Start > Ritul latin > Samariteanul milostiv

Samariteanul milostiv

12 July 2007
3,173 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul C)

Mulți s-au întrebat și se mai întreabă încă dacă parabola Samariteanului milostiv este numai o simplă pildă sau o întâmplare adevărată; adică, dacă Isus ia ca punct de plecare un fapt real petrecut pe drumul ce duce de la Ierusalim la Ierihon, sau a inventat El însuși această scenă, așa cum obișnuia adesea. Răspunsul pe care tradiția creștină l-a dat acestei întrebări este că sub această parabolă a Samariteanului milostiv se ascunde un fapt real. Însă nu o mică istorie, ci o istorie mare, atât de mare cât este de mare lumea: Istoria omenirii!

Una dintre primele interpretări ale acestei parabole sună astfel: “Omul care cobora de la Ierusalim la Ierihon este Adam. Ierusalimul este paradisul. Ierihonul este lumea, hoții sunt dușmanii, preotul este legea, levitul proorocii, samariteanul este Cristos, rănile sunt neascultarea, măgarul este trupul lui Cristos, hanul, care îi primește pe toți cei care vor să intre, este Biserica, cei doi dinari sunt Tatăl și Fiul, hangiul este păstorul Bisericii, căruia i s-a încredințat sarcina de îngrijitor; faptul că samariteanul făgăduiește că se va reîntoarce indică cea de-a doua venire a Mântuitorului” (Origene, Hom. in Lc. 34).

Concentrându-se și mai mult asupra figurii samariteanului, un alt autor antic spune: “Cine ar putea fi acest ‘aproape’ dacă nu însuși Mântuitorul? Cine mai mult decât El a avut milă de noi care eram călcați în picioare de către stăpânitorii acestei lumi întunecate, plini de aceste răni, patimi, groază, ură, dureri, deziluzii, plăceri? Pentru toate aceste răni Isus este unicul medic, El este acela care varsă peste sufletele noastre rănite vinul, care este sângele vieții lui David. El este acela care varsă cu mână largă uleiul binefăcător, care este Mila Tatălui” (Clement Alexandrinul: Quis dives, 29).

Aceasta nu este o lectură forțată și arbitrară a parabolei evanghelice, nu este nici măcar o lectură alegorică, ci este perspectiva Istoriei Mântuirii fără de care este cu neputință a înțelege parabola în toată semnificația ei. Liturghia a adoptat acea lectură tradițională a Sfinților Părinți, pentru că a înscris astăzi parabola Samariteanului Milostiv în acele lecturi care toate vorbesc despre Isus și despre apropiata Sa mântuire. Cuvintele pe care se bazează liturghia, în lectura ei cristologică a parabolei, sunt acestea: “S-a apropiat de el și i-a legat rănile”.

Gestul cel mai important pe care îl face samariteanul este primul: acela de a nu sta deoparte, la distanță, așa cum făcură preotul și levitul, ci a se apropia de omul nenorocit. Însă cine este cel care prin excelență s-a apropiat de om? Este Dumnezeu în Isus Cristos! Acum înțelegem pentru ce alegerea primei lecturi este, aparent, atât de străină temei: vorbește profetic despre Cuvântul lui Dumnezeu care este foarte aproape de noi, chiar în noi, în inima noastră, pe buzele noastre. Pe Dumnezeu nu trebuie să îl căutăm prea departe de noi, nici în cer și nici dincolo de mare, pentru că El însuși a venit să ne caute, făcându-se aproapele nostru: “Domnul este aproape pentru cel ce îl caută”, cântă psalmul responsorial de astăzi.

A doua lectură ne vorbește și ea despre această apropiere de Dumnezeu în Isus Cristos: “Isus este chipul Dumnezeului cel nevăzut, cel întâi născut din toată zidirea, pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în cer și pe pământ, cele văzute și cele nevăzute. El este Capul Bisericii și prin Sângele Său l-a împăcat pe om cu Dumnezeu. Parabola evanghelică se încheie cu următoarele cuvinte: “Mergi și fă și tu la fel! ” Acum știm la cine se referă această poruncă, pe cine trebuie să imităm, cine este samariteanul anonim… A-l iubi pe aproapele, a ne apropia de el, este o urmare a faptului că Dumnezeu ne-a iubit și s-a apropiat de noi. A doua poruncă se naște din prima și nu stă în picioare fără ea. Noi nu trebuie să-l iubim pe aproapele pentru ca Dumnezeu să ne iubească pe noi, ci pentru că însuși Dumnezeu ne-a iubit mai întâi pe noi. Aceasta este morala care se bazează pe Istoria Mântuirii.

Acum, și nu mai degrabă, putem trece la o lectură corespunzătoare a parabolei evanghelice, spre a trage învățătură chiar și din sensul ei literar și imediat. Punctele asupra cărora Isus pare a insista într-un chip deosebit sunt două: de cine trebuie să ne apropiem, și cum trebuie să ne apropiem, prin ce metodă. Problema care îl frământa pe doctorul în lege, atunci când a întrebat: “Cine este aproapele meu?”, era o problemă exactă. Existaseră pe vremuri chiar discuții în această privință: cine anume trebuie considerat, pentru un izraelit, drept “aproapele” său?

