Start > Ritul latin > Vinerea Sfântă

Vinerea Sfântă

26 November 2007
1,015 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Vinerea Mare (Anul A)

La fiecare celebrare liturgică, suntem chemați să intrăm în raport de comuniune cu Dumnezeu, raport care se bazează totdeauna pe credință. Însă, credință nu este și nu poate fi ceva fără fundament, ceva lipsit de importanță; ea este un dar al lui Dumnezeu și provine dintr-un act de iubire și de cunoaștere reciprocă. In nemărginita sa iubire, Dumnezeu a binevoit să se reveleze omului și a făcut acest lucru în special prin Cuvântul său, cuvânt pe care tocmai l-am ascultat și pe care suntem invitați să-l aprofundăm și să ne străduim să-l punem în practică.

Mesajul liturgiei de azi este centrat pe relatarea dramei Calvarului; dramă care prevestită de profetul Isaia în prima lectură și explicată de apostolul Paul în lectura a II-a are menirea de a ne ajuta să participăm într-un mod mai viu și mai intim la suferința lui Cristos.

Prima lectură prezintă al patrulea cânt al slujitorului lui Yahve. Ea vrea să scoată în evidență în special figura omului durerilor. EI este acela care ia asupra sa păcatele tuturor, pentru a le distruge, ispășindu-le în propria carne. Lectura îl pune într-o aureolă de măreție: omul durerilor va dobândi premiul meritat. Va beneficia de lumina învierii și Înălțării la dreapta Tatălui. Va avea o descendență durabilă, care este Biserica, Trupul său mistic, formată dintr-o mulțime imensă care va fi glorioasă pentru veșnicie.

Lectura a doua este completarea primei lecturi și ne ajută să interpretăm mai bine marele tablou al patimii. Ea îl prezintă pe Cristos Marele Preot, care ia asupra sa toate suferințele fraților și se jertfește pentru ei într-un act suprem de ascultare față de Tatăl “el a luat asupra sa durerile noastre și cu suferințele noastre s-a împovărat” (Is 53,4b) “s-a supus și nu și-a deschis gura“(Is 53,7a). El pentru aceasta devine o jertfă perfectă, cauza mântuirii și fundamentul speranței noastre.

Evanghelia o putem considera ca relatare centrală a întregii istorii umane. Ea este axa întregului viitor cosmic. Faptele care sunt descrise sunt legate de actualizarea planului divin veșnic, acel plan pe care Dumnezeu l-a condus de-a lungul secolelor, până când în Cristos și în patima sa și-au atins apogeul.

În Evanghelie însă se regăsește și întreaga noastră aventură de oameni deoarece în ea se presupune căderea noastră veche și evenimentul care a schimbat complet situația noastră în fața lui Dumnezeu și a destinului nostru.

Cristos a luat asupra sa durerile și păcatele oamenilor, tragediile și problemele lor, întregul lor destin. Iată de ce celebrând misterul pascal al lui Cristos celebrăm totodată misterul credinței noastre, dar într-o perspectivă viitoare de eliberare perfectă și totală.

Dumnezeu ne-a creat pentru viață nu pentru moarte. Cum se explică atunci faptul că toți murim, și chiar Isus a murit? Dumnezeu a avut grijă să ne de-a răspunsul, încă din primele pagini ale Bibliei. El în momentul în care a creat omul compus din trup și suflet, i-a făcut două daruri: darul imortalității corporale și harul divin. Primind aceste două daruri, omul era admis să facă parte din familia divină, devenea fiu al lui Dumnezeu și moștenitor al împărăției cerurilor.

Datorită păcatului de mândrie și neascultare a primilor părinți, moartea atât cea trupească cât și cea sufletească a intrat în lume, fiind transmisă ca moștenire tuturor.

Dumnezeu însă nu a abandonat omul care era în puterea morții, dar l-a trimis în lume pe Fiul său care s-a făcut om ca și noi, ca astfel să poată muri și să ne salveze de la moarte. A șters păcatul originar și ne-a dat harul divin de care eram privați. Prin jertfa sa, s-a făcut solidar cu noi în moarte, pentru că vrea ca și noi să fim solidari cu el în înviere. Această solidaritate a lui Isus este manifestată din plin mai ales în momentul răstignirii pe cruce când Isus printr-un act de iubire se roagă Tatălui pentru cei care l-au răstignit și totodată pentru toți păcătoșii.

La sfârșitul acestei zile să ne întoarcem încă o dată sub crucea de pe Calvar și să ascultăm cuvintele pe care Isus le-a pronunțat în momentul agoniei pe cruce: “Tată iartă-i căci nu știu ce fac” (Lc 24,34). Din punct de vedere uman este foarte greu să ierți pe cineva care ți-a făcut un rău și, cu cât răul este mai mare cu atât și dificultatea de a ierta este mai mare. Însă Isus ne învață să privim altfel lucrurile. El nu numai că iartă pe cei car l-au răstignit, ci mai mult se roagă pentru ei deși aceștia răstignindu-l și omorându-l au încercat să-i facă cel mai mare rău.

