Start > Ritul latin > Duminica Învierii

Duminica Învierii

19 April 2007
1,070 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Învierea Domnului (Anul C)

În prima zi a săptămânii, Maria Magdalena a mers în zori, când era încă întuneric, la mormânt și a văzu piatra luată de pe mormânt… S-a dus la Simon Petru și la celălalt ucenic pe care îl iubea Isus, și le-a zis: “L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus”… A ieșit deci Petru și celălalt ucenic și au mers la mormânt… Simon Petru a intrat în mormânt și s-a uitat la giulgiurile puse jos; iar lințoliu care fusese pe capul lui nu era pus împreună cu giulgiurile, ci deoparte, înfășurat într-un loc. Atunci a intrat și celălalt ucenic… și a văzut și a crezut. Deoarece încă nu știau Scriptura că El trebuia să învie din morți. (In 20,1-9)

În acest fragment al Evangheliei care se citește în Duminica Preaslăvită a Învierii Domnului, sf. Ioan rezumă primele și cele mai vechi mărturii ale Evenimentului fără seamăn: descoperirea mormântului gol de către femeile mironosițe și de către apostolul Petru. Mormântul gol a fost în sine o mărturie a Învierii. Oricine l-ar fi descoperit astfel puteau avea orice reacție (spaimă, nedumerire…), dar nu ucenicii. Amintirea prevestirilor făcute de Isus pe când încă mai trăia ar fi trebuit să îi ajute ca în fața acestui mormânt gol ei să întrezărească acel ceva pe care orice minte rațională îl refuză după cele petrecute în Vinerea Mare: Învierea.

În realitate lucrurile nu au stat chiar așa, conform sf. Ioan. În cele câteva episoade ale capitolului 20 evanghelistul creează o adevărată tipologie a multiplelor moduri în care ucenicii acced la credința în Înviere: Maria Magdalena îl va găsi la capătul unui drum care o va sili să părăsească vechea percepție față de Învățătorul ei și să accepte Noutatea petrecută în Cristos; Petru, deși protagonist principal al celor mai importante evenimente din viața lui Isus, va avea nevoie de Întâlnirea aducătoare de Pace și de Duh Sfânt. Doar ucenicul pe care îl iubea Isus a fost cu în pas înaintea tuturor: iubirea lui mare față de Mântuitor (tradusă în text prin sosirea mai rapidă la mormânt) i-a deschis o cale în chiar esența Învierii. Doar privire lui a reușit să vadă dincolo de un mormânt gol, de giulgiu părăsit și de lințoliul împăturit cu grijă ceea ce ochiul de carne nu e în stare să vadă.

Petru, deschizându-și gura, a spus: “Voi știți ce s-a petrecut în toată Iudeea, începând cu Galileea, după botezul propovăduit de Ioan, cum Dumnezeu l-a uns cu Duhul Sfânt și cu putere pe Isus din Nazaret, care a trecut pretutindeni făcând bine și vindecând pe toți cei stăpâniți de diavol, pentru că Dumnezeu era cu El. Și noi suntem martori pentru tot ce a făcut El în țara iudeilor și în Ierusalim. Pe Acela pe care ei l-au omorât atârnându-l pe lemn, Dumnezeu l-a înviat a treia zi și i-a dat să se arate… (Fap 10,34.37-43)

Acea “întâlnire” cu Cristos de după Înviere i-a dat apostolului Petru nu doar curajul de a predica cu convingere Evenimentul fără seamăn, ci mai ales capacitatea de a vedea într-o nouă lumină toate cuvintele și înfăptuirile Lui. Dar mai presus decât toate acestea Duhul Rusaliilor i-a dezvăluit sfântului Petru cine este “artizanul” din umbră al lucrării de iubire revelate în Cristos: Dumnezeu. Numai prin Dumnezeu misterul din viața lui Cristos (și a noastră) capătă sens.

Ritul latin