Start > Ritul latin > Duminica a VII-a din Timpul de peste an

Duminica a VII-a din Timpul de peste an

15 February 2007
952 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (1Sam26,2.7-9.12-13.22)

Suntem în fața unui fapt deja prezentat în Cartea lui Samuel (cf. cap. 24 și 26). Mărinimia și bunătatea lui David sunt identice în cele două episoade, caracterizate de o rară frumusețe literară și de o excelentă psihologie a narațiunii. Tânărul David este căutat de regele Saul care atentează la viața sa. Se ivește o ocazie pentru David de a se elibera de dușmanul său; însă David refuză o astfel de ispită, deși întărâtat chiar și de tovarășii săi, deoarece respectă caracterul sacru al lui Saul dat de ungerea sa regală (v. 7-9). David se limitează la a demonstra dușmanului reala posibilitate de a-l elimina fără a-și păta mâinile de sânge (v. 12 și urm.) și de a se încrede în Domnul – cel fidel și drept față de cel care înfăptuiește binele. Un astfel de gest de bunătate cucerește inima plină de gelozie și suspiciuni a regelui Saul care ajunge să plângă, să țipe și să-i blesteme pe cei care l-au întărâtat să aibă sentimente ostile față de David. Însă regele nu reușește să scape de invidie și de dorința de răzbunare pentru a-și deschide astfel inima la convertire. Atitudinea de reconciliere pe care nu a avut-o Saul, este trăită în schimb în mod eroic de David, viitorul rege al Ierusalimului, care demonstrează că are o inimă mare, că știe să-și controleze propriile pasiuni și, mai ales, că știe să-și pună încrederea în Domnul, cel care este drept și care răsplătește fidelitatea. Iubirea, dusă până la iubirea dușmanului, amintește de învățătura lui Isus care propune această iubire ca regulă de viață pentru oricine vrea să fie adevăratul său ucenic.

Lectura a II-a (1Cor 15,45-49)

Paul, terminând învățătura sa despre învierea lui Cristos și învierea noastră și după ce s-a întrebat asupra “cum” învie morții și “cu care trup” (v. 35), mai întâi răspunde prin imagini aproximative (v. 36-44) care dau de înțeles că învierea este ca o adevărată transformare; apoi adaugă motive de credință. Se poate intui tonul trist și neconsolat al Apostolului care trebuie să constate cum creștinii acelei comunități erau fiii unei mentalități materialiste care tindea să despartă trupul de spirit. O astfel de stupiditate nu pare a fi suportată de Paul, mai ales pentru că nu ține cont și nu are de a face cu misterul pascal al morții și învierii lui Cristos. Creștinii nu pot renunța la un astfel de adevăr.

Învierea, pentru Paul, inaugurează o noutate absolută în viața lui Cristos și cea a creștinilor: trecerea de la un trup animal la unul spiritual este conform planului de mântuire a lui Dumnezeu. Nu este posibil deci să se mediteze asupra trupului spiritual plecând de la experiențele noastre relative la trupul animal. Relația dintre primul om, Adam, și Cristos, ultimul Adam, este emblematică: Paul stabilește un clar raport între economia creației și cea a mântuirii pentru a afirma că noutatea lui Cristos nu constă (doar) în a avea viața, ci în a da viața cea nouă tuturor. Va fi un dar integral, în sensul că va privi omul întreg – trup, inimă și spirit – pentru o experiență de viață nouă și veșnică; astfel că, după experiența fraternității datorate primului om, Adam, unde am fost părtași la imaginea omului pământesc, vom fi frați și ai ultimului Adam, Cristos, fiind părtași de imaginea omului ceresc.

Evanghelia (Lc 6,27-38)

Textul evanghelic de azi se prezintă ca și ecoul fericirilor evanghelice și ne ajută să descoperim fundamentul prim și ultim al oricărei fericiri creștine. “Iubiți-i pe dușmanii voștrii” (v. 27 și 35): nu există afirmație mai clară decât aceasta. În acest fel Isus, maestru și călăuză, se deosebește de toți ceilalți rabbi (maeștrii) ai timpului său: nu doar contrapune iubirea față de ură, dar cere ucenicilor să ca iubirea să se concretizeze tocmai față de cei care îi urăsc, față de dușmani. Un astfel de ideal de viață așa de exigent și sublim nu a fost și nu va mai fi cerut de niciun învățător. Nu este vorba de o iubire abstractă, ci de o iubire care se traduce în mici gesturi care, zi de zi, dau posibilitatea de a verifica autenticitatea iubirii înseși. Ar fi ridicol, după Isus, să-i iubim numai pe cei care ne iubesc: e prea ușor și nu am avea nici un merit; în plus, iubirea noastră nu ar fi semnul distinctiv al apartenenței noastre exclusive și clare la Cristos: “chiar și păcătoșii fac la fel” (v. 32), adică a iubi pe cei care ne iubesc e “normal”, este automat, fapt pentru care chiar și cei care nu cred în Cristos și nu-i împărtășesc idealurile pot trăi o astfel de iubire.

Învățătura lui Cristos se termină cu faimoasa expresie în care Luca înlocuiește cu “milostivire” ceea ce pentru Matei era “perfecțiune”: “fiți milostivi așa cum Tatăl vostru este milostiv” (v. 36). În logica spiritualității evanghelice nu există altă perfecțiune decât aceea a iubirii frățești care revelează identitatea noastră filială față de Dumnezeu. Nu există alt scop spre care să tindem decât acela de a avea capacitatea de a ierta pentru că am experimentat darul iertării lui Dumnezeu. Nu există altă poruncă pe care trebuie să o observăm decât aceea de a tinde să-l imităm pe Domnul – acel Dumnezeu care este iubire plină de îndurare – prin gesturi de bunătate și milă.

Ritul latin