Start > Ritul latin > Viețuirea în prezența Preasfintei Treimi

Viețuirea în prezența Preasfintei Treimi

31 May 2007
1,489 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Treime (Anul C)

Am început această Sfântă Liturghie în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, iar peste puțin timp vom termina cu binecuvântarea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Tot ceea ce spunem și facem în timpul acestei Liturghii nu este altceva decât un dialog între noi și Tatăl, întreținut prin Isus Cristos, la lumina și cu sprijinul Duhului Sfânt. Această proclamare a Preasfintei Treimi în adunarea Euharistică strălucește în toată lumina ei la recitarea comună a Crezului, atunci când, unindu-ne cu toată Biserica prezentului și a trecutului, vom mărturisi credința noastră în Dumnezeu – Unul și Întreit, spunând: “Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl Atotputernicul… și într-unul Domn Isus Cristos… și în Duhul Sfânt”.

Dacă, de la Liturghie, vom trece la a analiza viața noastră de creștini, vom observa că și ea este ca un fel de Liturghie mai lungă, care începe și se sfârșește în numele Preasfintei Treimi: “Eu te botez în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” ni s-au spus la intrarea în viață. “Pleacă suflete creștin din această lume, în Numele Tatălui care te-a creat, în Numele Fiului care te-a răscumpărat și al Sfântului Duh care te-a sfințit”, așa ni se va spune în clipa dispariției noastre de pe scena lumii, dacă vom avea norocul ca în clipa morții să se afle cineva în jurul nostru care să se roage pentru noi, folosind cuvintele Bisericii.

Între aceste două extreme – nașterea și moartea – se plasează existența, viața noastră, care în cea mai mare parte a fost trăită împreună cu Preasfânta Treime: în Numele Preasfintei Treimi au fost sfințiți preoții; în Numele Preasfintei Treimi au fost iertate păcatele. Întreaga viață creștinească se desfășoară în tovărășia Preasfintei Treimi; cele Trei Persoane sunt alături de noi, merg alături de noi, însă noi nu le recunoaștem! La sfârșitul vieții se va întâmpla cu noi exact așa cum s-a întâmplat cu ucenicii de la Emaus: călătoriseră tot drumul împreună cu Isus însă nu L-au recunoscut! Ce stare jalnică!

Există o metodă greșită de a ne gândi la Preasfânta Treime, care a baricadat până acum perceperea forței care se desprinde din acest mister, considerând Preasfânta Treime ca pe o realitate complet închisă în ea însăși. Noi ne închipuim că Tatăl a născut din veșnicie pe Fiul (ca și cum veșnicia ar avea vreun început), iar mai apoi Tatăl și Fiul L-au emanat pe Duhul Sfânt, și în felul acesta a fost constituită odată pentru totdeauna Preasfânta Treime care se află nemișcată din veșnicie. Însă lucrurile nu stau chiar așa. Trinitatea nu este un lucru ci este un proces mereu în acțiune… În Dumnezeu orice act este veșnic, nu trecător. În El nu există “Ieri” și nici “Mâine”, ci numai “un veșnic Astăzi”. “Tu ești Fiul Meu: astăzi te-am născut”. Prin urmare, astăzi Tatăl îl naște pe Fiul. Astăzi Ei împreună îl emană pe Duhul Sfânt. Totul se află în mișcare, nimic nu s-a oprit. Nu trebuie să ne închipuim Trinitatea ca pe un vulcan stins ci ca pe un vulcan în plină erupție, care emite mereu flăcări de lumină, de înțelepciune și de dragoste. Tocmai în fața acestei Trinități vii și active ne aflăm în acest moment, și îi spunem: “Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh: lui Dumnezeu care este, care a fost și care va veni”.

Ce ar trebui să facem pentru a reconstitui acest mister, cauza esențială și izvorul a toată viața Bisericii, pentru a reconstitui adevărata lui lumină și locul ce i se cuvine în credința noastră? De fapt căderea orizontului trinitar duce la o progresivă banalizare a credinței. Ne atașăm de Isus, dar în curând pierdem și în legătură cu El dimensiunea transcendentă și divină, nemairămânând decât omul, sau, așa cum se spune astăzi, “Răstignitul care i-a iubit pe oameni”. Isus devine o simplă figură opacă, numai ca un obiect de aprinse și interminabile discuții, nu și al credinței. Fără Tatăl și fără Duhul Sfânt este cu neputință a crede în Cristos, pentru că tocmai despre Ei vorbește El, și chiar Ei sunt aceia care vorbesc despre El. Un Isus fără un profund și neîntrerupt dialog al Său cu Tatăl – fără acel “Abba” al Său – nu mai este Isus; un Isus fără Duhul Sfânt care să-L lumineze nu mai este Isus cel înviat care mântuiește și sfințește omenirea.

