Start > Ritul latin > Nu judecați

Nu judecați

15 February 2007
1,281 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul C)

În aceste duminici, Liturghia ne-a prezentat spre ascultare partea cea mai bogată în învățături practice și morale din Evanghelia lui Luca. Pericopa de astăzi este continuarea cuvântării de pe Munte pe care am ascultat-o duminica trecută. Fiecare cuvânt din aceste fericiri îl pune pe om în fața celor mai radicale exigențe: a-i iubi pe dușmani, a-i binecuvânta pe cei ce ne blestemă, a dărui celui care te-a refuzat de atâtea ori, a nu judeca pe nimeni… O morală mai exigentă nici că se poate, și o confruntare directă cu ea ne îngrozește, și descurajați ne face să exclamăm și noi, așa cum au făcut-o apostolii, însă în alte împrejurări: “Atunci, cine se poate mântui?” (Luca 18,26).

Desigur așa ar sta lucrurile dacă toate acestea ar fi lege și nu Evanghelie. Legea îți trasează sarcini și te lasă să te descurci tu singur, așa cum știi mai bine. Cu alte cuvinte, legea nu face altceva decât să te pună față în față cu slăbiciunea ta și să îți dea deplina cunoștință a căderii. Însă, așa cum spuneam, de data aceasta Isus nu proclamă o lege, ci numai Evanghelia Sa, adică “Vestea lui cea Bună”. Ce deosebire este însă între una și alta? “Nici o osândă nu este acum asupra celor ce sunt în Cristos Isus. Căci legea duhului vieții în Cristos Isus m-a eliberat de legea păcatului și a morții, pentru că ceea ce era cu neputință Legii – fiind slabă prin trup – a săvârșit Dumnezeu, trimițând pe Fiul Său întru asemănarea trupului păcatului și pentru păcat a osândit păcatul în trup”. Iată deci punctul de la care trebuie să plecăm pentru a înțelege pericopa evanghelică pe care am auzit-o astăzi, cu obligațiile ei atât de exigente. Acestea nu sunt o condiție pentru a ne apropia de Dumnezeu, ci mai degrabă urmarea faptului că Dumnezeu s-a apropiat de noi! Trimițând pe Fiul Său Unul-Născut, Dumnezeu a realizat ceva nou și revoluționar, faptul de a ne face să înțelegem că este posibil ca omul să ierte, să uite nedreptățile, să îi iubească și să îi scuze pe toți, să nu judece pe nimeni, să nu se răzbune. Un astfel de om este schimbat complet: el are o inimă nouă care nu este alta decât Inima lui Isus, pentru care tot ceea ce îi cer Fericirile nu mai este ceva imposibil.

În Liturghia de astăzi mai este proclamată și acea lucrare a lui Dumnezeu de care depinde tot restul și care face posibil noul comportament al omului: “Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv” (Evanghelia). “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții, așa cum eu v-am iubit” (Aclamația Evangheliei). Sfântul Paul ne spune în lectura a doua că Isus, prin moartea și învierea Sa, a realizat suprema dragoste a lui Dumnezeu pentru om: el a devenit Omul nou, Omul spiritual, care este strămoșul unei omeniri; cel ce îl urmează devine și el om nou, om spiritual, capabil de atitudini marcate de dragoste nu de egoism. Privite prin această prismă, exigențele lui Isus nu mai sunt absurde, pentru că El le-a realizat pe toate, și prin Duhul Său ne poate face și pe noi părtași ai Biruinței Sale. El a făcut numai bine celor ce L-au urât, și i-a iertat pe cei ce L-au răstignit, a dat celui căruia nu avea nimic să îi restituie, nu a judecat și nu a osândit pe nimeni, ci a încredințat toată judecata și osândirea Tatălui. În această ordine de idei este potrivit să ascultăm ceea ce ne spune un text din Noul Testament: “Cristos a suferit pentru voi lăsându-vă exemplu ca să mergeți pe urmele lui. El, care nu a săvârșit păcat, și nici nu s-a găsit înșelăciune în gura lui, care, insultat fiind, nu a răspuns la insultă, suferind, nu amenința, ci s-a dat pe sine în mâna celui care judecă cu dreptate” (1Petru 2,21-23).

