Start > Ritul latin > Cred în viața lumii care va veni

Cred în viața lumii care va veni

27 April 2007
1,258 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

Și în această duminică am ascultat câte un fragment atât din Faptele Apostolilor cât și din Apocalips. În primul se vorbește despre o mulțime mare de oameni, care după cuvântul lui Paul și al lui Barnaba îmbrățișează credința și este destinată vieții veșnice. În cel de-al doilea fragment este vorba despre “o mare gloată, pe care nu putea nimeni s-o numere”, care stătea în picioare înaintea tronului și care era condusă de Mielul-Păstor la izvoarele apelor vieții. Încă odată vom contempla împreună cele două vieți și cele două Biserici: Biserica de acum și Biserica viitorului; viața lumii acesteia și viața veșnică.

Însă de data aceasta nu ne vom mulțumi (ca Moise) să contemplăm de departe pământul făgăduit care ne așteaptă, ci, întrucât este posibil, vom arunca o privire în interior; vom îndrăzni să nu ne mai temem să atacăm această temă a vieții veșnice, cu toate că știm că despre aceasta nu se poate vorbi altfel decât tăcând, sau, în cel mai bun caz, exclamând cu simplitate: Vai, vai, vai, vai! … (așa cum i s-a întâmplat celui care a experimentat așa ceva).

Noi trăim într-o lume tot mai închisă. Este adevărat că omul modern a dărâmat atâtea bariere fizice, a ajuns atât în sus către cosmos, cât și în jos, spre atom. Însă toate acestea se petrec într-un cadru foarte delimitat al experienței sensibile; aruncând privirea dincolo de o atare experiență, aceasta ne îngrozește pe toți! Un poet italian a cântat cu multă melancolie despre un gard viu, care împiedica privirea ultimului orizont (Leopardi, “Infinitul”). De fiecare dată noi suntem constrânși să deschidem un loc de trecere în acel gard pentru a face loc să treacă cei ce ne părăsesc, însă această breșă se închide în grabă. Oamenii îi îndepărtează pe morți nu numai din casă ci chiar și din mintea lor. Își mai aduc aminte numai ceea ce au fost, ce au făcut, ce spuneau pe când mai erau printre noi, însă nu cum sunt și unde se află acum, Îi socotesc morți și nu vii.

Un scriitor modern, F. Kafka, a inventat un simbol impresionant al acestei lumi închise în sine însăși. El aseamănă lumea cu un castel cu multe camere și coridoare, cu scări și cu antreuri nesfârșite. Un crainic a primit de la regele muribund un mesaj spre a-l duce în afara castelului, însă acesta nu a mai ajuns, cu toată osteneala lui, la poarta cea mare prin care să poată ieși din castel cu mesajul unui mort. Spiritualitatea creștină (Sf. Tereza de Avila) cunoaște ideea castelului interior (care este locuința Sfintei Treimi în noi), însă aici ne aflăm în fața unui castel exterior; castelul interior este un castel închis înlăuntrul nostru. Castelul exterior înseamnă: noi închiși într-un castel.

Un simbol mic însă semnificativ al acestei lumi sufocante sunt și localurile de noapte, dispersate la periferiile marilor orașe, care seară de seară primesc gloate întregi de oameni scăpați de alienarea cotidiană, în căutare de o schimbare de mediu. În mod obișnuit, acestea sunt localuri infecte la subsoluri, cu forme sinistre, fără ferestre, pentru ca să nu iasă și să nu intre nici o lumină. Înăuntru totul este împărăția luminii și a vieții artificiale. Biblia vorbește despre Turnul lui Babel, însă astăzi această imagine a suferit o mică mutație: suntem la fântâna lui Babel. Omul își sapă groapa cu propriile lui mâini, pentru a se afunda într-ânsa cu toate fărădelegile și exploatările sale, cu toate minciunile și înșelătoriile, cu nihilismul și răzvrătirile lui, pe care le numește libertate. Am devenit omul de la subsol, viermele pământului care-și caută locuința în pământ!

Ei bine, în această situație în care trăiește marea majoritate a oamenilor erei industriale, liturghia, cu tulburătoarea ei ingenuitate, le vestește tuturor acelora care intră astăzi în biserici că există o altă cetate și o altă lume; o lume atât de aproape încât se poate privi dinlăuntru și vorbi cu cei care locuiesc acolo; o lume de lumină și de bucurie unde toți sunt îmbrăcați în haine scumpe și curate, purtând în mâini stâlpări în semn de biruință; unde privirea tuturor este îndreptată spre un tron către care se înclină într-o sfântă adorație. Cuvântul lor preferat este “Amin” (așa să fie). Omul care pentru prima dată a descoperit în vedenie acea nouă lume pe care a numit-o “Ierusalimul ceresc”, a întrebat uimit: “Cei care sunt îmbrăcați în haine albe cine sunt și de unde vin?” Și i s-a răspuns: “Aceștia vin din necazul cel mare; ei și-au spălat hainele și le-au albit în sângele Mielului”.

