Start > Ritul latin > Oare Cristos este împărțit?

Oare Cristos este împărțit?

25 January 2008
2,032 afișări

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a de peste an (Anul A)

Pregătirea activității publice - așa se numesc cele două capitole din care am citit astăzi la evanghelie (cap. 3-4). După ele urmează Predica de pe munte. Duminica trecută am ascultat mărturia lui Ioan Botezătorul. Duminica aceasta ne batem capul să răspundem la această întrebare: “Oare Cristos este împărțit?”. Mă refer la faptul că fiecare/mulți dintre voi, asemenea corintenilor, spun (fac, cred, gândesc, speră, iubesc) altceva.

Suferim cu toții, mai mult sau mai puțin de fragmentism. Trăim o viață fragmentată. Existența noastră este compusă din fragmente, bucle de timp, de viața pură, de clipe – unele mai diferite (pestrițe) decât altele. “Dar ce: Oare Cristos este împărțit?”

În ceea ce privește fragmentismul vieții de credință evidențiez doar trei situații:

Prima. Fragmentismul cauzat de o persoană. Când spun persoană mă gândesc la totalitatea însușirilor ce derivă de aici. Mă opresc spre exemplificare doar la una dintre ele: a gândi (și cu voce tare). Persoana “foarfecă” este cea care, chiar și în gândul rostit (sau mai ales în el), alege să placă mai mult prin cuvinte decât prin fapte și consideră că, în ultimă instanță, nu gândurile slujesc gânditorului, ci gânditorul slujește gândurilor. Și taie, și taie, și taie pe toți și de toate care nu înțeleg să pună punct și s-o ia de la capăt. “Dar ce: Oare Cristos este împărțit?”

A doua. Fragmentismul ca o terapie șoc. Scopul principal: agravarea (acutizarea) unui anumit derapaj, cu sau fără intenție. Seamănă cu un buton pe care se apasă și se întrerupe sau, dacă vreți, se taie filmul. “Apeși, deci exiști!” Spre binele pacientului… român, de data asta. “Dar ce: Oare Cristos este împărțit?”

A treia. Poate cea mai tulburătoare. Fragmentismul ca o “valoare izbăvitoare”. Însuși discursul despre valoare presupune o fragmentare între legi, principii, reguli pe de o parte și “valori” pe de altă parte. Marele rău al acestei situații este culmea fragmentării care constă în a reduce (totul) la o singură valoare: eu. Mai precis, eu și plăcerile mele, eu și confortul meu, eu și fericirea mea.

Consecințe. Simplific puțin pentru că mi-am amintit cu drag de profesoara de matematică din liceu. Avea o vorbă: “de ce simplu, când se poate complicat?”. O spunea ori de câte ori umpleam tabla de calcule inutile. Așa eram noi atunci. Mai complicați.

Așadar, simplificând. Tot trei sunt și consecințele:

Prima. Nu orice context vital (sau mod de viață dacă vreți) se potrivește cu chemarea, urmarea și vestirea lui Isus Cristos. Oricât am încerca noi să fragmentăm lucrurile: nu Matei este cel care aude “vino după mine și te voi face vameș de suflete”; nici tânărul bogat “vino după mine și te voi face Fond Monetar Internațional”. Exagerez. O fac pentru că aș vrea să ne întrebăm în mod serios și noi: “Dar ce: Oare Cristos este împărțit?” Nicidecum, el i-a spus doar lui Petru și lui Andrei să vină ca să fie făcuți pescari de oameni.

A doua. O educatoare îi observa pe copiii din grupă în timp ce desenau. Se plimba prin sala de clasă ca să vadă lucrarea fiecăruia. Când ajunse la o fetiță care lucra de zor, o întrebă ce desenează. Fetița îi răspunse:

-«Îl desenez pe Dumnezeu.»

Educatoarea se opri și spuse:

-«Dar nimeni nu știe cum arată Dumnezeu.»

Fără măcar să clipească și fără să ridice privirea de la desenul său, fetița răspunse:

-«Păi, de-acum o să știe.»

Micuța avea ideea sa și socotea că Dumnezeu este așa cum credea ea. Ceva asemănător, însă, ni se întâmplă multora dintre noi.

Ideea corectă de Dumnezeu este aceea pe care Isus ne-a revelat-o. Primul lucru pe care trebuie să-l știm despre Dumnezeu este că el este mult mai mult decât pot eu gândi sau înțelege și, din același motiv, este mai mult decât mă poate Isus învăța. Nu pentru că Isus nu l-ar cunoaște în totalitate pe Tatăl (Mt 11,27), ci pentru că eu nu am capacitatea de a înțelege tot ceea ce Isus cunoaște.

Doar în Cer îl putem vedea și cunoaște: “vom fi asemănători lui, pentru că îl vom vedea așa cum este” (1In 3,2). Pe pământ, calea pentru a avea o idee corectă, chiar dacă nu completă, de Dumnezeu, nu este desenul fetiței și nici al meu. Calea este Evanghelia.

“Magii au întrebat despre Salvator la palatul lui Irod. Noul Rege era foarte diferit față de cum se așteptau. Trebuiau, deci, să învețe că Dumnezeu este diferit de cum obișnuim să ni-l imaginăm… Iar aceasta înseamnă că acum ei trebuie să fie diferiți, trebuie să învețe stilul lui Dumnezeu” (Benedict al XVI-lea, către tineri la Köln, la ZMT, 20-08-2005).

A Treia. Omul ce suferă de fragmentism ar vrea ca fiul cel mic să nu mai plece de-acasă… ce moștenire?… ce împărțire a averii? Eu te-am făcut, eu te omor!!! El nu vrea să fie diferit, nu vrea să învețe stilul lui Dumnezeu. Și așa își imaginează că ar putea convinge pe cât mai mulți să nu-și mai ia lumea-n cap, să nu mai ceară împărțirea averii, să viseze pentru totdeauna la iedul de mâncat cu pritenii etc. Sărmanul de el…

Faimosul Luis Pasteur se afla într-o dimineață cu mâinile pe masa de studiu, cu degetele apropiate, în formă de pâlnie și capul înclinat la mică distanță deasupra mesei. Când termină, își ridică capul și, îndepărtând mâinile, se putu vedea un microscop mic. Un student care îl observase în timp ce stătuse nemișcat atâta timp, îi spuse:

-«Mă gândeam că vă rugați.»

-«Așa-i!» replică omul de știință. «Îi spuneam lui Dumnezeu lucruri frumoase, deși nu chiar atât de frumoase cum sunt cele pe care el mi le spune prin intermediul lucrărilor sale.»

Pasteur a fost un om foarte pios. El obișnuia să spună că deoarece avea ceva cunoștințe științifice, credea ca un breton (la noi moldovean) și că, dacă ar cunoaște mai mult, ar crede ca o bretonă (moldoveancă).

Dacă privim fără prejudecăți, ne vine ușor să-l descoperim pe Dumnezeu în lucrurile minunate pe care le-a creat. Microscopul și telescopul ne ajută să vedem. Cu toate acestea, este nevoie să avem ochii limpezi, pentru a vedea clar, neîmpărțit, nefragmentat. Doamne, limpezește ochii Bisericii tale și vindecă fragmentarea privirii ei!!!

Ritul latin