Start > Ritul latin > Credința, un discurs dificil

Credința, un discurs dificil

9 August 2007
1,305 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul C)

Temele liturgiei de astăzi sunt diverse (credința, speranța, așteptarea, vigilența), dar împletirea lor urmează o logică riguroasă. Nu este credință fără speranță. S-a spus că credința, fără speranță este moartă. Și speranța, lipsită de credință, este oarbă. Eu aș adăuga că credința, fără speranță, apare ca o coajă goală. Și speranța, fără învelișul robust al credinței, nu numai că este fragilă, dar riscă să devină iluzie. Și nu este speranță fără așteptare. Mai mult, speranța se identifică cu așteptarea. În unele limbi (ca ebraica și spaniola) este un singur verb care identifică fie “speranța” fie “așteptarea”. În sfârșit, așteptarea se traduce prin vigilență. Care exclude amorțeala, disiparea, indiferența, buimăceala. Și implică, în schimb, atenția, revenirea la esență, conștiința, simțul datoriei și al responsabilității.

Să abordăm deci tema credinței, care include și pe toate celelalte. Este vorba de un discurs cu totul altul decât o mângâiere banală sau asiguratoare, cum apare din meditația în cheie sapiențială despre evenimentele Exodului propusă de prima lectură, din înșirarea “marilor credincioși” care apar în rândurile Scrisorii către Evrei (a doua lectură), și în sfârșit din recomandările insistente ale lui Cristos în privința “nopții” decisive a eliberării. Să lămurim câteva aspecte caracteristice.

A crede înseamnă a pleca

Credința nu este un scop atins, port, instalare, ci semnal de plecare. Când cineva “ajunge” la credință, ajunge ca să… plece. În noaptea eliberării din sclavia Egiptului, Domnul pune la dispoziția poporului său o “coloană de foc” nu ca o lampă ornamentală pentru o procesiune coregrafică, ci ca o “călăuză” pentru o călătorie aventuroasă. “Prin credință Avram, chemat de Dumnezeu, a ascultat plecând într-un loc pe care trebuia să-l primească drept moștenire.” Chiar și Isus recomandă să fim “gata cu cingătoarea la mijloc și cu candelele aprinse” în vederea plecării ultime. A crede înseamnă a fi dispuși să mergem. A crede înseamnă a fi pregătiți pentru plecări mereu noi.

Poporul de care se preocupă Dumnezeu și pe care El îl însoțește este format din călători, din drumeți neobosiți, din oameni care privesc înainte, din indivizi care merg în întâmpinarea aurorei. Însăși Biserica este stâncă, dar nu în sensul imobilității. Este o piatră care oferă garanții de soliditate tocmai pentru că… nu stă în loc. Stâncă, dar piatră care merge. Tăria nu trebuie confundată cu nemișcarea.

Biserica nu poate fi schimbată – și acesta este pericolul în care cad de obicei anumiți “convertiți” – cu un fel de port, de adăpost de furtuni, de ispite și de nesiguranțele mării deschise. Nu, cu atât mai puțin, este o stâncă providențială care vindecă de decepții, de rătăciri, de teamă și de falimentele acumulate. Acea stâncă – admițând că este o stâncă – te aruncă în mijlocul valurilor, sau în plin deșert. Biserica, evident, primește și pe cel obosit. Dar nu desigur pe cine este obosit de mers (dimpotrivă, cine este “obosit pentru că nu merge”). Aventura nu se încheie când se ajunge la credință (sau, mai bine spus, cine a ajuns la darul credinței). Dimpotrivă, aventura începe cu credința. Trebuie “să căutăm pentru a găsi și să găsim pentru a căuta mai departe” ne avertizează Sf. Augustin. De abia când cineva a găsit credința, să înceapă, să reînceapă să caute.

Imaginea Bisericii poate să fie aceea a unei tabere mereu pe punctul de a se muta în altă parte, nu a unei tabere de refugiați (cu atât mai puțin refugiați de… frica de a trăi, sau de renunțarea de a mai căuta). Credincioșii trecutului, ne spune și scrisoarea către Evrei, “locuiau în corturi”. Și nu identificau tabăra provizorie cu “cetatea cu fundament solid, a cărui arhitect și constructor este însuși Dumnezeu”. Pentru a ajunge acolo, știau că nu trebuie să cruțe pașii. A crede, este vocea verbului a porni. Credință, este egală cu capacitatea de a nu se opri.

A crede înseamnă a înfrunta imprevizibilul

Nu totul este clar, fixat, definit, programat la plecare. Nu totul este stabilit în detalii cum se face cu clauzele unui contract de asigurare. Credința ne furnizează o busolă, ne oferă un punct de referință, stabilește un scop sigur – cu garanția prezenței lui Dumnezeu – dar nu pune în mână nimănui o hartă geografică, un program de călătorie amănunțit.

