Start > Ritul latin > Duminica a II-a de peste an

Duminica a II-a de peste an

17 January 2008
1,616 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

Unul din aspectele cele mai neliniștitoare ale culturii contemporane este lipsa sa de speranță. Omenirea pare afundată în neliniște și teamă, cu privire la propria supraviețuire, din cauza războaielor nedrepte, a sărăciei cu care se confruntă continente întregi, a atenției scăzute față de solidaritatea cu cei nevoiași și slabi, a șomajului care crește, a bolilor contagioase care se răspândesc, a folosirii tot mai răspândite a drogurilor printre tineri. Iată așadar câteva orizonturi care-i conduc pe oameni spre teamă și disperare. Oare ce-i de făcut? Cum putem să-i ajutăm pe acești oameni?

Într-o scrisoare pastorală intitulată Biserica – Mamă, monseniorul Aldo del Monte, episcop de Novara, amintește un amănunt înălțător al retragerii trupelor din Rusia în timpul celui de-al doilea război mondial: “În timp ce ne trudeam la – 30o C în căutarea unui drum de ieșire din iarna aceea cumplită și din menghina disperării și a singurătății care ne copleșea, deseori se întâmpla un adevărat spectacol de umanitate, unul dintre soldații noștri se oprea de unul singur în coada coloanei, cu riscul morții, pentru a spune primilor din coloana următoare, care era încă departe: «Pe aici! Pe aici!» Iar acest gest de caritate a dat speranță multor oameni, salvându-i de la disperarea ce îi cuprindea”.

Într-o situație asemănătoare se afla poporul israelit în robia babilonică, când profetul Isaia anunțase că Cirus, marele rege, era instrumentul lui Dumnezeu care va reface unitatea poporului israelit rătăcit în exil și-l va readuce în patria sa. Aceasta era speranța în acel moment pentru Israel. Acest popor avea nevoie de o călăuză care să-l îndrume, să-i spună: “Pe aici! Pe aici!”, avea nevoie de un slujitor fidel care să-l poarte spre unitate și spre mântuire.

În prima lectură, luată din cartea profetului Isaia, este amintită vocația divină a lui Israel, viitorul și misiunea pe care Iahve o pregătește poporului său, în relațiile sale cu lumea. Astfel, exilul nu este ultimul cuvânt al istoriei, iar planul lui Dumnezeu de a reuni pe poporul său încă din Vechiul Testament, arată că acest plan mântuitor al lui Dumnezeu este orientat spre formarea unei noi realități, cea a Bisericii. Ca atare, întoarcerea lui Israel din exil și unificarea sa, nu este pentru Deutero-Isaia un simplu fapt politic sau un proces uman plin de eforturi, dar o actualizare a planului lui Dumnezeu în vederea formării Bisericii. Iar misiunea slujitorului e aceea de a purta cuvântul lui Dumnezeu, de a fi “lumină” prin care popoarele vor vedea de unde vine mântuirea și vor recunoaște că singur Iahve e Salvator, iar slujitorul va fi pentru toți un semn al mântuirii.

În lumina acestui text din Isaia trebuie înțeleasă evanghelia duminicii de astăzi, evanghelie care face parte dintr-un lung capitol dedicat mărturiei lui Ioan Botezătorul. În fața Israelului, Botezătorul dezvăluie în omul – Cristos speranța mult așteptată de oameni, Mesia care va mântui neamul omenesc de sub povara păcatului. Ioan Botezătorul îl vestește pe Mesia – Cristos nu numai ca pe acela care vine în Duhul Sfânt, dar și pe acela care îl poartă pe Duhul Sfânt. Dând împlinire cuvintelor lui Isaia, îl prezintă pe Mesia-Cristos cu cuvintele: “Iată Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatul lumii” (In 1,29). Ioan dezvăluia prin aceasta unele din marile trăsături ale celui ce se arătase. Nu este un erou ținând în mână spada, ci este un Miel blând bun pentru jertfit. El nu va elibera pe poporul său de sub jugul roman, ci-l va dezlega de jugul păcatelor lui. Expresia “Mielul lui Dumnezeu”, prin care mărturisește credința în misiunea răscumpărătoare a lui Isus, nu este mai puțin semnificativă decât cea a lui Isaia de “Slujitor al Domnului”. Astfel, prin mărturia lui Ioan la Iordan, Isus din Nazaret, respins de proprii conaționali, este înălțat în ochii lui Israel ca Mesia, adică cel “Uns” cu Duhul Sfânt.

