cf. Ex 34,6). Dar în realitate nu Dumnezeu ne condamnă, ci noi singuri ne condamnăm prin refuzarea unității cu Cristos, când nu ne interesează voința sa și facem totul conform voinței noastre. Ne condamnăm singuri atunci când crucea sa devine o imagine palidă și plină de praf, în loc să fie semn și chemare pe drumul cel drept, pe drumul schimbării. Crucea lui Cristos trebuie să fie pentru noi semn al iubirii lui Dumnezeu și izvor de har. Dar, refuzând crucea, refuzându-l pe Cristos, e ca și cum am refuza să credem în soare pentru că nu putem să-l privim și să ni-l explicăm. Cristos este soarele, este lumina lumii, este mântuirea omului. Cine îl recunoaște pe Cristos ca soarele vieții sale, nu are nevoie de idolii zilelor noastre: beția, desfrâul; nu mai trebuie să caute liniștea sa, nu mai trebuie să înlăture temerile sale, pentru că viața sa este iluminată, este clară, și în dificultățile din ea se întrevede speranța. Căci așa cum un singur soare iluminează lumea, la fel lumina lui Cristos inundă pe toți aceia care cred în el. De aceea, sfântul Paul afirmă în a doua lectură de astăzi: “Fraților preaiubiți, bucurați-vă, căutați desăvârșirea, încurajați-vă unii pe alții, fiți uniți în cuget, trăiți în pace și Dumnezeul dragostei și al păcii va fi cu voi” (2Cor 13,11). Cu cât mai mult creștinii se scufundă în Cristos, cu atât mai mult sunt uniți cu el, formând un singur trup, al cărui cap este Cristos și în care Spiritul său, Duhul Sfânt, care este comuniune cu Tatăl, devine principiul însuflețitor. În acest trup, toți oamenii, datorită însuflețirii Duhului Sfânt, devin unul.

Dumnezeu Fiul, prin moartea sa pe cruce, ne-a dobândit toate harurile, care ne sunt împărțite de Duhul Sfânt, a treia Persoană dumnezeiască. De la Duhul Sfânt primim ajutorul de a ne întoarce la Dumnezeu. De la Duhul Sfânt primim harul de a ne abandona iubirii lui Dumnezeu, Duhul Sfânt ne dă harul sfințitor pe care îl primim la botez. Dumnezeu face totul prin el. Sfântul Vasile cel Mare spune că Duhului Sfânt îi datorăm asemănarea noastră cu Dumnezeu.

Să-i mulțumim Sfintei Treimi pentru numeroasele sale binefaceri și să fim gata oricând mai bine să ne dăm viața, decât să renunțăm la credința în ea. În Italia, în timpul persecuție din anul 304, diaconul Euplius a fost martirizat pentru credința sa în Sfânta Treime. A suportat cu credință și curaj tortura la care a fost supus. Judecătorul, înfuriat de credința și de curajul său, îi strigă cu cruzime: “Mizerabile! Adoră zeii Marte, Apollo și Esculap și vei scăpa de aceste chinuri, și vei primi avere multă”. Dar diaconul cu o voce fermă îi răspunde: “Eu îl ador pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt, Sfânta Treime, singurul Dumnezeu care există”. Diaconul, după ce a rostit aceste cuvinte atât de mărețe, își dă cu seninătate viața pentru credința sa în Sfânta Treime.

Tatăl milostiv, Fiul salvator și Duhul Sfânt Mângâietorul, iată cine animă viața noastră comunitară, iată cine ne dă putere în lupta cu greutățile vieții. Acesta este misterul Sfintei Treimi, care este mister de iubire și de dreptate și pe care noi nu știm să-l explorăm dar îl recunoaștem, pentru că ne-a fost revelat de Sfânta Scriptură și confirmat de magisteriul Bisericii. Experiența ne confirmă că din orice mister dezlegat apar alte mistere. De aceea Sfânta Tereza a lui Isus, după îndelungi căutări, se resemnează și recunoaște spunând: “Cu cât înțeleg mai puțin, cu atât cred mai mult, cu atât experimentez o devoțiune mai mare”.

Urmând exemplul diaconului Euplius, să avem o devoțiune și o credință foarte mare față de Sfânta Treime și să ne rugăm cu toții Sfintei Treimi, ca în momentul morții noastre să ne dăm ultima suflare în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt. Sfintei Treimi să ne rugăm mereu ca să ne însoțească pe drumul ce duce la muntele sfânt al lui Dumnezeu, acolo unde îl vom lăuda neîncetat pe Dumnezeu unic și întreit în persoană.

Maricel Moraru

Ritul latin