Start > Ritul latin > Vinerea Sfântă

Vinerea Sfântă

4 April 2007
1,215 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Vinerea Mare

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 52,13-53,12)

Despre Slujitorul suferind ne vorbesc profețiile care introduc și conclud fragmentul (52, 13 – 15; 53, 11s) arătând sfârșitul glorios al pătimirii sale umile care devine izvor de mântuire pentru mulțimi. Despre el ne vorbește comunitatea prin cuvintele profetului (“noi” v. 4), împărtășind neînțelegerea totală în care s-a consumat durerea Servitorului: o neînțelegere care a trecut de la indiferență la dispreț, de la judecată la nedreptatea legitimă (vv. 3 – 4. 8a). Dar el tace.

Nu atrage atenția prin splendoarea aspectului ( semn al binecuvântării divine), nici prin strălucirea doctrinei: “Cunoaște bine ce înseamnă a pătimi”, dar acestea nu sunt lucruri de învățat. Tăcut când este umilit, înjosit, la condamnarea la moarte (v. 7), până la o înmormântare nedemnă (v. 9). Doar atunci când sacrificiul de ispășire e consumat, comunitatea – prin el purificată – înțelege planul de neconceput al lui Dumnezeu. Pedeapsa, ca și suferință purificatoare, presupune o vină; dar aici pentru prima dată se întâmplă în mod evident ceva diferit: misterul suferinței :::. Păcatul este al nostru (ne recunoaștem cu ușurință în acel “noi” din text), dar nu suntem noi cei care suferim, ci Servitorul nevinovat.

Aceasta este voința lui Dumnezeu care se îndeplinește prin în Servitorul său.

E dreptatea divină numită: “milostivire”. Este promisiunea – strălucitoare ca un fulger în Vechiul Testament – luminii și glorificării, după întuneric și umilință.

Lectura a II-a (Evr 4,14-16; 5,1-9)

Fragmentul, de o importanță centrală în scrisoarea către Evrei, ne invită să considerăm valoarea infinită al sacrificiului pe care Cristos îl împlinește ca mare preot, încât el este adevărata victimă, pură și sfântă. Astfel emerge imaginea lui Cristos în toată maiestatea sa. Totuși, aceasta nu-l îndepărtează într-o sferă inaccesibilă. Dimpotrivă, pentru faptul că a împărtășit în totalitate încercările noastre (4, 15), el știe să compătimească slăbiciunea noastră. Ni s-a făcut aproape pentru ca să ne apropiem cu încredere deplină față de Tatăl, Dumnezeul milostivirii și al harului, care ne oferă ajutorul necesar în orice moment greu (4, 16), pentru ca fiecare încercare să devină locul unde strălucește cu măreție înțeleapta sa providență.

Adeziunea suferindă a lui Cristos la planul Tatălui obține în acest fel o ascultare care depășește de infinite ori orizonturile noastre: ascultarea sa filială, care l-a dus până la “a se da pe sine însuși la moarte” (cfr. Is 53, 12), l-a făcut să devină “cauza mântuirii veșnice” pentru toți aceia care ascultă de Cuvântul său (5, 7 – 9), devenind astfel acea descendența fără sfârșit a Servitorului lui Yahvé: noua descendență de fii ai lui Dumnezeu, re-născuți din sângele lui Cristos.

Evanghelia (Ioan 18,1-19,42)

Biserica celebrează pasiunea Domnului cu siguranța că crucea lui Cristos nu este victoria întunericului, ci moartea morții. Această viziune a credinței este subliniată in mod evident în nararea lui Ioan, si unde Cristos este prezentat ca Rege, care cunoaște situația, este stăpân pe ea, și se poate spune că ține sub control toate detaliile. “Ora lui Isus – sosită deja – este descrisă prin fapte ca o oră de suferință și în același timp de glorie: ura lumii îl condamnă pe Isus la moartea pe cruce, dar de la înălțimea crucii Dumnezeu își manifestează iubirea sa fără măsură. În această splendidă revelație, în această dăruire divină consistă gloria.

Nararea pasiunii începe și se termină într-o grădină – evocă Edenul – , pentru a indica că Cristos a luat asupra sa păcatul primului Adam și l-a ispășit astfel încât omul și-a redobândit frumusețea sa originară. Narațiunea nu se oprește asupra suferinței lui Cristos; Ioan face referire la agonia de pe Ghetsemani (18, 11; cfr. 12, 27s), în schimb subliniază în mod insistent identitatea divină a lui Cristos, “Eu sunt” care înspăimântă soldații (18, 5s). În același mod face referire doar la batjocurile și biciuiri, în timp ce pune în evidență – mai ales înaintea lui Pilat și în nararea crucificării – regalitatea lui Cristos. Termenul “rege” este repetat aici de doisprezece ori (relativ la cele 16 ori repetări din întreaga evanghelie). La interogatorii cuvântul lui Cristos, cel acuzat, domină pe cel al acuzatorilor săi. În momentul în care Isus este judeca are loc mai ales judecata.

Când este înălțat pe cruce se împlinește nu o acțiune umană, ci mai ales Scriptura (19, 28. 30) și , deci, se revelează, gloria lui Dumnezeu. Chiar în momentul morții, se naște noul popor ales, încredințat Fecioarei Mame (19, 25 – 28). Din apa și sângele izvorâte din coasta străpunsă, își are origine Biserica, care regenerată prin botez și hrănită cu euharistia, va celebra în timp paștele adevăratului Miel (19, 33; cfr. Es 12, 46), până când și timpul se va împlini (consummatum) în Eternitate (19, 30).

Reflecții

Așa cum Duhul Sfânt îl condusese pe Isus în pustiu la începutul vieții sale publice, la fel îl incită să meargă spre Ierusalim, spre “ora sa”, ora impactului definitiv și al manifestării definitive a iubirii lui Dumnezeu. Este Duhul Sfânt cel care îi dă forță lui Isus de a susține lupta de pe Ghetsemani, de a adera la voința Tatălui și de a merge până la sfârșit, chiar dacă acest lucru cere vărsarea sângelui.

Pe Calvar scena devine aproape pustie: cerul “tăiat” de cele trei cruci și jos – două brațe al unei singuri cruci – stau Maria și Ioan. În înălțimea tăcerii a acestei nespuse suferințe se aude: “Mi-e sete”. Această implorare ne amintește întâlnirea lui Isus cu Samariteanca. “Dă-mi să beau” îi ceruse, și a urmat apoi revelația că setea de Isus era setea credinței samaritencei, setea credinței umanității, dorința de a oferi apa vieții, de a-l sătura pe fiecare om cu harul său. Ora răstignirii și a morții lui Isus corespunde cu ora fecundității în Duh.

Când iubirea lui Isus atinge punctul central prin jertfire, dăruirea sa totală, ca dintr-un izvor adânc izvorăște Biserica, care este noua comunitate de creștini, noul Israel, poporul noii alianțe. Și Maria este acolo, colaboratoare la mântuire, și, împreună cu Ioan care reprezintă toți ucenicii Nazarinenului și întreaga umanitate, constituie nucleul primitiv al Bisericii ce ia naștere.

Ritul latin