Start > Ritul latin > Duminica a VII-a a Paºtelui (A)

Duminica a VII-a a Paºtelui (A)

18 April 2008
1,276 afiºãri

Autor: pr. ªerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creºtinã
Duminica a VII-a dupã Paºte (Anul A)

Isus, ridicându-ºi ochii spre cer, a zis: “Tatã, a veni ceasul! Preamãreºte pe Fiul tãu, ca ºi Fiul sã te preamãreascã pe tine. Precum i-ai dat putere peste tot trupul, ca sã dea viaþa veºnicã tuturor acelora pe care i-ai dat lui. ªi aceasta este viaþa veºnicã: sã te cunoascã pe tine, singurul Dumnezeu adevãrat, ºi pe Acela pe care l-ai trimis, Isus Cristos. Eu te-am preamãrit pe pãmânt, împlinind lucrarea pe care mi-ai încredinþat-o… Am arãtat numele tãu oamenilor pe care mi i-ai dat mie din lume… Eu pentru ei mã rog… (In 17,1-11a)

Duminica situatã între sãrbãtoarea Înãlþãrii glorioase a lui Isus ºi cea a Rusaliilor, ni-L prezintã pe Mântuitorul, în fragmentul evanghelic, în atitudine de mijlocire faþã de Tatãl în folosul celor pe care Acesta i-a încredinþat. Aceastã atitudine exprimã bine funcþia pe care Mântuitorul o exercitã acum pe lângã Tatãl: dupã ce a preamãrit Numele sãu pe pãmânt adunându-i pe toþi cei pe care El i-a încredinþat pentru a le da viaþa veºnicã, acum se roagã ca aceºtia sã fie ajutaþi sã Îl preamãreascã pe pãmânt.

Prin aceastã rugãciune Isus Cristos mijloceºte, în fond, prezenþa Duhului Sfânt în viaþa celor care au crezut în El. În plus, aceastã rugãciune are menirea de a-l configura pe ucenic cât mai mult lui Isus ºi a-l ajuta sã descopere bucuria existenþei creºtine, în chiar inima suferinþelor îndurate din cauza Lui. Nu în ultimul rând, rugãciunea lui Isus stabileºte acea comuniune care comunicã ucenicilor din toate timpurile iubirea Tatãlui ºi îi angajeazã spre a-L urma.

Dupã ce Isus s-a înãlþat la cer, apostolii s-au întors în Ierusalim… ªi când au intrat în cetate au urcat în încãperea de sus, unde stãteau de obicei: Petru ºi Ioan ºi Iacob ºi Andrei, Filip ºi Toma, Bartolomeu ºi Matei, Iacob al lui Alfeu ºi Simon Zelotul ºi Iuda al lui Iacob. Aceºtia toþi stãruiau într-un cuget în rugãciune împreunã cu femeile ºi cu Maria, mama lui Isus, ºi cu fraþii lui. (Fapte 1,12-14)

Prezentându-i pe apostolii întorºi la Ierusalim, dupã ce Isus s-a înãlþat glorios la cer, în rugãciune, împreunã cu femeile ºi cu Maria, mama lui Isus, ºi cu fraþii lui, sfântul Luca creeazã o imagine oarecum paralelã aceleia din fragmentul evanghelic. Într-adevãr, apostolii nu întreprind nimic înainte de a se ruga, ºi aceasta pentru cã rugãciunea comunã e menitã sã îi pregãteascã sã-L primeascã pe Duhul Sfânt pe care Isus a promis cã-L va trimite asupra lor. Tot rugãciunea realizeazã acea comuniune cu Isus Mijlocitorul tuturor darurilor, mai ales al Duhului dãtãtor de Viaþã. ªi nu în ultimul rând rugãciunea realizatã acea comuniune între toþi membrii Bisericii. În fond, o astfel de prezentare a rugãciunii ne-o aratã ca fiind proiectul ºi, oarecum, conþinutul oricãrei realizãri ulterioare.

Ritul latin