Tot pe aceeași linie, a iertării se situează și fraza adresată de Isus tâlharului răstignit la dreapta sa: “adevăr îți spun, azi vei fi cu mine in Paradis” (Lc 23,43). Ce om răstignit pe cruce poate vorbi în acest fel unui semen de-al său condamnat ca și el? Desigur acesta nu poate fi un om obișnuit, ci unul înzestrat cu autoritate și putere: el este Isus din Nazaret, care la începutul misiuni sale mesianice spune: “Împărăția lui Dumnezeu este aproape, convertiți-vă și credeți in Evanghelie” (Mc 1,14-15). Iată că la sfârșitul ministerului său mesianic culege fructul și din inima tâlharului convertit: “Isuse, adu-ți aminte de mine când vei fi în împărăția ta” (Lc 23,42). Cuvintele lui Isus sunt un răspuns la această cerere. Frate, Împărăția lui Dumnezeu este aproape, împărăția lui Dumnezeu este în inima ta.

Din înălțimea crucii se aude un nou cuvânt de mare importanță. Al Fiului omului, care completează întreaga Evanghelie: “Femeie, iată fiul tău! Fiule iată mama ta” (In 19,27). Mama își pierde Fiul, dar în același timp primește un alt fiu, primește mulți Fii. Acest Fiu ne-a dat puterea de a deveni fii ai lui Dumnezeu, fii în Fiul. Ucenicul își primește Mama, Biserica își primește Mama; umanitatea își primește Mama. E minunată bogăția cu care ne copleșește Acela care pentru noi a devenit sărac.

Mi-e sete” (In 19,28) Da. Au sete buzele uscate, limba arsă de febra agoniei. Dar mai mult îi este sete Inimii lui Isus. Sete infinită care îmbrățișează totul, care vrea să salveze întregul neam omenesc, sete care de la început merge până ta sfârșit, și chiar dincolo de acest sfârșit; până când “Fiul va supune orice lucru, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toți” (Gal 15,28).

Dumnezeul meu, Dumnezeul meu pentru ce mai părăsit” (Ps 21,2) Cu aceste cuvinte începe psalmul 21 și tot cu ele începe să se roage Fiul omului care moare pe cruce, slujitorul lui Yahwe descris de profetul Isaia. Cum pot fi înțelese aceste cuvinte? Cum poate Dumnezeu să fie abandonat de Dumnezeu, Fiul de Tatăl? Din punct de vedere uman aceasta pare imposibil și de neconceput. Aici nu este vorba de o abandonare fatalistă ci de o abandonare a Fiului de către Tatăl în Duhul Sfânt în care este conținută plinătatea iubirii, iubire care salvează.

“Totul s-a împlinit” (In 19,30). Un verset din psalmul 40 spune: “Iată eu vin pentru a face voința ta Dumnezeule” (Ps 40,8-9). Aceste cuvinte au fost rostite și în agonia din Ghetsemani” Tată dacă vrei îndepărtează de la mine acest potir (Lc 22,42) Și aceste cuvinte reapar acum la sfârșit pentru a fi puse ca sigiliu pe victima răscumpărării. “Iată eu vin” – “Totul s-a Împlinit” Tată, in mâinile tale încredințez sufletul meu” (Lc 23,46). Isus Cristos, Fiul Omului, acceptă moartea umană, moștenită de la primul om, Adam. Această moarte a trupului reprezintă tocmai oferirea spiritului lui Dumnezeu.

Orice moarte umană găsește modelul său în moartea lui Cristos; este încredințarea spiritului Celui care a creat omul pentru nemurire. Fiul lui Dumnezeu care ca om adevărat își încredințează spiritul Tatălui, se unește prin intermediul lui cu Tatăl în Duhul Sfânt care este iubirea reciprocă a Tatălui și a Fiului.

Moartea și învierea se întâlnesc la capătul sacrificiului crucii. In acest fapt își are începutul victoria crucii. Iubirea învinge trecând prin moarte. Insă moartea nu are ultimul cuvânt; pentru noi suferința nu trebuie să reprezinte un lucru negativ în sine; noi nu suferim de dragul suferinței, așa cum de exemplu făceau stoicii, ci pentru noi suferința are o semnificație aparte: ea are darul de a ne purifica și de a ne duce cu gândul totdeauna la victorie, la victoria crucii. Isus Însuși, Dumnezeu fiind, putea să aleagă altă cale spre a ne mântui, dar el alege calea crucii, calea Calvarului.

Suferința lui Isus nu se termină pe cruce; el suferă și astăzi în aproapele noastru, în cel bolnav, în cel lipsit, în cel părăsit, față de care noi avem o datorie. Încercând să alinăm suferința aproapelui nostru, noi nu facem altceva decât să micșorăm suferința lui Isus.

Această suferința a lui Isus trebuie să fie totdeauna punctul de sprijin, de întărire pentru suferința creștinului, deoarece la capătul ei strălucește stindardul victoriei – învierea. Așadar să nu ne lăsăm niciodată descurajați în momentele grele ale vieții; să avem tăria de a ne ridica ochii spre crucifix și El, Cel răstignit ne va arăta calea de ieșire prin care putem dobândi victoria, prin care nu încercăm să fugim de suferință, dar încercăm să-i dăm un sens, să o transformăm într-un prilej de bucurie

Robert Matei

Ritul latin