Start > Ritul latin > A da socoteală de pâinea care se mănâncă

A da socoteală de pâinea care se mănâncă

31 May 2007
1,194 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfântul Trup și Sânge (Anul C)

Voința de “a ieși”

Este ziua în care El dorește “să iasă”. Biserica îi este un pic strâmtă. Acela care, cu o expresie patetică, a fost definit ca “Divinul Prizonier”, părăsește minuscula celulă aurită și merge în aer liber, parcurge străzile, se amestecă între oameni, se bucură de sărbătoare, de flori, de culori. Primește omagii chiar exterioare. Acest caracter “public” al Euharistiei era subliniată, o dată, în special de procesiunea “Corpus Domini”, astăzi din păcate dispărută, din împrejurări și situații și motive diferite, în multe locuri.

Totuși și acolo unde a fost suprimată procesiunea, cred că ar trebui recuperată cel puțin semnificația, însemnătatea simbolică. Pentru ca să fie cunoscută realitatea Trupului și Sângelui Domnului. Desigur, credința în Euharistie, implică o dimensiune de tăcere adoratoare. Isus a ales ascunderea, obscuritatea, modestia. Semnele pâinii și ale vinului nu sunt “răsunătoare”, strălucitoare ci simple, comune, zilnice. Amintesc de masa din familie, nu piața. Cămara casei, nu tronul (sau micul tron).

În Euharistie Cristos nu ne permite să-l “vedem”. Se oferă, nu atât privirii, cât gurii. Nu este vorba de “expoziții”, ci de foame. “Luați și mâncați…” (Mt 26,26). Totuși, cel puțin o dată pe an, trebuie purtat Sacramentul ascunderii la lumina soarelui. Ceva excepțional, extraordinar. Dar care ne amintește de ceea ce ar trebui să fie normal, realitate comună, obișnuită. Trebuie subliniată, într-adevăr, eficacitatea Euharistiei, de pus în evidență riscul, consecințele, puterea ei de transformare.

Între expunere și ostentație

Procesiunea euharistică nu descoperă numai pe Protagonistul acestui extraordinar, miraculos gest de iubire, dar și pe credincios, care se hrănește cu această mâncare, gustă această pâine, bea din acest vin, adică se împărtășește cu acest Trup. Cine mărturisește propria credință în Euharistie, astăzi este chemat să dea socoteală de pâinea pe care o mănâncă, să se declare și să se angajeze public. În fond, el se expune împreună cu Euharistia. Expunere, prezentare, care nu trebuie confundată cu ostentația.

Ostentația este un fapt pur exterior, formal, și poate fi chiar un păcat. A mărturisi nu înseamnă etalarea propriei credințe. “A profesa” nu înseamnă în mod necesar a se da în spectacol, de a se lăsa admirat, ci pur și simplu a-ți asuma în mod deschis propriile responsabilități. Nu vanitate, ci conștiință. Adevăratul curaj nu este niciodată separat de modestie.

Păcatul vanității

Și aici să-mi fie permisă mărturisirea unui vechi păcat al meu de vanitate clericală. Eram încă în seminar și, de regulă, la sărbătoarea Trupului Domnului, crăpam de invidie pentru tovarășul meu “ministrant”, care avea norocul și onoarea de a defila pe străzile orașului, cu un pas solemn, îmbrăcat într-o cotă fin brodată și punând mănuși albe elegante cu revere de mătase roșie. Ei bine. El purta pe umeri cârja, destul de grea de argint, expresie (dacă nu mă înșel) a “puterii” canonicilor de la catedrală. Pentru aceasta îmbrăca o haină foarte elegantă (cel puțin, așa mi se părea). Și eu îl invidiam mai ales din cauza acelor mănuși albe cu manșete roșii și cota splendid perforată.

Am uneltit atât încât, în sfârșit, am reușit să obțin acea însărcinare (jur că a fost singura dată în viața mea în care am pus în acțiune toate resursele vicleniei, am cerșit sprijin, am “manevrat” cu abilitate pentru a smulge o poziție). Și în acel an, mândru, foarte preocupat de demnitatea mea, îmbrăcat cu cota foarte fină, punând fatidicele mănuși cu revere de mătase roșie, și ducând pe umeri măciuca de argint nu prea ușoară (un baston lung având în vârf o sferă mare de cel puțin patruzeci de centimetri în diametru), în procesiunea din sărbătoarea Corpus Domini, de-a lungul străzilor din orașul meu capitala Monferratului, deschideam drumul pentru cucernicii canonici de Capitlul Catedralei, purtând insignele “puterii” lor.

