Start > Ritul latin > Îl chemară pe Isus la nuntă

Îl chemară pe Isus la nuntă

11 January 2007
2,168 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iasi
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

Ne vom concentra astăzi atenția asupra lecturii evanghelice care ne prezintă episodul Nunții din Cana Galileii. Motivul pentru care această pericopă se află în liturghia acestei duminici, a doua după Epifanie, este indicat în cuvintele conclusive: “Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii. Și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el”. La Cana a avut loc o nouă Epifanie a lui Isus: El s-a manifestat așa cum se manifestase la început magilor și lui Ioan Botezătorul atunci când a fost botezat în Iordan. S-a “manifestat” nu numai așa, pur și simplu, ci s-a lăsat să fie văzut. De fapt mulți L-au văzut pe Isus în cei treizeci de ani care se scurseseră de la venirea magilor și până la Botezul Său din apele Iordanului, însă El nu la toți s-a manifestat, adică nu toți își dădeau seama cine anume era El în realitate, ascuns sub aparențele ce se puteau observa. Și de data aceasta, în Cana Galileii, rodul manifestării sale este credința: “Isus… și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el”.

Doresc să citesc pericopa evanghelică într-o altă cheie decât cea obișnuită, care să țină cont de faptul în sine, mai mult decât diferitele semnificații spirituale și mistice pe care evanghelistul Ioan i le atribuie (Euharistia, Botezul, etc.). Faptul este acesta: la Cana Galileii era o nuntă, și cum această localitate era numai la puțini kilometri de Nazaret, se vede că părinții mirilor se înrudeau cu familia lui Isus, pentru că la nunta aceasta era de față și Maria, mama lui Isus, și după cât se pare nu se afla acolo numai ca simplă invitată, ci mai degrabă ca una dintre acele persoane prietene ale casei, care în mod obișnuit în asemenea ocazii sunt chemate să dea o mână de ajutor pentru ca toate să iasă bine. Isus, pe vremea aceea , adică la puțin timp după Botezul Său în Iordan, se afla prin părțile acelea și de abia începuse a predica ucenicilor Săi. Mirii îi invitară și pe ucenici la nuntă împreună cu Isus: “Și la nuntă a fost chemat și Isus cu ucenicii Săi”. Aceasta este scurta știre din Evanghelie pe care va trebui să o dezvoltăm astăzi.

Cunoaștem cu lux de amănunte tot ceremonialul unui banchet nupțial, care după obiceiurile de atunci dura opt zile. După vreo câteva zile cei din casă observară că vinul e pe sfârșite. Seninătatea mirilor și a familiei lor era periclitată. Ceea ce trebuia să rămână pentru ei una dintre cele mai frumoase amintiri din viață, poate unica sărbătoare adevărată din cursul vieții lor, era pe cale de a se transforma într-o ocazie de umilire. Puținul vin era lucrul cel mai bun pe care-l puteau oferi invitaților, dar dacă și acesta lipsea, mirilor nu le mai rămânea altceva de făcut decât să-i lase să plece pe la casele lor, fără a-i mai putea servi cu ceva. Maria, care se afla printre ei, observă această neliniște a casnicilor, și îi spuse lui Isus: “Nu mai au vin”. Isus s-a împotrivit puțin dar în cele din urmă a săvârșit minunea: apa se preface în vin pentru a continua nunta (“Apa, văzând fața Dumnezeului său, s-a înroșit.” – versiunea poetică a minunii). Prezența lui Isus a salvat situația îngrijorătoare a mirilor și a permis continuarea nunții.

Învățătura ce trebuie trasă din acest delicat episod evanghelic poate fi formulată în câteva cuvinte: ceea ce li s-a întâmplat mirilor din Cana Galileii se poate întâmpla la orice nuntă, la oricare căsătorie dintre un bărbat și o femeie: aceasta începe cu entuziasm și bucurie; vinul este tocmai simbolul acestei bucurii, iar dragostea reciprocă îi este cauza. Însă această cauză și această bucurie – asemenea vinului de la Cana Galileii – cu trecerea zilelor și a anilor se consumă, se termină. Fiecare sentiment omenesc, tocmai pentru că este omenesc, este recesiv, tinde spre ardere, spre secătuire: “Obișnuința este acel monstru care devorează toate sentimentele noastre”(Shakespeare); atunci se abate asupra familiei norul tristeții și al plictiselii; celor invitați la nuntă, care sunt fiii și fiicele, nu li se mai poate oferi nimic decât propria oboseală, răceala reciprocă, și prea adesea propria și amara deziluzie. Ciuturile pline cu răcoarea scoasă din fântână, focul la care veniseră să se încălzească, acum este pe cale de a se stinge, și cu toții caută alte surse de încălzire, alte focuri în afara casei, pentru a-și încălzi inima cu afecțiune.