Cei mai generoși ajunseseră la concluzia că în categoria aproapelui trebuie să fie incluși toți conaționalii, alții însă au restrâns aria acestui domeniu și au exclus din categoria aproapelui pe dușmanul personal. Sensul întrebării este așadar acesta: Până unde trebuie dusă obligația de a-l iubi pe aproapele? Cine trebuie inclus în această poruncă? În răspunsul Său, Isus lărgește orizontul îngust al întrebărilor, făcându-ne să vedem aspectele și dimensiunile neașteptate ale problemei, prin actualizarea legii. Răspunsul este: Nu există nici o limită. Categoria aproapelui este universală, nu particulară, pentru că îl indică pe om, nu ruda, nu compatriotul, prietenul sau ucenicul; pe om în sine însuși.

Comentând porunca: “Să iubești pe aproapele tău”, Isus explică și pentru ce trebuie iubit aproapele: “Dacă iubiți numai pe cei ce vă iubesc, ce răsplată mai așteptați? Nu fac așa și vameșii? Și dacă îmbrățișați cu dragoste numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare păgânii nu fac la fel? Fiți desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc desăvârșit este!” După cât se vede, noi suntem retrimiși în via Domnului. Așa a voit Dumnezeu. “Dumnezeu ne-a iubit pe când noi eram încă dușmani ai Săi și mari păcătoși”. Încă odată: “Mergi și fă și tu la fel! ”

În cele din urmă, problema doctorului în lege este răsturnată: din problemă abstractă și academică devine o problemă concretă și operativă. Nu “Cine este aproapele meu?”, ci “Pentru cine aș putea deveni eu aproape? ” Stabilirea identități aproapelui nostru nu folosește la nimic. Și iată al doilea Punct al parabolei: Cum putem deveni aproape pentru alții? Din felul de a lucra al samariteanului reiese cel puțin un răspuns clar: trebuie să ne apropiem de frații noștri cu faptele și nu cu vorbele, amintindu-ne de îndemnul evanghelistului Ioan: “Frații mei, să nu iubim prin cuvinte, ci cu fapta și cu adevărul! ”

Dacă samariteanul s-ar fi mulțumit numai să se apropie și să-i spună acelui nefericit care zăcea într-un lac de sânge: “Sărmanul de tine! Îmi pare rău că te văd în halul acesta! Cum a fost? Cum s-a întâmplat? Curaj! Ai să te refaci îndată! … ” sau alte cuvinte asemănătoare, însă care nu l-ar fi ajutat cu nimic, nu ar fi fost aceasta o ironie grosolană și o insultă? Sfântul Iacob spune: “Dacă un frate sau o soră sunt goi și lipsiți de hrana de toate zilele, și unul dintre voi le zice: ‘Duceți-vă în pace și încălziți-vă’, fără să le dea cele trebuincioase trupului, la ce i-ar folosi?”

Pentru a iubi așa cum cere Isus, trebuie să fim dispuși să cheltuim nu numai ceva din ceea ce ne aparține, ci chiar a ne jertfi. Așa au făcut atâția sfinți care au existat în Istoria Bisericii, întruparea vie a samariteanului milostiv: bărbați și femei care au întemeiat comunități pentru răscumpărarea sclavilor, pentru educarea orfanilor, pentru asistarea celor aflați pe patul morții… Cu toată slăbiciunea omenească și cu toată incoerența ucenicilor, Cuvântul lui Isus nu a căzut pe pământ pietros, nici pe drum, și a adus totdeauna roadă: când sută la sută, când mai multă sau mai puțină. A adus rod fiindcă acești bărbați și aceste femei eroice nu aveau în fața ochilor numai parabola Samariteanului Milostiv, ci și istoria acestui bun samaritean: Îl aveau pe Isus, dragostea Sa, pildele, făgăduințele și sacramentele Sale, dar mai presus de toate aveau Duhul Său.

Reflecția cu privire la Evanghelie, până acum a mers de la realitate (Cristos) la parabolă, însă de acum va trebui să ia calea întoarsă: de la parabolă la realitate! “Mergi, fă și tu la fel!” Acum înțelegem mai bine aceste cuvinte decât la început, pentru că știm de cine să ne apropiem, ca și procedura. Parabola așteaptă să fie înscrisă în viața noastră de toate zilele, cu alte cuvinte, să se întrupeze tot așa cum se întrupează în atâția frați și atâtea surori de-ale noastre, care sunt într-adevăr cuprinși de zel pentru frații bolnavi și lipsiți de cele trebuincioase.

Citind parabola, poate că ne-a indignat purtarea inumană a acelui preot și a acelui levit, care trec mai departe fără să se oprească, poate pentru a nu avea probleme sau mai probabil să nu se spurce, pentru că morții, după mentalitatea vremii, îi spurcau pe cei ce se atingeau de ei. Cred că aici ar fi cazul să schimbăm macazul mâniei noastre. De câte ori acel levit și acel preot nu am fost chiar noi înșine? Câți oameni, pe jumătate morți, nu am întâlnit noi în viața noastră, fără a le veni cu nimic în ajutor. Poate că ne-a fost și nouă teamă să ne murdărim mâinile, să nu ne molipsim, dacă nu fizic, cel puțin moral.

Lucrând în anumite situații mai puțin igienice, pot interveni chiar riscuri; însă împreună cu Isus, toate acestea pot fi depășite. “Chiar și Isus a riscat să se spurce – așa cum spune un autor antic – atunci când s-a decis să coboare în haznaua acestei lumi, plină de necurății” (Tertulian). Pe Isus L-a murdărit lumea cu păcatele ei, însă El le-a spălat prin puterea dragostei și a jertfei Sale.

Ritul latin