Start > Ritul latin > Joia Sfântă

Joia Sfântă

26 November 2007
818 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Joia Mare (Anul A)

Vorbind despre natura liturgiei și importanța ei în viața Bisericii, Conciliul Vatican II, în constituția liturgică Sacrosantum Concilium la numărul 5 ne spune că “opera răscumpărării oamenilor și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu, prefigurată în faptele mărețe ale Domnului, săvârșite cu poporul Vechiului Testament, a fost îndeplinită de Cristos Domnul mai ales prin Misterul pascal al fericitei sale Pătimiri, al învierii și al Înălțării sale glorioase la cer…” Se poate spune că acest text conține în sine esența liturgiei din Joia Sfântă.

Întreaga liturgie a cuvântului din seara aceasta ne ajută să înțelegem ce înseamnă misterul pascal. Paștele este denumirea ebraică dată intervenției eliberatoare a lui Dumnezeu prin care începe să se reveleze și să se actualizeze planul său de iubire față de oameni, plan care până în acel moment rămăsese la stadiul de promisiune. Această intervenție eliberatoare a lui Dumnezeu s-a verificat în exodul Israelului din robia Egiptului, exod care nu trebuie identificat cu fuga unei mici națiuni dornică de a se sustrage unui regim de oprimare. Eliberarea din Egipt are de fapt scopul și înțelesul unei chemări a Israelului de a părăsi cultul idolatric și de a se deschide revelației adevăratului Dumnezeu, astfel încât să-l adore numai pe el singur.

Intervenția divină în favoarea Israelului era o actualizare numai parțială a planului și în consecință a promisiunii mântuirii existente în Dumnezeu. Eliberarea privea de fapt în acel moment un număr determinat de oameni, fiind mai curând un început spre o eliberare care va fi realizată desăvârșit pentru toți doar în viitor.

Paștele în ebraism se prezenta ca ritul memorial care în fiecare an lega Israelul de originile sale de popor eliberat din sclavia idolatriei și trecut în proprietatea lui Dumnezeu pentru a fi o națiune consacrată cultului său. Prin intermediul ritului pascal, evenimentul originilor redevenea în fiecare an o realitate prezentă și integra atât fiecare generație succesivă cât și fiecare persoană în parte. În cadrul Cinei Pascale participarea la ierburile amare, la pâinea azimă și la mielul înjunghiat constituia ritul central. Acest rit însă nu era o simplă amintire însoțită de sărbătoarea familiei, ci era mijlocul de a se asocia fizic la evenimentul exodului, la eliberarea minunată pe care Dumnezeul cel viu continua să o ofere poporului său. Când familia ebraică se așeza la masă, era prescris ca fiul cel mai mic să-l întrebe pe tatăl său: “Ce înseamnă obiceiul pe care îl împlinim în această noapte?” Iar cuvintele pe care capul familiei le pronunța pentru a explica semnificația alimentelor le conferea o nouă actualizare. Astfel cei care participau la ospățul pascal beneficiau în mod personal de binecuvântările pe care le primiseră părinții lor.

Aceeași întrebare trebuie să ne-o punem și noi: care este semnificația ritului a cărui instituire o sărbătorim în seara aceasta? Domnul nostru Isus Cristos a primit de la Dumnezeu o misiune care cerea să-și dea viața în slujirea fraților. Această misiune constă în manifestarea lui Dumnezeu ca un Părinte plin de bunătate și dispus la generozitate necondiționată și gratuită, în a arăta o modalitate de împăcare în favoarea celor săraci. Și toate acestea pentru a elibera lumea de sclavia răului și pentru a o feri de rău Isus rămâne credincios misiunii sale până la sacrificiul suprem. La fel cum Moise, slujitorul Domnului, a luat sângele animalelor sacrificate vărsând o parte pe altar iar cu cealaltă parte stropind poporul, înfăptuind astfel Alianța cu Dumnezeu, la fel Isus preluându-i ritul, instituie Sfânta Euharistie: Acesta este sângele meu, al Noii Alianțe… Așadar noua și definitiva Alianță a lui Dumnezeu cu toată omenirea este încheiată prin sângele lui Isus Cristos, prin jertfa sa voluntară. Potirul euharistic, conform cuvintelor instituirii, conține sângele noii Alianțe. Isus ne oferă, ne transmite în Sfânta Euharistie sacrificiul Trupului și Sângelui său sub speciile pâinii și vinului. Prin Euharistie Domnul Cristos ne dăruiește prezența reală și mântuitoare a jertfei sale unice de pe Calvar, jertfă pecetluită prin sângele său sfânt.

