Start > Ritul latin > Duminica a V-a a Paºtelui (A)

Duminica a V-a a Paºtelui (A)

18 April 2008
1,158 afiºãri

Autor: pr. ªerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creºtinã
Duminica a V-a dupã Paºte (Anul A)

Isus le-a spus ucenicilor sãi: “Sã nu se tulbure inima voastrã. În casa Tatãlui meu sunt multe lãcaºuri. Iar de nu, oare v-aº fi spus: Mã duc sã vã pregãtesc loc?ªi de mã voi duce ºi vã voi pregãti loc, iarãºi voi veni ºi vã voi lua la mine, ca acolo unde sunt Eu sã fiþi ºi voi. ªi unde mã duc, ºtiþi calea.” I-a zis Toma: “Doamne, nu ºtim unde te duci; cum putem ºti calea?” I-a zis Isus: “Eu sunt Calea, Adevãrul ºi Viaþa. Nimeni nu vine la Tatãl, decât prin mine…”

Meditarea misterului Învierii preaslãvite a lui Isus Cristos, vreme de patru sãptãmâni, a avut menire ca, prin re-evocare mãrturiilor celor care au descoperit-o, noi înºine sã pãtrundem în pedagogia care sã ajute sã descoperim prezenþa de înviere a Mântuitorului astãzi, în viaþa noastrã. Aceastã aprofundare continuã pe mãsurã ce se apropie momentul despãrþirii lui Isus de ucenicii sãi prin Înãlþarea glorioasã la ceruri.

Anunþul despãrþirii, fãcut deja în cadrul Cinei celei de tainã, provoacã tristeþe ºi descurajare în inimile apostolilor. Aceastã stare de spirit îl determinã pe Isus sã-i consoleze pe cei care îl înconjoarã, sã-i încurajeze ºi mai ales sã-i înveþe în ce fel vor putea ei sã regãseascã intimitatea prezenþei sale, acea intimitate care este, în acelaºi timp ºi intimitate cu Tatãl. El se prezintã pe sine ca fiind Cel care mediazã aceastã intimitate. Isus este calea pentru cã el este adevãrul sigur ºi de nezdruncinat, revelaþia Tatãlui. De aici decurge cã El este viaþa. De vreme ce Tatãl este izvorul vieþii, acea viaþã pe care o trãieºte Fiul ºi pe care acesta o împãrtãºeºte credincioºilor: viaþa constã în a-L cunoaºte pe Tatãl prezent în Fiul (17,3). ªi dacã ucenicii recunosc în Isus calea, dacã ei recunosc în El, prin credinþã, adevãrul ºi viaþa Tatãlui, atunci ei îl cunosc deja pe Tatãl.

În zilele acelea, pentru cã numãrul ucenicilor creºte, eleniºtii au început sã cârteascã împotriva evreilor cã vãduvele lor erau trecute cu vederea la slujirea de fiecare zi. Atunci cei doisprezece au spus: “Nu se cuvine ca noi sã lãsãm Cuvântul lui Dumnezeu ºi sã slujim la mese. De aceea, fraþilor, cãutaþi dintre voi ºapte bãrbaþi cu nume bun, plini de Duhul Sfânt ºi de înþelepciune, pe care noi sã-i rânduim la aceasta slujbã…” (Fapte 6,1-7)

Se vede cã apostolii au înþeles mesajul lui Isus de vreme ce, într-o situaþie de tulburare nãscutã în sânul comunitãþii primare, ei sunt conºtienþi cã nu pot pãrãsi Cuvântul lui Dumnezeu pentru a restabili ordinea. Numai în mãsura în care ei vor scruta Cuvântul viu al lui Dumnezeu, Cuvânt în care Isus însuºi li se reveleazã ºi îi învaþã, vor obþine acea înþelepciune cãlãuzitoare ºi chiar acea prezenþã înnoitoare ºi pacificatoare a Mântuitorului în Comunitatea primarã. Soluþia gãsitã s-a concretizat prin instituirea celor ºapte diaconi. Sfântul Luca ne învaþã sã descoperim în creºterea numãrului de ucenici rodul lucrãrii lor de slujire care nu este altceva decât slujirea vivificatoare a lui Isus Cristos înviat care vegheazã asupra Bisericii, Trupul sãu (mistic).

Ritul latin