Start > Ritul latin > Fericirile: confruntarea dintre două înțelepciuni

Fericirile: confruntarea dintre două înțelepciuni

6 February 2007
1,309 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul C)

Nu trebuie să ne trudim prea mult mintea pentru a înțelege care anume este mesajul central pe care Liturghia ni-l prezintă spre a fi reflectat și meditat în această duminică; el este inclus într-o antiteză care parcurge întreaga Liturghie a cuvântului de astăzi. În prima lectură, din Ieremia, Domnul spune: “Blestemat fie omul care se încrede în om și își face sprijin din trup omenesc și a cărui inimă se depărtează de Domnul. În Psalmul responsorial auzim: “Fericit este omul care-și pune încrederea în Domnul. Însă nu așa și cel nelegiuit a cărui cale duce la prăpastie”. Iar în Evanghelia Isus ne spune: “Fericiți voi, cei săraci… Fericiți voi, care acum sunteți flămânzi…”

Cine sunt cei pe care Cuvântul lui Dumnezeu îi numește fericiți și cine sunt acei pe care îi cheamă nefericiți? După litera expresiei evanghelice, cei fericiți ar fi săracii iar cei blestemați ar fi bogații. În limbajul nostru aceasta ar echivala cu a spune că fericiții lumii acesteia ar fi cei ce nu au bunuri, nici prestigiu, și care nu mai contează nimic în fața societății; iar blestemații ar fi cei cărora nu le lipsește nimic, toți cei puternici și respectați în ochii lumii. Însă o astfel de contrapunere atât de simplistă nu este după spiritul Evangheliei și al comportamentului lui Isus, căruia, spre exemplu, îi plăcea să stea de vorbă cu cei bogați și chiar să stea la masă cu ei.

Pentru a înțelege mai bine gândul lui Isus, trebuie să confruntăm ambele fraze pe care le-am ascultat, cuvânt cu cuvânt: (a) Fericiți voi, cei săraci, (b) căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu. (a) Vai vouă bogaților, (b) pentru că vă primiți mângâierea. Domnul răstoarnă concepția despre sărăcie și bogăție. El revelează un alt fel de bogăție și un alt tip de sărăcie pentru ca fericirea și amenințarea să poată fi parafrazate: Fericiți voi cei săraci pentru că în realitate sunteți bogați! Vai vouă bogaților pentru că în realitate sunteți săraci! Așa a înțeles fericirea lui Isus apostolul Iacob când a scris: “Oare nu i-a ales Dumnezeu pe cei săraci în ochii lumii, dar bogați în credință, ca moștenitori ai împărăției pe care el a promis-o celor care îl iubesc?” Deci o adevărată opoziție între săraci și bogați nu există, ci numai dintre bogații din fața lumii și bogații din fața lui Dumnezeu.

Concepția ce trebuie evidențiată pentru a înțelege sensul fericirilor, după cât se vede, nu este aceea a săracilor și a bogaților; aici nu poate fi vorba decât despre sărăcie și despre bogăție, aceea a împărăției lui Dumnezeu, deoarece tocmai de posedarea sau de pierderea acesteia depinde faptul de a fi bogați sau a fi săraci. Prin urmare, ce este adevărata bogăție care îi face pe oameni fericiți? Este Împărăția lui Dumnezeu: “Fericiți voi, cei săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu”. Să ne gândim la săracii care posedă, chiar de pe acum, o adevărată împărăție! De fapt această împărăție se află chiar de acum la dispoziția lor, împărăție în care pot intra și se pot bucura de toate bunurile acesteia, ca și de toate drepturile ei. Este adevărat că Isus vorbește și la viitor, despre o mare răsplată pe care o vom avea numai în ceruri, însă aceasta nu este decât concluzia și manifestarea unei posesiuni de fapt aici pe pământ. Cei ce sunt în această împărăție sunt fiii lui Dumnezeu, sunt liberi, sunt frați, sunt plini de nădejde, de nemurire, “își posedă viața lor”, adică cunosc sensul, destinul și valoarea acestei vieți. Aceasta este într-adevăr, așa cum o numea Sfântul Francisc din Assisi, “Doamna Sărăcie”, adică o sărăcie bogată.