Cina ebraică este purtată astfel la o nouă împlinire. Memorialului mielului pascal îi urmează memorialul pâinii frânte. Noutatea cinei euharistice creștine constă în faptul că Isus Cristos, deși acceptase să fie numit Mielul lui Dumnezeu, nu s-a identificat niciodată cu mielul, ci cu pâinea coborâtă din cer. Frângerea pâinii deci ia locul mielului sacrificat și al celorlalte elemente prescrise pentru paștele ebraic. De aceea Biserica apostolică a numit întreaga Euharistie “Frângerea pâinii“. Dacă evreii ofereau ca jertfă lui Dumnezeu memorialul mielului pascal, Isus se jertfește pe el însuși ca jertfă de reconciliere a lumii, oferindu-ni-se ca hrană. Cuvintele pronunțate de Isus în Cenacol exprimă foarte clar un sacrificiu: Acesta este Trupul meu dat pentru voi; faceți aceasta în amintirea mea… Iar după cină a făcut la fel și cu potirul. Sacrificiul său reprezentat în Euharistie este de fapt ispășire pentru păcate, în care victima este Cristos însuși sub speciile pâinii și vinului; este acțiunea de mulțumire asemenea holocaustelor din Vechiul Testament; este comuniunea sau împărtășirea noastră cu Trupul și Sângele lui Cristos mort pentru reconcilierea noastră și înviat pentru sfințirea noastră; este ofrandă prin însăși oferirea sfintelor Daruri. Sacrificiul Noii Alianțe reprezintă tuturor generațiilor jertfa săvârșită o singură dată pentru totdeauna de Fiul lui Dumnezeu, oferindu-ne nouă astăzi posibilitatea de a ne împărtăși din viața Domnului înviat, după ce ne-am unit și cu misterul morții sale.

Adunați în jurul altarului toți creștinii se pot defini ca celebranți ai Euharistiei în virtutea sacramentului Botezului care îi face participanți la unica și eterna preoție a lui Cristos. Prin porunca dată Apostolilor de a perpetua memorialul sacrificiului său, Cristos instituie preoția ministerială. Această putere dată Bisericii – Trupul său mistic – de a reprezenta eficace funcția sa, provoacă în Biserică harul mântuirii prin intermediul sacramentelor și al evanghelizării. Prezența lui Cristos în cuvintele sale este a doua pâine oferită la masa euharistică la care suntem cu toții invitați. Participarea conștientă și activă care ni se cere la celebrarea euharistică face din noi “actori” ai Sfintei Liturghii. De aceea nu au ce căuta printre noi spectatorii muți, cei indiferenți care așteaptă cu nerăbdare ca totul să se sfârșească mai repede pentru că sunt presați de alte interese, de alte probleme.

Toți cei care ne-am adunat aici suntem împreună datorită ospățului euharistic, dar suntem aici și datorită sacrificiului suprem al lui Isus Cristos, care a instituit acest ospăț prin dăruirea totală de sine, prin iubire. În special această noapte poate fi pe drept numită noaptea iubirii: o iubire dusă până la desăvârșire. Este vorba de iubirea care implică cerul și pământul, Dumnezeu și oamenii, Cristos Om – Dumnezeu și noi toți: de ieri, de azi, din totdeauna. Totuși euharistia rămâne ca centru de convergență și sunet de iradiere a iubirii. Euharistia este îndemnul, efortul, stimulul operator al iubirii in lume, iar iubirea este efectul ei și semnul distinctiv al tuturor creștinilor adevărați. Tocmai de aceea suntem adunați aici: pentru a celebra iubirea, pentru a ne împărtăși unii altora din ea și apoi pentru a o purta în lume la toți cei care vor să-l cunoască cu adevărat pe Isus Cristos.

Iosif Gîrleanu

Ritul latin