Start > Ritul latin > A înviat pentru speranța noastră

A înviat pentru speranța noastră

6 April 2007
1,773 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Învierea Domnului (Anul C)

“Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos care, în marea sa îndurare, ne-a renăscut la o speranță vie prin învierea lui Isus Cristos din morți”. Aceste cuvinte le adresa Apostolul Petru primilor creștini, poate tocmai atunci când se reuniseră în veghere pascală, pentru a comemora moartea și Învierea lui Cristos și pentru administrarea botezului catecumenilor. Erau cuvinte noi nemaiauzite până atunci de oameni: renăscuți la o speranță vie printr-un eveniment, prin Învierea unui om din morți. Oamenilor, obosiți de îndelunga și deșarta căutare a adevărului, și deziluzionați de observanța legii mozaice, acestea deschideau dintr-o dată o nouă sursă de lumină și de veselie. Ne-o atestă însuși Apostolul atunci când spune: “… vă bucurați, deși acum, pentru puțin timp, trebuie să vă întristați de felurite încercări pentru ca valoarea credinței voastre, mai prețioasă decât aurul pieritor, care se încearcă în foc, să fie un motiv de laudă, mărire și cinste la arătarea lui Isus Cristos. Pe el, fără să-l fi văzut, îl iubiți; fără a-l vedea, dar crezând în el, tresăriți de o bucurie negrăită și preamărită”. Au trecut de atunci aproape două mii de vegheri pascale pentru Biserică! S-ar mai putea reînsufleți și printre noi, cei de astăzi, același sentiment de speranță vie și de bucurie nespusă?

Femeile care au plecat spre mormânt în dimineața Paștelui spuneau una către alta: “Cine ne va prăvăli piatra de la ușa mormântului?” Același lucru trebuie să-l spunem și noi: Cine ne va rostogoli piatra de pe mormânt, care între timp s-a făcut și mai grea și mai apăsătoare, în așa fel încât să-L vedem pe Cristos înviat? Cele douăzeci de secole de istorie nu au trecut în zadar. Dacă pe de o parte ele L-au relevat mai bine Bisericii, pe de altă parte au contribuit la îndepărtarea de El, adică la a-L părăsi și a-L da uitării! Totul a devenit foarte complicat în jurul lui Isus din Nazaret. Fiecare vorbește și scrie despre Isus după cum îl taie capul și mai ales după interesele sale! Fiecare caută să-l atragă de partea lui, și nu-i nici o mirare să auzi spunându-se: “Cristos este aici!… Cristos este acolo” etc. Pe noi înșine – vorbesc despre creștinii practicanți -, cu toate că amintim la fiecare liturghie moartea și Învierea Domnului, nu ne mai impresionează nimic. Piatra care îl ascunde privirilor noastre pe Cristos este formată astăzi din conformism, dintr-o memorizare defectuoasă, din indiferență, deci obișnuință. Însă aceasta este o piatră care nu apasă atâta pe Cristos, cât mai degrabă asupra inimii noastre. Această piatră trebuie să o rostogolim noi spre a putea vedea acea speranță vie de care vorbește Apostolul Petru, care este “un izvor de bucurie negrăită”.

Paștele și speranța – două cuvinte care se întrepătrund, deoarece unul îl conține pe celălalt. Cateheza creștină din primele veacuri vedea realizată această legătură chiar și în natură: Paștele cade într-o perioadă a anului în care natura se trezește la viață din toropeala iernii și se deschide spre primăvară la căldura soarelui, prin reîntoarcerea triumfală la viață. “Cine nu pricepe (spunea S. Zeno din Verona) că toate acestea sunt legate de misterele cerești? Iarna leneșă, rece și tristă, simbolizează sclavia idolatriei și a plăcerilor pământești. Primăvara este Izvorul Sfânt, apar frumoasele flori ale Bisericii.” Cu toate acestea Cuvântul lui Dumnezeu, mai mult decât în natură, ne-a învățat să observăm această legătură în istorie, între Paști și Speranță: într-o lungă și profundă istorie, care se urcă până la însăși noaptea Exodului. Ritualul pascal celebrat în timp de noapte de evrei în fiecare casă a fost semnul și calea unei imense speranțe: “Mâine vom fi dincolo de Marea Roșie! Mâine Domnul ne va scăpa de sclavie; mâine vom fi liberi; și când vă vor întreba copiii voștri ce înseamnă obiceiul acesta, voi să răspundeți: este jertfa de Paști în cinstea Domnului, care a trecut pe lângă casele copiilor lui Israel în Egipt.”

