Start > Ritul latin > În contact cu lumina

În contact cu lumina

29 February 2008
1,701 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

O lumină “suspectă”

Este posibil să ieșim din noapte. Întunericul poate fi învins. Orizontul întunecat al omului este incendiat de o imensă strălucire. Cineva a început să strige: “Eu sunt lumina lumii”. O afirmație definitivă, care nu se mulțumește să fie o declarație solemnă, dar este susținută de un fapt de necombătut, controlabil: unui om care era orb din naștere i s-au deschis ochii, și acum ne vede și flutură înaintea tuturor “faptul” nemaiauzit: a fost vindecat miraculos de acea lumină. Cineva s-ar aștepta să se deschidă ferestrele, să se deschidă larg ușile, o participare generală pe stradă cu oamenii care, fără să spună un cuvânt, se cufundă în acea baie de lumină, se spală ochii rămași prea mult sigilați, se prezintă uluiți de acea realitate uimitoare.

Dimpotrivă se limitează să privească printre crăpături cu bănuială. Ochi neliniștiți și miopi spionează printre găuri cu neîncredere. Se fluieră cuvinte neclare. Și cei care ies în față o fac cu circumspecție, preocupați de a nu se expune prea mult, înarmați cu propriile feștile de candelă, încăpăținați să examineze acea incredibilă propunere de lumină cu mucurile lor fumegătoare.

Scena descrisă de Ioan este penibilă și ridicolă în același timp. Dubii artificiale, discuții fără sfârșit, interogatorii insistente, contestații, întrebări perfide, cercetări, rezerve, încăpăținare, controale insistente, excomunicări. Atâtea manevre diversive pentru a nu ceda în fața luminii, pentru a se sustrage din fața evidenței. Totdeauna a fost așa. În loc să caute lumina, se îndârjește să adune argumente pentru a sprijini, în orice caz, propriile siguranțe care se clatină, pentru a consolida cu orice preț (inclusiv acela al grotescului) propriul punct de vedere.

Este greu de permis ca să fie puse în discuție ideile, prejudecățile. Vai dacă cineva îndrăznește să se atingă de obiceiurile noastre religioase, de imaginile noastre despre Dumnezeu, de moralismele noastre meschine, de a întrerupe formulele noastre devote sau înțelepte. Se acceptă numai ceea ce nu ne obligă să revedem o oarecare mentalitate, anumite scheme. De multe ori chiar legile și regulamentele pot deveni un zid în spatele căruia se ține la adăpost de lumina “neașteptată”. Cea mai gravă formă de orbire este cea care ne face să vedem exclusiv ceea ce noi dorim să vedem.

Un fapt mic împotriva unui munte de vorbărie

“Un lucru știu: înainte eram orb și acum văd.” Ei dețin înțelepciunea, puterea, limbajul, manevrează cu dibăcie argumentele docte. El sărmanul, nu are cărțile de partea sa (și cum le-ar fi putut citi dacă era orb?). Însă posedă un fapt, poate să se sprijine pe o experiență directă. A întâlnit pe cineva care, cu un procedeu puțin bizar dar evident eficace, i-a deschis ochii. Dacă nu știu cum să încadreze în doctrina lor, dacă nu reușesc să-l facă să fie de acord cu teoriile lor, dacă aceasta nu reintră în ortodoxie, cu atât mai rău pentru ei, sunt fapte care nu ne privesc.

El rămâne solid atașat de acel fapt. Nimeni nu va reuși să-l mute din acel teren concret. Nu vor putea de loc să-l oblige să renunțe la vindecare, și să trimită la cel ce i-a dăruit darul dintr-o proveniență suspectă. El se simte foarte bine cu sănătatea redobândită, chiar dacă lor le-ar fi mai comod ca el să reia condiția sa precedentă de orb. Pot să spună ceea ce vor, dar el se atașează de miracolul care este obiect de scandal. Nu este dispus pentru nimic pe lume să închidă ochii numai pentru ca ei să nu fie deranjați în propriile siguranțe și să nu vadă amenințat privilegiul lor propriu.