Ce am putea întreprinde, spuneam mai sus, spre a face să lumineze din nou acest mister, așa ca în primele veacuri ale Bisericii? Liturghia ne propune instrumentul privilegiat pentru așa ceva: lectura Bibliei. Ea ne arată manifestarea Preasfintei Treimi, prin desfășurarea concretă a planului mântuirii, ca și unitatea voinței și a naturii lui Dumnezeu. Însă, cu trecerea timpului și a diverselor schimbări ale acestei istorii, ne arată deosebirea de persoane în Dumnezeu. Cele trei lecturi biblice pe care le-am ascultat sunt ca trei ferestre prin care privim tot atâtea etape ale istoriei mântuirii, văzând activitatea Uneia sau Alteia dintre cele Trei Persoane dumnezeiești, chiar dacă toate trei lucrează concomitent.

Prima lectură este un imn al creației prin care Liturghia vrea să ne înalțe la contemplarea Tatălui, începutul și izvorul a toate, care a conceput planul de a-și extinde dragostea Sa asupra creaturilor capabile de a-L cunoaște și de a-L iubi, pe care l-a realizat creându-l pe om după chipul și asemănarea Lui, iar universul în slujba omului. Unde se ascunde semnificația trinitară în acest text al Proverbelor: “Înțelepciunea lui Dumnezeu vorbește: Domnul m-a creat chiar de la începutul activității Sale… din veșnicie am fost format”? La începutul lumii, mai înainte de facerea ei, alături de Dumnezeu aflăm o realitate misterioasă, chiar înțelepciunea care vorbește despre Dumnezeu și cu Dumnezeu, și care se află de față în vreme ce creează. Ioan în prologul său a dezlegat misterul, numind această înțelepciune “Cuvânt”. “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu… și nimic din ceea ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El”. Așadar, ne aflăm în zorii revelației Preasfintei Treimi.

Lectura a doua din Scrisoarea Sfântului Paul ne introduce imediat într-o altă atmosferă. Omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și-a pierdut prietenia cu El prin păcat, este destinat pierzării, dar cu toate acestea Dumnezeu nu-l lasă în puterea morții, ci actualizează un grandios plan de mântuire – Întruparea, Moartea și Învierea lui Cristos – și este chiar dispus a duce la îndeplinire acest plan care se referă numai la Omul, Fiul lui Dumnezeu. El este cel vestit de profeți, vine, ne împacă cu Tatăl prin crucea Sa, ne redă pacea, speranța și slava; ba chiar devine El însuși în noi speranța și slava noastră. Fiul Unul Născut al lui Dumnezeu, ascuns din veșnicie în sânul Tatălui, și care cu El se afla atunci când crea cerurile, acum s-a arătat ca persoană în Cristos Isus și ne-a introdus în cunoașterea Misterului lui Dumnezeu Unul și Întreit.

Și iată-ne în cele din urmă ajunși la Evanghelie, care ne deschide o ferestruică asupra ultimei faze a istoriei mântuirii: epoca Bisericii, aceea în care se va manifesta prezența Duhului Sfânt. El va veni asupra Bisericii, spune Isus, și o va conduce spre adevăr, va locui în ea, pentru a desăvârși opera Fiului și împlinirea a toată sfințenia. Aceasta este prezența despre care vorbeam în duminica trecută, în sărbătoarea Rusaliilor. O unitate profundă, mai mare decât oricare alta cunoscută ori imaginată de noi, unește aceste Trei Persoane Divine (“persoană” este un termen pe care-l folosim în lipsa altuia mai potrivit, cu toate că este inadecvat). Trinitatea revelată de Isus nu distruge unitatea lui Dumnezeu, ci o înalță; nu este o reîntoarcere la monoteismul absolut al Bibliei și al altor religii (de pildă al islamismului), ci numai o depășire. Dumnezeu se află dincolo de orice închipuire, chiar de acea concepție pe care o aveam noi despre Preasfânta Treime. Primind Sfânta Împărtășanie noi primim Persoana Fiului, pe Isus Cristos, în care locuiește întreaga plinătate a divinității, și ca atare primim întreaga Trinitate!

Această mare unitate a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh se manifestă în istoria omenirii prin faptul că fiecare dintre cele Trei Persoane se revelează revelându-le pe celelalte două: nici una nu vorbește despre Sine ci despre cealaltă. Tatăl apare ca Tată în momentul când spune despre Isus: “Acesta este Fiul Meu cel iubit”. Fiul apare ca Fiu revelându-l pe Tatăl și pronunțând inconfundabilul Său “Abba!” Duhul Sfânt ne apare ca Duhul Tatălui și al Fiului atunci când vine la noi și ne învață a spune la rândul nostru “Abba!” și “Isus este Domnul!”, adică atunci când ni-L arată pe Tatăl și pe Fiul Său Isus Cristos. Fiecare îl preamărește pe celălalt și unul fiecare este slăvit de celălalt: “Proslăvește pe Fiul Tău ca și Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine… Eu Te-am proslăvit pe pământ, am sfârșit lucrarea pe care mi-ai dat-o s-o fac… Duhul Adevărului mă va proslăvi”. Aceasta este logica divină a harului.