Citind cu atenție evanghelia de astăzi, observăm cum Ioan Botezătorul, vorbind despre Isus, ne face să înțelegem, repetând de două ori, că până în acel moment el nu îl cunoștea pe acesta. Această mărturie are ceva surprinzător. Știm bine că Maria și Elisabeta erau rude, Ioan și Isus au crescut și s-au cunoscut înainte de acest eveniment, al botezului în râul Iordan. Intrarea solemnă a lui Isus pe scena vieții publice ar fi trebuit să fie astfel: un eveniment pentru întreaga familie, asemenea unui triumf pregătit de părinți, în timp ce Ioan și Isus să-și fi strâns mâinile împreună. Dar nu a fost așa. Dacă Ioan l-a cunoscut bine pe Isus un timp, așa cum ar spune sfântul Paul “după carne”, iată că acum, cu ocazia botezului, nu-l mai recunoaște și cu toată puterea spune: “Eu nu-l cunosc pe acest om!” (In 1,33).

S-a schimbat oare Isus? Nu, Ioan este acela care s-a schimbat, el care a avut în pustiu o tulburătoare revelație a adevăratei identități a aceluia care un timp a fost așa de aproape de el și față de care într-un prim moment are un sentiment de frică, o dorință de a se retrage, chiar ar vrea să dispară: “Eu ar trebui să fiu botezat de tine și tu vii la mine?” (Mt 13,14). Numai cu forțele sale Ioan nu știa că Isus este Mielul lui Dumnezeu, venit să ridice păcatele lumii, nici că este Fiul preaiubit asupra căruia va locui Duhul Tatălui. Prin Duhul Sfânt, l-a văzut în el pe Dumnezeu. Ioan este cel care s-a schimbat, cu ochii săi de carne putea să vadă acum altfel lucrurile care se văd normal și dă mărturie: “Eu l-am văzut și dau mărturie că acesta este Fiul lui Dumnezeu” (In 1,34). Ioan vede acum o altă față a adevărului. Dar nu pe alt Isus, pentru că nu este decât unul. Nu alt chip. Mereu este același, fiul Mariei. Dar în privirea sa, în prezența bogată și luminoasă a umanității sale, Ioan îl vede acum pe adevăratul Fiu al lui Dumnezeu, Cuvântul care este în sânul Tatălui, vede că Isus este cel așteptat și aceasta încă din copilăria sa, din fragedă pruncie și chiar încă înainte de naștere, de când el există, dintotdeauna. Știe de asemenea că a venit pentru Isus și că botezul său în apă nu are alt scop decât să permită manifestarea lui Isus și noul său botez în Duhul Sfânt. “Omul asupra căruia vei vedea coborând și rămânând Duhul, acela este care va boteza în Duhul Sfânt!” (In 1,33)

Și noi, ca și sfântul Ioan Botezătorul, dorim de asemenea să-l putem cunoaște cu adevărat pe Isus și să progresăm mai mult în această cunoaștere. Este o muncă nemăsurată, dar nu imposibilă. Noi, creștinii, îl cunoaștem pe Isus cu adevărat numai atunci când facem cunoștință cu el și vedem într-însul izvorul unei vieți noi. Nu biciuirea păcatului îl schimbă pe om, ci frumusețea, curăția, lumina lui Cristos. A-l cunoaște apoi pe Cristos înseamnă a ne lăsa sfâșiați pe noi înșine, pentru a-l urma până la acea plinătate, în care toți primim neîncetat har după har, acea plinătate care se numește iubire. Ca urmare, a-l cunoaște cu adevărat pe Cristos înseamnă a face din iubire voința sa, iar voința lui Cristos nu este altceva decât o continuă chemare la sfințenie.

