Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Postul Mare

Duminica a IV-a din Postul Mare

26 November 2007
1,382 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Cristos ne invită astăzi pe fiecare dintre noi să ne deschidem larg inimile, asemenea orbului din evanghelie, ca să ne ofere lumina sa pentru a ne putea pregăti cu credință vie și cu evlavie statornică pentru sărbătoarea Paștelui, care se apropie și care ne propune cele mai însemnate mistere ale credinței.

Evanghelia ne pune în față lumina și întunericul. Un om este lovit de o orbire iremediabilă, condamnat să stea la marginea societății, atât din punct de vedere social cât și religios. Avem aici o personificare simbolică a condiției de păcat, în care se găsea omul “neluminat” încă de Cristos. Numai întâlnirea cu Cristos, lumina lumii, ia vălul de pe ochi, reabilitează omul și îi restituie deplina sa demnitate, permițându-i să privească splendoarea lucrurilor și să simtă gustul nou al vieții.

Ascultând cu atenție evanghelia, observăm că nu din întâmplare orbul din naștere se află în calea lui Cristos: “nu a păcătuit el și nici părinții lui, spune Isus, ci s-a născut așa ca să se arate în el lucrarea lui Dumnezeu”. Este un moment în care Dumnezeu arată în mod vizibil că a venit în lume adevărata lumină, a venit Fiul său ca să lumineze pe orice om. Vindecând orbul din naștere, Isus împlinește opera celui care l-a trimis în lume.

Pentru evanghelistul Ioan, lumina înseamnă splendoarea vieții, înseamnă splendoarea gloriei lui Dumnezeu, care se manifestă în înțelepciunea și în bunătatea operelor sale create. Lumina este un semn care manifestă în mod vizibil ceva din Dumnezeu.

Această lumină promisă prin profeți devine realitate în Noul Testament. Orbul, numai cu ajutorul acestei lumini, ajunge să admire splendoarea vieții. Isus îi unge ochii cu tină, punându-l astfel în contact cu situația sa pământească, apoi îl trimite să se spele în scăldătoarea Siloe. Începând din acest moment, orbul urmează un drum de la întuneric la lumină, de la necredință la credință. Prin ungere, el vine în contact cu Isus, însă nu este suficient. El încă nu este pregătit ca să-l cunoască pe cel care îl vindecă. Merge, se spală și când se întoarce vede perfect. Imediat, minunea stârnește interes dar și dezinteres din partea multora. Farizeii în schimb i se împotrivesc cu desăvârșire.

Pentru orbul din naștere, la început, Isus nu este decât un necunoscut. El știe numai că se cheamă Isus, însă odată vindecat, în disputa cu farizeii, el descoperă progresiv că Isus este un profet (v. 17), un trimis al lui Dumnezeu (v. 33), Fiul Omului (vv 35-37). El nu poate să nu vorbească. Lumina care îl inundă îl face să dea mărturie despre slava lui Dumnezeu, deși încă nu este pe deplin conștient de acest lucru. Farizeii în schimb, nu înțeleg nimic despre Isus și evanghelistul notează ironic că ei înșiși mărturisesc totala lor ignoranță (v. 29). Neîncrederea lor este adevărată orbire. Ei pretind că văd, dar sunt orbi pentru că se afundă tot mai mult în întuneric. Păcatul lor este mândria și de aceea nu pot vedea lumina interioară, acea schimbare pe care o produce Lumina în cel cu care vine în contact.

Am putea spune că venirea lui Isus împarte oamenii în două categorii: cei care se deschid Lui ajung să vadă, iar cei care se închid în autosuficiența lor devin orbi (v 39). Orbul, deși la început nu-l cunoaște pe Isus, ajunge la lumină pentru că acceptă și urmează porunca celui ce-l trimite să se spele. Toți îl vedeau pe Isus cu ochii trupului dar nu și cu ochii credinței. De la Isus istoric, orbul ajunge la credința în Domnul, mărturisind: “cred, Doamne!, și notează evanghelistul mai departe că “i s-a închinat”. Avem aici imaginea botezului, a apei de botez, apoi imaginea drumului parcurs de fiecare creștin botezat, care a trecut de la moarte la viață, de la întuneric la lumină. Avem profesiunea de credință prin care orice botezat aderă la Cristos, Lumina lumii.