Lecturile biblice ne oferă simboluri și imagini pentru a înțelege situația unui astfel de om și în ce constă bogăția lui. Ieremia îl aseamănă cu un copac sădit pe lângă o apă curgătoare care își înfige rădăcinile adânc în pământ; care nu se teme de arșiță, frunzele îi sunt verzi și aduce roade la vremea potrivită. Imaginea este repetată și în Psalmul responsorial, când este descris omul care și-a întemeiat viața sa pe legea lui Dumnezeu, ca pe un izvor nesecat de nădejde și de mângâiere. Cu cât își înfige mai mult rădăcinile, adică aprofundează misterul Lui și se încrede în El, cu atât mai mult existența lui este mai viguroasă și aduce roade chiar și atunci când în jurul lui totul este ars de secetă.

Isus a exprimat această idee folosind o asemănare aparent opusă, atunci când a vorbit despre omul care și-a construit casa lui pe piatră. Dacă imaginea lui Ieremia și a Psalmului responsorial exprimau fecunditatea unei vieți bazate pe Dumnezeu, imaginea folosită de Isus îi evidențiază stabilitatea: ea rezistă vânturilor, ploilor și furtunilor. Ce bogăție mai mare ne-am putea închipui decât aceasta? Cel ce posedă așa ceva este bogat de însăși bogăția lui Dumnezeu, pentru că prin împărăție el a intrat în alianță cu Dumnezeu, iar Dumnezeu a devenit “Dumnezeul său”, “partea sa de moștenire”.

Dacă acesta este săracul pe care Isus îl proclamă fericit, adică bogat, atunci care este sătulul pe care Isus îl declară nefericit și pe care îl amenință cu vai-vai și iar vai? Este cel care își are numai mângâierea sa și se declară mulțumit cu ea. Acela care este sătul de el însuși, acela care este ca bogatul burduhos și îmbuibat, care a dispus de toate bunurile aici pe pământ, din care cauză riscă să rămână indiferent față de împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui. Este omul îngrozitor de sărac, care se crede bogat numai prin simplul fapt că are multe bunuri materiale, are mulți servitori în casă, pentru că este robust și grăsun, pentru că atunci când pășește peste pragul porții toți se dau la o parte și îl salută cu respect, deși cu invidie. Pentru unul ca acesta sunt scrise îngrozitoarele cuvinte din Apocalipsă adresate Bisericii din Laodiceea: “Pentru că spui: ‘Sunt bogat, m-am îmbogățit și nu am nevoie de nimic’, dar nu știi că tu ești nenorocitul, vrednic de milă, sărac, orb și gol”.

Ieremia ne-a oferit o prețioasă imagine pentru a înțelege situația reală a acestui om (care ar putea foarte bine să fie chiar unul dintre noi). Proorocul spune că un astfel de om este ca ierburile ce cresc în locurile arse ale pustiului, într-un pământ neroditor și nelocuit; oriunde și-ar întinde rădăcinile dă de nisip fierbinte. Isus nu se îndepărtează prea mult de această imagine atunci când îl aseamănă pe un astfel de om cu unul care își construiește casa pe nisip. Este aceeași idee a uscăciunii și a instabilității ce se află și în Psalmul responsorial, unde se vorbește de pleava pe care o împrăștie vântul.

Aceste imagini își află o corespondență în realitate. Omul care își construiește întreaga lui viață, care își plănuiește viitorul, totul este în funcție numai de el însuși, și numai cu mijloacele sale, ca și cum împărăția lui Dumnezeu nici nu ar exista, tocmai acesta este cel ce construiește pe nisip. Este suficient o ploaie sau un vânt ceva mai puternic decât cel obișnuit, o boală etc. pentru ca toate să se spulbere, să fie lipsit de toate. Dar chiar dacă așa ceva nu se petrece întotdeauna imediat, peste unul ca acesta ar putea da o altă nenorocire, dată fiind și posibilitatea acelui strigăt din toiul nopții: “Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” Viața unui asemenea om, toată bazată pe egoism, cu inima închisă la nenorocirile altora, va fi searbădă ca acele ierburi din pustiu; va fi de nepătruns pentru sentimentele cele mai nobile și adevărate, săracă în dragoste și în prezența altora (în casa zgârcitului și a egoistului rar răsună pași de prieten).