Lectura a doua, luată din Scrisoarea întâi către Corinteni a sfântului Paul, scoate în evidență tocmai această datorie a creștinilor, aceea de “a fi chemați la sfințenie”. Sfințenia, care derivă din invocarea numelui Domnului și din a face voința sa, îi unește pe toți oamenii și-i face într-adevăr frați. De aceea și comunitatea noastră, ca odinioară cea din Corint, trebuie să fie mereu deschisă în fața lui Dumnezeu Tatăl, recunoscând faptul că harul și pacea, adică darul credinței prin care suntem mântuiți, este un dar venit de sus, total gratuit, dat nouă prin Isus Cristos. Cristos, în opera sa de mântuire, vrea colaborarea noastră, a tuturor celor botezați, pentru că la rândul nostru, după ce ne-am purificat pe noi înșine, suntem chemați să-i ajutăm pe ceilalți oameni să se vindece de păcat. Cu alte cuvinte, cine l-a cunoscut pe Cristos, trebuie, ca și Ioan Botezătorul, să-l vestească lumii. Dar câți dintre noi îl vestim pe Cristos după ce l-am cunoscut? Câți dăm mărturie despre el? În ajutorul celor care nu reușesc să înțeleagă, sau nu au acest dar al vestirii Evangheliei lui Cristos, cunoscutul scriitor german Dietrich Bonhoffer, martir al nazismului, ne spune: “În loc să vorbești despre Dumnezeu fratelui tău, de ce nu vorbești lui Dumnezeu despre fratele tău?”

Iată că vestirea Evangheliei lui Cristos și rugăciunea sau jertfa pentru lume sunt două căi ale mărturiei creștine. Dar ca să înțelegem mai bine cea de-a doua dimensiune a mărturiei creștine, cea a jertfei, a rugăciunii pentru cei din jur, voi relata un caz cât se poate de elocvent.

În timpul unei predici un preot a spus: “Vreți să salvați o familie? E de ajuns să faceți ca Isus, să vă sacrificați pentru binele membrilor ei”.

Aceste cuvinte au avut un mare răsunet în sufletul unei fetițe, care întorcându-se acasă și îmbrățișându-și mama îi spuse: “Mamă de acum înainte tata nu te va mai întrista, nu se va mai întoarce acasă beat!” Seara, tatăl întorcându-se ca de obicei beat, fetița începu să plângă, iar la masă a mâncat numai pâine și nu a dat nici o explicație părinților. A doua zi s-a repetat aceeași scenă. Mama a început să se neliniștească, însă tatăl a început să țipe la fetiță: “Vreau ca tu să mănânci!” “Nu, îi răspunse amabil fetița, tată, voi mânca atunci când tu vei înceta să mai bei și să mai blestemi!”

La auzul acestor cuvinte tatăl își înclină capul și la scurt timp începu să plângă. Discuția dintre ei a fost lungă și dificilă, dar cum putea el să se mai întoarcă acasă beat și să suporte vederea fetiței sale drăguțe, care slăbea zi după zi? După o lună, în acea casă s-a reîntors pacea și odată cu ea iubirea.

Așadar, după cum într-o familie ne ajutăm unii pe alții, cei sănătoși îi asistă pe cei bolnavi, cei puternici îi apără pe cei slabi, sau cei inocenți se jertfesc pentru cei păcătoși, tot astfel, în familia lui Dumnezeu, care este Biserica, trebuie să crească această solidaritate care își află rădăcina în Trupul Mistic al lui Cristos, prin care noi toți suntem părtași atât la bine cât și la rău. Aceasta este datoria fiecărui creștin. Aceasta este esența creștinismului. Iubirea Domnului este pentru toți, planul său de mântuire îmbrățișează în mod părintesc tot universul, iar prezența unei Biserici vii, a unei comunități creștine capabile de a genera noi germeni și noi dimensiuni istoriei, pentru toți oamenii care se trudesc, pentru căutarea unei căi bune, este un mesaj de iubire, este o voce care spune: “Pe aici! Pe aici!”

Dorel LENGHEN

Ritul latin