Start > Ritul latin > Toți creștinii în misiune

Toți creștinii în misiune

5 July 2007
1,466 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIV-a de peste an (Anul C)

Evangheliile din aceste ultime trei duminici formează un fel de triologie, pentru că sunt legate între ele și dezvoltă o idee unitară. Mai întâi ne-a fost prezentată Persoana lui Isus, adică a Aceluia de la care pleacă chemarea (duminica a XII-a), apoi însăși chemarea lui Isus: “Urmează-Mă!”, care ne-a învățat să vedem viața creștină ca o vocație (duminica a XIII-a), și în cele din urmă, astăzi, ni se descoperă încoronarea și scopul vocației, adică misiunea. Isus ne cheamă pentru a ne trimite, iar Luca a înțeles să ne redea această învățătură, reunind, în ordinea amintită, cuvintele ajunse până la el.

Pericopa de astăzi conține precizări importante cu privire la misiune, și spune că de data aceasta Isus nu a trimis numai pe cei “Doisprezece” (cfr. Marcu 3,14), ci șaptezeci și doi de ucenici, adică pe toți aceia pe care îi avea în momentul acela la dispoziție, sau cel puțin pe aceia care îl urmau cu o oarecare disponibilitate și statornicie. Aici este vorba despre o misiune în orașele și satele apropiate, adică despre o misiune internă. Nu trebuie să ne obosim prea mult mintea pentru a recunoaște în această Evanghelie o chemare adresată tuturor acelora care sunt botezați: nu o chemare a lucrătorilor, care se află deja în ogorul Domnului, ci a celorlalți, pentru că secerișul este vast iar secerătorii sunt puțini. Prin urmare, aceasta este o predică misionară, destinată întregului popor creștin. Să o ascultăm bine și cu atenție, pentru că ascultând-o, poate ne vom schimba ideea cu privire la această dublă întrebare: Ce este misiunea și ce sunt misionarii?

În luna octombrie sărbătorim an de an Ziua Misionară, și cu acea ocazie se prezintă poporului creștin necesitățile misiunilor, cu scopul colectării de oferte. Atenția ne este îndreptată departe, spre misionari, cei mai mulți preoți și persoane consacrate, care i-au părăsit pe cei scumpi ai lor și au mers în țări îndepărtate spre a vesti Evanghelia lui Cristos. Iată a sosit momentul să ne dăm seama că în misiunea Bisericii a intervenit un fel de revoluție coperniciană, o răsturnare de perspectivă. Astăzi situația nu mai este aceeași ca pe vremea inițierii misiunilor. De pildă, pe vremea Sfântului Francisc de Assisi, care se numără printre primii pionieri ai misiunilor, exista o Europă creștină, și atâta tot; în restul lumii nu existau decât musulmani și păgâni. Obligația era clară: trebuia vestită Evanghelia păgânilor, care pentru Francisc nu erau alții decât saracenii și turcii. Însă astăzi cine sunt păgânii și unde se mai află țări de misiuni? Este greșit să identificăm atât de riguros țările de misiuni cu țările din lumea a treia, ca și cum credința ar putea fi identificată cu bunăstarea sau cu civilizația occidentală! Astăzi, acele țări nu mai admit a fi numite “țări de misiuni”. Încercați să spuneți aceasta unui brazilian sau unui african! Unele dintre acele țări sunt sărace în resurse economice, însă sunt mult mai bogate în credință decât noi.

Noi nu am observat la timp, și puțini sunt cei ce au observat că situația s-a schimbat, și că din punctul de vedere al credinței, părțile se inversează: credința s-a dezvoltat printre popoarele unde merseseră misionarii, și a bătut în retragere printre popoarele de unde plecaseră ei. Un Episcop francez, pe vremuri, a făcut o propunere: să fie declarată Franța drept țară de misiuni! De ce nu și Italia? Misionarii, care după ani și ani petrecuți în Africa, India, Japonia etc., se reîntorc printre noi, se simt dezorientați și vor să se întoarcă cât mai repede la comunitățile lor îndepărtate. Ceva asemănător s-a mai întâmplat și în trecut: credința plecată din Palestina a trebuit să se reîntoarcă prin misionari. (Țara Sfântă este și astăzi prima dintre misiunile catolice). Mai mult, credința plecată de pe continentul european, pentru a converti Irlanda după invaziile barbarilor, s-a reîntors în Europa adusă de călugării irlandezi. Și poate că nu este departe ziua când vom fi evanghelizați de preoți misionari veniți din Africa sau din India!

