Start > Ritul latin > Solemnitatea Învierii Domnului – Liturghia din timpul zilei

Solemnitatea Învierii Domnului – Liturghia din timpul zilei

26 November 2007
1,385 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Învierea Domnului (Anul A)

Orice realizare, împlinire a unei aspirații din viața noastră ne bucură. Și sentimentul de bucurie crește cu cât mai important și măreț este scopul pe care l-am atins. Dar care realizare omenească, trecătoare se poate asemăna cu gloria învierii lui Cristos, cu bucuria deplină adusă în sufletele tuturor? Astăzi, mai mult decât în oricare altă zi a anului liturgic suntem invitați să participăm la această bucurie, să înviem spiritual cu Cristos, să participăm la bucuria învierii lui și a victoriei sigure a Împărăției lui Dumnezeu.

Învierea lui Cristos e marea garanție a creștinismului. Ea este izvor al credinței și constituie darul oferit de Cristos pentru a dobândi o nouă existență veșnic fericită prin răscumpărarea trupului nostru muritor. Isus vorbise de multe ori despre Învierea Sa, pe care o prezenta ca pe dovada cea mai convingătoare a mesajului său de mântuire. Dacă n-ar fi apărut niciodată dimineața luminoasă de Paști, toată Evanghelia ar fi fost insuficientă pentru a realiza noul destin al omenirii. Dar dimineața de Paști a sosit cu adevărat și încă într-o auroră splendidă de slavă, de certitudine și bucurie.

În prima lectură luată din Faptele Apostolilor, Sf. Petru aflându-se în casa centurionului Corneliu anunță mântuirea realizată de Cristos. Conținutul său e concentrat asupra morții și învierii lui Cristos. Dar Petru face și o recapitulare rapidă a misiunii prepascale a lui Isus – după cum spune un teolog (Rasco): “viața lui Isus în miniatură“.

Toată activitatea prepascală a lui Isus este prezentată ca o rază de lumină aducătoare de mântuire care trece prin mijlocul oamenilor. Isus, plin de Duhul lui Dumnezeu trece printre oameni, realizând semnele mântuirii, eliberându-i de puterea răului: este clară referirea nu numai la exorcisme dar și la vindecări, la binefacerile spirituale, la iertarea păcatelor. Toate semnele arată un nou timp de mântuire, inaugurate de prezența lui Cristos pe pământ. Această inițiativă salvifică a lui Dumnezeu întâlnește însă necredința oamenilor care l-au răstignit. Dar Dumnezeu intervine și-l învie din morți. Mesajul mântuirii părea redus la tăcere, însă reîncepe să răsune din nou prin Apostolii trimiși ca martori ai celui Înviat.

Experiența eliberării de sub puterea răului, a iertării păcatelor, oferită de Isus celor care l-au întâlnit în viața Sa pământească, revine într-o formă nouă, aceea a iertării care este acordată celor care cred în El, “în numele Său”.

Biserică își exprimă sentimentele de bucurie mai ales în psalmul responsorial: “Acesta este ziua lui Cristos Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa”. Paște inaugurează ziua veșnică a lui Cristos. Piatra aruncată a devenit fundamentul unui edificiu care crește mereu până ce va cuprinde toată omenirea și toate realitățile existente în victoria totală a lui Cristos.

Ziua veșnică a lui Cristos a început de la învierea Sa. Marea minune a devenit garanția că planul lui Dumnezeu s-a împlinit. Biserica își formulează siguranța în manieră lirică după cum am auzit în secvența: “Spune-ne Maria, ce-ai văzut pe cale? Am văzut mormântul lui Isus cel viu și slava celui înviat. Tu, Rege biruitor adu-ne mântuirea Ta“.

Planul de mântuire al lui Dumnezeu va avea de acum un succes infailibil. El se desfășoară în cadrul mai multor etape, dar pentru noi creștinii ele sunt în principal două: Prima are loc prin Botez – prima comuniune vitală cu Cristos înviat și cea a comuniunii vitale cu Cristos glorios în viața viitoare. Între aceste două etape se desfășoară viața Bisericii și a fiecărui creștin cu toate dificultățile, suferințele, luptele și moartea fizică.

Textul din epistola Sfântului Paul se referă tocmai la aceste două faze și la timpul dinte ele. Noi, cei botezați am înviat împreună cu Cristos și trebuie să ne orientăm în întregime viața spre gloria vieții viitoare la care Cristos ne cheamă. Trebuie să mergem pe urma lui Cristos, spre Paștele veșnic în sfințenia vieții.

Opoziția prezentată de Sfântul Paul între “lucrurile de sus” și “cele de pe pământ” trebuie văzută în lumina polemicii cauzată de deviațiile colosenilor, cărora Apostolul Neamurilor le scrie. Aceștia, sub influxul misionarilor creștini de tendință iudaizantă erau înclinați să se reîntoarcă la unele practici din Legea veche.

Învierea lui Cristos, regalitatea Sa sunt realități deja prezente, daruri oferite în dimensiunea profundă și “ascunsă” nu numai pe plan vizibil și tangibil. Gloria viitoare nu va fi dezvăluită decât creștinului viu, celui care trăiește mesajul lui Cristos, acum. Cum trăim noi acest mesaj al lui Cristos în viața noastră? Suntem noi conștienți de importanța lui pentru mântuirea noastră? De faptul că numai acceptarea și împlinirea lui asigură participarea la gloria învierii lui Cristos? Desigur, fiecare trebuie să ne angajăm mai conștient și mai deplin pentru ca mesajul lui Cristos să pătrundă întreaga noastră viață.

