Start > Ritul latin > Patria noastră este în ceruri

Patria noastră este în ceruri

15 May 2007
2,241 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului (Anul C)

Astăzi se celebrează sărbătoarea Înălțării lui Isus la cer. În prima lectură evenimentul este descris astfel: “după ce a spus acestea, sub privirile lor, el a fost înălțat și un nor l-a ascuns din ochii lor. 10 În timp ce erau cu ochii ațintiți spre cer și el se înălța, iată că le-au apărut doi bărbați în haine albe 11 și le-au spus: “Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer“.

Aceasta este descrierea externă, să spunem așa a evenimentului. Este curios să ascultăm din gura celor doi îngeri (bărbații “în haine albe”), aceeași mustrare, care în tonuri mai puțin amabile, a fost adesea adresată creștinilor, din partea necredincioșilor: de ce stați privind la cer? “Creștinii – a spus Hegel – risipesc în cer comorile destinate pământului!” “Creștinii – a afirmat Marx – proiectează în cer dorințele lor nesatisfăcute pe pământ”.

Sărbătoarea de astăzi ne constrânge să reflectăm asupra semnificației cuvântului CER care apare continuu în lecturile biblice și chiar în numele sărbătorii: “Înălțarea Domnului la cer“. Unii confundă astăzi acest cer al credinței cu cerul fizic sau astronomic și de aici se naște un amestec exploziv. Acum câțiva ani, în SUA, a avut loc o sinucidere în masă a 39 de persoane aparținând unei mici secte numite Poarta cerului. Motivul? Obosiți și dezgustați de viața de pe pământ și abătuți de la calea cea dreaptă de discuțiile despre extratereștri și OZN-uri, ei erau nerăbdători să urce “la un nivel mai înalt” și să meargă să trăiască pe o altă planetă. Trecerea aproape de pământ a cometei Haley a fost luată ca semnul așteptat. Sosise ceasul de a lăsa aici pe pământ “vehiculele” sau “containerele”, așa cum numeau ei trupul; trebuiau să se grăbească să urce pe nava care venise să-i ia, înainte ca aceasta să dispară din nou în spațiile profunde ale cosmosului.

Și din acest episod neplăcut se vede cât este de important să clarificăm ce anume trebuie să înțelegem atunci când evanghelia ne vorbește despre cer. Platon, unul dintre cei mai mari maeștri ai omenirii, a cuprins într-o asemănare sensul spiritual al cerului; este vorba despre așa-zisul mit al peșterii. Nu vă fie teamă, veți vedea că este vorba despre o filozofie foarte ușor de înțeles. Și apoi cine a spus că cele mai înalte comori ale gândirii omenești trebuie să fie rezervate numai celor înțelepți și celor care au putut face o facultate? Nu există idee, cât de profundă, care găsind limbajul adaptat, să nu poată fi înțeleasă și de o persoană oarecare mai puțin instruită.

Imaginează-ți – scrie Platon – această scenă. Mai mulți oameni au fost închiși în adâncul unei peșteri întunecoase, cu spatele către ieșire. Sunt legați în așa fel încât nu pot să privească decât înainte, spre perete. În spatele lor, după un mic zid, este lume care vine și pleacă, purtând în mână sau pe cap diferite obiecte. Între intrarea în peșteră și această lume cu diferite obiecte este un foc ce proiectează umbrele lor pe unicul perete la care pot privi oamenii noștri legați. Pentru că nu au văzut niciodată nimic altceva, persoanele legate în grotă cred că acele umbre sunt singura realitate, că nu mai există altceva. Astfel că dacă cineva reușește să se elibereze și să iasă la lumină și apoi se întoarce înapoi, încercând să spună prizonierilor cum stau lucrurile cu adevărat, ei îl vor omorî, crezând că din cauza luminii prea mari i s-a sucit mintea (ceea ce au făcut atenienii cu Socrate).

Aceasta este condiția noastră, a oamenilor, în lume. Lumea este o peșteră. Lucrurile pe care le credem adevărate și reale nu sunt decât umbre ale realităților care se găsesc sus, în cer. Sunt imitații ale realităților cerești. Trebuie să ne dezbrăcăm de trupul care ne leagă de materie și de iluzii, “să ieșim din peșteră”, pentru a cunoaște adevărata realitate. Platon înțelesese așadar că cerul, ca patrie definitivă a omului, nu este cel fizic, așezat în vreo parte îndepărtată a cosmosului. Este un cer diferit din punct de vedere calitativ, situat în afara spațiului și a timpului. El îl numea “lumea ideilor” sau hyperuraníu.

