Start > Ritul latin > Duminica a XXV-a de peste an – C

Duminica a XXV-a de peste an – C

20 September 2007
950 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Duminica a XXV-a de peste an (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi –

Lectura I (Am 4-7)

Lectura profetică a liturgiei de azi ne dă un cadru trist al societății israelite din timpul profetului Amos și a regelui Ieroboam II care avea reședința în Samaria. Oracolul este o denunțare violentă a asupririi săracilor, atât de mult descrisă până în cele mai mici detalii încât e capabilă să redea foarte bine situația de nedreptate socială a epocii care, în bună parte, ar putea să o oglindească și pe a noastră, care este de multe ori și mai gravă.

Preocuparea majoră a acelor traficanți de care pomenește lectura este aceea de a mări mereu cantitatea/cantitățile disponibile pentru vânzare, de a “goli” rezervele de grâu din grânare. A vinde, a vine mereu mai mult și indiferent ce, a vinde cu orice preț, sau mai bine, a frauda și a înșela mereu mai mult: acesta este gândul principal a lor. Amos denunță unele din practicile lor: comercianții mari în primul rând stabilesc cantitățile de vânzare (monopolizează piața impunând totul: cantitate, preț, etc.), micșorează măsurile, măresc siclul și folosesc cântare false. Dorința de câștig este așa de mare că nu mai celebrează sărbătorile Domnului, ci, din contră, nu știu cum să facă să treacă mai repede aceste sărbători pentru a se întoarce la vânzările lor. Sunt stăpâniți de acea tendință pe care azi o numim “tendința de consum(ism)”.

În această situație săracul și cel nevoiaș sunt cei care trag ponoasele! Ei sunt de-a dreptul transformați în “obiect de vânzare” și sunt reduși să trăiască la un nivel mai jos de cel uman. De aici mânia lui Amos împotriva acestor nedreptăți și a celor care le practică. Și o zice cu multă severitate: “Domnul nu va uita faptele lor” (v. 7)

În această lectură a textului lui Amos pomenește de “nedreapta Mamona” care va fi continuată în Evanghelie. Nedreptatea, totuși, nu este văzută – aici – în bani, ci în modul cum este considerat aproapele pe care Dumnezeu ne cere să-l iubim așa cum ne iubim pe noi înșine. Pagina din Amos este mai mult ca oricând actuală! Ne amintește de “sensul” bunurilor pământești care sunt în slujba omului, în vederea comuniunii și fraternității, deci niciodată spre a profita de ceilalți.

Lectura a II-a (1Tim 2,1-8)

Paul trasează în această scrisoare cea mai veche legislație a Bisericii: în primul rând rugăciunea (c. 2), apoi, slujirea de călăuzire a Bisericii. (c. 3). Orice lucru în Biserică începe cu rugăciunea iar această rugăciune, la rândul ei, este înainte de toate o rugăciune “catolică”, universală, mondială. Rugăciunea bisericii nu este doar, în primul rând, o rugăciune pentru prosperitatea comunității religioase și a membrilor ei și apoi cea a lumii, ci din contră: lumea exterioară, oamenii din orice popor și cultură sunt primul lucru, de unde derivă și prosperitatea Bisericii.

Pentru Paul Biserica este, în mod esențial aceea care mijlocește pentru toți; este lumina lui Dumnezeu care strălucește în toate: este lumina lui Dumnezeu asupra lumii. În acest sens, rugăciunea nu-i privește doar pe persoanele și lucrurile limitate propriului spațiu (cum sunt membrii ierarhiei și poporul creștin), ci întregul lumii și al societății. Mai concret, rugăciunea este pentru comunitatea pământească. E necesară rugăciunea pentru împărat – spune Paul – (și în cazul destinatarilor Apostolului, împăratul în cauză era Nero!), pentru guvernatorii provinciilor și pentru toți cei încredințați responsabilității lor. Lucrul acesta Biserica trebuie să-l facă întrucât este lumina lui Dumnezeu în lume și nu există mântuire fără Biserică. În mod indirect se roagă și pentru sine însăși deoarece pentru a putea fi lumina lumii, trebuie să fie într-adevăr luminoasă. Nu are importanță dacă Biserica este persecutată, ci ca lumea să se convertească … inclusiv împăratul.

În acest sens, rugăciunea comunității creștine este pentru lume, adică pentru toți pentru că voința mântuitoare a lui Dumnezeu nu are limite. Nu poate rămâne închisă – Biserica – în ea însăși. Biserica nu intră – în sine – în planul politic, economic sau social. Datoria sa este alta: să facă totul posibil ca această lumină a fraternității predicate de Isus și a iubirii să penetreze aceste dimensiuni. In acest sens, Biserica este maestra tuturor națiunilor, chiar și a celor păgâne. Speranța sa nu are margini. Nu degeaba Paul spune că rugăciunea creștină poate fi făcută “oriunde”, sau “în orice moment” (Ef 6,18) sau chiar “fără încetare” (1Tes 5,17). Sunt normale aceste expresii ale Apostolului: voința mântuitoare a lui Dumnezeu este fără margini.

Evanghelia (Lc 16,1-13)

Luca narează așa-numita parabolă a “administratorului necinstit” care s-ar putea numi mai degrabă a “administratorului isteț”. Isus, tocmai, evidențiază exact abilitatea prin care acesta știe să iasă din situații limită. “Stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că a acționat cu istețime. Fiii acestei lumi sunt mai isteți între ei decât fiii luminii” (v. 8). Calcului isteț al administratorului reiese din faptul că, atunci când va fi “eliberat din funcție”, va găsi primire în casa celor cărora a micșorat datoriile. Ha folosit bogăția pe care stăpânul i-a încredințat spre a-și face prieteni. Stăpânul, care cu siguranță este Cristos, nu laudă nicidecum înșelăciunea, ci istețimea prin care “fiii acestei lumi” sunt mai abili decât creștinii.

Învățătura lui Isus este foarte clară: bunurile sunt un obstacol mare în accesul în Împărăție; bogații care nu-și investesc bunurile prin/cu iubire, nu vor intra în Împărăție. Dumnezeu și banul se opun frontal, ca doi stăpâni între care trebuie făcută alegerea: “nimeni nu poate sluji la soi stăpâni” (v. 13). Adică, nu se poate sluji lui Dumnezeu și acestui “ban” pe care Isus îl numește “necinstit” și care ia chip într-o putere absolută opusă puterii lui Isus – o putere care face parte din Împărăția întunericului. Isus îi invită în schimb pe ucenicii săi să prevină eventuala “eliberare din funcție” dând drumul bogăției prin pomană pentru “a fi primiți în lăcașurile veșnice” (v. 9). Această bogăție atât de periculoasă poate fi convertită în ocazie de câștig veșnic: poate deveni o comoară pentru Împărăție dacă este investit in caritate, pentru binele tuturor. În acest fel chiar și “banul” poate deveni “cheie” care să deschidă porțile Împărăției. Dar cu o condiție: să fie cheltuit bine în iubire.

Ritul latin