Start > Ritul latin > Toți sunt aproapele, fără excepție

Toți sunt aproapele, fără excepție

12 July 2007
2,648 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul C)

Catherine Booth, co-fondatoare a Armatei Salvării alături de soțul ei, William Booth, ținea niște discursuri electrizante. Oriunde mergea, mulțimi de oameni se înghesuiau să îi asculte mesajul de speranță: prinți și nobili, dar și cerșetori. Într-o seară, după ce vorbise într-un anume oraș, o doamnă a invitat-o pe doamna Booth la cină. Întâmpinând-o, aceasta i-a spus: “Dragă doamnă, întâlnirea a fost oribilă.” “Ce vreți să spuneți?”, a întrebat doamna Booth. “Când vorbeați, m-am uitat la oamenii de lângă mine. Fețele celor mai mulți dintre ei erau groaznice. Nu cred că voi dormi la noapte!” “De ce? Nu îi cunoșteați?”, a întrebat doamna Booth. “Cu siguranță că nu!”, a răspuns gazda. “Hmmm, interesant”, a spus doamna Booth. “Nu i-am adus cu mine din Londra; sunt semenii Dvs!”

Regula de Aur, “Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți” (Luca 10,27), pe care am auzit-o în Evanghelia de astăzi, nu este o idee ce aparține doar creștinismului. Fiecare religie și cultură are Regula de Aur sub o formă sau alta. Evreii spun: “Ce urăști nu fă semenilor tăi. Aceasta este legea: restul este comentariu.” Musulmanii: “Nici unul dintre voi nu este credincios până când nu dorește pentru fratele lui ceea ce vrea pentru el.” Hindușii: “Astfel se rezumă îndatoririle: nu faceți altora ceea ce v-ar provoca durere dacă vi s-ar face vouă.” Budiștii: “Nu răniți pe nimeni în feluri care știți că v-ar răni pe voi.” Iar adepții confucianismului spun: “Nu fă altora ceea ce vrei ca ei să nu îți facă ție.”

Dacă Regula de Aur este atât de binecunoscută culturilor străvechi, de ce Isus a acordat atâta timp acestei învățături, ca și cum ar fi ceva nou? Deoarece Isus a explicat o înțelegere complet nouă a poruncii. Regula de Aur este înțeleasă diferit de la religie la religie, de la cultură la cultură. Cheia înțelegerii Regulii stă în întrebarea pe care învățatul i-a pus-o lui Isus în Evanghelia de astăzi: “Cine este aproapele meu?” (versetul 29). Cine este aproapele meu față de care am obligația de a-l iubi?

Printre evreii din vremea lui Isus erau unii pentru care conceptul de “aproape” era foarte limitat. Esenienii din Qumran, de exemplu, cereau noilor membri să jure iubire față de fiii luminii și ură față de fiii întunericului. Pentru ei, semeni erau cei care împărtășeau aceleași convingeri religioase cu ei. Pentru alte grupuri, precum zeloții, aproapele era doar cel care avea aceeași naționalitate și etnie cu ei. Evreul de rând nu îl considera pe samaritean ca fiind aproapele. Aceștia erau în afara cercului semenilor pe care trebuiau să îi iubească. Isus a venit în lume pentru “noi” și “ei”, “noi” fiind cercul celor care se recunosc semeni între ei, iar “ei” fiind restul lumii, formată din străini ostili, din dușmani.

Noutatea în învățătura lui Isus despre iubirea aproapelui stă în insistența asupra ideii că întreaga omenire este aproapele fiecăruia. Astfel El a dărâmat zidurile diviziunii, prejudecăților și suspiciunii, care s-au ridicat între “noi” și “ei”. Pentru a clarifica aceasta, Isus spune o istorioară despre bunul samaritean. Acesta, privit ca inamicul numărul unu al evreilor pentru simplu fapt că era samaritean, este cel care se dovedește în final a fi aproapele evreului aflat în dificultate. Astfel că răspunsul lui Isus la întrebarea “Cine este aproapele meu?” este: oricine, fără excepție.

Doamna care o invitase pe Catherine Booth la cină înțelegea “aproapele” ca limitat la cei de la același nivel social și economic cu ea. Doamna Booth i-a amintit că “aproapele” este și acel “nimeni” din societate. Asemenea acestei doamne, și nouă trebuie să ni se amintească faptul că înțelegerea creștină a conceptului de “aproape” nu acceptă limite. Astăzi este ziua în care trebuie să identificăm și dărâmăm toate acele ziduri pe care le-am ridicat între cei ce sunt cu noi (și de aceea merită iubirea noastră) și ceilalți (de care se poate alege praful din partea noastră). Uneori aceste ziduri despărțitoare sunt de natură religioasă – precum intoleranța religioasă – sau vin din neînțelegerile sau chiar ura dintre cei care se declară “conservatori” și cei care se declară “liberali”. Alteori zidurile sunt etnice ori rasiale, ducând la băi de sânge ca în Africa sau în Balcani. Zidurile pot fi și sociale sau economice, despărțind suburbiile sărace de centrul prosper al orașului. Evanghelia de astăzi ne provoacă la dezmembrarea acestor ziduri. Astfel conlucrăm la visul lui Isus de a fi o lume în care toți sunt aproapele, fără excepție.

Ritul latin