Start > Ritul latin > Identitatea creștină

Identitatea creștină

29 April 2007
1,992 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

Cunoscutul artist Paul Gustave Dore (1821-1883) și-a pierdut pașaportul pe când călătorea prin Europa. Când a ajuns la o graniță i-a explicat unui grănicer situația specială în care se afla. Spunându-și numele, Dore spera că va fi recunoscut și i se va permite să meargă mai departe. Grănicerul i-a spus însă că sunt mulți cei care pretind că ar fi unul sau altul, apelând la nume sonore, fără să fie de fapt cine spun. Dore a insistat însă că el este cine pretinde că este. “Bine”, spuse atunci grănicerul. “Îți vom da un test, iar dacă îl treci îți vom permite să mergi mai departe.” I-a dat un creion și o bucată de hârtie, cerându-i să îi deseneze pe țăranii care se aflau alături. Dore a executat cererea rapid și cu îndemânare, grănicerul fiind convins atunci că el este cu adevărat artistul care pretindea că este. Acțiunea lui i-a confirmat identitatea.

Pentru creștini a fost mereu o problemă să spună lumii cine sunt. În unele perioade ale istoriei, și chiar și astăzi în anumite locuri din lume, îmbrăcămintea a jucat și joacă un rol important în declararea identității cuiva. Să ne gândim la diversele “uniforme” ale diferitelor ordine și congregații, care îi disting pe membrii acestora nu doar de creștinii de rând, ci și între ei. În unele Biserici africane există chiar obiceiul ca credincioșii să aibă o îmbrăcăminte diferită de cea a necredincioșilor, constând într-o robă albă, lungă, iar liderii au în plus o eșarfă de diferite culori. În Bisericile din alte continente un astfel de obicei nu există, ele urmând expresia lui Shakespeare: “Cucullus non facit monachum” (nu hainele te fac călugăr).

Folosirea unor haine speciale este o soluție pentru a exprima cine suntem noi cu adevărat. Suntem ființe care ne folosim de simboluri, și însăși credința noastră își are simbolurile ei. Chiar și Isus a fost interesat de această problemă, de a-și evidenția discipolii de necredincioșii din jurul lor. Dar abordarea Lui merge dincolo de haine. Pentru Isus, diferența esențială dintre creștini și necreștini nu stă în modul în care se îmbracă, ci în modul în care trăiesc. “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul. Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții” (Ioan 13,34-35). Iubirea este identitatea creștină. Iubirea este obiceiul creștinului. Dacă noi ne îmbrăcăm în iubire arătăm cu adevărat că aparținem grupului creștinilor. Dacă nu, ne excludem singuri.

Isus dorește ca lumea să ne poată recunoaște ca și creștini. Trebuie să evanghelizăm și să dăm mărturie despre credința noastră celor din jur. Dar evanghelizarea și mărturia eficientă au prea puțin de-a face cu fluența discursului nostru și mai mult cu modul în care trăim, cu conformarea lui după standardul creștin. În Africa, primii misionari care au venit s-au concentrat pe predicare și au adus la credință câțiva oameni. Următorii care au venit s-au concentrat și pe slujirea oamenilor, oferindu-le și asistență medicală și instruire, pe lângă hrana spirituală. Aceștia au reușit să strângă mase acolo unde primii strângeau doar câțiva oameni. Cuvintele sunt doar o parte a mărturiei noastre despre Cristos. Așa după cum le spunea Sf. Francisc de Assisi confraților săi: “Predicați Evanghelia clipă de clipă și folosiți-vă și de cuvinte dacă este necesar.”

Marele Mahatma Gandhi a fost întrebat odată ce crede despre creștinism. Răspunsul lui ne dă o idee despre motivul probabil care ține două treimi din populația lumii departe de Vestea cea Bună a creștinismului: “Am un mare respect pentru creștinism. Citesc adesea Predica de pe Munte și m-a îmbogățit mult lectura ei. Nu știu să fie cineva care să fi făcut mai mult pentru omenire decât Isus. De fapt nu este nimic greșit cu creștinismul, dar problema mea sunteți voi, creștinii. Nu trăiți la înălțimea propriilor voastre învățături.” Cea mai mare cinste pe care o putem aduce credinței creștine este să o trăim astfel încât prin noi oamenii să poată să intuiască iubirea nelimitată și necondiționată pe care Dumnezeu ne-a arătat-o în Cristos.

Ritul latin