Aceasta este o lume adevărată, reală, sau este o lume închipuită, un recipient gol în care vărsăm lacrimile noastre, nevoile și dorințele noastre neîmplinite, așa cum spun filosofii materialiști? Pentru cel care crede, are un “nor de mărturii” pentru a afirma că există o altă lume și că este infinit mai reală decât această lume. Acea lume există pentru că dorința noastră cea mai intimă o cere, și o dorință astfel plăsmuită nu am fi fost noi în stare să o concepem sau inventa, pentru că așa ceva ne depășește! (Acesta este argumentul augustinian al “inimii neliniștite” a omului). Acea lume există pentru că de la ea primim semnale zilnice și continue. Când astronomul observă pe cer o micuță lumină tremurândă, altfel decât toate celelalte, spune că miliarde de ani lumină i-au trebuit acesteia să ajungă până la noi de când a fost trimisă, și acum marchează o nouă stea pe bolta cerească. Chiar și în urma acestor semnale pe care le percepem cu credința și cu experiența religioasă, noi deducem că trebuie să existe “un corp ceresc”. Ștefan, care a văzut cerul deschis și pe Fiul omului stând la Dreapta lui Dumnezeu; Pavel, care a fost răpit până la al treilea cer, unde a văzut lucruri pe care nimeni nu le poate exprima; Augustin și Monica, mama sa, care într-o zi, la Ostia, stând în rugăciune în fața pervazului unei ferestre, au avut fericirea de a gusta un pic dulceața acelei vieți veșnice care se trăiește acolo sus; Francisc din Assisi, care și-a văzut locul său în slava cerească; toți aceștia nu s-au înșelat și nu ne pot înșela, pentru că au acceptat să sufere și să moară pentru ceea ca au văzut: “Atât de mare este binele pe care-l aștept încât orice suferință mi se pare o desfătare!”

Acestea sunt semnale puternice deja prin ele însele, însă noi suntem în posesia unui alt semnal mult mai puternic; avem o confirmare mai bună decât glasul profeților și al sfinților, spre care bine facem să ne îndreptăm atenția ca spre o lumină ce luminează în întuneric, atâta vreme cât nu a răsărit încă luceafărul de dimineață sau soarele spre trezirea sufletelor noastre. Cu alte cuvinte, “îl avem pe Cristos în inimile noastre, speranța Slavei”, în noi, nu în afară, nu departe de noi. Mărturia cea mai mare că există viața veșnică este aceasta: “Cristos în noi, speranța Slavei”. El este “lumina care luminează în întuneric”, adică în inima noastră. Ce speranță mai solidă decât aceasta există, din moment ce îl avem pe Isus în inima noastră?

De aceea se și spune: “Reintrați în inima voastră! Unde vreți să mergeți mai departe decât de voi înșivă? Pe unde vagabondați? Reintrați în inima voastră, deoarece acolo locuiește Cristos (Sf. Augustin). Prin urmare, viața veșnică se află deja în inima noastră; slava este ascunsă în har, ca arborele în sămânță și amiaza în mijitul zorilor. De aceea și Isus a spus (la prezent, nu la viitor) “Eu le dau lor viață veșnică; Cine crede în Mine are viața de veci… Cine mănâncă Trupul Meu are viața veșnică”.

Isus spune la prezent: “Eu le dăruiesc viața veșnică”, pentru că El însuși este viața veșnică, și El se află în mijlocul nostru. Sora Elisabeta a Sfintei Treimi putea spune: “Am aflat cerul pe pământ, pentru că cerul este Dumnezeu, iar Dumnezeu se află în sufletul meu”. Psalmistul spune: “Ți-a cerut viață și i-ai dat-o; viață lungă pentru totdeauna și pe vecie”. Viața este Isus, pe care ni l-a dat Tatăl, și acele zile lungi sunt Paradisul; dându-ni-l pe Isus, care este Viața, Tatăl ne-a dat deja de pe acum Paradisul.

De la altă lume și de la altă viață, suntem readuși acum la lumea aceasta, la viața de față. Tocmai aici, în vreme ce trecem “prin necazul cel mare”, ne depunem candidatura pentru a face parte din acea mulțime imensă care stă în picioare înaintea Mielului și care-și astâmpără setea din izvoarele “apei vieții”. În această lume închisă suntem chemați a da mărturie, cu toată bucuria, despre nădejde. Când privim un creștin care îl are în Inima lui pe Cristos, “speranța Slavei”, în el ar trebui să se întrevadă cerul.

Să îngăduim acum acestei nădejdi să se transforme în rugăciune, cu cuvintele Liturghiei: “nădăjduim să ne bucurăm și noi de-a pururi… de mărirea ta, atunci când vei șterge toată lacrima din ochii noștri căci, văzându-te pe tine, Dumnezeul nostru, așa precum ești, vom fi pe veci asemenea ție și te vom lăuda fără încetare” (Rugăciunea Euharistică III).

Ritul latin