Start > Ritul latin > Duminica a III-a din Postul Mare

Duminica a III-a din Postul Mare

26 November 2007
1,312 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a III-a din Post (Anul A)

De multe ori viața are dificultățile ei, iar dacă acestea se întâmplă să vină asupra noastră chiar mai multe deodată, atunci s-ar putea să simțim că nu avem destulă tărie pentru a le face față. În acele momente, cum ar fi moartea unei rude apropiate, a unui copil, sau poate pierderea locului de muncă, cum se întâmplă des în ultima vreme, deci în aceste momente, dacă nu avem o credință tare care să ne susțină, atunci este foarte greu să răzbatem. Sau se poate întâmpla ca să ne pierdem chiar încrederea în Dumnezeu și să spunem: “Dacă Dumnezeu este atotputernic și în același timp este și bun de ce permite ca să mi se întâmple aceste lucruri?”.

În aceeași situație s-a aflat și poporul israelit în drumul său prin pustiu spre țara promisă. Deșertul este locul dificultăților prin excelență: adesea lipsește hrana și apa, în timpul zilei căldura devine insuportabilă iar noaptea adesea este foarte frig, fiarele sălbatice umblă după pradă etc. Trecând prin această probă poporul israelit a ajuns să murmure împotriva lui Dumnezeu și a lui Moise. Una dintre aceste răzvrătiri ne este descrisă în lectura întâi a duminicii de astăzi, pe care tocmai am ascultat-o. Lectura este luată din cartea Exodului, cartea cea mai importantă a Vechiului Testament, în care ni se descrie eliberarea poporului evreu de către Dumnezeu din Egipt și conducerea acestuia în țara promisă, țara Canaanului. Deși Dumnezeu se arătase un Dumnezeu puternic în fața evreilor, atunci când “cu mână întinsă și cu braț puternic” i-a scos din țara Egiptului, totuși aceștia, când ajung în dificultăți, aproape că nu mai au încredere în Dumnezeul lor, în atotputernicia și milostivirea acestuia. Călătoreau de mai multe zile și nu găsiseră nici o oază, nici un izvor unde să-și adape vitele și să-și potolească setea. Atunci, așa cum se întâmplă deseori când trebuie găsit un țap ispășitor, s-au răsculat împotriva lui Moise și, implicit, a lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu pentru a-i ajuta să redobândească încrederea într-însul, nu acționează după dreptatea sa care cerea să-i pedepsească, dar după milostivirea și iubirea sa și le oferă apă de băut chiar din stâncă. Și este interesant de observat cum Dumnezeu îi poruncește lui Moise ca acesta, cu bastonul cu care a lovit apele Nilului, să lovească și stânca de la Horeb. Astfel le-a dovedit evreilor că el este același Dumnezeu puternic care i-a eliberat din țara Egiptului, care poate să facă orice pentru dânșii și care rămâne fidel promisiunilor făcute în ciuda infidelității lor.

Așa cum spuneam la început și nouă ni se poate întâmpla să ajungem în dificultăți, să fim asaltați de diferite probleme. Însă, să nu credem că le putem rezolva singuri doar cu puterile proprii, așa cum au încercat să facă evreii în pustiu. Dumnezeu, chiar dacă ni se pare ascuns în aceste momente, el rămâne totuși acela care ne întărește și care ne dă putere de a răzbate pe drumul vieții, drum ce nu este presărat întotdeauna numai de flori. El e acela care poate să scoată apă chiar și din stâncă dacă este nevoie; e suficient numai ca noi să-i cerem acest lucru și să nu ne îndoim nici o clipă de bunătatea și milostivirea sa.

Această apă izvorâtă din stâncă este semnul prezenței providențiale a lui Dumnezeu în mijlocul poporului său, prezență ce se face simțită încontinuu în diferite moduri. Atunci când israeliții ajung să se întrebe: “Oare Domnul este într-adevăr în mijlocul nostru?”, el le arată că este prezent prin semnul apei ce izvorăște din stâncă. De aceea, apa care a izvorât din stâncă a rămas pentru evrei semnul vieții și al mântuirii pe care Dumnezeu le oferă oamenilor. Profetul Ieremia îl va numi pe Dumnezeu “izvor de apă vie” (Ier 2,13) iar tradiția rabinică a considerat întotdeauna stânca din care a izvorât apa ca un simbol al lui Dumnezeu. Sfântul Paul, în prima sa Scrisoare către Corinteni face referință la această tradiție spunând că evreii au băut cu toții din stânca spirituală care era Cristos (cf. 1 Cor 10,4). Pe aceeași linie se înscrie și Isus Cristos atunci când ne vorbește despre apa vie pe care el o dă acelora care cred în el (In 4), discurs care ne este prezentat în Evanghelia duminicii de astăzi.

Isus străbătea cu ucenicii săi Samaria pentru a se îndrepta spre Galileea și ajung la o cetate numită Sihar, înaintea căreia era o fântână foarte veche pe care tocmai patriarhul Iacob o săpase. Și fiindcă era amiază ucenicii au intrat în cetate să cumpere alimente iar Isus a rămas să se odihnească la fântână. Tocmai atunci a venit o femeie samariteană să scoată apă, iar lui Isus fiindu-i sete i-a cerut să-i dea apă să bea. Femeia s-a mirat de faptul că el, evreu, a intrat în vorbă cu ea, o samariteană. Trebuie menționat faptul că samaritenii și iudeii trăiau pe atunci în dușmănie din motive religioase, ceea ce se mai întâmplă din păcate și în zilele noastre. Însă Isus nu ține cont de acest lucru și intră în dialog cu femeia, căci pentru Dumnezeu nu există oameni superiori sau inferiori, favorizați sau marginalizați. Pentru el toți oamenii sunt egali deoarece așa au fost creați de dânsul.