Preasfânta Treime nu este pentru credință ceva în plus pe care l-am putea omite din predici, limitându-ne la a vorbi generic despre Dumnezeu. Ea este misterul generator al tuturor misterelor: ceea ce luminează și aprofundează fiecare afirmație creștină despre Dumnezeu. Nimeni nu înțelege ce înseamnă acele cuvinte: “Dumnezeu este iubire” sau Dumnezeu este Persoană dacă nu ține cont de Preasfânta Treime. Dumnezeu nu este dragoste numai pentru că își are începutul de acum vreo câteva milioane de ani, când în urma creației a avut în cele din urmă pe cineva care să-L iubească. El este dragoste prin El însuși, intrinsec “ab aeterno”. Dar dacă El este dragoste din veșnicie, aceasta înseamnă că El din veșnicie are pe cineva pe care-L iubește – tocmai pe Fiul – și din veșnicie este o circulație a dragostei lui Dumnezeu, care este Duhul Sfânt. Dumnezeu nu a avut nevoie de ajutorul omului pentru a iubi pe cineva sau a fi în relație cu cineva (și a fi în felul acesta “persoană”), deoarece exista în El însuși un “eu” și un “tu” și chiar un “noi” care este Sfânta Treime. Noi am fost chemați la viață pentru a intra în acel focar al dragostei, pentru a face parte din comuniunea Tatălui.

Când vreun copil vă adresează faimoasa întrebare: “Pentru ce ne-a creat Dumnezeu?”, nu trebuie să răspundeți imediat așa cum ați învățat pe când erați copii: “Pentru a-l cunoaște, pentru a-i sluji și a-l iubi în această viață, și a ne bucura de El în viața de dincolo”. Acesta nu este primul motiv, ci al doilea. În cazul acesta răspunsul este următorul: Dumnezeu, chiar din veșnicie, avea și El un copil, pe care-l iubea cu gingășie, ca pe unicul său Fiu; pentru a-i face o bucurie sau un dar acestui Fiu al Său, pentru a-l face să se joace și să surâdă, pentru acest Fiu al său a creat Universul. Și dacă vă este teamă să rostiți această explicație atât de naivă, gândiți-vă la cuvintele din prima lectură de astăzi: “În toate zilele era desfătarea Lui, jucând neîncetat înaintea lui (este Fiul care vorbește Tatălui), jucând pe rostogolul pământului, și găsindu-și plăcerea în fiii oamenilor”. Ce ne sugerează aceste cuvinte, dacă nu tocmai imaginea copilului care-și exprimă bucuria și entuziasmul în fața Tatălui, pentru darul făcut, pe care acum învață a-l cunoaște?

Apoi explicați-i copilului care v-a pus întrebarea urmarea istoriei, care îl va mulțumi desigur. Acel copil care era Fiul lui Dumnezeu – veți spune voi – nu voia să se bucure singur de o jucărie atât de mare, și îi ceru Tatălui să-i dea tovarăși de joacă, cu care să-i mulțumească și să-l laude întotdeauna. Iar Tatăl ne-a recomandat pe noi: “În El (adică în Isus) Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără prihană înaintea lui”. “Voi sunteți ai lui Cristos”. Așa se face că noi, fiii omului, am devenit pentru Isus desfătarea sa, desfătare care l-a costat moartea pe cruce.

După aceasta nu vă va fi greu să-l faceți pe copil să înțeleagă ce mare greșeală fac oamenii care trăiesc pe pământ cu fața atât de serioasă, atât de preocupată și de tristă, ca și cum lumea ar trebui să-i susțină, ca și cum lucrul cel mai important ar fi numai a cumpăra și a vinde, a construi și a demola, a aduna averi și a le risipi, și nu a participa la minunatul joc al dragostei, pentru care a fost creată lumea.

Acum, când am aflat că întreaga noastră existență o avem de la Preasfânta Treime, și destinați fiind a ne reîntoarce la ea, vom anticipa prin rugăciune această reîntoarcere la Tatăl, strigându-i de departe ajunși în apropierea casei părintești: “Abba, Părinte! Isus ne-a vorbit despre Tine, o, Tată Bun, în așa fel încât ne-a sădit în inimă nostalgia după Tine, o atare dorință de a vedea Fața Ta ascunsă. Noi credem că într-o zi vei îndepărta vălul care acoperă acum fața pământului făcând-o atât de tristă, și atunci va fi frumoasă la vedere, așa cum universul, istoria, mica noastră istorie este atât de simplă și atât de frumoasă, pentru că Tu ești un Dumnezeu misterios, dar nu un Dumnezeu complicat. Primește-ne chiar de pe acum ca pe ai Tăi; atrage-ne cu prea dulcele Tău Duh Sfânt, pentru a nu ne rătăci pe calea ce ne mai rămâne de parcurs, ci a alerga ca și cum am fi atrași de mirosul de bună mireasmă spirituală al unuia născut Fiul Tău. Atrage-ne acum în acel rug arzător, acolo unde Tu, Preasfântă Treime, te afli pentru a te întâlni cu noi, în Trupul și în sângele lui Isus Cristos pe care îl vom primi.

Ritul latin