Start > Ritul latin > “Tu, cât datorezi?”

“Tu, cât datorezi?”

21 September 2007
1,778 afișări

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXV-a de peste an (Anul C)

“Oamenilor mari le plac cifrele…” Este concluzia lui Antoine de Saint Exupery în cartea sa “Micul prinț”. O realitate a zilelor noastre este și aceasta a cifrelor, a numerelor de tot felul. Domeniul, segmentul societății ce abundă, mustește de cifre și numere este cel financiar, bancar. Mai mult decât atât, aici cifrele, numerele nu sunt doar niște semne convenționale pe o hârtie, pe o chitanță sau pe monitorul computerului. De cifrele și numerele acestea depind foarte multe lucruri din societate.

Revenind, însă, la concluzia autorului amintit mai sus îmi aduc aminte, nu cu plăcere, de faptul că, atunci când Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea a plecat dintre noi la Tatăl ceresc, nu puțini au fost aceia care se întrebau (nicidecum retoric): Ce venituri are Biserica în visteriile sale? Cu câți bani rămâne Biserica de pe urma acestui papă? etc. De curând, în prejma morții Patriarhului Teoctist, același interes meschin pentru (aproape) nimic altceva decât pentru cifrele, numerele din balanțele BOR. Din nou se întrebau (nici de această dată retoric): Cu câți bani rămâne BOR? Cât a lăsat Patriarhul Teoctist celui care o să urmeze după el? etc.

Mulțumesc Domnului că nu mi-au ajuns ochii la încârduirea de cifre și numere nici în cazul Papei Ioan Paul al II-lea, deci al Bisericii Catolice, și nici în cazul Patriarhului Teoctist, respectiv al BOR. Personal, nu cred că are vreo relevanță dacă faci parte dintr-o biserică bogată sau mai puțin bogată, atâta timp cât tu știi cui și cât datorezi ceea ce ai, ceea ce ești! În treacăt fie spus, fără a avea intenția de a contrazice ceea ce este sau nu proverbial, amintesc cazul unei mănăstiri unde surorile așează facturile utilităților pe altarul din capelă, până la ziua scadenței. Nu au rămas niciodată neplătite…

Cine nu s-a găsit măcar o dată în viață într-o situație dificilă, încurcată, când a ajuns la convingerea că nu mai este nimic de făcut? Dar apoi, pe neașteptate, situația s-a schimbat. A apărut o cale nouă. La început nici nu am voit să recunoaștem că este posibil acest fapt. După aceea însă, a trebuit să acceptăm că, într-adevăr, putem merge mai departe. Astfel de experiențe ne amintesc de primele Rusalii. Și apostolii erau convinși că aici și acum nu mai este nimic de făcut! Sfânta Scriptură ne spune că, de frica iudeilor, ucenicii încuiaseră toate ușile (nu numai ușile casei, dar și ușile inimilor).

Așa s-a întâmplat și cu administratorul nostru. Cerându-i-se cont de administrația sa își spunea: aici nu mai este nimic de făcut… am încurcat-o… până aici mi-a fost… ce voi face…să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine. Deja începea să se închidă orizontul vieții sale, al inimii sale. În cazul apostolilor ni se vorbește despre o deschidere aproape incredibilă în tânăra Biserică, ni se mai vorbește și despre un entuziasm ce nu mai putea fi oprit: revărsarea cu putere a Duhului Sfânt asupra comunității din Ierusalim, trezește încredere și curaj. Unul dintre roadele acestei deschideri a fost și realitatea că “toate le aveau în comun” (Fapte 4,32). Cu alte cuvinte, înseamnă că creștinul adevărat trebuie să considere tot ceea ce posedă ca pe un bun care îi este comun cu toți și trebuie să fie întotdeauna gata și interesat să vină în ajutorul aproapelui lipsit și aflat în mizerie (CBC 952).

În cazul administratorului există aceeași deschidere, mijlocită de darul Duhului Sfânt, de darul înțelepciunii, lăudat și de Isus. Această deschidere, pentru creștin este necesară în primul rând pentru a judeca, la lumina legii naturale, la lumina credinței, toate realitățile umane, creștine, naturale și supranaturale, și pentru a adopta adevăratul mod de a vedea, atât pe plan doctrinal cât și practic. Administratorul este înțelept pentru că a înțeles că este mai important să fii decât să ai. Mai mult decât atât: a înțeles că “o teorie care face din profit regula exclusivă și scopul ultim al activității economice este moralmente inacceptabilă; pofta dezordonată de bani produce întotdeauna efecte perverse; este una dintre cauzele numeroaselor conflicte ce perturbă ordinea socială” (GS 63; CBC 2424). Mai mult decât atât, orice practici care reduc persoanele la starea de simple mijloace în vederea profitului îl aservesc pe om. “Nu puteți sluji lui Dumnezeu mamonei” (Luca 16,13).

Închei prin a sublinia că intenția Bisericii, în pofida oricărui fel de înțelepciune, rămâne aceea de a oferi o contribuție de adevăr problemei privind locul omului în societatea umană și în natură, raportul just cu acestea, problemă abordată de civilizațiile și culturile în care se exprimă înțelepciunea fiilor veacului acestuia, înțelepciunea umanității. În această privință, poate fi amintit avertismentul «cunoaște-te pe tine însuți», sculptat pe portalul templului din Delfi, care dă mărturie despre adevărul fundamental conform căruia omul, chemat să se deosebească de toate celelalte ființe create, este om tocmai pentru că în esența sa este orientat spre a se cunoaște pe sine însuși, semnul cel mai evident al înțelepciunii fiilor veacului acestuia(Compendiul DSB 14).

Ritul latin