Start > Ritul latin > Sfânta Treime

Sfânta Treime

1 June 2007
1,270 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Preasfânta Treime (Anul C)

Lectura I (Pr 8,22-31)

La începuturile reflexiei poporului lui Israel asupra Înțelepciunii, ea (înțelepciunea) indica în mod simplu abilitatea, capacitatea de a-și organiza și rândui propria viață și propriile relații în așa fel încât să se poată dobândi fericirea (cf. de ex. Pr 3,1-13). Într-un prim moment, deci, înțelept este acela care pășește sigur în viață și al cărui picior nu se împiedică pe parcursul vieții, este acela care observă sfatul și reflectează (cf. Pr 3,21.23). Aprofundând această idee, însă, încet-încet Israelul înțelege că înțelept este acela care reușește să vadă adevărata lege a vieții, acela care recunoaște în lume o Înțelepciune care e mai înainte de el, ai cărui ochi reușesc să vadă acea sămânță pe care Dumnezeu a pus-o în lume: “Domnul a format pământul cu înțelepciunea” (Pr 3,19).

Textul care ne vine în întâmpinare în liturgia de astăzi constituie un pas succesiv în această reflexie. Astfel că aici Înțelepciunea nu mai e virtutea celui care este înțelept, nu mai e nici legea intrinsecă a creației, ci apare în imaginea unei fete care-i ține companie lui Dumnezeu în lucrarea sa de creație și care se “distrează” cu lumea și împreună cu lumea creată. Aici Înțelepciunea devine, deci, Cuvântul care face să existe istoria. De aceea Înțelepciunea descrisă aici a fost interpretată ca “figură” (typos) al Cuvântului lui Dumnezeu (antitypos).

Și totuși, acest text poate fi și mai profund și pertinent. Acest autoelogiu al Înțelepciunii are multe consecințe cât privește modul nostru de a-l gândi pe Dumnezeu. Înainte de toate, ne arată o față “mai puțin masculină” a lui Dumnezeu. Înțelepciunea (hokmah) este “spusă” la feminin (cum de altfel în Vechiul Testament ebraic, și “duh”-ul). Este adevărat că aici nu este identificată cu Dumnezeu, totuși ea rămâne prima “față” a lui Dumnezeu când este prezentat ca și creator (v. 22). În al doilea rând, aici Dumnezeul creator nu mai este acea figură solitară care, neavând altceva de făcut, creează o jucărie pentru ca să mai treacă timpul, ci este descris ca un Dumnezeu-în-realție, care ia tocmai această fetiță care îl însoțește ca și model al oricărui bine pe care vrea să-l creeze (v. 27 și urm.) făcând-o chiar propriul “arhitect” (v. 30). În fine, se arată filantropia (deci iubirea-de-oameni) unui Dumnezeu care se distrează împreună cu omenirea (v. 30): în mod sigur nu pentru a râde sarcastic de dramatismul istoriei umane, ci, din contră, pentru a arăta că adevăratul sens al istoriei și viața se găsesc tocmai în acest “joc de rol” între Creator și creatură (cf. Pr 9,5 și urm.).

Lectura a II-a (Rm 5,1-5)

Scrisoarea către Romani se prezintă ca o veste globală a mesajului creștin, iar textul de azi este unul dintre pasajele esențiale și sintetice. Prima “cifră” care se găsește în text și care constituie criteriul fundamental al anunțului este “justificarea prin credință” (v. 1; cf. Rm 1,16-4,25): această îndreptățire prin credință înseamnă în mod fundamental că la baza vieții unui creștin nu sunt capacitățile umane, ci creștinul este drept prin dreptatea care provine de la iubirea lui Dumnezeu (cf. Rm 3,21). Aceasta este prima veste de libertate care vine de la creștinism: nu trebuie să ne bazăm pe propria capacitate de a fi sfinți și de a observa legea, nici pe propria capacitate de a raționa acut sau de a obține succes. E necesar, în schimb, să ne încredințăm promisiunii lui Dumnezeu care ne dăruiește viața cea nouă.

Cel care ne permite o a doua veste de libertate este Isus Cristos: el ne oferă libertatea atât în fața păcatului cât și în fața legii (cf. Rm 5,12-20). În această perspectivă, e de ajuns să răsfoim paginile evangheliei pentru a găsi în ea exemplul a ceea ce înseamnă această libertate: este o veste a bunătății lui Dumnezeu chiar și în fața persecuțiilor și a suferinței lumii, împărtășirea pâinii cu cel care este lângă noi ca și cu cel care este departe de noi, este iubire față de adevăr care provine din propria conștiință și din propria relație cu Dumnezeu; este victoria morții prin înviere.

Pentru a ne apropia de acest mister, totuși, textul nostru descrie un itinerariu care trece, pas după pas, prin suferințe – termen care indică în același timp suferințele vieții (cf. 2Cor 1,4), suferințele bisericii care se unește astfel suferințelor lui Cristos (cf. Col 1,24) și ispita supremă în fața morții și a martiriului (cf. Ap 7,14) – prin răbdare, prin virtutea încercată si prin speranță. Acest lucru înseamnă, de altfel, a reuși să se facă un itinerariu spiritual care să permită să se trăiască în plinătatea harului Duhului care deja lucrează în inimile credincioșilor (cf. Rm 8): această viață în Duh dă mărturie în fața lumii și în fața inimii fiecăruia de propria credință, de propria speranță de propria iubire.

Evanghelia (In 16,12-15)

Prin discursul tipic evangheliei lui Ioan din care acest pasaj este luat, Isus anunță plecarea sa, sfârșitul vieții sale pământești, și-și ia rămas bun de la ucenici pentru ca inima lor să nu se înspăimânte în fața evenimentelor patimii (cf. In 14,1 și urm.). De fapt Isus spune celui care îl ascultă că tot ceea ce se întâmplă este voința Tatălui: nu în sensul unei necesități absolute plănuite la începuturi, ci în sensul că această dramă pe care El o înfruntă și pe care ucenicii au început, la rândul lor, să o trăiască împreună cu Isus (cf. discursul despre vița și mlădițele: c. 15) se găsește în “interiorul acelei priviri pline de iubire” pe care Tatăl o are în ceea ce privește istoria: “Această lume a fost deja judecată” (16,11).

Cu siguranță, este vorba de o judecată întru adevăr, întrucât nu provine de la cineva subiectiv interesat – așa cum, din punct de vedere uman, ar putea fi considerat eventual judecata lui Isus cât privește generația contemporană lui care l-a refuzat – ci ajunge direct la baza adevărului; ce aceea, “va veni Mângâietorul“, care “va convinge lumea în ceea ce privește păcatul, dreptatea și judecata” (cf. 16,7). Aceasta nu e o soluție de continuitate între privirea iubitoare a Tatălui, lucrarea Fiului și ceea ce “va spune” (v. 13) Duhul Adevărului: este unicul mod pe care Dumnezeu îl are de a se prezenta lumii și de a însoții lumea spre “adevărul întreg” (v. 13). Ucenicii nu sunt încă pregătiți să suporte greutatea acestei revelații finale, tocmai pentru că nu l-au primit pe Duhul Sfânt, nici, deci, capacitatea de a intra în întregime în raza acelei priviri pe care Tată o are față de lume: comuniunea care se găsește în Dumnezeu (v. 14 și urm.) este planul pe care El însuși îl are și față de care (sau spre care) “mișcă” toată istoria.

Ritul latin