Însă Isus nu ne dă numai pildă de urmat, ci ne dă și tăria, adică harul necesar, dacă i-L vom cere, pentru a ne confrunta cu aceleași lucruri cu care s-a confruntat El. Și tocmai pentru aceasta vom putem exclama și noi împreună cu Paul: “Toate le pot în cel care mă întărește”. Da, toate le vom putea realiza, inclusiv chiar și ceea ce este mai greu, adică a-i ierta pe dușmani, dacă Isus Cristos ne va da tăria, și ne-o va da cu siguranță dacă îi vom cere aceasta cu statornicie și deciși a o primi, prin disponibilitatea noastră la jertfă. Sfinții toți mărturisesc aceasta, și nu numai cei canonizați ci chiar și cei ce mai sunt încă în viață, cei care zi de zi au de luptat cu această lume violentă, și în același timp o înving prin puterea Învierii lui Cristos.

Acum ne putem apropia de cuvintele Sfintei Evanghelii cu cea mai mare seninătate, dispuși fiind a crede că ele pot deveni realitate și pentru noi. Citind această pericopă din Evanghelia lui Matei, am poposit încă odată asupra dragostei și a iertării față de dușmani (vezi Duminica a VII-a de peste an din anul A). Astăzi ne vom concentra asupra unui alt punct, nu mai puțin important, al cuvântării lui Isus: “Nu judecați și nu veți fi judecați; nu condamnați și nu veți fi condamnați”. Sensul nu este a nu-i judeca pe oameni pentru ca nici oamenii să nu ne judece pe noi, ci a nu-l judeca și a nu-l osândi pe fratele nostru pentru ca nici Dumnezeu să nu ne osândească. Aceasta este o morală de importanță majoră.

Scriptura are cuvinte mult mai dure împotriva incorigibilei înclinații a omului spre a-i judeca pe alții: “Tu cine ești ca să-l judeci pe aproapele?” (Iacob 4,13). “Tu, omule care judeci, oricine ai fi, nu ai scuze, căci tocmai prin faptul că îl judeci pe altul, te condamni pe tine, pentru că tu, care judeci, săvârșești aceleași lucruri” (Romani 2,1). Să reflectăm tocmai asupra acestor două motive, pentru a nu judeca pe nimeni, așa cum ne învață Sfântul Iacob și Sfântul Paul.

Cine ești tu să-l judeci pe fratele tău? Numai Dumnezeu poate judeca, pentru că El cunoaște secretele inimii, și toate intențiile și scopurile unei acțiuni. Însă noi ce putem ști ce se petrece în inima unui om când face cutare sau cutare lucru? Ce știm despre toate condiționările la care este supus, despre acele cotituri ale intențiilor sale? A-i judeca pe alții este într-adevăr pentru noi ceva foarte riscant, nu mai puțin riscant decât a trage cu ochii închiși un foc de armă într-o mare mulțime, fără să ne dăm seama pe cine am lovit: ne expunem la a fi nedrepți, inumani, proști. Este suficient să observăm cât este de greu să ne înțelegem și să ne judecăm pe noi înșine, și câte fantasmagorii nu ne trec prin cap, pentru a ne da seama că este cu neputință să ne coborâm în intimitatea unei alte existențe, în trecutul și în prezentul ei, în durerea pe care a avut-o de îndurat! “Cine dintre oameni cunoaște lucrurile omului, afară de duhul omului care este în el?”

Totuși, în această interdicție de a nu judeca există și o excepție, sau mai bine spus o confirmare. Aceasta îi vizează pe cei care din oficiu au misiunea de a judeca: judecătorii în forul civil și confesorii în forul eclesiastic. Ceea ce se exclude prin porunca Evangheliei este aprecierea sau judecata personală, nu judecata exercitată ca slujire a comunității și a persoanelor, exprimată în numele unei autorități care, atunci când este legitimă, este considerată ca judecata lui Dumnezeu însuși. Dar și aceștia trebuie să fie preocupați de a întruchipa dreptatea lui Dumnezeu, care este tocmai mila și acordarea de circumstanțe atenuante, în măsura în care osândind păcatul vor ști a nu-l apăsa pe păcătos.