Aceasta este imaginea adevărată a atâtor oameni care se cred, ori pe care alții îi cred bogați; este icoana omului egoist care se iubește numai pe sine! Este bogatul pe care Isus îl amenință cu acel vai și iarăși vai, și care îl definește pe sărac. Sărăcia lui se măsoară încă odată cu ceea ce pierde, cu Împărăția lui Dumnezeu. “Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu”. Cuvântul lui Dumnezeu din duminica aceasta este cu adevărat acea sabie cu două tăișuri, care taie și desparte; ea întinde un zid despărțitor asupra omenirii, pe care o împarte în două: de-o parte presupușii săraci, care în realitate sunt bogați, și pe de altă parte presupușii bogați, care îndeobște sunt săraci. Este un cuvânt care evidențiază tot ceea ce se află în spatele draperiilor sau al dantelăriilor, de fapt așa cum vor apărea la sfârșitul lumii.

Să ne întrebăm acum: Noi de care parte suntem? Din ce categorie de oameni facem parte? Suntem dintre aceia care își construiesc propria lor viață pe ei înșiși, sau dintre cei ce construiesc pe stânca cea tare a Împărăției lui Dumnezeu? Suntem noi dintre cei ce se încred în oameni, sau dintre aceia care își pun toată nădejdea lor în Dumnezeu? Suntem dintre cei ce caută mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și Dreptatea Lui și apoi toate celelalte, sau dintre cei ce caută mai întâi toate celelalte (bani, carieră, prestigiu, satisfacții, dar mai cu seamă bani și iar bani) și numai după aceea Împărăția lui Dumnezeu? Dacă există printre noi creștini bogați în bunuri pământești, unii ca aceștia să își pună cu multă seriozitate asemenea întrebări care se desprind din Evanghelie, pentru că ei sunt cei mai expuși la a cădea în ispita autosuficienței spre a construi pe ei înșiși, uitând că mai există și o Împărăție a lui Dumnezeu.

Acestea fiind spuse, observăm că important nu este numărul Fericirilor sau exacta identificare a categoriilor de fericiți (Matei spune că ar fi opt, pe când Luca spune că nu sunt mai mult de patru), ci important este contrastul dintre cele două scări de valori, sau mai bine spus dintre cele două înțelepciuni: înțelepciunea lumii, care este nebunie, și înțelepciunea evanghelică, care este adevărata înțelepciune. Cuvântarea Fericirilor este proclamarea și magna charta înțelepciunii lui Isus. Aceasta este o cuvântare comunitară pentru că are drept scop construirea comunității creștine în care se trăiește și se mărturisește această înțelepciune a Fericirilor. Poate că tocmai pentru aceasta – așa cum ne arată Luca – Isus a rostit această cuvântare imediat după alegerea celor doisprezece apostoli. Acum ei știu cum trebuie să fie comunitatea pe care sunt chemați a o construi și a o cârmui: o comunitate ce trebuie să proclame fericirea trăită de a fi bogații Împărăției, ai înțelepciunii și ai nădejdii.

Așa cum am spus, bogăția săracilor lui Isus este Împărăția lui Dumnezeu. Tocmai această Împărăție, nu peste mult timp, va veni în chip misterios între noi, în Persoana lui Isus, care frângându-ne pâinea Sa ni se va da pe Sine însuși. În această clipă noi suntem săracii care obțin Împărăția, de aceea să spunem fără teamă: “Domnul este partea moștenirii mele și a paharului meu. Sorții mi-au căzut între cei puternici, că moștenirea mea este puternică. Pentru aceasta s-a veselit inima mea și s-a bucurat limba mea, dar încă și trupul meu va sălășlui întru nădejde”.

Ritul latin