Dacă se mulțumesc cu mucurile lor care mai fumegă, este treaba lor. Însă nu pot să pretindă ca el să renunțe chiar acum când este gata să se familiarizeze, după o nesfârșită așteptare în noapte, cu lumina soarelui. Un fapt mic opus unui munte de discuții, subtilități, argumente, vorbării nesfârșite. O știință modestă, rodul experienței personale la care nu renunță, care nu-și pleacă fruntea la amenințările păzitorilor încruntați ai ortodoxiei. Înșelătorii, intimidări, capcane, derâderi, șantaje, dispreț, presiuni. El, totuși, rămâne cu încăpăținare agățat de unicul lucru pe care îl știe.

Așa ar trebui să fie mărturia celui care crede: bazată pe o întâlnire, pe o experiență, pe un contact direct. Voi continuați să vorbiți, să dați sentințe, să dezbateți. Spuneți ce vreți. Dar eu văd. După acea întâlnire viața mea s-a schimbat. Eu nu mai sunt ca mai înainte. Am ieșit transformat. Zăboviți să reglați conturile voastre. Puneți-vă de acord, dacă este posibil. Consultați registrele voastre. Consumați-vă ochii pe cărțile îngălbenite care vă sunt atât de familiare. Gargarizați formulele voastre liniștitoare. Distingeți, precizați, sfidați, obiectați, puneți în gardă, excludeți, controlați, examinați soarele cu claritatea mucurilor voastre fumegânde. Eu mă mulțumesc să trăiesc grație acelei lumini. Nu am nevoie să stau cu voi pentru că îmi dați senzația că sunteți în regulă. Ascult de chemarea Unuia care mi-a zis: “Du-te…” Și adevărul nu vreau să-l descopăr din cărțile voastre. Prefer să-l învăț de pe un chip.

Descoperirea decisivă

“Tu l-ai văzut: cel ce vorbește cu tine este chiar El.” Este Isus al intelectualilor. Isus al specialiștilor în drept. Isus al revoluționarilor. Isus al bogaților. Isus al puterii. Isus al grupului. Isus al ultimei ideologii. Isus al celor mai fideli. Isus de dreapta și de stânga. Este Isus “al meu”.

Și acestea sunt întuneric. Vine momentul în care trebuie să avem curajul de a străpunge acel zid gros. Și să ne lăsăm atinși, să ne întâlnim față în față cu El. – Tu crezi în Fiul omului? – Cine este, Doamne, pentru ca să cred în el? – Tu îl vezi: este cel care vorbește cu tine. Când cărțile îți provoacă o evidentă plictiseală, predicile prea multe îți produc un fenomen de saturație, te simți strâmtorat într-o anumită mentalitate, și cei din clan pretind să-ți administreze chiar și respirația, este momentul întâlnirii decisive, care te transformă. Când cuvintele obișnuite nu te mai satisfac, ba chiar îți dau un anumit dezgust, când nimeni nu-ți mai spune nimic, este momentul de a fi atent la acest cuvânt: – Sunt eu cel care îți vorbesc.

Numai atunci înțelegi ce înseamnă a crede cu adevărat. Când îți lipsește orice sprijin, acela este momentul de a te așterne la drum. Când toți te compătimesc sau te bănuiesc pentru că ai primit în dar vederea, și vezi ceea ce ei nu reușesc sau nu vor să vadă, acela este momentul de a sta la distanță de discursurile inutile, de riturile care se repetă, și de a fixa ochii “vindecați miraculos” spre unica direcție. Când te recunoști “orb din naștere”, acela este momentul de a te lăsa găsit de Unul care îți dăruiește posibilitatea de a te naște sau de a veni la lumină.

