Start > Ritul latin > La vita e bella

La vita e bella

12 January 2007
2,035 afișări

Autor: pr. Mihai Blaj
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

În sărbătoarea Sfintei Familii am spus la o predică că una dintre problemele cele mai grave cu care se confruntă familia autohtonă de azi e problema alcoolismului. Într-o dimineață de Advent, tot la o predică, inspirat de gestul strămoșului nostru dac Burebista care, văzând că nu-i mai vin oamenii la oaste din cauza vinului, a pus să se taie toate viile, sugeram apocaliptic credincioșilor că mai bine își iau topoarele și fac praf toate butoaiele din beci decât să ardă cu ele cu tot în iad. Și iată că azi, la evanghelie, Isus dă de băut la un sat întreg de oameni, și nu puțin, ci 600 l de vin! Sau ca să fim corecți, după ce aceștia au băut tot vinul pe care mirele și-l pregătise pentru nuntă – și presupun că știa cam câți oaspeți va avea și cam cât vin îi va trebui, dar probabil că, în seara respectivă, setea a fost mai mare -, Isus le mai dă de băut încă 600 l de vin. Și încă ce fel de vin! Așa de bun că l-a năucit din prima pe nașul mare. Și încălziți fiind de vinul celălalt, și văzând cât e de bun ăstalalt, vă dați seama că n-au stat să se uite la el, dar au băut cu încredere. Or, după ce Isus face un asemenea gest, mai predică părinte despre alcoolism!

Mai exagerez și eu, poate n-a fost chiar așa. Evanghelia a surprins doar esența. Indiferent de amănunte însă, Isus Cristos mi-a dat la Cana Galileii o zdravănă lecție de creștinism. Și m-a învățat să privesc puțin altfel viața și credința creștină. Mi-am dat seama de următorul lucru. Deși în Biserică cei mai mulți dintre membri sunt laici, tonul într-ale credinței e dat mai ales de călugări și preoți. Ei predică, ei dau legi, ei fac cel mai mult teologie, într-un cuvânt, așa cum am spus, ei dau tonul în Biserică. Călugării și preoții sunt însă persoane care au despre viață o concepție mai sobră, mai austeră, pentru că ei înșiși au renunțat la viața lumească pentru altceva. Și poate, neintenționat, atunci când dau tonul, prezintă viața puțin prea sobru, prea auster, prea în nuanțe de gri, ajungând poate chiar să exagereze și să prezinte creștinismul ca o credință anti-viață, adică împotriva bucuriei de a trăi. Și au făcut ca, uneori, la credincioși, orice bucurie pe care le-o oferă viața să fie asociată cu un sentiment de vină. Mă bucur de o mâncare bună, de un pahar de vin, de o distracție, dar parcă ceva din mine îmi spune că nu e bine, că nu se cade, că plăcerea e un păcat, că eu trebuie să mă abțin, să mă jertfesc, să renunț. Și se întâmplă că până și soția care se bucură de și cu soțul ei, deși știe că nu face niciun păcat, se simte totuși vinovată și impură. Pentru că un adevărat creștin trebuie să fie un om al jertfei, al renunțării, al postului, un om care nu se lasă ademenit în niciun fel de bucuriile lumești. Și dacă întrebi pe mulți creștini ce înseamnă pentru ei a fi creștin, îți răspund că a fi creștin înseamnă să nu faci asta, să nu faci asta și să nu faci asta. De ce au ajuns tinerii să nu mai iubească Biserica și pe Cristos? Pentru că cine are nevoie de o religie care mai mult îmi interzice decât mă încurajează? Care nu mă lasă să mă bucur de nimic în viață? De o religie trăită cu biciul în mână, ciliciul în jurul corpului și cenușa pe cap? De o religie care face din viață un praznic și din orice bucurie ori plăcere un mormânt? De o religie care mă învață că viața e doar dincolo și că tot ce-i aici e aparență, e un test, o paranteză, și că trebuie să trăiesc mereu crispat, atent în fiecare moment să nu mai greșesc cu ceva și întrebându-mă la fiecare respirație: oare ce păcat am mai făcut? Cine are nevoie de o astfel de credință?

