Start > Ritul latin > “Punct și de la capăt!”

“Punct și de la capăt!”

28 January 2007
880 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

Deja duminica trecută se percepuse faptul că textele Cuvântului lui Dumnezeu punctau asupra acelui “Azi” pronunțat de Isus în evanghelie. Dacă textul din Neemia (adică prima lectură a duminicii trecute) prezenta deja efectele acelui Cuvânt în viața tuturor persoanelor: bătrâni, adulți, tineri, copii, deci a celor care erau capabil să înțeleagă (au început să plângă – cf. Ne 8,9), efectele “predicii” (incredibil de scurte, ideală, ar spune și credincioșii care ne ascultă – cel puțin văzând textul evanghelic!) a lui Isus le vedem în evanghelia de azi.

À propos de acest “azi”. Este cuvântul-cheie din “predica” lui Isus, ceea ce, din câte se pare, dezlănțuie reacțiile (ostile) ale publicului care a ascultat “citirea” și mai ales comentariul făcut de Isus (să ne amintim că și în cazul episodului narat de prima lectură de duminica trecută, poporul plânge după ce leviții explică sensul Cuvântului Legii lui Dumnezeu) le vedem duminica aceasta. Ei bine, acel “astăzi” pronunțat de Isus nu era, din punct de vedere formal, o noutate absolută în a comenta un text biblic: deja cartea Deuteronomului (mai exact, tradiția deoteronomistă) “actualizează” mesajele date de către Dumnezeu prin Moise poporului care ieșea din Egipt generațiilor succesive ca și cum chiar în momentul respectiv ar fi prima oară când Dumnezeu se adresează poporului (cf. de exemplu Dt 4); tradiție pe baza căreia se împământenește metoda utilizată în fiecare sâmbătă în cultul celebrat în sinagogă și preluată mai apoi (și) de către rabini. Deci dacă era o tehnică cunoscută, unde stă “noutatea” lui Isus care a provocată reacțiile din evanghelia de azi, sintetizate în voința de a-l arunca în prăpastie, deci de a-l ucide?

“Punct și de la capăt!”: cred că aici este noutatea lui Isus. Acel “astăzi” rostit de Isus în sinagoga din Nazaret are această semnificație. E ca și cum ar spune: “până acum ați auzit de o grămadă de ori acest “azi” al Cuvântului lui Dumnezeu”, dar nu au existat decizii concrete prin care acest cuvânt să “coboare” în viața voastră de fiecare zi, pentru a-i da sens și gust”. Deci, această “punctualizare” a lui Isus a produs acele efecte cu siguranță nu pentru că “învăța cu autoritate, nu ca farizeii lor” (Mc 1,27), ci pentru că cerea personalizarea, subiectivizarea Cuvântului lui Dumnezeu abia ascultat. Aici este noutatea lui Isus. Pentru că e foarte ușor să se cadă în ispita: “Dumnezeu vorbește poporului său în fiecare zi; vorbește bisericii în duminica asta … da, nouă ca și comunitate, adică “tuturor și nimănui”. Se întâmplă des (și pe timpul lui Isus, și pe timpul nostru) ceea ce Ezechiel observa în experiența profetică personală: “Iată, tu ești pentru ei ca un cântec de dragoste al unui cântăreț care are o voce frumoasă și știe să cânte bine; ei ascultă cuvintele tale, dar nu le pun în practică” (Ez 33,32). E frumos, ne place să ne delectăm cu idei interesante, inteligente, cu un text (ascultat sau citit) poetic care ne încântă/încălzește inima. “Ce frumos a predicat preotul azi!”, auzim uneori în gura oamenilor care au participat la sf. Liturghie duminicală.

“Punct și de la capăt!”. Lui Isus nu-i ajunge delectarea (vezi: “ochii tuturor erau îndreptați către el”) sentimentală pe care o (poate) produce “lecturarea” și explicarea Cuvântul lui Dumnezeu la nivel comunitar (vezi, “tuturor și nimănui”). El vrea ca fiecare să simtă, mai mult, să fie convins că Dumnezeu vorbește în mod personal, fiecăruia în parte. Acel “astăzi cuvintele Scripturii se împlinesc – spune textul grec – în urechile voastre” (sau, cum traducem în româneste, “azi se împlinesc cuvintele scripturii pe care le-ați auzit cu urechile voastre”) are sensul de “azi, pentru tine, cel care asculți cuvântul lui Dumnezeu, aceste cuvinte au un scop precis, au o invitație sigură, se referă la o schimbare pe care trebuie să o faci în viața ta (mai ales cea spirituală). Care?