Marele pictor Rafael a sintetizat în mod magistral gândirea lui Platon în renumitul tablou Școala din Atena. În el vedem pe cei doi mari filozofi antici Platon și Aristotel, reprezentați în atitudini opuse. Aristotel, cu mâna îndreptată în jos, spune că realitatea este pe pământ, iar cunoașterea trebuie să plece de la lucrurile care se văd și se ating; Platon, cu degetul îndreptat în sus, amintește că realitatea este sus, în cer.

Astăzi suntem cu toții, mai mult sau mai puțin “aristotelici”, toți cu privirea și atenția îndreptate spre pământ. Ne-ar fi de folos tuturor un pic de platonism. Dacă atât de defăimata “iubire platonică” înseamnă o iubire mai spirituală, mai poetică și ideală, atunci și în iubire, ar fi util să devenim cu toții puțin mai platonici, odată ce astăzi pericolul cel mai mare este acela de a banaliza iubirea, reducând-o numai la sfera fizică a simțurilor. Dar despre acest lucru a scris magistral papa Benedict al XVI-lea în prima sa enciclică Deus caritas est.

Există fraze în scriptură care par copiate după modul platonic de a vedea lucrurile, ilustrat de mitul peșterii. Acel personaj al tabloului lui Rafael cu degetul îndreptat spre cer, ar putea fi foarte bine sf Paul când spune: “dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus unde Cristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu. Cugetați la cele de sus și nu la cele de pe pământ(Col 3,1-2).

Atunci, credința creștină nu ar fi decât o formă actualizată de platonism? Nimic nou nu s-a petrecut o dată cu venirea lui Cristos? Nu este așa. Există o diferență substanțială. Cerul creștinilor nu este același cu cerul lui Platon. Creștinii nu gândesc după schema spațială jos/sus, ci după schema temporală prezent/viitor. Atunci când vorbim despre cer, noi nu înțelegem un spațiu care este deasupra noastră, ci un eveniment care stă în fața noastră, spre care ne îndreptăm. Iar acest eveniment este întoarcerea glorioasă a Domnului, parusia, “cerurile noi și pământul nou”. După ce le-a spus apostolilor: de ce stați privind la cer?, cei doi îngeri le spun în ce direcție trebuie să privească, adică spre întoarcerea Domnului: Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer.

Sf. Paul spune același lucru: patria noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos (Fil 3,20).

Noi nu avem aici o cetate stătătoare, spune Scriptura, și în acest punct ne-am aștepta ca textul să continue spunând «ci să căutăm cele de sus»; în schimb este scris: ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină (Evr 13,14).

Cineva ar putea spune: și ce diferență este? Este o diferență enormă! În ochii lui Platon această lume își pierde orice valoare. Lumea era pentru el o peșteră, adică o închisoare; jucându-se cu asemănarea celor două cuvinte în grecește, el spunea că trupul (soma) este un mormânt (sema). În acest caz, cuvântul de ordine devine să fugim, să evadăm. Nu există salvarea trupului și a lumii, ci numai salvarea din trup și din lume.

Pentru creștini nu este așa. Creștinul nu este un dualist ca Platon. Trupul nu este un simplu “vehicul” sau “container” ce trebuie lăsat jos. El este destinat să participe la glorie împreună cu sufletul. Învierea lui Cristos și înălțarea sa la cer în adevăratul său trup ne arată tocmai acest lucru. Noi vrem să fim fericiți “în acest trup al nostru”, nu fără el, și așa va fi – ne asigură credința. Pentru noi, creștinii, cerul este întâlnirea cu Domnul care vine, sau “a merge să stăm cu Domnul” (Fil 1,23).

Mai mult: dacă această lume este a lui Dumnezeu, creată de el și în așteptare și ea a deplinei mântuiri (cf. Rm 8,19), atunci nu numai că nu putem fi dezinteresați de soarta sa, dar trebuie să contribuim la păstrarea și îmbunătățirea ei. Departe de a ne rupe de misiunea de a îmbunătăți condițiile de viață în această lume, credința în întoarcerea lui Cristos și într-o viață viitoare devine un stimulent formidabil care nu lasă pe nimeni liniștit în lenevirea sa. Timpul ne este dat pentru “a face bine tuturor” (Gal 6,10).

Dacă cerul este pentru noi “Domnul care vine”, atunci trebuie să fim mereu vigilenți pentru că el vine deja la noi acum în euharistie, vine în cel sărman, în nevoiaș, în cel suferind. Înainte de a merge noi la cer, vine cerul la noi. Numai să-l recunoaștem!

Ritul latin