Țara de misiune este așadar aici, în mijlocul nostru. Să mai scurtăm puțin zona vizibilității și să privim bine în jurul nostru. Ce fel de oameni sunt în acest sat, cartier sau mahala? Cum practică ei credința creștină? … Preoții continuă a explica și pe mai departe parabola cu oaia cea pierdută, și nu observă cât de mult s-a schimbat situația față de cea preconizată de Isus: astăzi nu mai avem nouăzeci și nouă de oi în staul și numai una rătăcită, ci nouăzeci și nouă de oi pierdute și numai una rămasă în staul. Și ceea ce e și mai rău, este că însuși păstorul, în loc să meargă în căutarea celor nouăzeci și nouă de oi pierdute, stă nepăsător și păzește singura oiță rămasă acasă! Dacă privim lucrurile mai îndeaproape, vom vedea că pastorala actuală a Bisericii se ocupă în exclusivitate cu alimentarea și chiar cu supraalimentarea – prin liturghii, prin sacramente, prin predici și parapredici – celor puțini care se află întâmplător în biserică! … Cine se mai gândește astăzi să ducă Liturghia și cuvântul Domnului și în afara bisericii, în case, la locul de muncă, printr-o viață creștinească trăită intens?

Desigur, acești nouăzeci și nouă nu sunt păgâni; îndeobște sunt creștini botezați. Dar se mai întâmplă și așa: se poate ca cineva să fie botezat, fără a fi creștin! Poate fi înregistrat într-un registru al botezaților, însă între el și un păgân nu este nici o deosebire. Adică o deosebire tot există: primejdia în care se pune unul ca acesta este mai mare decât pentru un păgân care nu a auzit niciodată vorbindu-se despre Evanghelie. Dacă la începutul misiunilor era vorba despre amplasarea comunității creștine într-o lume păgână, acum trebuie creată comunitatea creștinilor printre cei botezați, adică de a reînsufleți credința și botezurile uitate.

Acum, o întrebare: Dacă țara de misiuni se află aici, printre noi, cine sunt, sau cine ar trebui să fie misionarii? Numai cei care primesc în mod solemn crucifixul spre a merge peste mări și țări? Observăm însă că numărul acestora scade pe zi ce trece; țările din lumea a treia își au clerul lor propriu; adesea guvernele refuză vizele de intrare; fiecare Biserică locală va trebui să fie responsabilă de propria ei credință. Cu sfârșitul colonizării s-a sfârșit și un anumit timp de misiune. Insist totuși: Cine sunt, în cazul acesta, misionarii? Noi toți câți ne aflăm aici de față. Toată comunitatea creștină, toți cei botezați, care printr-un dar inexplicabil al lui Dumnezeu au învins lumea și se află aici spre a asculta cuvântul Domnului și a se hrăni cu trupul lui Cristos. Aceasta nu este urmarea unei situații întâmplătoare prin care trecem, ci este chiar natura intrinsecă a lucrurilor. Așa a vrut Învățătorul nostru să fie: fiecare creștin, după ce și-a experimentat mântuirea sa proprie, să meargă spre a vesti și altora Evanghelia, începând cu cei din casa lui: “… tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu”.

Comunitatea primitivă a înțeles că acestea, ca și celelalte cuvinte ale lui Cristos, erau adresate tuturor ucenicilor; de aceea apostolul Petru amintește tuturor creștinilor că ei au fost chemați din întuneric la lumină, “spre a vesti faptele minunate ale Lui”. Ce înseamnă a vesti faptele cele minunate ale lui Dumnezeu, dar nu a mărturisi toate minunățiile săvârșite de Dumnezeu? Sfântul Paul îi laudă pe creștinii din Tesalonic, pentru că prin ei s-a răspândit Cuvântul Domnului în toată Macedonia și Ahaia. Ei nu au fost muți, adică nu au ascultat pasivi Cuvântul lui Dumnezeu, Evanghelia, ci s-au făcut transmițătorii acesteia, devenind ecouri vii ale mesajului evanghelic. Un text al Conciliului Vatican II spune: “Prin natura ei, vocația creștină este și o vocație la apostolat”, ceea ce înseamnă că orice vocație este și o misiune (Apostolicam Actuositatem, nr. 2).

