Start > Ritul latin > Curajul mai este o virtute?

Curajul mai este o virtute?

16 August 2007
931 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XX-a de peste an (Anul C)

Vina de a ține ochii deschiși

Desigur. Ce trebuie să facem pentru a nu ne obosi, pentru a nu ne pierde curajul, după avertismentul autorului scrisorii către Evrei din lectura a doua de astăzi, când un “drept” este atârnat pe o cruce? Ce trebuie să facem pentru a nu ne abate când o voce profetică este sufocată într-o fântână cu mlaștină? Să ne oprim asupra situației tulburătoare a lui Ieremia, care este de-a dreptul “exemplară” și pare că se repetă, cu o punctualitate descumpănitoare, în istorie.

Este un rege timid care este ostaticul unor căpetenii. De-a dreptul umilitoare capitularea lui Sedecia în fața notabililor: “El (profetul) este în mâinile voastre; regele de fapt nu are putere împotriva voastră”. Autoritatea se predă, abdică în mod rușinos în fața manevrelor, intrigilor, intereselor de partid, răzbunărilor curtezanilor. Unii puternici și preaputernici apar ciudat slabi, supuși, neputincioși, în fața servitorilor, lingușitorilor, profitorilor vicleni, intriganților, speculanților. Ieremia este lichidat pentru că nu are sprijin, protecție, acoperire. Pentru că nu contează nimic, nici nu este util regelui. Profetul plătește pentru fidelitatea sa (nimeni în afară de el nu avertizează mai dureros greutatea și prețul propriei misiuni) față de cuvântul ce i-a fost încredințat de Dumnezeu, și care deci nu este al “său”, de care nu poate dispune după plac, și după cum suflă vântul.

Este acuzat că “descurajează pe luptători” (luptătorii din toate timpurile, sărmanii, se demoralizează ușor, sunt puțin fragili sub armura și uniforma lor, și au nevoie ca nimeni să nu semene dubii asupra bunătății și chiar a sfințeniei cauzei lor), de a “descuraja tot poporul” (poporul are nevoie să fie asigurat, nu responsabilizat). În realitate Ieremia nu se pretează să cultive iluziile, care sunt cel mai rău dușman al speranței. El “încurajează” (sau, literalmente, “dă curaj”), dar nu vrea să înșele pe nimeni. El încurajează îndemnând să nu închidă ochii, ci să-i deschidă spre o realitate incomodă. Dacă se apropie, amenințător, uraganul, vina nu este a meteorologului care îl semnalează cum se cuvine, chiar dacă acest fapt nu este pe placul “agențiilor turistice” preocupate pentru că sperie clienții… Ieremia este vinovat că nu renunță să gândească, că se încăpăținează să țină ochii deschiși (și că invită pe oameni să nu închidă ochii). Profetul este învinuit că nu caută “binele poporului” conform liniei programatice a intereselor dominanților.

Ieremia nu confundă “binele” poporului cu comoditatea și facilitatea. Pentru aceasta apare ca o persoană care strică plăcerea celorlalți. Unul care sună mereu deșteptarea, mai mult trage semnalul de alarmă, și atunci când cineva ar pretinde să cultive propriile interese în mijlocul oamenilor adormiți sau somnoroși. Profetul tămâiază numai pe Domnul. Știe că tămâia, răspândită din abundență în palatul regelui, are numai scopul de a împiedica de a vedea clar. Și astăzi “palatele regilor” se înmulțesc la infinit…

Curajul de “a ieși afară”

“În fântână nu era apă ci mâl, și astfel Ieremia s-a afundat în mâl…” Un martiriu care nu are nimic exultant, acela pe care l-a înfruntat profetul din Anatot. Mâlul în care s-a scufundat este chinul cel mai rău. Mâlul indică dispreț, umilire, înjosire. Dușmanii profetului se arată pricepuți și evită să transforme victima lor într-un erou. Și atunci produc mâl – este activitatea lor industrială care nu cunoaște niciodată crize – pentru a înmormânta acolo demnitatea sa. Suspiciuni, calomnii, defăimări, denunțuri, acuze insistente chiar dacă nu bine motivate, ba chiar vădit nefondate… Fântâna pregătită pentru profet este mereu alimentată din belșug cu mâl. Astfel învață să nu fie dintre ei, să nu se unească cu corul orchestrat de cei abili și de cei care nu sunt desigur interesați de a descuraja… afacerile.

Noroc că este un străin, Ebed-Melech, etiopian (probabil un eunuc), care este în afara jocurilor puterii, a păstrat o conștiință care nu are culoarea pielii sale, denunță complotul urzit împotriva neobositului Ieremia, și află curajul de a înfrunta pe rege și să-i spună, cu hotărâre, că nu este de acord cu tratamentul rezervat profetului incomod. Astfel Ieremia este scos afară cu forța din fântână. În aparență, Sedecia îl salvează pe profet. În realitate, regele este salvat. Într-adevăr poate asculta, dacă vrea, o voce liberă, dezinteresată. Regele este salvat pentru că este cineva care nu este de acord, care îndrăznește să spargă conjurația lui “da” cu un “nu” decis, care este lipsit de tămâie, care nu urmează moda. Regele este salvat pentru că poate conta pe fidelitatea substanțială (nu formală) a unuia obișnuit să asculte Cuvântul lui Dumnezeu, și care nu este dispus la compromisuri. Regele este salvat, pentru că a regăsit (dacă vrea) un individ în care te poți încrede pentru libertatea, sinceritatea și lealitatea sa.