Evreii Exodului se pun în mișcare pentru “un drum necunoscut”. Avram “plecă fără să știe unde merge”. Stăpânul casei, la care se referă Isus, “nu știe” la ce oră vine hoțul. Numai ideologiile sunt în măsură să definească cu precizie obiectivele, etapele, pasajele obligatorii, concluziile. Credința, însă, nu este o ideologie. Se bazează, în schimb, pe un Cuvânt care ne împinge înainte chiar și în miezul nopții celei mai întunecate, spre contradicții, spre nesiguranțe. Și nu totdeauna călătorul știe unde să pună pașii. Chiar și Biserica, în drumul ei, se confruntată cu dificultăți, probleme, situații mereu noi. Și este constrânsă să se deschidă, aș vrea să spun să inventeze, un drum într-un teritoriu neexplorat.

Nu este credință fără drum. Și nu este drum fără risc. Și nu este auroră fără trecerea prin noapte. Există desigur, de cealaltă parte, Țara Promisă. Dar cine este în exod parcurge deșertul. Și unica siguranță este că rămâne încă mult de parcurs.

A crede înseamnă a fi încercați

Dumnezeu nu scutește pe nimeni de încercare. Tocmai pentru că vrea “să probeze” (cum se face cu o stofă și cu recepția unui pod) robustețea, soliditatea, unei construcții, a unei persoane. Credința lui Avram a fost pusă la încercare îndelung și mișcător (promisiuni care par să nu se realizeze niciodată, părăsirea siguranțelor trecutului, mers interminabil spre o țară necunoscută, “statutul” de străin). Mai ales “marea încercare”, omenește absurdă: jertfirea lui Isac, fiul “unic”, iubit mai mult decât orice lucru, și obținut în dar, la bătrânețea sa, de la Jahweh (Gen. 22, 1-17).

Încercarea, pentru noi, poate să ia forme diverse: suferințe, contradicții, persecuții, opoziții, absențe sau întârzieri ale lui Dumnezeu, triumf aparent al forțelor răului, iluzie pentru lipsa de realizare a proiectelor noastre, durerea celor nevinovați, scandalurile chiar în interiorul poporului lui Dumnezeu.

A crede înseamnă “a vedea de departe”

“…În credință vor muri toți aceștia (mari credincioși), deși nu au dobândit bunurile promise, ci văzându-le numai și salutându-le de departe.” Să spunem îndată că “a muri în credință” nu este un fapt scontat, ci un dar, o minune. Și este mai ales un eveniment extraordinar “de a muri în credință” când mâinile sunt goale, ochii trebuie să se mulțumească să scruteze în depărtare o țară care nu este desigur aceea, ostilă, pe care pășesc picioarele, și unicul bine pe care îl posedăm este promisiunea lui Dumnezeu, un Cuvânt care nu încetează, chiar și atunci când realitatea pare să-l contrazică.

“Credința este fundamentul lucrurilor care se speră și proba celor care nu se văd.” Ar fi cazul, atunci, să nu vorbim prea mult în termeni de cucerire, evidențe, “dovezi de necombătut”. În perspectiva frazei conținute în scrisoarea către Evrei mai sus citată, unica “probă de necombătut” a credinței este… credința.

A crede înseamnă “a nu se teme”

Noaptea eliberării “a fost prevestită părinților noștri, pentru ca știind în ce promisiuni crezuseră, să fie statornici în ea din toată inima”. Sara, “deși trecută de vârstă”, a primit puterea de a zămisli și are bucuria de a deveni mamă, nu pentru că s-a încrezut în calcule umane – care, în cazul ei, nu i-ar fi dat nici o posibilitate – ci numai pentru că “l-a considerat demn de încredere pe Cel care făcuse promisiunea”.

A crede înseamnă a străbate, cu garanția promisiunii lui Dumnezeu, teritoriul imposibil. Isus, în evanghelie, recomandă: “Nu te teme, turmă mică”. A crede, atunci, nu înseamnă a te simți asigurat din motivul cantității. Înseamnă, în schimb, a nu avea teamă din cauza numărului mic. Este ciudat cum astăzi anumiți maeștri și judecători implacabili ai credinței altora se arată atât de “înveninați” de frenezia de a apare ca o forță din cauza “șirurilor” care se pot desfășura. S-ar spune că ei “nu se tem” numai dacă se pot lăuda cu o mare și impunătoare turmă. Teama lor este aceea de a fi puțini, de a nu conta destul, de a nu avea greutate. Tocmai opusul lui “nu te teme” din evanghelie.

Celui care suferea de insomnie, și nu-și putea permite luxul pilulelor tranchilizante, i se recomanda să numere oile una câte una. La un anumit punct, mergând mai departe cu numărătoarea, venea inevitabil și somnul. Poate credința păstorului se măsoară și din faptul că reușea să adoarmă senin (“cu sufletul împăcat”) chiar dacă numărătoarea oilor ocupa un timp destul de redus… Încă odată este cazul să spunem: nu sunt numerele care dau siguranță. Ci iubirea, și credința, și speranța investite (chiar și în pierdere curată).

Ritul latin