Tema luminii o găsim și în Vechiul Testament: ea traversează întreaga revelație biblică. Lumina este prezența lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor, este mereu o prezență tutelară care luminează pașii omului. Ca și evanghelia, lectura I ne arată cum Dumnezeu își face simțită prezența sa înmijlocul oamenilor. Prezența sa este lumină pentru cel care îi împlinește poruncile. De data aceasta prin intermediul unuia Dumnezeu vrea să salveze o națiune întreagă. Inițiativa însă aparține mereu lui Dumnezeu. El îl trimite pe Samuel să-l ungă rege pe David, ca prin acesta să construiască un centru ideal și vizibil de unificare a triburilor lui Israel. David, fiind astfel în centru atenției lui Dumnezeu, devine un semn al operei lui Dumnezeu și nu al puterii umane.

Dintre fiii lui Iese, Dumnezeu alege pe cel mai mic. El nu are nevoie de oameni mari pentru a-și realiza planul său. Pe de altă parte, el nu judecă ca oamenii. “Gândurile mele nu sunt gândurile voastre – spune Domnul. El nu apreciază tot ceea ce vede omul: omul vede aparențele, dar Domnul se uită la inimă. Am putea vorbi și aici de o minune care uimește pe toți cei prezenți: părinții, frații lui David și chiar pe Samuel. Prezența lui Dumnezeu uimește pe cei care nu înțeleg planurile sale.

Sfântul Paul știe că în ciuda infidelității oamenilor, Dumnezeu își ține promisiunea sa. Tocmai de aceea, Apostolul ne îndeamnă insitent, în a doua lectură, să rămânem fideli alegerii făcute prin botez, adică să rămânem în lumină, pentru că viața creștină este un dinamism continuu. Acest lucru reiese și din faptul că Sfântul Paul folosește de 6 ori cuvântul lumină în această lectură atât de scurtă. A trăi în lumină pentru Apostol înseamnă a trăi viața nouă ca fiu al lui Dumnezeu și a fi luminat de Cristos înseamnă a fi un izvor de lumină ce produce acele roade pe care Apostolul le identifică cu bunătatea, dreptatea și adevărul. Bunătatea este viața de dragoste, disponibilitate și iertare. Dreptatea este onestitate, corectitudine, deschidere la voința Domnului. Adevărul este adeziune la Evanghelie și la criteriile sale. Intunericul, în schimb, este incapabil “să producă”, poate numai să lucreze dar faptele-i sunt sterile.

Prin sacramentul botezului, omul trece de la întunericul păcatului la lumina vieții în Cristos, de la orbirea spirituală la cunoașterea lui Dumnezeu prin credința: “Alta dată erați în întuneric, dar acuma sunteți lumină în Domnul” (Ef 5,8). Nu putem rămâne orbi din moment ce am primit lumina. Creștinul trebuie să dea mărturie despre botezul primit, trebuie să dovedească prin faptele sale că Cristos este pentru el nu numai lumina minții, dar și lumina vieții. Celui botezat nu i se mai potrivesc faptele întunericului (păcatele) care sunt o rușine, ci faptele luminii care scot la iveală păcatele.

Oare exemplul orbului din naștere și insistențele Apostolului Paul, de a rămâne în lumină, ne pot lăsa indiferenți? Noi, care pretindem că am primit lumina prin Botez, oare nu o ținem ascunsă? Noi, care ar trebui să fim lumină pentru alții, poate suntem orbi nu din cauză că ne-am fi născut orbi, dar din cauza păcatelor noastre. Iată de ce liturgia de astăzi ne propune spre meditare tema luminii; ne invită la bucurie și la convertire, care nu însemnă altceva decât trecerea de la întuneric la lumină. Pentru a trăi mereu în lumina lui Cristos trebuie să o cerem în permanență de la El și în același timp să avem dorința după această lumină. În această privință, rugăciunea Sfântului Augustin este elocventă: “O, Doamne, eu ard de dorința luminii. Tu vezi această dorință a mea. Orice dorință a mea îți stă în față, nu-ți este ascuns nici un geamăt de-al meu. Cine vede această dorință dacă nu tu Dumnezeul meu? Către cine mă voi îndrepta pentru a te vrea, dacă nu către Tine. Fă ca sufletul meu să se lărgească prin marea dorință, să tindă înainte, să progreseze, să devină capabil de a primi ceea ce ochiul nu vede, ceea ce urechea nu aude și ceea ce inima omului nu a încercat.”

Mihai Horvat

Ritul latin