Să existe oare vreun leac pentru această tristă perspectivă? Pentru această cangrenă a societății? Da, există, și nu este altul decât cel ce ne-a fost prezentat la Cana Galileii: de a-L chema pe Isus la propria noastră nuntă, în viața noastră. Dacă El va fi un prieten al casei noastre, la El vom putea alerga atunci când observăm că ne scade entuziasmul, delicatețea fizică, noutatea și mai ales dragostea de miri, pentru ca din apa rutinei, a obișnuinței, puțin câte puțin, El să ne prepare un vin mai bun decât cel de la început, adică o dragoste conjugală mai puțin efervescentă decât cea din tinerețe, dar mai nobilă și de mai lungă durată, compusă din înțelegere și din cunoaștere reciprocă, din solidaritate, și mai ales din acea capacitate de a ierta. O astfel de dragoste conjugală va ști să devină și o dragoste evanghelică, o dragoste față de aproapele; din eros va deveni agape. Primul eros era dragostea de căutare, de posedare și de bucuria celui iubit; aceasta este incapabilă de a iubi altceva decât lucruri și persoane frumoase, astfel încât totul se reduce adesea la iubirea frumosului, nu a persoanei. Agape însă înseamnă dragostea creștină, compusă din dăruirea de sine, din acceptarea partenerului care știe să se bucure de el, fără a-l instrumentaliza și a-l face sclav. Această dragoste, atunci când este sănătoasă și genuină, nu exclude între soți “erosul”, adică atracția și dorința reciprocă, ci o ancorează de ceva mai mare și mai stabil, adică de însăși dragostea Tatălui adusă nouă de Isus Cristos: o dragoste gratuită, iertătoare, care știe să reziste chiar și la pierderea frumuseții și a tinereții, tocmai pentru că nu este stimulată de frumusețea partenerului, ci de faptul că participă la însăși dragostea Tatălui.

Acum este timpul să ne întrebăm concret: ce înseamnă a-L chema pe Isus la propria noastră nuntă. Înseamnă mai întâi de toate a recunoaște chiar de la bun început că starea de căsătorie nu este o problemă particulară între un bărbat și o femeie, în care religia sau preotul trebuie să intre numai pentru a-i stropi cu puțină apă sfințită, sau numai a da un oarecare fast exterior, ci este o vocație, o chemare, spre a realiza într-un anumit mod propria viață și propriul destin. Este o vocație care vine de la Dumnezeu și numai în El trebuie să-și afle norma conduitei și toată tăria.

Harurile și slujirile sunt diferite, ne spune Sf. Pavel în lectura a doua de astăzi. Există slujirea Duhului, la care suntem chemați noi preoții, și pentru care am îmbrățișat cu bucurie celibatul, și există slujirea vieții la care sunt chemați soții creștini. Însă Unul este Duhul, Unul este Domnul, Unul Singur Dumnezeu care lucrează în toți. De aceea căsătoria este un sacrament, așa cum este și preoția, și din slujirea trupului, căsătoria poate deveni, ca și celibatul, tot slujirea Duhului. Prin ea cei doi soți uniți în căsătorie îl pot face pe Isus prezent între ei și în ochii fiilor lor, prin semnul dragostei lor reciproce, tot așa cum preotul îl face prezent prin semnul vinului și al pâinii pe altare.

Prin urmare, căsătoria este un sacrament, însă în același timp este și un har. Altădată Cuvântul Domnului ne-a amintit cum că propria căsătorie trebuie trăită escatologic, cu alte cuvinte cu ochii ațintiți spre viitor; astăzi Sfânta Liturghie ne spune să o trăim carismatic. Trăirea carismatică a propriei căsătorii înseamnă a o trăi ca pe un har propriu, o manifestare particulară a Duhului Sfânt, pentru folosul comun. Prin urmare, căsătoria nu este numai o simplă “stare civilă”, ci un har, adică un dar și o chemare. Sf. Pavel spune că harul căsătoriei își are sensul plecând de la misterul ce unește printr-o legătură veșnică pe Cristos cu Biserica Sa: “Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea… Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică.”

Căsătoria este un dar în dublu sens: în sens pasiv, ca un dar primit de la Dumnezeu prin Duhul Sfânt, și în sens activ, ca o dăruire de sine (“s-a dat pe sine pentru ea”). La aceste nivele trebuie înțeles ceea ce este mai intim în căsătorie: dăruirea de sine partenerului trebuie să triumfeze încet-încet asupra dăruirii partenerului pentru sine. Întrebări de felul acestora: Ce aș mai putea avea de la soțul meu (soția mea) și nu am? trebuie să înceteze, dar în același timp fiecare trebuie să se întrebe cu toată seriozitatea: Ce aș mai putea face pentru el (ea) și nu am făcut?

