Start > Ritul latin > Duminica a II-a de peste an

Duminica a II-a de peste an

17 January 2008
1,111 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

În Evanghelia pe care am ascultat-o există o frază care se aude repetată cvasi-identic ori de câte ori participăm la Sfânta Liturghie: “Iată Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ia asupra sa păcatul lumii”.

Probabil că se întâmplă și cu aceste cuvinte cum se întâmplă cu multe altele: obișnuiți să le pronunțăm și să le auzim spunându-se în Biserică, noi nu le prea dăm im-portanță… Dar oare am încercat vreodată să medităm, reflectăm asupra semnificației lor?

Ce semnificație are faptul că-l numim pe Cristos “miel”? Și ce semnificație are faptul de a spune despre el că este “Mielul lui Dumnezeu”?

După câte se pare, este adevărat că oamenii au folosit totdeauna referința la anumite animale, drept elogiu sau insultă față de anumite persoane: “Este un leu… un vultur”! Sau: “Este un câine… ești un cățel”! Etcetera.

Ce se poate intenționa să se spună vorbind despre cineva ca despre “un miel”? Poate că este vorba despre o persoană “blândă ca un miel”… Dar ce înseamnă: “mielul lui Dumnezeu”?

Probabil că pentru cei care-l ascultau pe Ioan Botezătorul vorbind așa (sau pentru primii cititori ai Evangheliei sfântului Ioan de odinioară) era mai ușor să se intuiască ce sens aveau aceste cuvinte. Pentru că atunci toți știau că mielul era animalul tipic pentru jertfa care se celebra la templul din Ierusalim cu ocazia Paștelui, pentru a obține iertarea lui Dumnezeu și pentru a reînnoi alianța, pactul de prietenie cu el.

Și mulți știau că profetul Isaia a vorbit despre un personaj misterios, numit “slujitorul Domnului”, care era asemănat cu un “miel dus la înjunghiere”, pentru că a fost condamnat la moarte deși era cu totul nevinovat, luând asupra sa în mod liber vinovățiile și suferințele altora, “purtând păcatul multora” și oferindu-și viața proprie “pentru cei păcătoși” (cf Is 52,13-53,12).

Așadar Ioan, vorbind despre Isus spunea: iată adevăratul miel pentru adevărata jertfă. Nu sărmanele animăluțe sunt acelea care-l interesează pe Dumnezeu, dar este acest om pe care el însuși l-a trimis pentru “a duce mântuirea sa până la marginile pământului” (cf. prima lectură), prin jertfa de sine însuși.

Isus, “Fiul lui Dumnezeu”, și-a trăit existența sa umană în deplină fidelitate față de criteriul încrederii totale în Dumnezeu și al iubirii fără condiții față de oameni. În felul acesta el “a îndepărtat păcatul lumii”, purtând cu sine și asupra sa până pe cruce povoara răului care grava asupra lumii: răutatea, violențele, nedreptățile, mizeriile, suferințele oamenilor. Prin moartea și învierea sa, Isus a golit dinlăuntru puterea și atotputernicia răului, care totuși continuă să fie prezent în lume.

Fiecare suferință umană este ca și scufundată și cuprinsă în pătimirea lui Cristos. Acest gest de bunătate și de iubire se înscrie înlăuntrul iubirii lui Cristos. Fiecare păcat, orice răutate și nedreptate sunt încă acel păcat, acea nedreptate și acea răutate care l-au ucis pe Isus Cristos. Dar totul este deja iertat, din partea lui Dumnezeu așa cum Isus i-a iertat pe cei care-l răstigneau.

Întreaga suferință a lumii este deja răscumpărată, pentru că Cristos a înviat; și în fiecare om care moare este de asemenea Cristos care moare, pentru a face părtaș pe fiecare om la învierea în viața lui Dumnezeu. Și, așa cum spune sfântul Paul, “suferințele acestei lumi prezente nu sunt comparabile cu slava viitoare care se va arăta în noi” (Rm 8,18).

La Sfânta Liturghie auzim repetându-se acele cuvinte (“Iată Mielul lui Dumnezeu…”) chiar înainte de împărtășanie. De fapt, tocmai în acest moment se actualizează concret pentru noi acea dăruire de sine însuși pe care Isus a săvârșit-o o dată pentru totdeauna prin viața și moartea sa (“Luați și mâncați: aceste este trupul meu oferit ca jertfă pentru voi”).

Prin împărtășanie, noi devenim una cu Cristos, pentru că el însuși este acela care “trăiește în noi”, după cum ne spune sfântul Paul (Gal 2,20), și în felul aceasta întreaga noastră viață de fiecare zi devine “o jertfă plăcută lui Dumnezeu” prin fidelitate față de cuvântul său și prin ascultare față de voința sa.

Ritul latin