Start > Ritul latin > Când cineva este gata să se înece nu poate să adoarmă

Când cineva este gata să se înece nu poate să adoarmă

20 September 2007
1,257 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXV-a de peste an (Anul C)

Practicanți “grăbiți”

Tipi bizari acei indivizi “pioși” împotriva cărora se ridică cu vehemență Amos, profetul țăran. Sunt practicanți, dar apar, dominați de grabă. Așteaptă cu nerăbdare să se termine sărbătorile religioase, slujbele sacre, pentru a se putea întoarce la viața normală. Adică: la afaceri. Religia impune niște obligații, pe care ei se feresc să le evite, și din motive de conveniență și de imagine. Dar este o activitate ne productivă. Pe lângă aceasta formulează propuneri. Un lucru, prin sine, recomandabil. Necazul este că e vorba de propuneri cel puțin discutabile: a înșela, a exploata, a frauda pe aproapele, cu toate mijloacele: stricând greutățile și măsurile, vânzând produse de proastă calitate sau de-a dreptul stricate, înșelând pe cel sărac, speculând schimburile sale. În sfârșit, un fel de cinică programare a nedreptății, sub privirea lui Dumnezeu.

Tabloul astăzi nu mai este același, în privința detaliilor. Dar defectele, atitudinile de fond sunt aceleași. Graba, de exemplu, condiționează participarea la celebrări. Și la fel indiferența și plictiseala. Cineva trădează o evidentă nerăbdare, sau o ascunsă suportare. În sfârșit, căutăm s-o rezolvăm repede, pentru că este altceva căreia vrem să ne dedicăm. Acela este un fel de tribut care trebuie plătit, dar fără prea multe lungiri birocratice. Sunt unii care fac de-a dreptul socoteala cu ceasul și aleg biserica ce permite, datorită unei predici-fulger, să nu fure prea mult timp schiului, excursiei, sportului, sau pregătirilor culinare.

De Coubertin avea dreptate: important (sau “dator”) este de a participa. Stilul, modul, calitatea, rezultatele nu contează. Alt aspect discutabil este… lipsa de comunicare. Adică separarea netă, lipsa totală de legătură dintre două lumi. Ceea ce se întâmplă în ambientul religios nu are nici o legătură cu ceea ce se desfășoară dincolo de ușa bisericii. Dumnezeu nu trebuie să se amestece în afaceri. Practicile religioase nu au nici un impact în conduită. Cuvântul ascultat nu are nici un efect asupra obiceiurilor. Comerțul, politica, viața socială, etica, nu-l privesc pe Dumnezeu. Traficul, afară, trebuie să fie “curgător”, nu încurcat sau întârziat, sau deviat, de nici un obstacol, oricât de mic, produs în conștiință în timpul haltei din biserică.

Rezolvăm repede cu Dumnezeu. Ne achităm față de El. Și deci El va avea bunul gust de a nu interveni în celelalte lucruri care sunt menținute cu rigurozitate în afara ambientului sacru. În schimb nu este așa. Ne-o aruncă în față, cu o dură sinceritate, acel profet Amos: “Domnul se jură…: cu adevărat nu voi uita niciodată faptele lor”. Nu spune că va ține cont de rugăciunile, de cântecele, de celebrările la care au asistat. Ci că “nu va uita faptele lor”. Aceasta înseamnă că pe el îl interesează ceea ce se face “după” după frecventarea bisericii. Că el urmărește cu atenție… urmarea rugăciunilor. Nimeni nu se poate înșela că a sistematizat toate conturile cu El în acea oră (pierdută) de “practici” devote. Că a lichidat toate datoriile în ora (pierdută) de religie.

Desigur, rugăciunea este importantă, participarea la adunarea liturgică este fundamentală. Dar nu este suficient. Dumnezeu este interesat de “hotărârea noastră”. Nu, banală, cea de a ne întoarce în biserică la viitoarea sărbătoare. Ci angajamentul, destul de exigent, de “a face” în mod diferit, de “a fi” diferit, când revenim la obișnuitele festivități. De la biserică trebuie să plece o cale de dreptate, onestitate, coerență în conduită, curăție, atenție față de aproapele, respect față de cel sărac. Dacă nu este așa, vreau să zic că am mers la o biserică greșită. Mai mult, nici nu am intrat în biserică.

