Start > Ritul latin > Latinescul bunicei mele

Latinescul bunicei mele

31 May 2007
1,532 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Treime (Anul C)

Știți că există marea?

În satul meu trăiau bătrâni – atunci nu erau botezați “a treia vârstă” – care nu văzuseră marea niciodată. Dar într-o duminică pe an, în prag de vară, auzeau vorbindu-se despre ea în biserică, și nu înțelegeau ideea (atunci nu era încă televiziunea) ce era cu copilul acela care se juca cu bazinul infinit de apă (marea).

În satul meu, în Monferrato, erau oameni care aveau vagi amintiri de la școală (atunci nu era învățământul obligatoriu, și deci ignoranța putea fi învățată și în afara școlii). Dar, odată pe an, în biserică, în timpul predicii, parohul făcea o sumară expunere de aritmetică și geometrie, și punea în discuție triunghiul cu laturi egale.

În satul meu erau țărani care se pricepeau la vaci și pășuni, și le plăcea să discute despre fân și ierburi medicinale. Cel puțin odată pe an aveau satisfacția să-l audă pe preot vorbind despre lumea lor familiară, demonstrând o stranie predilecție pentru trifoi, care pare că avea de a face cu pășunile din cer, și pe care el știa le descrie cu o precizie extremă.

Era duminica Preasfintei Treimi. Era duminica misterului “imposibil”. Și, în acea ocazie, revenea în mod regulat în discuție (împreună cu triunghiul fatal, trifoiul și triunghiul cu laturile egale) copilul atât de drag lui Augustin, care se încăpățâna să scobească gaura sa în nisip și se străduia să toarne în ea apa mării.

Dar când se hotărăște să crească acel băiat?

Îmi amintesc că bunica mea, care de acum trebuie să fi auzit acea poveste cel puțin de optzeci de ori, întorcându-se de la “prima Liturghie” (era singura Liturghie validă în acel timp), cea de la șase jumătate dimineața, într-o duminică a izbucnit:

- Dar n-a obosit încă să se joace acel băiat binecuvântat? La această oră ar trebui să fie mare și să fi învățat să lucreze, în loc să stea toată viața să se distreze cu apa și cu pământul pe plajă (bunica mea spunea “pământ”: nisipul n-o interesa). Era foarte evlavioasă bunica mea, pentru a admite că parohul, cu complicitatea lui Augustin, au ajuns s-o obosească pe ea, care trăia totuși mulțumită unui capital nesfârșit de răbdare acumulat de-a lungul anilor, cu acea istorioară a copilului care scobește în nisip și despre marea care nu vrea să înțeleagă să stea în acea groapă…

Nu spunea nimic despre triunghi, despre aritmetică și geometrie. Dar se vede foarte bine că acele lucruri o lăsau rece. Se simțea mult mai mult liniștită când băga acul ei în pielea încălțămintelor mele și începea “Gloria Patri et Filio et Spirit…” (nu sunt sigur că numele celui de-al treilea Personaj al Sfintei Treimi era pronunțat respectând accentul și terminațiile latine, dar acolo sus, în pajiștile cerului, unde cred că cresc mai mult rugăciunile celor simpli decât trifoiul celor docți, trebuiau să înțeleagă foarte bine…).

Bunica mea Iosefina rumega misterul Sfintei Treimi cu o uimitoare dezinvoltură (afară de cel de-al treilea nume, un pic aspru în latină), cu furia celor fervoroși: “Gloria Patri…”.

La nivelul genunchiului

Bunica mea a înțeles un lucru fundamental, chiar dacă băncile școlii nu i-au lăsat mult timp. Că nu era cazul să “se ridice” la înălțimile Sfintei Treimi, ci să cobori misterul “imposibil, jos, jos, până la înălțimea genunchilor. Glasul verbului “a adora”. Un verb care este conjugat de preferință în tăcere, lăsându-ne cuprinși de lumină, o lumină prea mare pentru a fi administrată de creier, dar care îmbracă și transfigurează întreaga persoană a celui care se roagă.

Numai în adorație omul, creatură limitată, atinge misterul lui Dumnezeu. Nimicul intră în contact cu Totul. În mod paradoxal micimea (iată că accentuez, fie cu o semnificație răsturnată, groapa copilului, sau a îngerului jucăuș), chiar nimicul, care poate conține Infinitul. “Te binecuvântez, Tată, Stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici. Da, Părinte, pentru că așa ți-a plăcut ție” (Mt 11, 25-26).