Motivul adoptat de Pavel este acesta: “Tu care judeci faci aceleași păcate!” Iată un adevăr de care m-am convins ori de câte ori am judecat pe cineva și mai apoi am reflectat asupra a ceea ce săvârșisem. Este o trăsătură tipică a psihologiei umane a judeca și a osândi în alții în primul rând tot ceea ce nu ne place în propria noastră persoană, lucruri de care nu numai că nu ne debarasăm, dar nici nu ne dăm câtuși de puțin silința să o facem: zgârcitul osândește zgârcenia, a altuia nu a lui; omul senzual, oriunde ar merge sau s-ar întoarce, nu vede decât păcate de necurăție; cel mândru nu vede decât mândria altora. Se proiectează propria intenție întunecată în alții, înșelându-ne pe noi înșine că noi n-am fi chiar așa… Însă aceasta nu este decât minciună și ipocrizie, o formă de alienare a eului nostru bolnav. “Ipocritule, – îmi spune Isus, prinzându-mă în flagrant delict – scoate mai întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea limpede să scoți (dacă-ți mai dă mâna) paiul din ochiul fratelui tău”.

Există printre noi bărbați și femei care se aseamănă cu judecătorii în ședință permanentă; dis-de-dimineață de cum se trezesc și până adorm judecă și osândesc în stânga și în dreapta, fără drept de apel. De îndată ce aud un zvon îl tălmăcesc și-l răstălmăcesc… dacă vine cineva la dânșii în vizită, îl primesc cu toată curtoazia, dar de îndată ce a plecat îi leagă de coadă tot felul de tinichele, cu alte cuvinte, îl fac cu ou și cu oțet…

Dar să nu mă prelungesc asupra acestor nepotriveli cu viața noastră de creștini adevărați, și să vedem care este datoria noastră și ce anume avem de făcut în concret. Mai întâi de toate la nivelul comunității creștine: trebuie să fim foarte atenți a nu ne transforma tocmai noi creștinii în “cenzori”. Ispita există, astăzi mai mult ca oricând; suntem încurajați de oameni perfizi, mincinoși, de tineri debusolați, drogați, violenți. Trebuie să ne amintim mereu că Evanghelia ne permite să osândim păcatul fără menajamente, fără teamă, însă să nu-l osândim și pe păcătos. Sfântul Francisc din Assisi spunea: “Nici un frate care a păcătuit nu trebuie să plece de la tine fără acea siguranță că a fost iertat”.

Mai aproape de noi, în raporturile cotidiene, în cadrul familial sau la locul de muncă, nu trebuie să judecăm, nu trebuie să osândim, ci mai degrabă să vorbim, să ne exprimăm cu sinceritate și cu oarecare rezervă un dezacord, o dezaprobare. Isus osândește judecata, nu corijarea. Când îl corijezi pe fratele tău îi faci două servicii: îi demonstrezi că îl stimezi fiindcă îl consideri capabil să primească o corijare, și în același timp îi dai posibilitatea de a se apăra. Așa ceva nu umilește pe nimeni, ci chiar dă persoanei respective certitudinea că este luată în considerație și este capabilă de a accepta o critică și o îndreptare frățească. Soțiilor, nu vorbiți deloc cu copiii voștri despre ceea ce vă displace la soțul vostru, ci spuneți-i lui aceasta cu toată dragostea și seninătatea, și ajutați-vă reciproc; voi, bărbaților, procedați la fel cu soțiile voastre. Dacă aveți vreo suspiciune, dacă observați vreo intenție nu tocmai bună, nu o tăinuiți, nu condamnați în absență, nu îngăduiți celui rău să se joace cu resentimentele voastre mărind motivele și exagerând greșelile, pentru că în felul acesta resentimentele cresc și sfârșesc prin a face procese sumare în care totul este osândit și nimic nu mai poate fi salvat din persoana incriminată. Și toate acestea dintr-un motiv care se descoperă mai apoi că nici nu a existat! Isus spune: “Iubiți voi mai întâi”; iar noi adăugăm: “Vorbiți voi mai întâi; rupeți tăcerea!” Aceasta este dragostea, mai cu seamă în raporturile familiale: nu așteptați ca interlocutorul să facă primul pas. Fiecare să se coboare la particular și la concret, gândindu-se la viața sa, și să-și propună câte un mic gest de delicatețe pe care să îl facă chiar astăzi, de îndată ce va intra în casă.

Să ne amintim acum ceea ce spuneam la început: toate acestea sunt posibile numai în Cristos Isus, dacă El va face din noi prin Duhul Său niște oameni noi. Euharistia este realitatea acestei făgăduințe. Vino, Doamne, învață-ne să ne iubim reciproc așa cum Tu ne-ai iubit, și să nu mai judecăm pe nimeni, așa cum nici Tu nu ne-ai judecat și nu ne-ai osândit.

Ritul latin