Nu-i așa că la atenționarea Mariei – “Vezi că nu mai au vin!” -, creștinul adevărat ar fi răspuns: “Ce treabă ai tu femeie cu vinul lor? Nu-i de ajuns că am venit aici, deși un om serios ca mine nu ar trebui să se coboare la astfel de distracții lumești? Nu vezi că mulți sunt deja amețiți? Ce vrei, să-i îmbătăm pe toți” Isus, însă, mă surprinde la nunta din Cana Galileii. Mă surprinde în special că a ales să-și înceapă activitatea publică la o nuntă. Ce salt! Vechiul Testament se termina în deșert, cu un om îmbrăcat în piele aspră de cămilă și având drept hrană ierburi amare, iar Noul Testament începe la o nuntă, cu dans, bucate alese și vinuri nemaipomenite. Oare e întâmplător că Isus începe așa? Oare nu vrea să ne spună că odată cu el s-a terminat cu oprimarea, cu încruntarea și cu deprimarea și că au venit în sfârșit timpurile mesianice? Că a venit în lume Mirele și că din acel moment începe marea nuntă a lui Dumnezeu cu oamenii? Și ceea ce s-a întâmplat la Cana Galileii, nu se va repeta de atâtea ori în viața lui Isus? Îl vedem pe Isus postind toată ziua? Nu! A făcut-o o singură dată și bine, 40 de zile de deșert și pregătire. Îl vedem încruntat și rigid? Doar când stă de vorbă cu farizeii ori alungă comercianții din templu. Îl vedem însă de atâtea ori stând la masă și bucurându-se cu oamenii. Și Evangheliile notează așa de multe asemenea momente încât am putea afirma că Isus nu pierdea nici un moment să stea cu cineva la masă. Îl vedem stând la masă cu vameșii, care erau oameni bogați și presupun că nu mâncau chiar orice. Îl vedem stând la masă cu prietenii săi, Lazăr, Maria și Marta, iar aceasta din urmă trebăluia de zor căci pregătea cu siguranță ospăț mare. Îl vedem luându-le apărarea ucenicilor atunci când farizeii îi acuză că nu postesc, spunându-le să-i mai lase cu postul că acum e Mirele cu ei. Îl vedem la Cina cea de Taină mâncând și bând cu ucenicii. Îl vedem chiar și după înviere când pentru a dovedi că nu-i nălucă, ce face? Cere ceva de mâncare! Nu vrea să fac din Isus un gurmand și un chefliu, Doamne ferește, dar trebuie să înțelegem că Isus a iubit viața, că nu a respins plăcerea de a trăi, că nu a respins bucuriile noastre lumești. Și dacă a așezat drept început al activității sale publice o nuntă, e tocmai pentru a arăta că Dumnezeu nu iubește deșertul, pălămida, puținătatea, foamea, lipsa, acreala, încruntarea, ci belșugul, bucuria, plinătatea, viața. La nunta din Cana Galileii, subliniază Nicolae Steinhardt în comentariul său la această scenă, la care am tras cu ochiul încropind aceste gânduri, Isus se prezintă ca Domn al belșugului, al bucuriei și al darului.

Generația de azi nu greșește când iubește atât de mult viața, când caută atât de mult să se bucure de orice în viață. Cum ar putea să n-o facă? Cum ai putea să fii tânăr și să nu vrei să te bucuri din plin de viață? De viața aceasta concretă de pe pământ? Greșeala pe care o face e însă faptul că exagerează. Extremismul nu aduce nimic bun în viață. Și așa cum e greșit să predicăm doar bici, jertfă și cenușă, e la fel de greșit a urmări doar plăcere, veselie și nunți. Pentru că și una și cealaltă te îngustează și nu te mai lasă să trăiești adevărata viață. Trageți cu ochiul și la viața scrupuloșilor și la destinul starurilor din ultima vreme și vedeți că viața lor a sfârșit în nenumărate cazuri dezastruos. Isus a iubit viața, dar a fost un om echilibrat. Îl vedem și la nuntă și în pustiu. Și petrecând serile la ospețe, dar și stând cu nopțile în rugăciune. Pentru că există un mod nobil de a te bucura de viață. Aceasta ne-a învățat Cristos când ne-a spus că el este Viața: că există un mod dumnezeiesc de a te bucura de viața pământească. Acesta este creștinismul: nu religia care te învață cum să fugi mai bine de viață, dar religia care te învață cum trebuie să te bucuri cu adevărat de Viață. Pentru că viața e o explozie de a fi, nu de a nu fi, e nuntă și nu înmormântare. Slăvit fie Domnul, adevăratul Mire de la Cana Galileii, că ne-a învățat aceasta. Amin.

Ritul latin