Cu toții trebuie să ne descoperim ca niște trimiși; vor apărea forme adecvate pentru evanghelizare, însă noi, chiar din clipa de față, trebuie să facem tot ceea ce este posibil, lăsând la o parte dezinteresul și inerția, fiindcă toți credincioșii sunt responsabilii credinței, nu numai preoții. Să presupunem că într-o zi ar ajunge la urechile noastre o știre senzațională, pe care nimeni nu ar avea de unde să o știe. Vom reuși oare să o păstrăm numai pentru noi? Nu vom simți nevoia de a o comunica și altora, mai ales dacă este vorba despre ceva frumos și bun? Și în cazul de față, știrea aceasta că Dumnezeu ne iubește, că Isus a murit și a înviat, că împărăția lui Dumnezeu este aproape, nu este ceva îmbucurător pentru noi? De ce să n-o transmitem și altora? O asemenea știre ar trebui să iasă chiar și prin crăpăturile ușii unei familii creștine, spre a nu mai aminti că aceasta ar trebui să apară în cuvinte și gesturi, și să transpire din toată ființa unui credincios creștin.

În primul rând se pune problema a ști cum anume trebuie să fim misionari; cum poate un laic creștin, angajat complet în realitatea acestei lumi (familie, loc de muncă, raporturi sociale), să mai fie martorul și ecoul viu al Evangheliei? Iată un alt cuvânt al Conciliului Vatican II: “Fiecare mădular al Bisericii trebuie să-l mărturisească pe Isus în duhul profeției” (Presbiterium Ordinis, nr. 2). Ce înseamnă a fi creștini profetici? Desigur, nu înseamnă că toți creștinii trebuie să profețească, adică să prevadă evenimentele viitoare, ci înseamnă a trăi în așa fel încât să poată vesti viitorul cu fața senină și cu ochii deschiși, nu numai viitorul cronologic, ci chiar și cel escatologic, adică viitorul definitiv.

Cu alte cuvinte, creștinul laic trebuie să fie misionarul nădejdii, însă nu al unei nădejdi veleitare, ci al unei nădejdi adevărate care nu dezamăgește. În felul acesta creștinii formează o rază luminoasă ce se află în fiecare oraș, ori sat, însă ei nu fac nici un zgomot în jurul lor; jurnalele de știri nu vorbesc despre activitatea lor, tot așa cum nu vorbeau despre primii creștini istoricii vremii. Cu toate acestea însă, ei se află în centrul celui mai important și mai extraordinar eveniment petrecut pe fața pământului în cursul celor două mii de ani: dezvoltarea Împărăției lui Dumnezeu. Ei sunt misionarii cu speranța, dar și cu mărturia: această misiune este accesibilă tuturor, pentru că nu cere nici măcar să știm să vorbim. Este suficient să îl facem pe cel de care ne apropiem, în cursul săptămânii, să înțeleagă că Isus ne-a schimbat viața; că cel care este cu Isus, chiar și în adversități și în dureri, este mulțumit și vesel. Dacă prin această purtare a noastră vom putea turna cât de cât balsam pe rănile deschise ale vreunuia dintre frații noștri, și am fi întrebați despre motivul calmului și al seninătății noastre, noi vom putea, și chiar va trebui să le descoperim adevăratul motiv al seninătății noastre.

Într-o zi, profetul Isaia a auzit glasul Domnului care spunea: “Pe cine să trimit, și cine va merge pentru noi?” Acea chemare continuă și în zilele noastre, însă Isus este acum cel ce ne spune: “Cine vrea să meargă în locul Meu, ca să vestească mântuirea poporului?” Fericiți vor fi cei ce au curajul și generozitatea de a răspunde: “Iată-mă, trimite-mă!” Fericiți vor fi pentru că îi așteaptă o bucurie nouă, pe care nu au cunoscut-o până acum; bucuria celor șaptezeci și doi de ucenici despre care se spune: “că s-au reîntors plini de bucurie spunând: Doamne, și diavolii ni se supun în Numele Tău!” În Numele lui Isus putem întâmpina dispreț, ură, nedreptate, calomnie cu fața senină, și prin aceasta putem da cea mai frumoasă pildă de abnegație și de trăire sufletească! Și apoi, Isus îi încurajează pe ucenicii Săi atunci când se reîntorc din misiune; îi strânge în jurul Său, așa cum face și cu noi în acest moment; le iartă greșelile și clipele de groază, iar pentru a-i întări și mai mult, li se dă pe Sine însuși. Acum, în Euharistie, Isus este marele Misionar care vine la noi pentru a ne evangheliza.

Ritul latin