Vastul deșert ars de soare realizează așteptarea libertății, însă dă loc îndată la o altă așteptare și mai mare: aceea a pământului făgăduit. La rândul lui, pământul făgăduit, odată cucerit, dă naștere la o speranță mai spirituală și mai profundă care prin profeți devine dorința corală a întregului popor; această speranță se numește Mântuire, Noul și Veșnicul Legământ, curățirea de toate păcatele. O astfel de speranță se alimentează din amintirea a tot ceea ce a făcut Dumnezeul părinților noștri în trecut, când cu braț puternic și-a scos poporul din Egipt, de aceea se reînsuflețește cu fiecare Sărbătoare a Paștelui, care nu este altceva decât acel gest memorabil al lui Dumnezeu. În felul acesta s-a răspândit certitudinea că Mântuirea se va realiza tot într-o noapte de Paști, exact așa ca la prima eliberare: “Noaptea Paștelui este noaptea rezervată și fixată pentru mântuirea tuturor generațiilor lui Israel”. O astfel de așteptare era cu mult mai vie într-o noapte de Paști a anilor treizeci după Cristos, atunci când Isus a început să cineze împreună cu ucenicii săi și a spus: “Am dorit mult să mănânc cu voi Paștele acestea înainte de Patima Mea, căci vă spun că de-acum nu le voi mai mânca până la împlinirea lor în împărăția lui Dumnezeu”.

În timpul cinei Isus a pus capăt acelei așteptări spunând că sângele Său care trebuia să fie vărsat va stabili Legământul nou și veșnic și va acorda acea universală iertare a păcatelor pe care o vestiseră profeții. El era acel Miel al lui Dumnezeu care ia asupra Sa păcatele lumii, și care fusese simbolizat de mielul pascal luat din turmă. Dar o astfel de prorocie nu a fost ștearsă din mintea oamenilor de către evenimentele care s-au succedat imediat după aceea: arestarea lui Isus în Grădina Măslinilor, procesul, moartea, înmormântarea. O speranță distrusă ca atâtea altele care o precedaseră: “Noi trăgeam nădejde – spun cei doi ucenici de la Emaus – că el este acela care îl va izbăvi pe Israel; dar cu toate acestea iată că astăzi este a treia zi de când s-au întâmplat aceste lucruri”. Dispăruse orice speranță. Dar iată că, asemenea unui glas de trâmbiță, se răspândește o știre nouă: “A înviat!… L-au văzut! S-a arătat lui Simon! Va merge înaintea voastră în Galileea unde îl veți întâlni!…” În acele zile, revăzându-l pe Învățătorul lor viu, ucenicii și-au dat seama ce înseamnă a fi renăscuți la o speranță vie. Aceasta este speranța vie pe care ne-au transmis-o nouă: “Dumnezeu l-a înviat din morți și i-a dat slavă pentru ca credința și speranța voastră să fie în Dumnezeu”.

Dar pentru ce să vorbim noi despre speranță? Nu ar fi mai bine să vorbim despre certitudine, și chiar despre o certitudine istorică în legătură cu învierea lui Isus? Sfântul Pavel a scris: “o speranță care se vede nu mai este speranță”, iar ucenicii L-au văzut pe Cristos înviat; au mâncat împreună cu El, L-au pipăit cu mâinile lor! Ce mai speră oare și ce înseamnă acea speranță vie despre care le vorbea Sfântul Petru primilor creștini? Este speranța care ne privește de acum pe noi și nu numai pe Isus, și are următorul conținut: “Cel ce a înviat pe Isus din morți va învia și trupurile voastre muritoare”, cu alte cuvinte: dacă Isus Cristos a înviat atunci și noi vom învia. Încă odată o speranță împlinită a dat naștere unei speranțe și mai mari. Învierea lui Cristos este o veste de ultimă oră care anunță învierea tuturor oamenilor. “El este începutul, Cel Întâi născut între cei morți”. Este o breșă deschisă în zidul morții prin care fiecare om, dacă vrea, îl poate urma spre libertatea și slava în care a intrat El mai întâi. Învierea lui Isus vestește învierea universală, biruința asupra morții.

Să analizăm această speranță a noastră. Să fie oare aceasta numai o speranță într-o înviere îndepărtată, dar care nu schimbă nimic în viața noastră de toate zilele? Aparent s-ar crede că așa este. În lume, chiar și după învierea lui Cristos, moartea face ravagii, și încă nestingherită de nimeni! Ba, la drept vorbind, mai are și o mulțime de colaboratori: ura, exploatarea, minciuna, violența, suferința, răzmerița, păcatul, etc. Dar dacă vom privi lucrurile prin prisma realității vom vedea că nu este așa. Există un germen care trăiește și se dezvoltă în direcția vieții și a slavei. Acesta este germenul credinței, este realitatea dragostei în care însuși Duhul Celui Înviat se răspândește în inimă și care produce o speranță plină de siguranță, de confort și de bucurie. Cu aceasta creștinul se poate lăuda ca și cu un lucru absolut sigur: “Lui îi datorăm faptul că prin credință am intrat în această stare de har în care suntem și ne bucurăm în speranța slavei lui Dumnezeu. Ba mai mult, ne bucurăm chiar și în necazurile noastre căci știm că necazul aduce răbdare, răbdarea aduce biruință în încercare, iar biruința aduce speranța. Însă speranța aceasta nu înșeală pentru că dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat”.