Chiar și complicele etiopian este salvat. Înainte de a trage afară din fântână pe Ieremia, el s-a tras afară din nămolul tăcerii complice, din lașitatea și din frica de a se compromite. Cauza lui Dumnezeu este salvată din momentul în care un străin ca Ebed-Melech are curajul de a ieși afară, la loc deschis, cu pielea sa închisă, dar cu conștiința candidă, nepătată cu nici un strop de noroi. Împotriva aroganței, obrăzniciei, insolenței mentalității biruitoare, este un singur remediu eficace: curajul. Apoi este capacitatea de a trece de partea celui care “pierde”. Ieremia în fântâna plină de noroi este unul care “pierde”. Chiar și Isus, pe cruce, cel care “a disprețuit infamia”, este unul care “pierde”. Totuși amândoi sunt victorioși, în ciuda dezastrului aparent. Ieremia revine. Isus “s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu”. … Dar curajul este încă o virtute?

Au fost uitați pompierii

În evanghelie este loc pentru toate meseriile: pescari, semănători, învățători, țărani, medici, păstori, paznici, hangii, slujitori (posibil “inutili”), grădinari, negustori (posibil cei care combină afaceri optime în avantajul altora), portari, administratori, poștași (“vestea cea bună” le este încredințată lor), dulgheri, regi, tâmplari, economi, până și strângători de impozite. Dar nu se vorbește niciodată despre pompieri.

Explicația este în Evanghelia de astăzi. Isus se prezintă ca un periculos incendiator: “Am venit să aduc focul pe pământ; și cum aș vrea ca el să fie deja aprins!” E bine, deci, să punem la dispoziția sa brațele picioarele, mâinile, creierul. Totuși, înainte de toate, trebuie să aducem lemne de foc. Da, este adevărat că în istoria Bisericii, uneori, au fost unii care se arătau prea zeloși în a aduce surcele pentru a aprinde rugurile. Dar se poate exclude poate acel incendiu râvnit de Isus. Și este de dorit ca echivocul să nu se mai repete, nici cu tradiționalele surcele, nici cu alte mijloace mai actualizate. Scânteia trebuie să țâșnească în inimi. Numai pornind de acolo incendiul are posibilitatea de a se dezvolta.

Fiecare dintre noi trebuie să se lase încălzit, aprins de flacăra aprinsă de Cristos. Dacă ne menținem la distanță de foc, dacă nu avem o mare familiaritate cu acest element, nu vom colabora niciodată cu adevărat la opera întreprinsă de Cristos incendiatorul. Evanghelia s-a născut dintr-o imensă pasiune și a fost încredințată celor “pasionați” pentru cauza Împărăției. Oricare ar fi slujirea pe care cineva o desfășoară în Biserică, este indispensabil să aibă și să manifeste o adevărată, neostoită pasiune pentru Dumnezeu și pentru oamenii “pe care el îi iubește”. Dacă Dumnezeu nu-mi înflăcărează inima, dacă Dumnezeu nu este totul pentru mine, eu nu spun nimic despre el, chiar dacă îl am mereu pe buze.

Nu mărind volumul vocii, exprimând idei strălucitoare, arătând cu degetul amenințător, înmulțind alergările frenetice, agitându-mă, voi face să progreseze Împărăția. Trebuie, înainte de toate, să nu mă arăt refractar la căldură. Un adevăr rece, care trece direct de la creier pe buze fără a coborî și a poposi în inimă, este un adevăr care nu are nici o legătură cu Cristos, chiar dacă apare cu rigurozitate ortodox. Nu creierul lipsește adesea în vestire. Inima lipsește. Isus a vorbit tocmai de foc. Nu de cenușă. Și personal rămân convins că la pompierii din Biserică nu s-a gândit.

Totuși este loc și pentru ei. Cu condiția să depună stingătorul. Să dezbrace toate “ignifugele” și să pună la vedere inima. Și să-și dea seama că adevăratele pericole nu vin de la o oarecare flacără neașteptată, cât mai degrabă de la aplatizare, nepăsare, de la regularitatea obtuză, de la funcționare, de la corectitudine, care maschează indiferența, răceala, indiferența. Persoanele vizate nu sunt cele care garantează calmul, care nu deranjează, ci cele care nu lasă să se stingă focul, păstrează sarea care arde. “Pentru ce nu judecați voi înșivă ceea ce este drept?”, astfel ne avertizează Isus. Fraza arată că omul posedă în sine instrumentele adaptate și suficiente pentru a judeca, a discerne timpul în care trăiește: inteligența primită de la Domnul, conștiința, darul Duhului, Cuvântul lui Dumnezeu. Nu are deci nevoie să aștepte ca cineva să stabilească în locul său ceea ce este drept.

El trebuie să judece. El trebuie să aleagă. El trebuie să decidă. Nu este suficient să citească corect previziunile meteorologice. Nu este suficient să interpreteze cerul, norii, curenții, presiunea înaltă și joasă. Ceea ce este important cu adevărat este de a descifra semnele pecetluirii de fond a propriei vieți, a orientării propriului drum. Semnalarea sosirii ploii poate fi relativ ușoară. Este mult mai greu de a avertiza schimbările decisive care se verifică “în acest timp” și cele, tot atât de decisive, care trebuie să se producă în istoria noastră personală.

Ritul latin