Start > Ritul latin > Botezul Domnului

Botezul Domnului

26 November 2007
1,466 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica I-a de peste an - Botezul Domnului (Anul A)

Celebrăm astăzi unul dintre cele mai importante momente din viața Mântuitorului, Botezul Domnului, ce marchează și începutul vieții sale publice. Reflectând asupra istoriei poporului ales ne amintim cum, prin regii săi, poporul israelit a așteptat mereu mântuirea promisă. Misiunea Slujitorului lui Jahwe în V.T. era de a face cunoscută voința Lui și de a restabili dreptatea suverană și inviolabilă a lui Dumnezeu, chiar dacă de cele mai multe ori îndeplinirea acestei misiuni îl făcea să sufere.Această misiune și-o asumă și Isus prin excelență și o începe în mod public prin Botezul Său, dorind să-i mântuiască pe toți cei care vor crede în El și vor îndeplini voința lui Dumnezeu.

În exil Israel era ca o trestie frântă, ca un fitil care fumegă.Cu toate acestea, bunătatea lui Dumnezeu nu ia în seamă infidelitatea poporului și-l scoate din mâna dușmanilor “cu mână tare și braț puternic și-l conduce în țara promisă”.

Ioan Botezătorul, ultimul profet veterotestamentar, cel care pregătește calea Domnului, este distribuitorul unui botez care are în vedere întoarcerea la Dumnezeu a celor ce-l primesc și botezul creștin de mai târziu. Botezul Domnului este un moment central în care se încheie timpul de așteptare și începe împlinirea unui nou legământ care va fi pecetluit, nu de sângele unui animal de jertfă, ci de însuși sângele prețios al Fiului lui Dumnezeu.

Evenimentele nașterii erau departe, trecute în uitare. Treizeci de ani de tăcere făcuseră din viața lui Isus un om ca toți ceilalți. Anii dinaintea Botezului ne arată omenitatea lui Isus, deși la doisprezece ani rămas în templu, uimește pe învățători prin răspunsurile și priceperea lui. Botezul încheie această etapă a vieții lui Isus. Aflat în mijlocul celor care veneau să se boteze, Isus vrea să împlinească întru-totul voința Tatălui, zicându-i: “Așa se cuvine să împlinim tot ceea ce este drept”. Comportamentul și felul de viață al lui Ioan îi determina pe unii să creadă că el este Mesia. Dar răspunsul: “Nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei”, creează în imaginația mulțimii un Mesia extraordinar.Cu toate acestea Cristos , Fiul lui Dumnezeu vine în tăcere, umil, în rând cu păcătoșii, vine ca un miel la înjunghiere, să pună capăt așteptărilor atâtor generații și profeții. Dar umilința și decizia de a împlini întru totul voința lui Dumnezeu, prefigurată în V.T. de imaginea Slujitorului lui Jahwe, e răsplătită, e înălțată prin vocea Tatălui Ceresc: “Acesta este Fiul Meu prea iubit, în care îmi găsesc toată bucuria”. Glasul Tatălui face cunoscut misterul profund al persoanei lui Cristos, descoperă oamenilor realitatea secretă a persoanei lui Isus, care fără o revelare specială a Tatălui ar fi rămas o enigmă obscură.

Botezul Domnului e momentul când a doua persoană a Sfintei Treimi, Dumnezeu Fiul, făcut om, e revelat omenirii de Însuși Dumnezeu Tatăl, căci așa cum ne spune Sf. Paul în Scrisoarea către Filipeni: “Cristos Isus, deși din fire Dumnezeu, nu a socotit ca o bogăție egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a nimicit pe sine luând fire de rob, făcându-se asemenea oamenilor, în toate arătându-se ca un om, s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce. De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul al celor din cer, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt și toată limba să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre mărirea lui Dumnezeu Tatăl”. Toată viața lui Isus e asistată de Duhul Sfânt, manifestată acum în public.

Importanța Botezului, ca și manifestarea Duhului Sfânt sub chip de porumbel sunt strâns legate de solemna proclamare a Tatălui: “Acesta este Fiul Meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria”. Cel ce se face rob, acum e proclamat Fiu prea iubit. Este apogeul Epifaniei. Nu mai e nevoie de o stea luminoasă, căci însuși glasul Tatălui descoperă cine este Isus. Cristos însuși confirmă sensul acestei declarații solemne, numindu-l pe Dumnezeu “Abba”, adică Tată.