Alături de cuvântul “bucurie” – așa cum se observă -, s-a insinuat un alt cuvânt în această predică despre speranța creștină: “chinul”, necazul, supărarea, pe care nu-l putem lua cu ușorul pentru că este cea mai îngrozitoare sfidare a speranței, și este în stare să o distrugă dacă nu se iau măsurile de rigoare. Suferința, și mai cu seamă suferința celor nevinovați, este arma cea mai puternică a ateismului, argumentul său favorit, arma sa devastatoare. Și când ne gândim că este atâta durere în lume, în care sunt implicați și oameni nevinovați! Nu este nevoie să ne oprim să enumerăm formele și specificul suferinței, pentru că toate acestea ni le servește pe tavă mass-media (radioul, televiziunea, cinematograful, presa). Suferința vremurilor noastre poate că nu este cu nimic mai mare decât aceea a altor vremuri, și mai ales a acelora din anii grei ai războiului, pe care unii dintre noi și le mai amintesc.

Însă atunci fiecare se gândea numai la suferința lui și la ceea ce vedea în jurul său; acum însă, unificarea planetei pe plan informativ la o diferență de câteva ore ne pune în contact cu toate catastrofele și delictele din oricare colț al lumii. Sistemul nostru nervos este ca un “terminal” în care se repercutează senzații dureroase, sentimente de oroare și de groază. De altfel, toate acestea trec pe un al doilea plan, în fața durerii proxime, care se simte aproape, și care ne lovește personal. După toate acestea ce am mai putea pleda în favoarea speranței? Nimic altceva decât ceea ce au spus chiar de la început cei dintâi credincioși: Cristos a înviat, Cristos care din durerea și din răutatea omenească a sorbit până la fundul paharului toată drojdia amărăciunii, nemaiîntâlnită până atunci! El, prin Învierea Sa, a stabilit un principiu, o certitudine: că durerea nu este ultimul cuvânt, ci doar penultimul; după ea vine învierea, viața și bucuria: după Vinerea Mare urmează Duminica Învierii.

Însă numai “după”, deoarece învierea, pentru cel ce crede, a și început deja din această viață. Sfântul Pavel spune că “dacă numai pentru viața aceasta ne-am pus nădejdea în Cristos, atunci suntem cei mai nenorociți dintre oameni”. Însă am fi niște nenorociți și dacă am nădăjdui în El numai pentru viața de dincolo! Cu alte cuvinte, Învierea Sa ne este de folos chiar de pe acum, în această trudnică viață pământească, spre a fi plini de bucurie și a fi spre bucuria fraților și surorilor noastre! Trebuie să ne lăsăm îndrumați de cel ce a experimentat durerea, spre a putea suferi și noi cu bucurie și cu pace lăuntrică. Pentru Dumnezeu nu există bariere, obstacole. El poate face în așa fel încât pacea și mângâierea Sa să intre în inimi chiar și cu ușile încuiate.

“Vă bucurați, deși acum, pentru puțin timp, trebuie să vă întristați de felurite încercări”, spunea Petru în acel text amintit la început. Creștinii sunt prin definiție “spe gaudentes”, cei ce știu să fie veseli prin speranță. Însă această atitudine nu trebuie să o avem numai pe cont propriu și singuri, ci și să o mărturisim în fața altora. A fi martor al speranței este astăzi poate darul cel mai frumos și mai prețios pe care creștinul îl poate prezenta lumii. Noi trăim într-o lume care dincolo de fața ei aiurită și euforică, este, în cea mai mare parte, o lume fără speranță, lipsită de așteptări adevărate, și fără a se gândi la ziua de mâine; drogurile și violența sunt simptomele cele mai alarmante ale acestei lipse de speranță; sunt gestul aceluia care nu mai are nimic de așteptat de la ziua de mâine. Bucuria este cea mai bună aliată a noastră în opera mărturisirii credinței. “Veți fi martorii Mei”. Aceasta a fost consemnul dat de Isus ucenicilor Săi, a doua zi de Paști. “Fiecare om laic – citim în textul Conciliului Vatican II – în fața lumii trebuie să fie un martor al învierii și al vieții Domnului nostru Isus Cristos și un semn al Dumnezeului viu”.

Când Isus înviat a apărut celor unsprezece pe malul Lacului Tiberiadei, ucenicul iubit a fost primul care l-a recunoscut și a exclamat: “E Domnul!” A fost o recunoaștere a inimii, pentru că nu tuturor le era dat să-l recunoască pe Isus după Învierea Sa, ci numai acelora care știau să creadă și să iubească. Aceleași calități ni se cer și nouă astăzi, pentru a putea spune și noi, apropiindu-ne de Sfânta Împărtășanie: “E Domnul!”

Ritul latin