Start > Ritul latin > Măreția lui Ioan Botezătorul

Măreția lui Ioan Botezătorul

17 January 2008
1,946 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

Un uliu era consumat de invidia pe vultur. “De ce el poate să zboare atât de sus? Toată lumea îl admiră în timp ce pe mine nu mă admiră nimeni.” Într-o zi uliul a văzut un vânător și l-a chemat să împuște vulturul. Vânătorul i-a răspuns că are nevoie de niște pene să le pună la săgeata sa pentru a ajunge până la vultur. Uliul și-a smuls unele dintre cele mai bune pene ale sale și le-a dat vânătorului. Dar nu au fost de ajuns ca săgeata să ajungă vulturul. Atunci uliul și-a smuls alte și alte pene, dar săgeata nu ajungea nicicum la vultur. În scurt timp uliul a rămas complet fără pene și deci nu a mai putut zbura. Vânătorul s-a întors spre el și l-a împușcat: era prada lui pe acea zi. Morala poveștii? Invidia și gelozia consumă persoana ce are aceste sentimente înainte de cea pentru care le are.

Există o diferență între invidie și gelozie. Invidia este nemulțumirea față de ce avem și dorința de a avea ceea ce îi aparține altuia. Putem invidia oamenii pentru cum arată, pentru ce au, pentru relațiile lor, dorindu-ne să fim în locul lor. Gelozia pe de altă parte este teama că am putea pierde ceea ce e al nostru în favoarea altcuiva. Atât invidia cât și gelozia îi fură omului pacea interioară în timp ce plănuiește cum să elimine persoana pe care o percepe ca o piedică în calea împlinii personale. Privind cum stau lucrurile în lumea de astăzi, s-ar părea că invidia și gelozia sunt trăsături umane normale. Dar exemplul lui Ioan Botezătorul ne arată că adevărata împlinire și măreție personală stă nu în modul în care suntem în comparație cu alții ci în fidelitatea noastră față de rolurilor date nouă de Dumnezeu.

Cui îi place să afle că persoana care i-a succedat se descurcă mai bine decât el? Nimănui. Ioan este din acest punct de vedere un exemplu rar. Ioan Botezătorul a început mișcarea Împărăția lui Dumnezeu. Isus i-a succedat ca lider al mișcării după ce Irod l-a închis. Și totuși, ori de câte ori Ioan vorbește despre Isus, îl recunoaște pe Acesta ca fiind mai bun decât el. Îl descrie pe Isus ca mire iar pe el doar ca prietenul mirelui (Ioan 3,29). Observați cum îl prezintă pe Isus propriilor lui discipoli în Evanghelia de astăzi: “A doua zi, l-a văzut pe Isus venind la el și a zis: Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii. Acesta este cel despre care am spus: ‘După mine vine un bărbat care a ajuns înaintea mea, pentru că era mai înainte de mine’.” (Ioan 1,29-30). Drept urmare, doi discipoli l-au părăsit și l-au urmat pe Isus (v. 37). Aceștia au fost primii discipoli ai lui Isus, după Evanghelia lui Ioan. Să mai reținem și modul în care Ioan Botezătorul își rezumă atitudinea față de Isus: “Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3,30).

De ce Ioan este atât de mulțumit cu locul doi, în loc să dea din coate pentru a ajunge el sub lumina rampei? Deoarece el știe exact motivul pentru care este pe această lume. El știe de ce a fost chemat la viață: “Am venit să botez cu apă, ca, prin aceasta, El să fie făcut cunoscut lui Israel” (Ioan 1,30). Deoarece știe de ce se află aici, Ioan poate să spună când și-a împlinit menirea. El poate să spună când a venit timpul să predea ștacheta. Dar de ce ai venit tu pe lume? Care este planul lui Dumnezeu cu viața ta? Dacă nu ai un răspuns la această întrebare există riscul că îți petreci viața alergând după nimicuri, într-o cursă a invidiei și geloziei împotriva celor pe care îi percepi ca fiind mai buni decât tine. În loc să trăiască și să lucreze în armonie și cooperare cu alții, oamenii care nu își știu scopul lor ca ființe sunt adesea ademenite de rivalitate și competiție.

Să medităm astăzi la exemplul pe care ni-l oferă Ioan. El ne spune că nu contează locul (al doilea, sau mai mult), atâta timp cât facem ceea ce trebuie. Chiar dacă ceea ce facem nu pare extraordinar, important este să ne respectăm misiunea. Ioan se considera pe sine ca nedemn să îi lege curelele sandalei la Isus, dar despre el s-a spus că: “nu s-a ridicat între cei născuți din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul” (Matei 11,11).

Ritul latin