Start > Ritul latin > Iubiți-i pe dușmanii voștri

Iubiți-i pe dușmanii voștri

15 February 2007
2,030 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul C)

Un călugăr se ruga sub un copac, pe malul unui râu. În timp ce se ruga apele creșteau, iar un scorpion aflat la picioarele copacului încerca să scape de la înec. Călugărul și-a întins mâna să salveze scorpionul, dorind să îi pună într-un loc mai sigur, dar de fiecare dată când își apropia mâna de el, scorpionul își arcuia coada încercând să îl împungă cu otrava sa. Un trecător l-a văzut pe călugăr și l-a întrebat mirat: “Ce faci? Nu știi că este în natura scorpionului să împungă?” “Ba știu”, i-a răspuns călugărul. “Și în natura mea este să salvez. Trebuie să îmi schimb natura doar pentru că scorpionul refuză să și-o schimbe pe a lui?” Evanghelia de astăzi îi îndeamnă pe creștini să rămână fideli naturii lor, care îi cheamă să iubească, chiar și atunci când oamenii din jurul lor se încăpățânează să fie fideli naturii lor pline de ură.

Evanghelia din duminica aceasta continuă predica lui Isus acolo unde s-a întrerupt săptămâna trecută. După ce a vorbit despre persecuțiile și violențele ce vor cădea asupra discipolilor, după cum li s-a întâmplat și profeților din vechime, Isus le vorbește acum discipolilor despre cum să răspundă în fața ostilității. El începe: “Însă vouă, care mă ascultați, vă spun…” (Luca 6,27). Ceea ce urmează nu este un cod general de comportament, pentru toți, ci un comportament standard pentru cei care îl urmează pe Isus și care îi urmează învățăturile. Dacă creștinismul este o religie superioară, modul de a o arăta nu este prin argumente și dezbateri nesfârșite despre adevărata religie, ci prin comportamentul moral superior al creștinilor.

“Însă vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează. Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantaua nu-l împiedica să-ți ia și tunica. Celui care îți cere, dă-i, și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi” (Luca 6,27-30).

Ce vrea să spună Isus prin “iubiți-i pe dușmanii voștri”? Vrea să ne spună că trebuie să avem dușmani și apoi, printr-o misterioasă metodă, trebuie să îi și iubim? Sau vrea să spună că de fapt nu trebuie să avem nici un dușman? Ținând cont de ceea ce Isus spune despre discipoli și despre persecutorii lor, vedem că aici prin “dușmani” se înțelege cei care îi urăsc pe discipoli, și nu cei pe care îi urăsc discipolii. Discipolii nu trebuie să urască pe nimeni. Dacă prin dușmani înțelegem cei pe care îi urâm, atunci creștinii nu ar trebui să aibă dușmani deloc. Dar dacă prin dușmani înțelegem cei care ne urăsc, atunci nu avem ce să facem ca să nu avem dușmani. Nu putem controla modul în care ne privesc alții, putem doar controla modul în care îi privim noi, modul în care ne comportăm noi cu ei.

Discipolii au trăit într-o societate care îi ura și care îi trata cu ostilitate. Ceea ce Isus le cere în Evanghelia de astăzi este să nu răspundă cu ură la ură sau cu ostilitate la ostilitate. Aceasta este o atitudine pe care Biserica, în cei două mii de ani ai ei, a avut uneori probleme în a o înțelege. A fost nevoie de oameni precum Mahatma Gandhi și Martin Luther King Jr pentru a retrezi în creștini importanța non-violenței ca normă a răspunsului creștin în fața persecuției, opresiunii, abuzului și nedreptății. Isus rămâne cel mai mare învățător și exemplu pentru non-violență – chiar și după ce a fost supus unei rușinoase execuții publice pe cruce, a găsit puterea să spună: “Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac” (Luca 23,34).

Putem mai ușor să iertăm și să nu ne comportăm violent cu dușmanii noștri – cu cei care ne urăsc, nu cu cei pe care îi urâm noi – amintindu-ne că ei trăiesc și acționează în ignoranță și că, într-o zi, adevărul va birui. Non-violența nu se limitează la mișcările sociale; trebuie practicată și în familie și în relațiile interpersonale unde putem deveni victime ale violenței verbale și fizice. În timp ce trebuie să facem tot ce putem pentru a pune capăt situațiilor abuzive, Evanghelia de amintește astăzi că, cu cuvintele lui Ghandi și King, ochi pentru ochi lasă ambele părți din conflict oarbe. Dacă există în viețile noastre un scorpion care ne-ar împunge cu plăcere cu acul lui otrăvit de ură, să rămânem și noi, asemenea călugărului de la început, fideli angajamentului la practicarea iubiri.

Ritul latin