Un fenomen deosebit, ce a însoțit evenimentul pe care-l celebrăm astăzi, a fost deschiderea cerurilor: “În timp ce Isus a fost botezat, în timp ce ieșea din apă, s-au deschis cerurile” ne relatează Evanghelia de astăzi. Împărăția lui Dumnezeu care în viziunea apocaliptică trebuia să înceapă după sfârșitul acestei lumi, în realitate prin Isus, e deja prezentă în această lume.Cristos anticipă Împărăția lui Dumnezeu.

În primele zile ale existenței noastre am fost aduși la Biserică și în momentul în care preotul a turnat pe fruntea noastră apa botezului s-a petrecut cu noi ceea ce s-a petrecut cu Isus în momentul în care Ioan l-a botezat în apa Iordanului: “Cerurile ni s-au deschis, din acel moment accesul la cer a fost posibil pentru noi. Duhul Sfânt s-a coborât asupra noastră nu sub chip de porumbel, ci într-o formă nevăzută dar reală. Vocea Tatălui s-a făcut auzită și pentru noi: *Acesta este fiul meu iubit+”. Prin botez Dumnezeu ne-a adoptat ca fii ai săi și am devenit frați ai lui Cristos. Dacă cineva nu se naște din nou din apă și Duh Sfânt, spune Cristos, nu poate intra în Împărăția lui Dumnezeu. Dar nu e suficientă numai nașterea, e necesară o dezvoltare a acestei vieți, căci creșterea e legea fundamentală a oricărei vieți.

În fiecare dintre noi sunt trei forme de viață: viața fizică a trupului, viața sufletului și viața supranaturală primită la Botez. Ce trist e și cât de compătimiți sunt cei suferinzi în privința primelor două forme de viață. Dar cea mai mare nenorocire ar fi dacă viața supranaturală ar rămâne în noi nedezvoltată, sau dacă am pierde-o prin păcat, am pierde totul. Referindu-se la această viață Sf. Paul le scrie corintenilor: “Fraților, nu rămâneți copii: creșteți și deveniți maturi“. Nimic nu e mai frumos pe această lume decât sufletul înzestrat cu viața lui Dumnezeu, cu harul sfințitor simbolizat prin pânza albă primită la Botez. Nu poate fi pentru noi creștinii o catastrofă mai mare decât pierderea vieții supranaturale, a harului sfințitor, iar pentru a-l pierde e de ajuns un singur păcat de moarte.

Să ne străduim să păstrăm curată și intactă pânza vieții noastre supranaturale și dacă din nefericire se întâmplă vreodată să o pătăm, să nu întârziem să apelăm imediat la Sacramentul Reconcilierii, să-i redăm puritatea dinainte, și să devină asemenea ca la Botez.

O altă consecință extrem de importantă a Botezului nostru este aceasta: dacă prin Botez am devenit copii ai lui Dumnezeu, înseamnă că noi cei botezați suntem între noi frați, că avem cu toții un singur Tată Ceresc și ca atare trebuie să ne iubim ca frații. De această iubire fraternă depinde nu numai mântuirea noastră veșnică, dar și salvarea omenirii din toate punctele de vedere: moral, social, dar mai ales salvarea păcii din inimi și dintre popoare.

În sărbătoarea de astăzi să ne examinăm temeinic cu privire la dragostea noastră față de aproapele, față de frații noștri, mai ales cei aflați în suferință, cei marginalizați, cei singuri și părăsiți. Să începem astăzi un drum nou în viața noastră creștină care să ducă sigur la mântuire și să-l rugăm pe Tatăl ceresc: “Atotputernice Dumnezeule, Tu l-ai proclamat în mod solemn pe Cristos drept Fiul Tău iubit, atunci când a fost botezat în râul Iordanului și a coborât asupra lui Duhul Sfânt; ajută-ne pe noi fii tăi adoptivi, renăscuți din apă și Duh Sfânt să împlinim cu statornicie voința Ta sfântă”.

Eugen Ciuraru

Ritul latin