Aici fiecare este invitat să (re)cunoască unde trebuie să “pună osul la treabă”. Ca și o sugestie generală (dar nu non-personalizată), îmi place să văd concretizarea acestui “astăzi” în provocările făcute de Paul în a II-a lectură. Ce frumos “sună” imnul iubirii! Ce profunzime are această iubire-dăruire! (cf. Ey 33,32). Dar și aici: “punct și de la capăt!” Nu e de ajuns că este frumoasă (estetismul iubirii este molipsitor, oricum și de oricine ar fi prezentată această iubire … oare de ce?), nu e de ajuns că sună bine, excelent (am zice noi “că bine mai zice!”). E nevoie de acel “azi” care încearcă să pună în practică această iubire “îndelung răbdătoare, binevoitoare, care nu pizmuiește, nu se laudă, nu se umflă de mândrie, nu se poartă necuviincios, nu caută propriile interese, nu se mânie, nu ține seamă de răul primit … toate le iartă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură”. Iată deci motive de examen de conștiință, o posibilitate de autoverificare pentru fiecare dintre noi. Luând una câte una din aceste caracteristici ale iubirii enumerate de Paul, ne-am putea întreba: “dar este cineva care le pune în practică, sau care măcar încearcă?”. Sigur, uitându-ne în jurul nostru, în societatea noastră, ni se pare că ceea ce propune Paul este o utopie, că, de fapt, nimeni nu poate face așa ceva – par inumane cerințele acestei iubiri. Pe lângă faptul că este aproximativă această observație, aproximație alimentată mai ales de mass-media (să ne gândim la Maica Tereza, la Ghandi etc.), e sigur că acest “soi” de iubire practicată este soluția pentru o lume mai bună, pentru o familie armonioasă, pentru o politică internațională corespunzătoare și adecvată tuturor oamenilor (și nu numai unor categorii sociale), pentru o Biserică unită și coerentă, capabilă să mărturisească evanghelia iubirii și să contagieze.

Dar problema este că atunci când e vorba de a concretiza la nivel personal, începem să “fim îndelung răbdători, binevoitori … iertători (până la incredibil!), plini de speranță, ba chiar îndurători, dar NU cu aproapele, ci cu NOI înșine. Cu alte cuvinte, am vrea mai să “facem proba” (că tot e la modă această tehnică!) a acestei iubiri pe “spatele celuilalt”, a celorlalți; și acest lucru nu este nicidecum “altruismul care nu caută propriile interese”, ci din contră.

Cât suntem de inventivi în a da altora “rețete de a iubi” (uitați-vă la televizor și constatați cum toate publicitățile – dar nu numai – la urma urmelor sugerează acest lucru), dar când e vorba să punem noi în practică, începem să ne gândim: “dacă sunt rabdător cu soțul/soția, cu copilul, cu prietenul, cu profesorul, cu studenții etc, nu cumva își ia nasul la purtare? Nu cumva dacă îi dau un deget îmi ia toată mâna? Nu cumva apoi se crede că e mai “mare, mult, bogat, inteligent etc” decât mine? Ia că “îi arăt”/îl învăț eu cum se face! Că dacă nu îl învăț eu, cine o va face? Cu alte cuvinte, nu eu trebuie să încep, ci celălalt … pentru că eu știu prea bine ceea ce trebuie făcut.

“Punct și de la capăt!”, însă, spune Isus, mie, azi; adică, modul de a schimba lumea (se înțelege, în mai bine) nu începe de la celălalt, ci de la mine: eu sunt primul care trebuie să modific modul de a mă raporta la alții (deci, și la societate, lucruri, situații), la mine, la Dumnezeu. Acest lucru înseamnă acel “astăzi se împlinesc cuvintele Scripturii pe care le-ați auzit cu urechile voastre”. Da, e adevărat că e mult mai ușor să nu ne lăsăm “zgândăriți” de provocările Cuvântului lui Dumnezeu și să rămânem în “bălăceala vieții noastre banale de fiecare zi”. Dar atunci să nu ne mirăm de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. E mult mai ușor să ne simțim “jicniți” de acest Cuvânt și, deci, să căutăm orice metodă pentru a-l arunca în prăpastie (sau să-l punem în cepi, așa cum s-a întâmplat lui Ieremia profetul), reducându-l la tăcere. Și nu există tăcere mai mare (și, deci, mai vinovată) decât aceea în care răsună Cuvântul lui Dumnezeu (care se împlinește, devine concret “Astăzi”) și este perceput la nivel comunitar, adică “pentru toți și pentru nimeni”.

“Punct (cât privește gândurile mele) și de la capăt!” (fiecare la nivel personal).

Ritul latin