A căuta “lucrurile de sus” și “ascunse” nu înseamnă o evadare în afară realității obișnuite, sau într-o stare de pură interiorizare. Termenii “sus” și “ascuns“, formează izvorul realității profunde a vieții creștine; roadele acestei vieții trebuie să se arate în existența cotidiană, într-un mod simplu și concret.

În evanghelie, apostolul Ioan, relatează descoperirea mormântului gol, deși în acest capitol, 20, se pune accent mai mult pe aparițiile lui Isus. Lângă elementele tradiționale prezente și în celelalte Evanghelii (prima zi a săptămânii, dis-de-dimineață, piatra înlăturată, femeile, Petru), episodul subliniază mai mult rolul “ucenicului pe care îl iubea Isus”. El, care a stat cel mai aproape de Isus, la Cină și la picioarele crucii este primul care ajunge la credința în învierea Sa.

“A crede” urmează pe “a vedea”. Constatarea fâșiilor de pânză cu care fusese înfășurat trupul lui Isus și ștergarul de pe capul lui, care se găsesc în mormânt, exclud furtul, dar credința este posibilă numai în lumina Scripturii, acea Scriptură care până atunci ucenicii nu o înțelegeau. În timpul ministerului prepascal cuvintele și gesturile lui Isus, chiar și pentru ucenici rămân obscure. Era necesară patima și moartea Sa ca omul să fie eliberat de orbirea Sa.

Experiența ucenicilor, deși este unică și irepetibilă nu e atât de diferită de a noastră. Acel Petru care cu atâta siguranță îl anunța pe Isus înviat iudeilor și păgânilor, e același Petru asemenea celorlalți ucenici, care au trecut prin dubiu, prin incapacitatea de a înțelege planul lui Dumnezeu. Sigur, experiența trăită alături de Isus era destul de puternică: viața pământească a lui Isus, văzută retrospectiv era ca o rază luminoasă a mântuirii care străbătu-se omenirea. Faptul că ucenicii acceptă cu greu realitatea mormântului gol, că trăiesc între îndoială și speranță, ne arată cât a fost de importantă întâlnirea lor cu Cristos. Aparițiile lui Isus însuși îi vor face să înțeleagă nu numai că Isus a înviat, dar că moartea Sa era împlinirea planului lui Dumnezeu. Pentru toți oamenii, pentru ucenicii care l-au părăsit, pentru iudeii care l-au condamnat se deschide acum, prin credința în El calea convertirii și a mântuirii.

Misterul de azi este înainte de toate retrăirea, celebrarea celui mai mare eveniment al istoriei: Paștele lui Cristos. Pentru evrei Paștele era trecerea de la sclavia Egiptului la libertatea ării promise, trecere consfințită prin sângele mielului jertfit. Este un simbol al Paștelui creștin, al Paștelui lui Cristos, Mielul nepătat, jertfit pentru a ierta păcatele lumii.

Pentru Cristos Paște înseamnă trecerea glorioasă, triumfală, de la moarte la viață. Și pentru noi Paștele e invitația de a trece de la dubiu la credință, de la păcat la har, de la o viață pătrunsă de ceea ce este vechi și trecător, la o viață pătrunsă de spiritul lui Cristos cel înviat. Învierea Sa este zălogul credinței noastre; prin înviere speranța noastră a devenit sigură: noi sperăm nu într-un mort, dar într-un înviat, un învingător ale cărui promisiuni sunt sigure. Și caritatea noastră e hrănită: cum să nu iubim pe Cristos care a consimțit să moară pentru păcatele noastre și să învie pentru răscumpărarea noastră?

Isus înviat este aici în mijlocul nostru și ne face să participăm la victoria Sa asupra păcatului, asupra morții și infernului, ne asociază la triumful său, ne comunică viața Sa divină. Ne permite să facem Paștele nostru personal, care înseamnă trecerea de la păcat la har, de la rău la bine, de la “faptele cărnii”, cum le numește Sfântul Paul, la viața harului, la sfințenie.

Învierea lui Cristos nu este eficace pentru noi dacă nu e completată de Paștele nostru, al creștinilor: trecerea de la moarte la viață. Trecerea de la moartea spirituală la viața harului, care se realizează prin Mărturisire, care distruge păcatul și prin Euharistie, care comunică persoana și viața lui Isus glorios. Iată pentru ce Biserica dorește pentru noi Mărturisirea și Comuniunea pascală.

Pentru aceasta suntem adunați, să celebrăm învierea lui Cristos glorios care se oferă în Euharistie pentru a ne comunica viața și bucuria Sa. Paștele e sărbătoarea bucuriei, trăire inseparabilă de învierea lui Cristos. Să nu lăsăm condiționată această bucurie pascală de mizeriile legate de contingența noastră: de capriciile amorului propriu, de dificultățile zilnice, de sentimentele schimbătoare, de răul moral sau fizic care ne înconjoară.

Isus a triumfat asupra mizeriei umane: El vrea să transforme totul în bucurie, chiar și umilința, crucea și moartea, făcând din ele izvor de viață și bucurie prin atotputernicia învierii Sale.

Deci, să ne bucurăm și să fim martorii acestei bucurii pentru toți cei din jurul nostru. Să luăm din această bucurie pascală un nou curaj pentru a trăi Paștele nostru de moarte și de viață cu Cristos, astfel ca la sfârșitul călătoriei noastre de pe acest pământ să înviem cu Cristos pentru viața veșnic fericită.

Alois Balint

Ritul latin