Start > Ritul latin > Vă rog, puteți să vă păstrați furculița!

Vă rog, puteți să vă păstrați furculița!

29 February 2008
2,080 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Ne aflăm la mijlocul perioadei Postului Mare, în drum spre punctul central al anului liturgic, Triduumul Pascal, în care vom celebra patima, moartea și învierea Domnului Nostru Isus Cristos. Poate ne-am făcut deja o impresie greșită despre acest timp, care ar presupune pentru unii doar culori închise cu nuanțe de violet, post aspru, abstinențe diverse și mai dese, chipuri posomorâte, îndepărtare de tot ceea ce constituia pentru noi până acum patru săptămâni viața și cheful de viață.

Îmi pare rău să vă dezamăgesc, dar trebuie astăzi să vă spun că Postul Mare și spiritul său specific nu au de-a face deloc cu astenia de primăvară, dacă vi s-a părut că despre simptomele ei am început să vă vorbesc, după cum o fac și mass-media în această perioadă. Că acest timp nu are de-a face chiar deloc cu negarea vieții și interdicțiile fără sens, o spune însuși numele acestei duminici: Laetare! – Bucură-te!

Această duminică reprezintă așadar o scânteie de lumină care străpunge ritmul vieții noastre, ispitit poate deja de rutină și monotonie, mai ales în acest timp de pregătire pentru Paști. Postul capătă așadar sens doar în lumina sărbătorilor pascale, Avem voie așadar să ne bucurăm, ba chiar trebuie să ne bucurăm, căci ne îndreptăm împreună spre un țel comun, spre Paști, singurul eveniment care poate lumina și orienta corect toate eforturile noastre ce îl preced sau îl urmează, așadar și cele actuale.

Trebuie însă să nu uităm că bucuria nu se lasă prescrisă asemenea unei rețete medicale. Bucuria crește, atunci când deschidem într-adevăr ochii și percepem/acceptăm ce bogăție ne este oferită de către Dumnezeu și astăzi. Așadar să ne bucurăm! Acest îndemn poate constitui punctul de plecare în interpretarea vindecării orbului din naștere din Evanghelia de astăzi ca pe o bucurie ce o precede și o pregătește pe cea pascală.

Ce se întâmplă de fapt în fragmentul evanghelic proclamat? Nu e, cu siguranță, un fapt comun, oarecare, nici măcar o minune ca toate celelalte ale lui Isus. Este o relatare atipică pentru Ioan, foarte amănunțită care ne pune pe gânduri tocmai datorită insistenței evanghelistului asupra unor detalii. De fapt, adesea “Der liebe Gott steckt im Detail” (Dumnezeu se ascunde în detaliu), afirma Aby Warburg în 1925, la deschiderea seminarului său despre arta italiană pre-renascentistă.

Interesant este că orbul din evanghelie nu face de fapt nimic, nu strigă după ajutor, așa cum se întâmplă în alte cazuri similare, nu-și mărturisește mai întâi credința, ci este pur și simplu acolo. Iar Cristos îi unge ochii cu tină, fără să îl întrebe, din proprie inițiativă. De aceea este important să urmărim pașii pe care îi face orbul, după vindecarea sa.

Primul pas: face ceea ce i-a spus Isus. “El s-a dus, s-a spălat și, când s-a întors, vedea”. Nu înțelege încă ce se întâmplă, dar o face. Și a funcționat: și-a recăpătat vederea. Nimeni nu poate înțelege minunea, dar e un lucru evident faptul că acum vede.

Al doilea pas: orbul vindecat dă mărturie că Isus e cel care a făcut minunea. El nu știa încă cine este de fapt acest Isus, dar dă mărturie despre el. Deja un prim pas important, pe care mulți nu îl fac. Dar iată că orbul vindecat îl mărturisește pe Cristos.

Al treilea pas: este dus în fața fariseilor, care nu vor să înțeleagă, ba chiar pretind de două ori explicații cu privire la cele întâmplate. Aici intervine mărturia clară a orbului din naștere: “El este un profet”. Așadar trasează o legătură în mintea și inima sa între Cristos și Dumnezeu, ceea ce e un pas important, căci un profet este cel trimis de Dumnezeu și face bine în numele său.

Ultimul pas este extrem de important, deși dificil de trecut. Orbul este în postura de a fi aruncat afară de farizei. Și de abia acum, după ce e dat afară, ajun el printr-o nouă poziționare față de Cristos la sensul adevărat al lui “a vedea”. De abia după ce spune “Da, Doamne, cred că tu ești Fiul lui Dumnezeu”, de abia atunci începe să vadă cu adevărat.