Trăirea căsătoriei în mod carismatic înseamnă că trebuie trăită în bucurie, pentru că Isus spune: “Este mai ferice să dai decât să primești”. Isus a mai spus că trebuie să luăm jugul Lui asupra noastră pentru că acest jug este dulce și ușor. Aceste cuvinte trebuiesc explicate pe larg bărbaților și femeilor creștine, căci tocmai pentru ei și pentru ele sunt spuse. Viața conjugală înseamnă două persoane care trag la același jug; dacă acest jug este cel al trupului, al plăcerii, al interesului sau al lumii, el este nespus de greu, și după trei sau patru ani devine chiar insuportabil. Însă dacă acesta este jugul lui Cristos, al Cuvântului și al Dragostei Sale, atunci devine nu numai ușor ci chiar dulce și atrăgător.

Dar cine ne poate da nouă tăria de a realiza lucruri atât de dificile, dacă nu însuși dătătorul harului, adică Duhul lui Isus Cristos? Într-adevăr, Duhul Sfânt este marele renovator al căsătoriilor, lumina soților creștini. Tocmai pentru că El este Dragoste, darul lui Dumnezeu prin excelență, El ne învață a ne iubi și a ne dărui. Cunosc câteva căsătorii reînnoite în Duhul Sfânt, care sunt într-adevăr uimitoare: oameni care se cercetează împreună înaintea Domnului cu privire la aspectele propriei lor vieți; soți care se iubesc cum nu s-au iubit niciodată, într-un mod cu totul nou, care se edifică reciproc, care în fiecare seară, după o zi de lucru, se roagă împreună până noaptea târziu.

Într-o seară, după ce făcusem o vizită unei astfel de familii, nu știam cum să-i mulțumesc mai bine lui Isus. Îmi venea în minte descrierea căsătoriei dintre creștinii primelor veacuri ale Bisericii făcută de un scriitor provenit din păgânism: “Cine va fi în stare – spunea el – să descrie fericirea unei căsătorii pe care Biserica o consfințește, Euharistia o confirmă, binecuvântarea o marchează, îngerii o aclamă și Tatăl o aprobă? Cât este de frumos jugul care-i unește pe doi credincioși, care au o singură nădejde, una și aceeași dorință, o singură regulă de viață și una și aceeași voință de a sluji! Niciun fel de despărțire între dânșii, nici trupească și nici sufletească. Ei sunt cu adevărat ‘doi într-un singur trup’; însă unde este un singur trup acolo este și un singur duh. De fapt, împreună se roagă, împreună se mortifică, împreună postesc, se instruiesc împreună și tot împreună se îndeamnă la bine și se susțin. Împreună în Biserica lui Dumnezeu, împreună la masa Domnului, împreună în dificultăți și persecuții, și tot împreună chiar în mângâiere și ajutorare. Niciunul nu se ascunde de celălalt, nu-și fac necazuri unul altuia. Dacă este de vizitat un bolnav sau de ajutat un sărac, aceasta o fac cu toată libertatea și cu toată inima. Pomana o fac fără reproșuri, jertfele fără scrupule, observanța cotidiană fără impedimente; nu sunt nevoiți a-și face pe furiș semnul crucii, a lăuda cu neliniște sau a pronunța în tăcere binecuvântarea. În casa lor răsună psalmii și cântările sfinte și se iau la întrecere cine știe să cânte mai bine și mai frumos Domnului. Văzând și auzind toate acestea, Isus Cristos se bucură și le trimite pacea Sa. Unde sunt doi, acolo este și Cristos, și unde se află El, acolo nu are ce căuta cel rău” (Tertulian).

Prima lectură de astăzi ne-a descris și ea o reînnoire a căsătoriei: aceea dintre Dumnezeu și poporul Său: o dragoste devastată de infidelitatea miresei începe să se înfiripeze; cei care erau despărțiți se caută, și aceea care se socotea “părăsită” este numită “plăcerea Mea”: “Cum se bucură mirele de mireasa lui, așa se va bucura Dumnezeul tău de tine”. Dacă există în comunitatea noastră soți descurajați, dezamăgiți în căsnicia lor, soți lipsiți de dragoste, care trăiesc ani și ani în acea îngrozitoare stare ce se numește divorțul inimii, simt că aceste cuvinte sunt o făgăduință și pentru ei: Dumnezeu este credincios, și aceasta este o mare garanție! El care într-o zi le-a dat harul de a-și voi binele unul altuia, poate reînvia acel har și acel bine pe care vrea să le reînvie! Euharistia, care este Sacramentul Noului și Veșnicului Legământ, să îi ajute pe toți bărbații și pe toate femeile creștine să își reînnoiască Legământul lor de dragoste, pentru ca să poată înainta împreună spre dragostea cea veșnică.

Ritul latin