Apoi, pornind de la acest fapt obișnuit, acela de a-i cere să bea apă, Cristos o conduce pe samariteană să descopere “darul lui Dumnezeu” care este tocmai el, cel care oferă omului apa vie, dătătoare de viață. Însă, în timp ce Isus se face cunoscut femeii vorbindu-i despre realități ce depășesc această lume, ea rămâne totuși la suprafață, la nivelul cuvintelor și nu înțelege ceea ce Cristos vrea să-i spună. Dovadă ne este răspunsul ei: auzind despre apa vie din care, dacă omul bea nu va mai înseta niciodată, ea îi cere lui Isus: “Doamne, dă-mi această apă ca să nu mai însetez și să nu mai trebuiască să vin aici să scot!”.

Dar ce este această apă despre care ne vorbește Isus? Sau mai precis, cine este această apă despre care el ne vorbește? Mai târziu, când Isus va merge la Ierusalim de Sărbătoarea Corturilor, el se va exprima în același mod: “Dacă însetează cineva să vină la mine și să bea. Cel ce crede în mine, după cum a zis Scriptura: râuri de apă vie vor izvorî din pieptul lui” (In 7,37-38). Iar Evanghelistul Ioan adaugă: “Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe care aveau să-l primească aceia care cred în El” (In 7,39). Așadar, această apă vie nu este altceva decât Duhul Sfânt pe care Cristos ni l-a dăruit prin moartea sa pe cruce și prin învierea sa glorioasă. Duhul Sfânt ne conduce “la tot adevărul” adică ne face să-l înțelegem și să-l cunoaștem mai bine pe Isus Cristos și opera sa de mântuire în favoarea lumii. Femeia samariteană, întărită de Duhul lui Cristos, a reușit până la urmă să înțeleagă cine este Cristos, căci ea îi spune: “Doamne, văd că tu ești profet!” (In 4,19). Ba mai mult, Isus i se revelează total spunându-i că acela care vorbește cu dânsa este Mesia. Atunci femeia, uluită și, în același timp, fascinată de ceea ce tocmai aflase, lasă găleata la fântână și fuge în cetate pentru a-i înștiința și pe ceilalți despre aceasta. Locuitorii cetății veniră la Isus și î-l rugară să mai rămână la ei. Și Isus rămase acolo încă două zile, învățându-i.

Și noi am primit această apă dătătoare de viață atunci când, la Sfântul Botez, am fost înmormântați cu Cristos pentru a reînvia împreună cu el la o viață nouă. Atunci am fost spălați de această apă preasfântă și curățați de toată întinarea noastră. Atunci Cristos a trimis Duhul său Sfânt asupra noastră, care mai apoi, la Sfântul Mir, și-a revărsat cu îmbelșugare bogăția harurilor sale peste noi. Să nu fim zgârciți în generozitate și să răspundem darului pe care Dumnezeu ni-l face printr-o credință statornică și printr-o viață conformă cu această credință. Dacă suntem însetați, dacă simțim nevoia unei hrane spirituale ce depășește îngustimea și vremelnicia acestei lumi, atunci să alergăm cu încredere la Cristos și el va răspunde din plin acestei dorinți a noastre. Căci El, așa cum ne spune Sf. Paul în lectura a doua a duminicii acesteia, pe când noi eram păcătoși, la timpul hotărât de Dumnezeu a murit pentru noi (cf. Rm 5,6). Dumnezeu și-a arătat astfel dragostea lui pentru noi prin faptul că ni l-a dăruit pe Fiul său și pe Duhul Sfânt. Astfel Apostolul poate spune că suntem în pace cu Dumnezeu, adică avem pacea sa, datorită Domnului nostru Isus Cristos. El, care a murit pentru noi, ni l-a dăruit pe Duhul Sfânt ca prim rod al învierii sale. Iar Duhul Sfânt, care este dragostea dintre Tatăl și Fiul în sânul Preasfintei Treimi, a revărsat în noi dragostea sa divină. Sfântul Paul ne spune: “Dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat” (Rm 5,5). Această dragoste divină în noi este izvorul întregii noastre vieți religioase. Ea ne face să vedem lucrurile cu alți ochi, cu ochii credinței și ne conduce la cunoașterea tot mai profundă a lui Isus Cristos. Această dragoste ne face capabili de a-l iubi pe Dumnezeu, de a-l adora “în spirit și adevăr”, după cum ne-a spus Cristos în Evanghelie, adică de a ne lua în serios credința și de a o trăi în mod autentic.

În fiecare dintre noi există o sete și o foame sufletească după realitățile spirituale, sete și foame care nu pot fi satisfăcute de bunurile acestei lumi. Rămâne la latitudinea fiecăruia dintre noi dacă vom ști sau nu cu ce să astâmpărăm această sete și această foame. Dumnezeu ne oferă astăzi învățătura sa și ne invită, asemenea samaritenei, de a cunoaște “darul lui Dumnezeu”, adică de a-l accepta și de a-l primi pe Isus Cristos în viața noastră. Să răspundem acestei invitații plini de curaj și de disponibilitate, căci numai el ne poate potoli setea noastră sufletească: “Cine va bea din apa pe care i-o voi da eu nu va mai înseta niciodată, căci apa pe care i-o voi da eu se va transforma în el în izvor de apă curgătoare spre viața veșnică” (In 4,14).

Vasile Ciobanu

Ritul latin