Start > Ritul latin > Între deschiderea universală și atenția față de particular

Între deschiderea universală și atenția față de particular

17 January 2008
1,173 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

Mielul nu trebuie să aibă gheare…

Să notăm îndată doi termeni: slujitor și miel. Slujitor al lui Dumnezeu este cel care este însărcinat să participe la un plan și să-l ducă la îndeplinire. Deci se subînțelege ideea de dăruire totală pentru o cauză. Mielul indică ascultarea, docilitatea. Și este subînțeleasă ideea unei iubiri lipsite de apărare care ajunge până la jertfirea supremă, la sacrificiul de sine.

Este semnificativ faptul că, în limba aramaică, același termen indică atât pe slujitor cât și mielul. Deci cele două imagini, în lecturile de astăzi, se suprapun. Isus, mielul lui Dumnezeu, are misiunea de a lua asupra sa, să ridice “păcatul lumii”. Ciudat. Tocmai mielul, un animal care nu poate fi considerat “de povoară”, care nu ne face să ne gândim la forță și robustețe, ia asupra sa, se împovărează cu greutatea cea mai zdrobitoare. Grămada înspăimântătoare a răului este luată, ridicată de creatura cea mai slabă, cea mai ascultătoare.

Astăzi avem impresia că nu ne încredem prea mult în miel, cel puțin conform interpretării “extreme” făcute de Cristos.

Nu a fost eliminat de tot, se continuă să fie exaltat, dar s-a încercat, cu stângăcie, să-l… fortifice, injectându-i în vene doze puternice de agresivitate, ajungând să-i schimbe natura (sunt operații de inginerie genetică care sunt făcute, în mod clandestin, dar cu toate binecuvântările trebuincioase, în laboratoarele sacre). Și astfel avem un miel semeț, dominator, care adesea își arată ghearele, scoate un sunet care se aseamănă cu un răget, își netezește blana și își arată dinții în fața oricărui atac, își ia atitudini provocatoare, trufașe, sfidătoare, lovește puternic cu copita, aruncă priviri amenințătoare, revendică cu încăpățânare drepturile proprii la locul de păscut.

În sfârșit, nu se mai resemnează să fie victima de jertfit. Și pentru că o socotește depășită, și oricum ineficace. Ca și cum ar spune: pentru a combate răul din lume ne trebuie altceva. Mielul – cel puțin cel tradițional – nu este potrivit pentru luptă, prea timid, supus, incapabil să reacționeze așa cum trebuie, excesiv de îngăduitor, bun numai de a fi călcat în picioare… Astăzi trebuie schimbat registrul. Și astfel este prezentat un hibrid, care chiar dacă nu este îmbrăcat ca un lup, nu mai păstrează desigur nici o vagă asemănare cu mielul.

Nevinovăția – trebuie dovedită – este fluturată ca un motiv de privilegiu, de ținere la distanță disprețuitoare față de păcătoși, de refuz al solidarității față de cei păcătoși. Cât privește vărsarea sângelui… să o dovedim! Se ajunge până la impresia că crucea trebuie mânuită, dacă nu tocmai ca o armă (dar se întâmplă și asta), desigur ca un steag pentru a da semnalul revoluției, luând revanșa dorită asupra dușmanilor. Ultimul lucru la care ne gândim este că ea (crucea) este instrumentul făcut într-adins pentru a ne lăsa răstigniți.

Și nu ne dăm seama că acest miel echipat pentru luptă, pentru dominare, departe de a îndepărta răul din lume, sfârșește prin a-l mări. Poate este momentul în care creștinii trebuie să găsească curajul să se întoarcă pentru a adopta un stil de blândețe, înțelegere, tandrețe, dăruire tăcută, modestie, solidaritate reală cu cei slabi. Mielul “agresiv” își scutură de pe umeri păcatul lumii, nu îl elimină. Mielul lui Dumnezeu, în schimb, nu ezită să-l “poarte”, până la acceptarea distrugerii proprii.

Păcatul este închiderea

Dar ce este, precis, “păcatul lumii”? Poate să fie suma păcatelor tuturor oamenilor. Evident și păcatele mele fac parte din păcatul lumii. Totuși expresia indică, poate, închiderea, retragerea în sine, închistarea în lucrurile particulare și refuzul universalului. Poporul lui Israel, ascultând cuvintele lui Isaia adresate slujitorului lui Jahweh (prima lectură), se gândea la împlinirea promisiunii pur și simplu în termeni de reîntoarcere în teritoriul patriei după experiența arzătoare a exilului. Dar această concepție este prea restrânsă față de planul lui Dumnezeu.

