Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Timpul Pascal

Duminica a IV-a din Timpul Pascal

27 April 2007
948 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Fap 13,14.43-52)

Duhul Sfânt a voit să-i păstreze pe Paul și Barnaba pentru o misiune specială (13,2). Aceștia, deci, iau drumul primei călătorii misionare: în toate orașele intră în sinagogă și se adresează Iudeilor din diaspora anunțând “vestea cea Bună că promisiunea făcută părinților s-a împlinit cu învierea lui Isus (v. 32 și urm.). Peste tot oamenii se deschid credinței. În special la Antiohia Pisidiei, o mare mulțime de oameni acceptă, primesc cu entuziasm kerygma, anunțul celor doi.

Bunăvoința de care se bucură apostolii dezlănțuie însă gelozia și persecuțiile din partea iudeilor, ceea ce va provoca în mod progresiv dar net criza care va duce la separarea Sinagogii de Biserică (criză care va avea punctul decisiv la Iamnia, când sinedriul va decide introducerea unui blestem explicit împotriva creștinilor; ba mai mult, această criză va traversa întreaga istorie a creștinismului durând până (și) în zilele noastre). Pe de altă parte, din acest contrast Cuvântul Predicii apostolice va “ieși” liber spre toate marginile pământului (v. 49); refuzat de evrei cărora era mai întâi adresată (v. 46), Cuvântul acum nu mai cunoaște hotarele naționale sau rasiale și poate comunica viața cea veșnică tuturor oamenilor de bunăvoință de pretutindeni: Cristos, lumina pentru luminarea neamurilor, trebuie să fie dus pretutindeni de către predicatorii evangheliei (v. 47). Cine respinge anunțul vestitorilor se închide în orizonturi strâmte; în schimb, cine primește acest anunț cunoaște încă de pe acum bucuria vieții veșnice (v. 48.52) și puterea Duhului Sfânt care întărește pe cel care este prigonit datorită evangheliei, deci dragostei pentru Cristos.

Lectura a II-a (Ap 7,9.14b-17)

Odată cu viziunea mulțimii imposibil de numărat a celor mântuiți, “Secțiunea sigilelor” din Apocalips ajunge punctul culminant. Deschizându-le unul după celălalt, Mielul cel jertfit – adică Cristos cel răstignit si înviat – revelează pe deplin planul de mântuire al lui Dumnezeu (5,1-8). Sigilele, de fapt, indică dinamicile istoriei și sunt 7 cum 7 sunt zilele creației. A 6-a zi, dedicat creării omului, are ca și corespondent al 6-lea sigiliu: mântuirea omenirii prin intermediul intervenției escatologice ale lui Dumnezeu, realizat în 3 timpi.

Mai întâi este distrus de tot răul (6,12-17). Apoi apare mulțimea celor 144.000 de persoane (număr simbolic care indică totalitatea lui Israel), care sunt însemnați cu sigiliul lui Dumnezeu – cu litera Tau, care în grafia veche avea formă de cruce – și ferit de catastrofă. În fine, mântuirea ajunge la starea definitivă, descrisă în viziune, care cuprinde o mulțime imposibil de calculat de orice proveniență, rasă, trib, națiune. Trăind din aceeași viață a Mielului (drepți în picioare: cf. 5,6), într-un raport personal cu El (lucru exprimat de faptul că stau “înaintea” Lui) privindu-i fața. Făcuți părtași în mod definitiv de învierea Sa (“îmbrăcați în haine albe”), cei mântuiți împărtășesc cu El victoria asupra răului și viața nepieritoare (“aveau ramuri de palmieri în mâini”). Au trecut prim marea strâmtorare care este pasiunea lui Cristos în care este “acumulată” orice suferință a omenirii.

Prin botezul suferinței trăite în comuniune cu Isus au devenit părtași de misterul pascal care regenerează și sanctifică (v. 14); de aceea dau lui Dumnezeu un cult veșnic și se bucură de protecția lui și de prezența lui (“cortul”). Deplina realizare a oricărei dorințe, întărirea divină și siguranța că DeuteroIsaia profetizase un nou exod în care Dumnezeu însuși se face conducătorul (ghidul) poporului (Is 49,10; cf. Ps 22), s-au împlinit în Cristos. El a venit în trup; pentru totdeauna este păstorul celor mântuiți, cel care îi conduce la izvorul vieții, adică la intimitatea cu Tatăl – infinită bucurie (v. 16 și urm.).

Evanghelia (In 10,27-30)

Ca răspuns la cerința presantă și aproape amenințătoare a Iudeilor: “dacă tu ești Cristos, spune-ne-o deschis” (v. 24), Isus le vorbește prin imaginea Bunului Păstor. Ei nu au dispozițiile potrivite nici pentru a crede afirmațiilor sale și nici pentru a se lăsa convinși de lucrările lui Isus. Este vorba deci de un refuz total care îi autoexclude din turma Sa (v. 25 și urm.). Dar și în fața unei astfel de ostilități, Isus se prezintă încă o dată ca “Bunul Păstor” (adică, implicit, ca și Mesia) care își cunoaște/iubește oile și, deci, care așteaptă să afle în oi ascultare, consens și urmare încrezătoare.

Păstorul cel Bun dă oilor “viața cea veșnică”: aceasta este lucrarea esențială pentru care Isus a venit în lume (6,39; 17,2); iar viața veșnică este tocmai cunoașterea/comuniunea de iubire cu Dumnezeu și cu cel pe care L-a trimis (17,3). Versetele 28b-30 marchează un crescendo în intensitatea apartenenței: oile – creștinii, ucenicii – care primesc viața de la Isus sunt pentru totdeauna în mâna sa (cf. 17,12; 18,9) și de aceea se bucură de o siguranță veșnică (v. 28b). Tatăl însuși i-a încredințat acest oi; și întrucât nimeni nu este mai mare decât Dumnezeu, nimeni nu i le poate răpi (v. 29).

Sunt afirmații care îmbărbătează comunitatea creștină, mereu încercată de persecuții (16,4) sau pusă la încercare de erezii. A aparține la Isus înseamnă a aparține la Domnul însuși, pentru totdeauna așa cum Fiul aparține Tatălui și Tatăl aparține Fiului în unitatea Iubirii – Duhul Sfânt.

Ritul latin