Când cineva are apa la gură (este în primejdie)

Nu se va sublinia destul că Isus, propunând figura administratorului necinstit și șiret care, aflându-se în primejdie, a găsit în mod strălucit să falsifice bilanțurile favorizând datornicii stăpânului său, pentru a obține sprijinul acestora când va fi exclus din atribuția sa, nu intenționează să ne ceară să-l imităm în necinstea lui evidentă, în operațiile sale fără scrupule și incorecte. Astăzi, pe de altă parte, numeroase personaje, din toate păturile sociale, fără prea multe familiarități cu parabolele evanghelice, demonstrează în fiecare zi că acela, în privința lor, ar fi un nepregătit… Trucurile sale, cu privire la manevrarea lor pentru a se bucura de favoruri importante, sunt infantile și aproape nevinovate…

Punctul important este un altul. Isus notează cu neplăcere că, atunci când este vorba de mântuire, este în joc viața, adeziunea convinsă la evanghelie, deciziile de adoptat pentru a imprima o dezvoltare unei existențe fără sens, așa zișii “fii ai luminii” se arată leneși, distrați, incapabili de a reacționa, inerți, resemnați. Nici un elan. Nici o înălțare. Nici o rază de fantezie. Inima și mintea învăluite într-un fel de toropeală care paralizează. Timpul urgentează. Și aceștia nu fac nimic. Administratorul a avut o tresărire, o lovitură de geniu: “Știu ce să fac”. Aceștia, în schimb, neștiind ce să facă, suferă, pasivi, fără voință, evenimentele, situațiile cele mai apăsătoare. Aleg să nu facă nimic. Mai mult, nici nu aleg nimic. Continuă să nu trăiască. Să fie absenți, slabi, demisionari.

Lucrurile merg spre ruină (și pot merge în neorânduială și atunci când conturile economice sunt avantajoase) și ei nu observă nimic. Este prea costisitor de a gândi. Este prea riscant de a imagina un mod diferit de a fi creștini. Este incomod să ieșim prin poarta (deschisă) a închisorii. Este prea angajant să rupem cercul sufocant al obiceiurilor. Isus nu se miră că noi ne vârâm în vreun necaz, combinăm vreo neghiobie colosală, că avem registrele încurcate (sau și mai rău). Este uimit și se irită, pentru că, având apa la gură, scoatem mâinile afară pentru a privi unghiile, și nu ne preocupăm nici măcar să aruncăm o privire spre țărm pentru a zări un prieten. Vina de neiertat nu este aceea de a ne găsi, din vina noastră, într-o situație critică. Vina de neiertat constă în a considera lucrul acesta ca normal. În sfârșit, Isus nu poate suporta un stil creștin de renunțare, amorf, atunci când este în joc afacerea cea mai importantă: de a trăi ca oameni.

Mamona, chiar dacă este adunată de ministrant nu poate sluji lui Dumnezeu…

“Nu puteți sluji lui Dumnezeu și banului”. Incompatibilitatea cea mai radicală, afirmată categoric de Cristos, nu este între Dumnezeu și plăcere, sau sex, ci între Dumnezeu și Mamona. Fiul risipitor, după ce a trăit “destrăbălat”, simte greață pentru ghindele cu care încearcă să se îndoape, și găsește calea de întoarcere acasă. Simte nostalgia tatălui. Cine, în schimb, devine sclavul banului, face din el un idol, nu mai are nevoie de Dumnezeu. A găsit înlocuitorul, surogatul care îl satisface. Și operațiunea cea mai înșelătoare poate fi aceea de a îmbrăca Mamona cu haina ministrantului și de a-i permite să slujească la altar.

Nu este vorba deci numai de a afirma că nu există conciliere între slujirea lui Dumnezeu și cultul dat bogățiilor (declarație care a fost făcută cine știe de câte ori de cei care au raporturi foarte confidențiale cu Mamona: de altă parte, nici un “evlavios” nu va mărturisi niciodată că slujește Mamonei, ci că se slujește de ea). Trebuie să ne convingem că nu se poate sluji lui Dumnezeu cu banul. Dumnezeu vrea să fie servit în iubire, gratuit, în dăruirea de sine, în fraternitate, cu dezinteres. Toate mijloace de care nu dispune Mamona, care, în schimb, este expertă în profit, calcule egoiste, nedreptate, lăcomie nesătulă. Instrumente care, deși îmbracă haina ministrantului, nu pot să pretindă că slujesc cauzei lui Dumnezeu. Unicele “mijloace” de care Dumnezeu vrea să aibă nevoie sunt persoanele și inima lor (total golite).

Apropo de rugăciunea liturgică

Trei observații în legătură cu rugăciunea liturgică recomandată de Paul către Timotei (a doua lectură).

– Insistența față de toți. Unica haină care nu este strâmtă pentru cel credincios în general și cel ce se roagă în particular este universalitatea.

– Rugăciunea este posibilă numai într-un climat de pace și de comuniune cu toți. Deci nu ajunge să fii în comuniune între participanții “selecționați” la aceeași Euharistie. “Vreau deci ca oamenii să se roage, oriunde se găsesc, înălțând către cer mâini curate fără ură și fără certuri”. Din care rezultă că atunci când inima este goală, și limba este folosită ca o armă pentru a răni, mâinile devin murdare.

- Paul îndeamnă să ne rugăm și “pentru regi și pentru toți cei care sunt la putere”. Nu sugerează să ne rugăm pentru a lua locul lor.

Ritul latin