Redobândirea unității naționale nu este suficientă. Trebuie să se deschidă către un orizont mult mai vast, să nu se lase închis de scheme particulare de privilegiu, suficiență și prezumție. Slujitorul lui Jahweh are misiunea să treacă peste granițele Israelului, să ducă mântuirea la toate popoarele, să fie lumină pentru toate popoarele. Tradițiile iudaice au sfârșit prin congelarea, sufocarea spiritului promisiunii. Profeția cu respirație universalistă s-a asfixiat, mumificat, s-a strâns în fașele vederilor naționaliste și sectare. Isus, slujitorul lui Dumnezeu, rupe acea crustă tare care ținea Duhul încarcerat, îl eliberează, dă viață cuvintelor antice sclerozate, redă vestirii dimensiunea sa universală. Așa ar trebui să fie pentru Biserică.

Mereu este o siguranță precedentă care trebuie abandonată. De făcut o rocadă. De respins o atitudine de frică. De înlăturat un stil de suficiență. O preocupare obsesivă de sine, o eliberare de un instinct de apărare. Un teritoriu intact de explorat. De deschidere spre un timp noi. De înfruntat situații istorice inedite cu spiritul golit de prejudecăți. De ajutat să participe oameni “neașteptați” la moștenirea fiilor Împărăției. Oameni veniți “de departe” care sunt primiți ca purtători de valori neînchipuite.

De ce fidelitatea este invocată aproape totdeauna în cheie imobilă de conservare, de suspiciune față de orice schimbare, de aderare la tradiții? De ce nu se insistă și asupra datoriei de fidelitate față de profeție care, fără a renega tradiția, ba chiar pornind de la ea, despuind-o de fașele asfixiante și paralizante, să pătrundă cu curaj și luciditate spre întâlnirea cu viitorul, să explodeze implicațiile actuale ale promisiunii? Nu este vorba de a privi sau exalta realizările trecutului, ci de a observa posibilitățile prezentului, energia potențială a viitorului. Nu, deci, regrete pentru ceea ce a fost, ci atenție față de încolțirea subterană de astăzi.

Utopia este de acord cu caracterul concret

Totuși deschiderea universală nu mai este separată de angajamentul particular. A cultiva utopia nu ne scutește de caracterul concret. Se pot folosi orizonturi nemăsurate, rămânând totuși fixați pe frontiera propriei datorii “parțiale”. Un credincios reușește să fie “lumina neamurilor” și atunci când aprinde o flacără mică de fidelitate, dăruire, sacrificiu, în mediul familiar sau în mica biserică locală.

Slujirea făcută celui mai apropiat vecin poate deveni o slujire făcută omenirii întregi. Un pas spre o singură persoană, neglijată, poate fi important ca o călătorie până “la marginile pământului”. O necedare pe tărâmul coerenței, al onestității, al dreptății, al sincerității, poate să devină un element de mântuire pentru toate popoarele. Este posibilă o implicare în istorie, fără a abandona pentru aceasta terenul modest al faptelor zilnice.

Profeția nu are nevoie de afectare sau declarații zgomotoase. Ea merge cu picioarele goale, cu discreție, pe terenul vieții de fiecare zi, și introduce în ea pe furiș sămânța promisiunii, germenele viitorului. Viitorul lui Dumnezeu este viitorul omului împreună.

Ceea ce ne separă de comuniune…

Atacul din scrisoarea lui Paul către creștinii din Corint (a doua lectură) unește cele două dimensiuni ale universalului și ale particularului. Apostolul, într-adevăr, se adresează Bisericii universale a lui Dumnezeu care se întrupează în acea mică parte locală care este comunitatea din Corint. Biserica se manifestă și se exprimă în comunitățile locale. Îndată după aceea, însă, apostolul dilată spațiile și include creștinii acelei biserici într-o perspectivă universală: “… chemați să fie sfinți, împreună cu toți aceia care în orice loc cheamă numele Domnului nostru Isus Cristos”.

Comunitatea locală riscă mereu să se închidă în sine însăși, să se separe, să se înstrăineze de viața Bisericii în totalitatea sa. Deci: revendicarea legitimă a particularului, dar și apartenența la comuniunea universală. Paul recunoaște creștinilor săi dreptul de a fi ceea ce sunt, dar le amintește, nu numai datoria de a fi sfinți (aceasta este și nu alta chemarea lor!), dar să fie împreună cu ceilalți.Corintul forfotea de hamalii din port, marinari, comercianți, meșteșugari, prostituate, intelectuali… Toți aceștia au fost înglobați (sfințiți) în Cristos Isus și fac parte dintr-un popor (poporul celor care “cheamă numele Domnului”).

Nimănui nu-i este permis să trăiască izolat, sau să se refugieze în grupul propriu. Toți sunt invitați să vadă și să simtă “larg”. Un creștin individualist refuză să aducă aportul propriu de neînlocuit Bisericii, dar prin aceasta se izolează inexorabil de bogăția care i-ar fi venit din patrimoniul comun. În sfârșit, sărăcește și este sărăcit.

Ritul latin