În categoria depozitarilor revelației sublime este fără îndoială un șie nesfârșit de bunici Iosefina. Toate de regulă laureate la universitatea micimii. Dumnezeu descoperă secretele sale, nu persoanelor importante, sau care se socotesc astfel, ci celor mici, oamenilor care nu contează. Și rugăciunea, în special cea de adorație, devine momentul privilegiat al inefabilelor confidențe divine. Umilința este unicul recipient capabil de a primi Infinitul. În loc la a ceda curiozității de a ști, trebuie să ne dispunem să fim purtați, prin adorație, la descoperirea progresivă, chiar și în parte, a misterului.

Dumnezeu nu se lasă capturat de minte. Dar devine – pentru a folosi o expresie a lui Teilhard de Chardin – eterna descoperire. Însuși Duhul Sfânt, conform promisiunii lui Isus (conținută în evanghelia de astăzi) ne călăuzește “la tot adevărul”. Adică nu ni-l dă definitiv, o dată pentru totdeauna. Mai degrabă “ne călăuzește”, adică ne conduce să-l descoperim, fragment după fragment, de-a lungul unui drum punctat de minunății, surprize, unde unica siguranță nu este posedarea adevărului dobândit, ci tendința spre “dobândirea” lui și spre “revelații progresive.

Totuși Duhul Sfânt, spre a ne călăuzi de-a lungul acestui drum, are nevoie de școlari obișnuiți cu o folosire îndelungă… a genunchilor. Teolog – după o formulă dragă teologiei orientale – este unul care se roagă. Eu, în familie, am avut norocul să am un eminent teolog (ba chiar o femeie teolog! pentru că cred că au existat mereu în Biserică mai multe femei decât bărbați care s-au dedicat… practicilor teologice!) care nu a scris nimic, pentru că era prea ocupată, în afara cârpirii încălțămintelor, să lase să strălucească lumina acumulată în atâtea ore de rugăciune, prin fereastra a doi ochi foarte luminoși.

Groapa scobită în locul potrivit, care nu este creierul

Bunica Iosefina, în loc să se ocupe de gropile scobite pe plaja mării, se dedica pe deasupra cu încălțămintele altora. Totuși minunea care nu a reușit cu vechiul copil pe coastele Africii, s-a împlinit în ea (și în atâtea creaturi ca ea. Locul potrivit nu este plaja, nici creierul, ci inima. “Iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit” ne informează sfântul Paul (a doua lectură). Bunica mea (și o infinitate de credincioși simpli și “iubitori” ca ea) au făcut loc misterului în propria inimă.

Qohelet ne-a asigurat deja că Dumnezeu a pus veșnicia în inima oamenilor (3, 11). Rămâne de precizat că eternul locuiește în inimă sub forma de iubire. Sunt numeroase pasajele din Vechiul Testament care vorbesc de Dumnezeu în termeni de bunăvoință ( cu variantele de bunătate, milostivire, tandrețe). Paul descrie venirea lui Cristos pe pământ ca apariția “bunei voințe” a lui Dumnezeu în raport cu oamenii (Tit 3,4). Tot Paul așează bunăvoința printre roadele Duhului (Gal 5,22). Și același Paul afirmă (1 Cor 13,4) că iubirea este “binevoitoare”. Mai mult, literal, “bunăvoință”, adică acționează cu bunătate, lucrează spre binele altora. Deci bunăvoința reprezintă un fel de semnătură a Sfintei Treimi.

Bunica Iosefina nu prea era de acord cu predicile parohului în privința misterului “imposibil” (chiar dacă se păzea s-o spună). În schimb întipărea în inima ei, plină de “bunăvoință” pecetea Sfintei Treimi. Și iubirea ei “binevoitoare” se manifesta – cum observă și Paul în a doua lectură din această sărbătoare – în răbdare în mijlocul necazurilor. O răbdare care produce acea speranță care “nu înșeală”. Bunica Iosefina nu aproba copilașul (chiar cu părul alb) care continuă să se distreze cu misterul. Ea se simțea “copleșită” de prezența Sfintei Treimi în inima ei plină de iubire “binevoitoare”. Și gropile ea le umplea nu cu elucubrații intelectuale ci cu acul și firul și oul de lemn.

Și gura, în legătură directă cu inima, repeta: “Gloria Patri et Filio et Spiritu Santo…” Așa: al treilea nume nu-l pronunța corect, greșea inevitabil terminația și suprima litera c. Nu știu dacă acolo sus, unde strălucește Misterul, să fie plăcută în mod deosebit limba latină, cum susține cineva. Știu totuși cu siguranță că, cel puțin în cazul de față, trebuie să fi fost foarte apreciate greșelile de latină. Cu siguranță mai mult decât triunghiul și trifoiul.

Ritul latin