Citeam deunăzi o scurtă relatare, cu un profund caracter parenetic. O femeie foarte credincioasă, aflată în ceasul morții, a dorit să-și mai exprime o ultimă dorință preotului, ce venise să îi dea ultimele sacramente. “Părinte, când mă veți îngropa, vreau să îmi puneți într-o mână biblia mea veche și în cealaltă o furculiță”. Preotul, luat total prin surprindere, întreabă: “Biblia înțeleg, dar o furculiță? De ce?!”

“M-am tot gândit la mesele și banchetele la care am participat de-a lungul anilor, îi explică ea. Nici nu le mai știu numărul. Dar un singur lucru mi-a rămas întipărit în minte. În timpul întâlnirilor acelea extraordinare, când masa era pe sfârșite, un servitor sau poate chiar gazda venea să strângă vasele murdare. Îmi răsună și acum în minte cuvintele pe care ni le spuneau, șoptind ușor peste umăr: Puteți să vă păstrați furculița“. Știți ce însemna asta? Că urma desertul! Și nu mă refer la jeleuri, budincă sau înghețată. Mă refer la adevăratul desert, cum ar fi tortul de ciocolată sau plăcinta cu vișine. Când mi se spunea că îmi puteam păstra furculița, știam că avea să vină partea cea mai bună a mesei. Și despre asta vreau să vorbească oamenii la înmormântarea mea. Vreau să-și amintească doar vremurile bune pe care le-am împărtășit. Asta ar fi un lucru bun. Iar când se vor perinda pe lângă sicriul meu și mă vor privi îmbrăcată în rochia mea albastră, vreau ca ei să se uite nedumeriți unii la alții și să se întrebe mirați: dar de ce o furculiță? Asta vreau să le spuneți, că mi-am păstrat furculița pentru că urmează felul cel mai bun.

La sfârșitul Postului Mare se află Paștele, cea mai importantă sărbătoare creștină, ceea ce ne face pe noi creștini și fundamentează credința noastră. Reprezintă “felul cel mai bun”. În zadar sunt toate, dacă nu acordăm importanța cuvenită Paștelui. Și în cazul hranei Cuvântului de la această sfântă Liturghie urmează acum exact felul cel mai bun, în sensul că e partea care are cea mai mare incidență, în mod concret, asupra vieții noastre, căci textul Evangheliei ne îndeamnă și pe noi să facem pașii corespunzători spre a vedea cu adevărat. Întrebarea este: unde ne aflăm? Am făcut deja vreun pas? Cum putem aplica în viața noastră “tehnica celor patru pași”?

Poate unii sunt în pragul primului pas. Multe persoane sunt oarbe, căci consideră că pot realiza multe, doar prin propriile eforturi și strădanii și, pe deasupra, nu permit nimănui să le spună nici măcar un cuvânt. Sunt atât de plini de ei încât nu mai au loc pentru nimeni. Nu își dau însă seama că de fapt sunt oameni atât de săraci, încât se aseamănă orbului care stă cumva singur, izolat într-un colț.

Ar trebui să ne întrebăm acum retoric: noi permitem cuiva să ne spună ceva sau să ne facă vreo observație? Au voie măcar prietenii noștri cei mai buni să ne tragă din când în când deoparte pentru a ne face atenți la unele greșeli făcute? Suntem pregătiți să-i ascultăm și fără a face comentarii inutile să le urmăm sfatul, exact cum a procedat orbul față de Cristos? Aceasta pretinde de fapt o încredere foarte mare în relațiile noastre cu cei din jur. Așadar să ne întrebăm: oferim atâta încredere cât pretindem? Cine sunt de fapt prietenii noștri? Preferăm prieteni care nu au nimic de spus și doar ne laudă?!

Am văzut în cel de-al doilea pas cum orbul face trimitere la cel care se numește Isus Cristos. Mulți oameni și astăzi nu au făcut încă acest pas decisiv, care presupune la a-și raporta viața la Dumnezeu și poruncile sale. Unii se mulțumesc să vadă în Cristos un om drăguț, care a avut câteva afirmații “cool” care au fost consemnate și care a sfârșit ucis pe cruce, întrucât era atât de iubitor de pace și poate puțin naiv.

Este și credința noastră la acest nivel superficial? Are de-a face viața noastră cu Cristos? Cum dăm noi mărturie despre el? Nu cumva îl respectăm atâta timp cât nu ne deranjează, cât nu devine incomod pentru stilul nostru de a trăi? Trimit gândurile, cuvintele și faptele noastre la Cristos? Sau preferăm să nu deschidem ochii decât o singura dată pe an, la Paști, și atunci scurt, ca nu cumva să fim nevoiți să acceptăm că suntem încă orbi?

Orbul înțelege când face al treilea pas că Dumnezeu se află în spatele lucrurilor. Înțelege că un simplu om ar fi mult prea slab pentru a înfăptui singur așa ceva. Acest act de credință cade multora din contemporanii noștri foarte greu. Jesus Christ, Superstar – ok! Dar Fiul lui Dumnezeu… asta e prea mult.