Când ai impresia că din gura ta au fost luate toate cuvintele, încerci de-a dreptul senzația de a nu mai înțelege nimic, și maeștrii, cu pretenția de a te îndoctrina, au reușit să facă astfel încât tu nu mai înțelegi nimic, atunci nu-ți mai rămâne decât să spui: – Cred, Doamne! Vindecarea, ca pentru cel orb, vine prin intermediul noroiului. “A uns cu noroi ochii orbului și i-a spus: – Mergi și te spală în piscina din Siloe. El a mers, s-a spălat și s-a întors văzând.

Trebuie să te speli, să îndepărtezi crustele obiceiurilor, să te curățești de tot ceea ce alții ți-au pus în spinare cu pretenția de a te modela după chipul și asemănarea și capriciul lor (este un noroi folosit de Domnul care este o creație nouă, originală. Dar este și un alt noroi, abuziv, cu care anumite mâini neîndemânatice și neavizate te ung până să te facă o marionetă stângace, de nerecunoscut). După această spălare necesară, și de multe ori sfâșietoare, cel care “se întoarce” văzând, refuză cu hotărâre toate celelalte comprese tradiționale, și se sustrage din atenția medicilor “autorizați” care ar vrea să-l vindece de… vindecare!

O vedere răsturnată

Cel care crede este cineva care reușește să vadă în chip “diferit”, adică din punctul de vedere al lui Dumnezeu, conform povestirii din prima lectură care relatează alegerea surprinzătoare făcută de Samuel în casa lui David. Și atunci cineva nu se lasă impresionat de “staturile” impunătoare, favorizate și de postamente și piedestale și de ecranele televiziunii, nu se lasă impresionat de aparențe chiar dacă sunt frapante și… zgomotoase.

Dumnezeu, care “privește în inimă”, înlătură inexorabil mărețiile umane, personajele pretențioase, îngâmfate, pe cei ambițioși, pe cei cu autoritate, și alege pe ultimul, pe cel mai mic, pe cel care nu este prezentabil. Nu este suficient a vedea chipul. Trebuie să învățăm să privim. Pentru că este mereu riscul de a vedea greșit, ca orbii care nu se pot vindeca, să neglijăm sau să disprețuim ceea ce este important în perspectiva lui Dumnezeu, și de a promova ceea ce este inconsistent în ochii săi. În mod paradoxal unica perspectivă justă, din punct de vedere evanghelic, este cea “răsturnată” față de criteriile de măsurare umane.

Roade “luminoase”

“Trezește-te, tu care dormi, scoală-te din morți, și Cristos te va lumina…” Cei botezați ies din întunericul păcatului și se lasă cuprinși de lumina pascală. Cei credincioși, uniți cu lumina lui Cristos (“acum sunteți lumină în Domnul”), devin luminoși. Sfântul Paul, în a doua lectură, ne avertizează că trebuie să acționăm “în chip luminos”. Pot fi acțiuni bune, cuvinte bune, și chiar rugăciuni care să devină opace, întunecoase, apăsătoare. Este necesar să facem luminoase cuvintele și acțiunile și întreaga persoană, începând cu a ne lăsa inima cuprinsă de lumină.

Avem chiar impresia că unii creștini iubesc, dar cu o inimă întunecată, rece. Totuși puțină lumină ar avea puterea de a schimba totul. Un cuvânt inteligent, o tăcere și mai inteligentă, un gest discret, un surâs plin de bunătate, o privire senină: și întunericul este alungat, viața dobândește claritate, ne simțim puțin mai fericiți, chiar mai puțin răi. Suntem chemați să devenim producători de lumină (“rodul luminii constă în orice bunătate, dreptate și adevăr”). Este vorba de a transforma tot ceea ce știm, facem, suntem, în lumină.

Trebuie să demascăm răul care se cuibărește în noapte. Trebuie să îndrăznim “să vedem clar”. Este necesar, mai ales, să nu ne temem de a ne apropia de Cristos astfel încât să reușim în final, prin acest contact, să ne trezim din somn și să devenim purtătorii unui chip luminos.

Ritul latin