Trebuie să recunosc că a fost cea mai înaltă treaptă atinsă în “cariera” mea bisericească. După acea experiență, primită de mine cu plăcere, am rămas din fericire imun împotriva oricărei forme de vanitate clericală. Aceea, totuși, a fost o impertinentă ostentație, din partea mea și nu o adevărată “prezentare” a credinței mele.

Foamea noastră este cea a altora

Da. A participa la Euharistie înseamnă “a risca” ieșirea. Cristos dorește să iasă afară, să viziteze casele oamenilor. Să dea mângâiere, speranță. Să umple singurătatea unor existențe în derivă. Să vindece răni profunde. Să se plece asupra mizeriilor, suferințelor, decepțiilor, tulburărilor, disperărilor. Euharistia nu este numai dulceață, intimitate, reculegere pioasă. Este avânt, dinamism de participare, exercițiu de împărtășire, exigență a dreptății, pasiune de fraternitate, capacitate de a lua asupra noastră greutățile altora (foarte diferite de bastonul ornamental râvnit de vanitatea mea de cleric), hotărâre de a pune mâini delicate pe durerea fratelui meu.

A participa la acest banchet, nu înseamnă numai satisfacerea foamei proprii, ci a te ocupa concret de foamea “mulțimii” (“dați-le voi să mănânce…”). A primi Euharistia nu înseamnă a te închide, a te izola, ci de a te deschide (ochii, inima, mâinile), a te deschide, a merge către…, a întâlni (minunată întâlnirea dintre Melchisedek și Avram din prima lectură: orice întâlnire, în special cu cel diferit, este mereu surprinzătoare), a purta (sau a te lăsa purtat). Paul – a doua lectură – folosește verbul “a transmite”. Pentru noi nu este vorba numai de a transmite cu fidelitate relatarea înființării Euharistiei. Ci de a transmite altora ceea ce am primit prin darul Pâinii. În sfârșit: a primi pentru a transmite.

Riscul de a deveni un altul

A ne hrăni din acel Trup echivalează cu a risca de a deveni un “altul”. Da, pentru că în interiorul tău este un Altul. Este însăși energia lui Dumnezeu. Este generozitatea sa. În vinele tale circulă viața divină. Prin acea hrană, primești capacitatea de a împlini gesturile sale de iubire, compătimire, dăruire fără calcule și rezerve. Apropiindu-te de Euharistie, te obligi să te “încredințezi” altora.

Adesea auzim pronunțându-se judecăți severe despre anumiți creștini care nu fac să “iasă” Euharistia din sfera lor intimă, ci arată comportamente în privința aproapelui în contradicție vădită cu practica religioasă. “Aceea s-a împărtășit și apoi…”. Acuzele sunt diferite: este o clevetitoare, apare distantă, dură, manifestă atitudini egoiste. Mi se pare semnificativă – și fundamental legitimă – această exigență în privința celor care se apropie des de Sf. Sacrament, dar nu-l trăiesc, nu îl manifestă, evită impactul cu realitatea. Adică, nu-l “transmit”. Dacă Euharistia nu este forță transformatoare, nu se implică în realitate, nu dă semne evidente de schimbare, cu alte cuvinte, nu te face să devii “altul”, înseamnă că este ceva care nu funcționează în metabolismul tău spiritual.

Atunci când parcurg paginile misalului, mă trec fiorii când citesc, după Împărtășanie, cuvinte ca: “Ritul încheierii”. Sau “Concedierea adunării”. Nu. Euharistia nu poate avea niciodată o încheiere, ci este totdeauna un început. “Concediere” apoi amintește absolvirea de datorii militare, prin care cineva este “dezlegat” de orice obligație ulterioară. În Euharistie nu există niciodată “concediați”. Mai degrabă, sunt “trimiși”, trimiși în misiune, expediați pe frontul necesităților altuia.

Anumite sărbători se încheie, solemn, cu binecuvântarea euharistică. După care totul s-a terminat. Nu. Totul rămâne de făcut. Mai mult, totul începe din acel moment. Dacă accept cu adevărat Euharistia, accept și riscul. Nu al procesiunii. Ci al datoriei de a fi transformat și de a transforma. A crede în “prezența reală” înseamnă a crede că acea prezență este purtată și “demonstrată” afară…

Ritul latin