Îmi amintesc, în acest sens, de recitalul cu care se deschide musical-ul rock Jesus Christ, Superstar. “Mintea mi-e mai clară acum. În sfârșit pot să văd mult prea clar unde vom ajunge cu toții în curând. Dacă dezgolești omul de mit, vei vedea unde vom ajunge curând. Isuse, ai început să crezi lucrurile pe care le spun despre tine. Tu crezi toată vorbăria asta despre Dumnezeu și despre tot binele pe care l-ai făcut. Ai început să însemni mult mai mult decât lucrurile pe care le spui. Ascultă-mă, Isuse, nu-mi place ce văd. Tot ce-ți cer este să mă asculți. Și amintește-ți că am fost mereu mâna ta dreaptă! I-ai stârnit pe toți, ei cred că l-au găsit pe noul Mesia și te vor răni când își vor da seama că s-au înșelat. Îmi amintesc când a început totul, nu era vorba de nici un Dumnezeu. Atunci erai un simplu om. Și crede-mă că admirația mea pentru tine nu a murit. Dar fiecare cuvânt pe care tu îl spui astăzi este răstălmăcit într-un fel sau altul și te vor răni când își vor da seama că i-ai mințit. (…) Ascultă-mă Isuse, îți pasă de poporul tău? Nu înțelegi că trebuie să rămânem la locurile noastre? Ai uitat că suntem reduși la tăcere?”

Autorul, Andrew Lloyd Webber, pune pe buzele lui Iuda de fapt tot zbuciumul omului modern și efortul său de a-l reduce pe Isus Cristos la stadiul de om, un om deosebit, un Superstar, dar atât. Toate ironiile din acest musical la adresa modernității dezvăluie de fapt efortul nostru de a-l dezgoli pe Cristos de divinitatea sa și arată unde se ajunge: Iuda ajunge să creadă că-i vrea binele lui Isus care, naiv fiind, începe să creadă în ovațiile mulțimii și de aceea îl vinde, considerând că îi face un bine, ajută la păstrarea ordinii evidente preexistente, după el; Petru își închipuie că trebuie să încropească o răscoală în toată regula; Maria Magdalena își face probleme că se află în fața primei persoane pe care nu știe cum s-o iubească; templul înfățișat ca un casino modern nu mai are loc și pentru Dumnezeu; toți bolnavii, leproșii, șchiopii orbii îl văd ca pe un talisman miraculos care trebuie atins pentru a produce minunea etc.

Aici se ajunge. De fapt… aici s-a ajuns! Nu cumva este acesta exact ambientul/nivelul de credință al omului modern? De aceea pasul al treilea este foarte important și definitoriu: a crede că în spatele lucrurilor, întâmplărilor, minunilor se află doar Dumnezeu. A crede în providență nu este totuna cu a crede în coincidențe!

Al patrulea pas este însă și mai greu. Orbul dat afară continuă să-l mărturisească pe Cristos, ba chiar ajunge să-l recunoască ca Dumnezeu. Cine dintre noi a făcut oare acest pas?! Cine mai vorbește azi de jertfe, renunțări, post, abstinență? Cine mai vorbește despre predica de duminică?! Cine își mai aduce aminte peste zi/săptămână de promisiunile făcute lui Dumnezeu în momentele dificile, de cumpănă? Cine are astăzi curajul să atragă atenția unui prieten, unei prietene, rude asupra importanței credinței și a trăirii ei în viața noastră?

Dar cred că nu trebuie să devină prioritate a căuta defectele celuilalt, pentru a-i atrage atenția. Am putea începe cu noi. De vreme ce suntem orbi, nu îi vedem nici pe ceilalți, nici pe noi.

Iată ce ne învață o poveste scrisă de un african: “Când mă nasc sunt Negru, când cresc sunt Negru, când stau la soare sunt Negru, când mi-e frig sunt Negru, când sunt speriat sunt Negru, când sunt bolnav sunt Negru, iar când mor sunt tot Negru. Iar tu, tipule Alb, când te naști esti Roz, când crești ești Alb, când stai la soare ești Roșu, când ți-e frig ești Albastru, când ești speriat ești Galben, când ești bolnav ești Verde, iar când mori ești Cenușiu… Si tu mă numești pe mine Colorat?! Poate ești cumva orb! CURCUBEULE!!”

Așadar, și pentru noi este posibil fiecare din cei patru pași, dacă vrem într-adevăr să vedem. Și noi trebuie să-l recunoaștem pe Dumnezeu ca Mântuitorul, Mesia, pentru ca ochii noștri să se deschidă, pentru ca să ne căpătăm vederea. Nu contează unde ne aflăm pe traseu. Timpul Postului Mare ne invită să facem următorul pas, să mergem mai departe, pentru ca să-l putem privi la sfârșit pe Dumnezeu față către față.

Ritul latin